Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door syiryo
#2476696
Hoi hoi,

ik heb een vraag. Krijgt een hond ook een groeispurt in de pubertijd? Of is dat afhankelijk barf of brokgevoerd. Onze puberpup is nu 8 maanden (golden retriever), maar ik heb niet het idee dat ie nu ineens de hoogte in gaan en op een slungel gaat lijken. Wat ik me nog herinner van onze vorige hond (brokgevoerd), is dat die rond 9 maanden idd zo'n slungel leek. Hij is nu 59 cm hoog en weegt 28,6 kilo.
Door Annemarie Rijnveld
#2476727
Ik heb hier gelezen dat die groeispurt en onregelmatig groeien brok-gerelateerd is.
Met rauw voer groeien pups heel regelmatig op en vertonen zij niet dat slungelige. De groei is op rauw voer ook langzamer.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2476733
denk dat er ook een dna gerelativeerde mogelijkeid in zit , dus als ze met vers opgroeien wil dit niet altijd zeggen dat ze gelijkmatig opgroeien .....
zou persoonlijk in dit geval de % van vleesbot(calcium ) tijdelijk wat verlagen .
Door syiryo
#2476762
lauraV schreef: denk dat er ook een dna gerelativeerde mogelijkeid in zit , dus als ze met vers opgroeien wil dit niet altijd zeggen dat ze gelijkmatig opgroeien .....
zou persoonlijk in dit geval de % van vleesbot(calcium ) tijdelijk wat verlagen .
Vleesbot verlagen..?? want? Ik zie geen reden om dat te verlagen.. hij groeide eerst een kilo per week, en nu is het gezakt naar een halve kilo, dus heel regelmatig.
Door Xada
#2476778
Cay en Tygo zijn met 8 weken over gegaan op vers. Ze zijn nu 11 maanden en ik heb geen groeispurt gexien en ook geen slungelige bouw of groeipijn. Hetzijn kruising berner + herder/chowchow.
Door Annemarie Rijnveld
#2476783
syiryo schreef: Vleesbot verlagen..?? want? Ik zie geen reden om dat te verlagen.. hij groeide eerst een kilo per week, en nu is het gezakt naar een halve kilo, dus heel regelmatig.
Nee, dit snap ik ook niet.
Yuma groeide ook tot voor kort 1 kilo per week, nu is zij op 700 gr. ca. per week. (zij is ietsje jonger dan Bowie)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2476790
Ik denk zelf dat slungel hoe dan ook bij de leeftijd past. Is bij mensen ook zo eerst lengtegroei en dan breedtegroei komt daarna pas, dus zien ze er wat slungeliger uit. Bij de hondjes ook zo. En ik denk dat het bij grotre rassen gewoon beter te zien is.
Wel valt me op dat de groeispurt midder extreem en minder plots is op vers, dus wat geleidelijker. Maar het dna wat erachter zit is natuurlijk ook niet uit te vlakken.
Ons pubertje heet al tijden slungelpungel  :biggrin2: Het valt best mee maar naast 2 volwassen beren (waarbij hij even groot is maar nog lang niet zo breed) valt dat best op
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2476800
syiryo schreef: Vleesbot verlagen..?? want? Ik zie geen reden om dat te verlagen.. hij groeide eerst een kilo per week, en nu is het gezakt naar een halve kilo, dus heel regelmatig.
sorry , zat met mn hoofd bij groeipijnen en niet groeispurt .... foutje  :-[
Door syiryo
#2476804
lauraV schreef: sorry , zat met mn hoofd bij groeipijnen en niet groeispurt .... foutje  :-[
:biggrin2: kan gebeuren. Nee, hier geen groeipijn hoor, maar gewoon de vraag of die slungeligheid komt, of niet. Op barf doet hij het heel goed, hij is wel flink aan de maat qua hoogte, maar hij is absoluut niet dik, dus uiteindelijk zal het een flinke vent worden denk ik. :)
Door Martine.
#2476857
Het verschil in slungelig op de puber leeftijd heeft niet eens enkel het ene ras meer als het andere ras maar ook een verschil van hond. Mijn laatste twee Flatcoats zijn volledig opgegroeid op barf. Nr 1 is vreselijk lang een slungel geweest, pas met ruim vier jaar was die volledig uitgezwaard. Nr 2 had met twee jaar al een volwassen lichaam. Ik zou dus niet durven zeggen dat op barf ze minder slungelig of minder lang slungelig blijven.

Groei is denk ik voor het groot deel erfelijk bepaald. Dit zie je tenslotte bij mensen ook. Binnen onze familie wordt door artsen altijd moeilijk gedaan over onze lengte als kind. Zouden onderzoeken gedaan moeten worden etc. Leggen we allemaal naast ons meer want wij krijgen echter ook de puberspurt niet dus puntje bij paaltje zijn wij allemaal van hele normale lengte. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door