Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2475137
Balen zeg! Je kan een dagboekje aanleggen met informatie over de aanval, duur, hoe die er uit ziet. Wat hij gegeten heeft, wat je voor bijzondere dingen hebt gedaan etc. op zo'n dag. Dit voor als er nog eens een aanval is kan je vergelijken en de dierenarts heeft ook wat aan deze informatie.

Verder geen giftige dingen meer gebruiken, geen anti-vlo middelen, geen anti-worm middelen. Goed overwegen of je nog wel gaat enten.  Etherische olien (denk aan geurtjes) niet meer gebruiken. Als je al barft ben je al een heel eind :) daar hoef je dan niets aan te veranderen.
#2475173
Waardeloos  :(
Dat is ook mijn eerste vraag, hoe oud is Kayne?
Behalve alle gifstoffen mijden is er niet veel dat je kan doen. Behalve naar de da gaan. In elk geval als er nog een aanval volgt moet je naar de da en beginnen met bloedonderzoek om uit te zoeken of er een ziekte aan ten grondslag ligt.
Sterkte met Kayne.
#2475290
Kayne is pas 7 :( Dat dagboek lijkt me een slimme. Hij kreeg net een klein korstje brood toen t begon. Meneer spreeuw riep me. Ik lag boven in bed ziek te wezen. Ontwormen doen we al niet. Enten  doen we kritisch. Ontvlooien hebben we wel moeten doen omdat de honden vlooien oppikken bij mijn ouders. Kayne is daar allergisch voor. We zijn daar om die reden al heel lang niet geweest. Het was een lichte aanval. Hij was bij en kon nog net op zijn poten blijven staan. Bolle rug en staart tussen zijn pootjes. We hebben m rustig zijn mand in geholpen en daar ging het na een paar minuten weer goed. Hij bleef wat angstig maar is nu weer zijn brutale zelf. Het viel ons al op dat Hij de afgelopen dagen slecht zonder zijn baasje kon. Echt huilen en blaffen. Er ging nog door mijn hoofd dat Hij zich misschien zorgen maakt om zijn baas. Omdat meneer spreeuw natuurlijk met zijn nieren zit en we de afgelopen tijd erg veel pech hebben. Nooit gedacht dat Kayne zelf niet lekker zou zitten. Hij is een gezonde hond.
#2475705
wat een verschil zeg! De afgelopen week, en misschien wel langer al... (zou dat kunnen?) was Kayne zonder zijn baas erg onrustig. We dachten dat t ook kwam door de verhuizing en onze eigen onrust. Nu is t een wereld van verschil. Ik kan hem nu met succes corrigeren. Hij liet zich niet uit de vensterbank halen maar nu ligt Hij rustig op de bank te slapen na correctie. Kan een hond echt 2 weken of zelfs langer zo'n aanval voorvoelen? Of zal zijn onrust een oorzaak geweest zijn?
#2475730
Stress kan leiden tot een aanval. Onrust kan vooraf gaan aan een aanval. Maar, waaruit leid je precies af dat het om een epileptische aanval ging? Je omschrijving vind ik daar niet direct op lijken namelijk.
#2475734
waar vond je het dan wel op lijken? In mijn ogen was het een lichte aanval. Ik heb vaker dieren met epileptische aanvallen gezien in verschillende gradaties. Kayne heeft verder ook geen gezondheids problemen. Stralende hond, vrolijk en gezonde eetlust. Niets waaruit ik kan opmaken dat er iets achterliggend schuilt.
Door sella
#2475754
spreeuwtje schreef: wat een verschil zeg! De afgelopen week, en misschien wel langer al... (zou dat kunnen?) was Kayne zonder zijn baas erg onrustig. We dachten dat t ook kwam door de verhuizing en onze eigen onrust. Nu is t een wereld van verschil. Ik kan hem nu met succes corrigeren. Hij liet zich niet uit de vensterbank halen maar nu ligt Hij rustig op de bank te slapen na correctie. Kan een hond echt 2 weken of zelfs langer zo'n aanval voorvoelen? Of zal zijn onrust een oorzaak geweest zijn?
Ja, mijn rakker zaliger kon ik de druk tot een aanval 3 weken zien opbouwen. Als het een lichte was, dan kwam hij meteen weer in een cyclus, was het een hele zware, dan was hij er meestal een half jaar vanaf.
De mijne had het wel van pup af aan.
#2475760
Geen idee  :-\ Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het géén epileptische aanval was, maar alleen dat ik bolle rug en staart tussen de poten niet als dusdanig zou herkennen als dat tenminste de enigste symptomen zijn. Dat kan naar mijn idee ook duiden op darmkoliek, waarbij ze soms van de pijn ook niet op hun poten kunnen blijven staan. 7 jaar is eigenlijk al wat aan de oude kant om nog primaire epilepsie te krijgen. Maar alles is mogelijk natuurlijk. Ik zou het goed aankijken, en bij herhaling toch maar naar de dierenarts gaan. Eventueel een  camera bij de hand houden om het te filmen.
#2475774
Hij keek ook wat glazig. Ik was ook zelf eerst bang dat hij zich verslikt had in het korstje brood. Maar zijn tandvlees was mooi roze. Ook omdat Hij al een tijd onrustig was en het leek op een aanval die na een paar minuten verdween vond ik het op epileptie lijken. Het was iig niet een simpele verkramping van de buik.
#2476047
Als jij denkt dat het een epileptische aanval is geweest en Kayne heeft dit voor het eerst op 7 jarige leeftijd dan moet er een onderliggende oorzaak zijn, ook al denk jij dat hij gezond is.
Het zou iets met zijn organen kunnen zijn maar ook een tumor in zijn koppie.

Ik zou in dit geval afwachten,gebeurd er niets meer prima, maar zou hij weer zo,n aanval krijgen dan liet ik in eerste instantie een uitgebreid bloedonderzoek doen.
Komt daar niet uit dan kan je aan een hersenscan denken.

Maar hetgeen jij beschrijft doet mij ook twijfelen of het een epileptische aanval was, maar zoals jezelf aangeeft, kan het zich op meerdere manieren uiten.
Ik heb het alleen bij primaire epilepsie anders gezien en ook bij secundaire.
#2476049
ulla schreef: Als jij denkt dat het een epileptische aanval is geweest en Kayne heeft dit voor het eerst op 7 jarige leeftijd dan moet er een onderliggende oorzaak zijn, ook al denk jij dat hij gezond is.
Het zou iets met zijn organen kunnen zijn maar ook een tumor in zijn koppie.

Ik zou in dit geval afwachten,gebeurd er niets meer prima, maar zou hij weer zo,n aanval krijgen dan liet ik in eerste instantie een uitgebreid bloedonderzoek doen.
Komt daar niet uit dan kan je aan een hersenscan denken.

Maar hetgeen jij beschrijft doet mij ook twijfelen of het een epileptische aanval was, maar zoals jezelf aangeeft, kan het zich op meerdere manieren uiten.
Ik heb het alleen bij primaire epilepsie anders gezien en ook bij secundaire.
Ik vraag me af of dit waar is. Volgens mij zijn er zat oudere honden waarbij gewoon geen oorzaak gevonden kan worden en het toch onder de noemer primaire epilepsie gaat. Primaire epilepsie ontstaat meestal op wat jongere leeftijd maar is volgens mij geen wet van meden en perzen. Ik kan het mis hebben.
#2476065
Lizzy schreef: Ik vraag me af of dit waar is. Volgens mij zijn er zat oudere honden waarbij gewoon geen oorzaak gevonden kan worden en het toch onder de noemer primaire epilepsie gaat. Primaire epilepsie ontstaat meestal op wat jongere leeftijd maar is volgens mij geen wet van meden en perzen. Ik kan het mis hebben.
Op het forum epilepsiebijhonden wordt gesteld dat primaire epilepsie voor het 5e jaar ontstaat en dat je er vanuit mag gaan dat als het na het 5e jaar ontstaat het secundaire epilepsie is.
100% zeker zou je dat niet kunnen stellen.
Het zou zelfs in de praktijk mogelijk kunnen zijn dat een 2 jarige hond met epilepsie geen primaire maar secundaire epilepsie heeft, vandaar dat er wel altijd een uitgebreid bloedonderzoek wordt gedaan bij zowel jong als ouder.
#2476122
pike schreef: Geen idee  :-\ Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het géén epileptische aanval was, maar alleen dat ik bolle rug en staart tussen de poten niet als dusdanig zou herkennen als dat tenminste de enigste symptomen zijn. Dat kan naar mijn idee ook duiden op darmkoliek, waarbij ze soms van de pijn ook niet op hun poten kunnen blijven staan. 7 jaar is eigenlijk al wat aan de oude kant om nog primaire epilepsie te krijgen. Maar alles is mogelijk natuurlijk. Ik zou het goed aankijken, en bij herhaling toch maar naar de dierenarts gaan. Eventueel een  camera bij de hand houden om het te filmen.
Mijn neuroloog zegt altijd als het heel afwijkend gedrag is, kan het best een Epileptische aanval zijn. Je hebt zelfs honden, die alleen partiele aanvallen hebben. Prudence heeft in het verleden tussen de grote aanvallen door soms alleen een zwiepend hoofd gehad, dat leek dan op een parkinsonpatient.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door