Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Jolan
#2470905
Ik heb twee Shih Tzu's (en twee Cavaliertjes) waarvan er nu één ene kleine maand Carnibest krijgt.
Dit omdat ze zeer slecht at en veel te mager was, ze is nu van 3,8 kg naar 4,1 kg gegaan, dus helemaal super.

Nu wil ik mijn andere Shih Tzu ook op kvv gaan zetten.
Zij krijgt nu Orijen brokjes, omdat zij heel erg veel last had van granen (je hoorde hele gutsen maagsap omhoog komen, ze was veel misselijk enz. enz.).
Nu wil ik dus naar een graanvrije kvv en nu kreeg ik de tip om Carnivoer te gaan geven.
Maar nu las ik dat dit niet compleet is en je dus binnen een x tijd een aantal verschillende soorten moet geven om te zorgen dat ze alles binnen krijgen.
Klopt dit en hoe veel zal een hondje van 6 kg nodig hebben?

Ik las ook dat Carnibest graanvrije versies heeft, maar dat dit speciaal voor diabetes patienten is?
Zou ik deze ook kunnen geven of...?

Zijn er nog meer graanvrije soorten?
Ik woon in Drenthe (vlakbij Zuidwolde) en nog niet zo lang dus ben echt nog op zoek naar adresjes waar ik terecht kan in de omgeving.

Moet ik nog andere dingen geven zoals zalmolie of ....?
Ik ben echt nog een beginner,dus alle tips zijn welkom.
Door Limpy
#2470921
Carnivoer gebruikt geen premix en is idd compleet door het afwisselen van voldoende diersoorten (5 of meer diersoorten)
Van de CB-diabetes zal je hond echt geen suikerziekte krijgen, kun je dus gewoon boeren ter afwisseling.

Hoeveelheden? Hmm...  Hoeveel eet je andere shihtzu?
Door M@rina
#2471082
Carnivoer is een prima kvv, je moet er minimaal 4 á 5 diersoorten van voeren om het compleet te maken. carnivoer heeft 5 verschillende diersoorten.
er zijn nog veel meer kvv's die graanvrij zijn :
Tinlo barfmenu
alaska
all animall
haaksbarf
darf eko
vervoer
Ropadog
Tammenga
Lotgering

Het is geen probleem om verschillende merken af te wisselen, het is zelfs aan te raden. Zo geef ik bijv. rund, paard, lam en geit van Tammenga. Van tinlo geef ik eend, van All animal geef ik parelhoen en konijn.

Zo zit ik al op 7 verschillende diersoorten. (ik geef ook nog vette vis, kwartelkarkas en kippen- en eenden nekken en kippenruggen en dan heb ik 10 diersoorten)

Waarom diersoorten afwisselen? Ieder dier brengt zijn eigen voedingstoffen mee, zijn leveranciers voor vitamine en mineralen. Als je dierssoorten afwisselt hoef je niets toe te voegen aan supplementen, vitamine of mineralen.

Carnibest is compleet door het toevoegen van synthetisch vitamine en mineralen. Wat mijn vorganger al zegt, de diabetes versies zijn ook geschikt voor honden zonder diabetes. mijn voorkeur gaat uit naar een kvv waarvan je de diersoorten afwisselt, maar carnibest is allicht stukken beter dan brokken.

Edit: Vergeten op je vraag over de hoeveelheid te reageren:
Een richtlijn voor volwassen honden is 20 tot 30 gram kvv per kg lichaamsgewicht een hondje van 6 kg heeft ongeveer tussen de 120 en 180 gram per dag nodig. Het kan ook afwijken hoor, als je een hele actieve hond hebt bijv. dan kan er best meer in gaan. Die 20 á 30 gram is een rchtlijn.
Laatst gewijzigd door M@rina op za 29 sep 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2471358
Dank jullie wel, ik ben een al een hoop wijzer zo  :)

Ik heb gisteravond wat verschillende soorten gehaald van Carnibest en Carnivoer.
Ga morgen eens kijken of er in deze omgeving nog meer soorten te krijgen zijn om zo nog meer verschillende dingen te kunnen geven.

Het viel mij op dat mijn andere Shih Tzu (waarvan gezegd was dat granen de oorzaak was van de ellende) steeds meer ging krabben en bijten op haar pootjes, dus nu twijfel ik of ze wel last had van de granen of gewoon van andere rommel die in de brokken zit?

Nog een stomme vraag misschien, maar wat als we onverwachts laat thuis zijn?
Zoals afgelopen maandag bijvoorbeeld, toen moesten we ons oude huis klaar maken voor de open dag en we zijn toen om half 6 weg gegaan om zo om half 8 thuis te kunnen zijn en het vlees voor Abby uit de koelkast te kunnen halen.
Helaas hebben we er 3 uur over gedaan om thuis te komen en dus was het net na half 9 en moesten de dames al meteen eten want mijn Cavaliertje heeft suikerziekte en dus een strak schema van 's morgens en 's avonds om half 9 eten en insuline.
Hoe doen jullie zoiets, want het vlees is dan natuurlijk niet meer op kamertemperatuur te krijgen...?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2471360
Ik maak er hier niet zo'n punt van. Soms krijgen ze op kamertemperatuur andere keer zo uit koelkast.
En als nog niet helemaal ontdooit is hebben ze lekker ijsje. ;)
Maar als het voor jou hond niet zo lekker is zou ik er een beetje gekookt water overheen gieten.
Door M@rina
#2471403
Ik heb metalen voerbakken, daar doe ik het voer in en zet dat ik een bak met warm water het prakkie is met een paar minuten op gewarmd, maar ook hier maak k er niet zo'n punt van hoor als het wat kouder is dan normaal.

Kan best dat je shih tzu op iets anders reageerde. Sommige honden hebben een reactie op kippen of rund en dat zit ook heel vaak in brokken verwerkt en natuurlijk ook in kvv. Het kan ook iets in de omgeving zijn waar de reactie vandaan komt. de doberman vanmijn zus is allergisch voor bepaalde pollen, tja ga die maar eens ontwijken in de lente/zomer. :-\
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2472128
Ik ga eens kijken, heb haar gisteravond voor het eerst alleen vlees gegeven.
Ze krijgt over een half uurtje weer, lam&rijst van Carnibest.
Ben heel benieuwd, moet eerlijk zeggen dat ik verwacht had om vannacht of vanmorgen eruit te moeten met haar omdat ze aan de dunne zou gaan, maar tot nu toe nog niet.

Vreemd genoeg haalde mijn andere Shih Tzu Abby gisteren haar neus op voor de lam&rijst, die hoeft mevrouw schijnbaar niet.
Daisy had het echter binnen no time op.
Ach geen probleem, ik heb inmiddels 5 soorten in huis dus kan wisselen.

Ben blij om te horen dat het geen kwaad kan om de kvv sneller op temperatuur te krijgen door warm water.
Niet dat ik nou vaak weg ben, maar mocht het een keer nodig zijn...

Ik weet niet of het iets in de omgeving is (mijn zus had een herder en die had ook last van pollen, echt sneu) want Abby krabte ook vrij veel en die krabt nu nauwelijks meer (staat nu 3 weken op kvv) dus ik hoop dat bij Daisy ook brok de oorzaak was, dit is tenslotte makkelijk op te lossen haha.

Bedankt voor de tips!
Door Nynke
#2475660
[quote="Jolan"]
Hey wijffie  :)
Ja wie had dat gedacht, ik op barfplaats en de meiden aan de kvv  ;D
:-* :-* :-*
[/quote]
Wijsheid komt met de jaren  :coolsmiley:              :-* :-* :-*
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2475693
:roflmao:
Haha zou dat het zijn  ;D

Jij hebt destijds de eerst zet gegeven met het zelf drogen om snacks te maken voor de meiden  :-*
De meiden zijn je daar nog steeds dankbaar voor.

Abby moest er even aan wennen, die gekke stukjes gedroogd vlees en vis, maar was toch wel lekker haha.
Ze is wel in een stuiterballetje veranderd sinds ze kvv krijgt...pfff wat een energie ineens zeg  :o

Enneh.... is het normaal dat je eigen spullen in de vriezer steeds verder in elkaar gepropt worden en de rollen kvv het overnemen whahaha  ;D :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door