Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2476845
Als je vlees of orgaan wil laten drogen, moet het dan echt goed ontdooit zijn voor je daarmee begint?
Of kan het ook nog half bevroren in de droger gaan omdat het dan toch snel genoeg ontdooit is?
Ik wilde namelijk eens gaan testen of het lukt om long te drogen in het oventje dat wij staan hebben, met de deur op een kier, maar ik heb vergeten de long uit te halen.
Is dat een probleem?

Long ontdooit nu wel snel, dus als ik het gewoon op het aanrecht leg, moet dat wel snel in orde zijn, maar toch...
Ook voor de toekomst dus even de vraag. ;)
#2476949
Thea schreef: Bevroren snij je het makkelijk in hele dunne plakjes en dan in de droger.
Na het drogen roosters in vaatwasser en weer als nieuw zijn ze
Ik snijd de boel ook bevroren. Maar dan laat ik het daarna uitlekken. Scheelt je een hoop droogtijd!
#2476968
Vlees laat ik vaak ongesneden helemaal ontdooien in ook een vergiet  :biggrin2:
Konijnenlever en eendenhart laat ik ook ongesneden helemaal ontdooien, jawel in een vergiet.
Long snij ik wel bevroren maar laat het daarna ook helemaal ontdooien in weer een vergiet :biggrin2:
Hoe meer vocht er uit het vlees kan voor het de droger in gaat hoe sneller het droog is.
#2477034
Ah ok, het scheelt dus in droogtijd.
Ik heb het er nu al 2 uur op liggen en het begint lichtjes droog te worden aan de buitenzijde.
Het is de eerste keer dat ik wat droog, dus best wel spannend.  :D

Oventje doet het goed. Ik heb er de thermometer tussen de deur gestoken en hij geeft maar 30-40° aan. Ok, dat is bij de deur, binnenin zal het wel warmer zijn, maar ik vind het prima zo.
Straks de rooster eens omdraaien.

Ik heb er wel een bakpapiertje onder gelegd, om het vocht op te nemen dat anders zou lekken en opdat het niet aan de rooster zou plakken of erdoor vallen.  Ik zie er toch geen vocht op liggen....
Ik heb natuurlijk zo'n gewone ovenrooster erin zitten en mijn long is in niet zo brede plakken gesneden.  Het was namelijk eerst in porties van 100g verdeeld omdat ik het gewoon rauw als orgaan wilde voeren. Maar aangezien het maar door eentje graag gegeten werd, heb ik besloten er beloningetjes van te proberen maken.  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door