Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2468723
Sinds gister middag weten we zeker dat onze Donata drachtig is :D Ons voorgevoel (kijkend naar haar) was gelukkig juist blijkens de echo ;) Donata, een Cane Corso dame, is drachtig van ca. 8 á 9 pups, volgens de echo. We houden rekening met meer, gezien de DA ook dacht een of meer  "verborgen" pups te zien. Momenteel, ruim een maand drachtig,  eet mevrouw nog haar normale hoeveelheid Barf, soms verdeeld over 3 maaltijden i.p.v. 2 per dag die zij normaal eet. Haar menu is qua percentages al sinds zij Barf eet stabiel, volgens de normen. Donata is afgespeend op KVV en vanaf een week of tien oud op Barf overgegaan. Wij voeren al zeker 8 jaar Barf aan onze honden. Een drachtige teef is echter volkomen nieuw voor ons ;)
Onze DA, die echt niet anti versvoeren is, begon wel een verhaal over puppybrokken bijvoeren aan mams.... Ik heb op medisch gebied een heel groot vertrouwen in onze DA, maar denk dat zij op voedingsgebied toch wat info mist...
Omdat het ons eerste nest is, raakte haar commentaar mij wel :-[ Ik kon ter plekke haar beweringen betreffende energie voor de moeder e.d. niet weerleggen met een goed onderbouwd verhaal :-\ Daar baal ik dus van... Ik weet zeker dat wij met het voeren van Barf het beste doen voor onze dame en haar komende pups.
Ons idee is om tijdens de laatste loodjes van de dracht Do over te zetten op Darf, voor ons gevoel een goede KVV, zij het lichter/makkelijker verteerbaar dan volledig Barf voeren naar ons gevoel... Ook de pups willen wij afspenen op Darf. Wij willen heel graag dat de pups bij hun toekomstige baasjes vers blijven eten, maar dezelfde baasjes niet direct verplichten om Barf te voeren. Naast goede voeding is een toekomstig baasje die weet waaraan hij/zij begint met een Cane Corso qua karakter en afkomst/ geschiedenis betreffende het ras even belangrijk voor ons. Voert iemand perfect Barf aan de pup, maar heeft deze persoon geen idee wat een CC inhoudt, dan is dat onherroepelijk vragen om problemen, ons insziens. Daarom willen we die stap tot versvoeren ook zo klein mogelijk maken. Baasjes krijgen echter wel in gesprekken hier en op papier heel veel info mee omtrent het voeren van Barf. (en uiteraard ook over karakter en herkomst van de CC!!)
Juist omdat dit ons eerste nest is, heeft onze DA mij toch geraakt qua voeding, al weet ik zeker dat het brokkenverhaal niet klopt...
Kortom, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de energie die Do uit haar (makkelijk verteerbare) Barf voeding haalt zo optimaal mogelijk is, ook als zij straks pups gaat voeden??
Laatst gewijzigd door Sultan op do 27 sep 2012, 03:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2469571
Sultan schreef: Sinds gister middag weten we zeker dat onze Donata drachtig is :D Ons voorgevoel (kijkend naar haar) was gelukkig juist blijkens de echo ;) Donata, een Cane Corso dame, is drachtig van ca. 8 á 9 pups, volgens de echo. We houden rekening met meer, gezien de DA ook dacht een of meer  "verborgen" pups te zien. Momenteel, ruim een maand drachtig,  eet mevrouw nog haar normale hoeveelheid Barf, soms verdeeld over 3 maaltijden i.p.v. 2 per dag die zij normaal eet. Haar menu is qua percentages al sinds zij Barf eet stabiel, volgens de normen. Donata is afgespeend op KVV en vanaf een week of tien oud op Barf overgegaan. Wij voeren al zeker 8 jaar Barf aan onze honden. Een drachtige teef is echter volkomen nieuw voor ons ;)
Onze DA, die echt niet anti versvoeren is, begon wel een verhaal over puppybrokken bijvoeren aan mams.... Ik heb op medisch gebied een heel groot vertrouwen in onze DA, maar denk dat zij op voedingsgebied toch wat info mist...
Omdat het ons eerste nest is, raakte haar commentaar mij wel :-[ Ik kon ter plekke haar beweringen betreffende energie voor de moeder e.d. niet weerleggen met een goed onderbouwd verhaal :-\ Daar baal ik dus van... Ik weet zeker dat wij met het voeren van Barf het beste doen voor onze dame en haar komende pups.
Ons idee is om tijdens de laatste loodjes van de dracht Do over te zetten op Darf, voor ons gevoel een goede KVV, zij het lichter/makkelijker verteerbaar dan volledig Barf voeren naar ons gevoel...
Er is niets veiliger en gezonder en beter dan een BARF menu dat afgepast is op de drachtige hond! Ook geen enkele KVV. Want een KVV is voor de standaard hond en niet afgepast op de speciale behoeftes van een drachtige hond. Hoe je een drachtige hond moet voeren staat in de Barfplaats bieb. Het enige dat je hoeft te doen is minder vleesbot voeren en meer koolhydraatrijke voeding voeren. Voila.
Ook de pups willen wij afspenen op Darf. Wij willen heel graag dat de pups bij hun toekomstige baasjes vers blijven eten, maar dezelfde baasjes niet direct verplichten om Barf te voeren. Naast goede voeding is een toekomstig baasje die weet waaraan hij/zij begint met een Cane Corso qua karakter en afkomst/ geschiedenis betreffende het ras even belangrijk voor ons. Voert iemand perfect Barf aan de pup, maar heeft deze persoon geen idee wat een CC inhoudt, dan is dat onherroepelijk vragen om problemen, ons insziens. Daarom willen we die stap tot versvoeren ook zo klein mogelijk maken. Baasjes krijgen echter wel in gesprekken hier en op papier heel veel info mee omtrent het voeren van Barf. (en uiteraard ook over karakter en herkomst van de CC!!)
Juist omdat dit ons eerste nest is, heeft onze DA mij toch geraakt qua voeding, al weet ik zeker dat het brokkenverhaal niet klopt...
Kortom, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de energie die Do uit haar (makkelijk verteerbare) Barf voeding haalt zo optimaal mogelijk is, ook als zij straks pups gaat voeden??
Ik zal de link er even voor je bij pakken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html

Hier staat exact beschreven wat je teef tijdens de dracht en na de bevalling moet eten. En laat je DA lekker kletsen. Als je nu iets NIET moet doen is het brok bij voeren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oh, even 1 kleine tip: tijdens het bevallen heeft je teef behoefte aan vocht. Extra vocht. Rauwe geitenmelk met rauwe honing geeft haar hier het nodige vocht + energie. Ook tijdens het zogen moet je ervoor zorgen dat ze voldoende drinkt.

En tijdens het eind van de dracht moet het vleesbotpercentage omlaag en het koolhydraatgehalte omhoog. Na de bevalling moet het vleesbotpercentage echt weer omhoog!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door