Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sady
#2474045
Menu voor een Cane Corso, reu, 1 jaar oud, 55 kilo. Hoeveelheid: 2% van 55 kilo = 1100 gram per dag / 7700 gram per week Rauw vleesbot 50% : 550 gr. Groentes 10% : 110 gr. Orgaanvlees 15% : 165 gr. Spiervlees 25% : 275 gr.

Ik heb eindelijk een tweede vriezer op de kop weten te tikken voor weinig  ;)
Sox "zit" al op kvv  en heeft ook karkassen , prooi enz gekregen om alvast te wennen aan de smaak en het kauwen. En ik heb mijn werk gedaan door veelal te lezen, rekenen en ga nu voor het echie  :biggrin2:

En als het met Sox goed gaat en ik heb "het" onder de knie, dan ga ik mijn kat ook op barf proberen te zetten.
Zij eet nu kvv en raakt geen prooi o.i.d. aan.
Prooi heb ik sowieso in huis, mijn 2 fretten eten ze.Ik zal het topic regelmatig updaten en de menu's erop zetten.

Mijn aftrap :
5 dagen spiervlees, 2 dagen organen en 7 dagen vleesbot. Ik ga even bekijken hoe ik het ga doen met de groenten.
Diersoorten voor de eerste 4 weken : konijn,rund,gevogelte (4 soorten), geit en paard

Ik probeer dagporties te maken zodat ik sneller en makkelijker kan aanpassen .
Dit topic word mijn geheugen steun zodat ik alles bij elkaar heb en anderen kunnen reageren

gr
Sanne
Gebruikersavatar
Door Sady
#2474227
Zou ik ook af kunnen ronden naar het onderstaande ? Dat is makkelijker verdelen

500 gram vleesbot  45,5%
100 gram groenten 9%
200 gram  orgaanvlees  18.2 %
300 gram vlees  27.3%
Gebruikersavatar
Door Sady
#2474866
??? ik heb mij verrekent met mijn bestelling ... :o ben blij dat ik fretten heb die ook wel wat kluiven  ;) 5 kg te weinig spiervlees en 4 kg vlees bot teveel

Ik had ook kiezenbrinkmixen besteld , neem aan dat ik dit ook als spiervlees kan gebruiken ? Er word zowiezo 2.5 kg paardenvlees gehaald , dus 2,5 kg spiervlees word dan vervangen voor kiezenbrink. 


groentenmix word zaterdag gemaakt

Voor de rest heb ik 2 menu's die ik om de week ga geven. (4 weken ingekocht)
menu 1: menu 2

maandag:                 maandag:
500 gr konijnenkarkas 500 gram kippennekken
500 gr runderkopvlees 500 gram eendenvlees
100 gram groenten                 100 gr groenten

dinsdag                                 dinsdag

500 gr eendenkarkas 500 gram konijnenkarkas
500 paardenvlees                 500 gram hertenvlees
200 gram groenten                 200 gram groenten  (ik dacht vandaag meer groenten ivm orgaandag morgen)

woensdag                 woensdag
500 gram konijnenkarkas 200 gram runderorgaan
500 gram runderorgaan 500 gram konijnenorganen
200 gram kippenlever 500 gram geitenrib



donderdag                 donderdag
500 gram kippennekken 500 gram eendenrugstuk
100 gram groent                 100 gram groenten
500 gram kiezenbrinkmix 500 gram paard




vrijdag                                 vrijdag
500 gram eendrugstuk 500 gram kalkoennekken
100 gram groenten                 100 gram groenten
500 gram  paard                   500 gram kiezenbrink




zaterdag                                 zaterdag
500 gram eendennekken 500 gram konijnenkarkas
500 gram runderkopvlees 500 gram paard /kiezenbrink (2.5 kg paard was in de reclame dus 1x paard en 1x kiezenbrink)
200 gram groenten                 200 gram groenten


zondag                                 zondag
500 gram kalkoennekken 500 gram kippennekken
500 konijnen organen 500 gram lams pens
200 gram runderorgaan 200 gram kippenlever
Gebruikersavatar
Door Sady
#2476300
Nou alles binnen..
Gedeelte half ontdooit en al verdeeld ! Morgen de rest.De kalkoennekken zijn zo'n 300-400 gram. Als ik ze zo zie dan denk ik dat het giga kalkoenen zijn geweest  B-). Ik ga niet moeilijk doen en ga niet hakken dus vul ik de porties aan met andere nekken om zo aan de pond te komen.

Bij de action verschillende soorten diepvrieszakken, stiften en stickers gescoord. En ik had van een kennis goede messen gekregen.Daar ben ik nu zooo blij mee.
De geur en het verdelen gaat goed..had ik het maar eerder geweten dan was Sox eerder aan de barf geweest.

Ik ga koffie pakken en voorbereiden op het hak en breekwerk van de karkassen morgen.
Door TuttiFrutti
#2476533
Oei. Ik denk dat je wel een probleem krijgt als je spiervlees wilt vervangen met de mixen van kiezebrink  :-X.
Zoals Thea al zegt, kiezebrink bevat veel te veel bot.
Gebruikersavatar
Door Sady
#2476605
Ik wist het niet zeker, dan zou ik dus het kunnen rekenen als vleesbot? Dan ga ik er wat organen erbij mengen als ik het aan de kat en fretten geef. Even opzoeken hoeveel. Ik ben nu toch bezig met verdelen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Manon
#2477167
Kiezebrinkmixen zijn vleesbot met orgaan.
Qua vuistregel moet je aanhouden 1deel kiezebrinkmix mengen met 1 deel spiervlees en dan zit je goed...
Door Kim en Casper
#2477854
Je moet dan nog wel spiervlees toevoegen hoor.
Als je al minder geeft dan berekend en je gaat daarnaast kiezebrink mixen geven heb je echt wel spiervlees te kort. Kiezebrink tel je ook als vleesbot waar dan wat orgaan bijzit.

Je kunt ook gewoon rundergehakt in de supermarkt halen of desnoods smuldier vlees.
Gebruikersavatar
Door Sady
#2478261
bedankt. Ik heb bij de islamitische slager kippengehakt , rundergehakt gehaald. Tevens ook lamsribben, toen ik thuis kwam  begon het kwartje te vallen  ???. Ik hoefde helemaal geen vleesbot maar alleen  spiervlees . Heb ik gisteren zelf maar de lamsribben burgemeester gemaakt  :biggrin2:.

Ik ben weer terug naar de winkel gegaan en heb ook vis gehaald. Nu heeft Sox, nog meer variatie in zijn menu. Zodra ik tijd heb zal ik het helemaal updaten.

Maar wat een werk die groentenmix  :-\, daar ben ik bijna net zoveel tijd kwijt aan als met het verdelen van vlees . (Heb het met een grotere staafmixer gedaan.

De eerste 2 dagen volledig barf en hij vind het geweldig. Ikzelf ook, ben best blij dat ik "over" ben.
Nu zijn ontlasting in de gaten houden en bij houden wanneer er iets veranderd .
Laatst gewijzigd door Sady op ma 08 okt 2012, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sady
#2478322
[quote="Kim en Casper"]
Je moet dan nog wel spiervlees toevoegen hoor.
Als je al minder geeft dan berekend en je gaat daarnaast kiezebrink mixen geven heb je echt wel spiervlees te kort. Kiezebrink tel je ook als vleesbot waar dan wat orgaan bijzit.

Je kunt ook gewoon rundergehakt in de supermarkt halen of desnoods smuldier vlees.
[/quote]


Ik hoop dat ik het onderstaande duidelijk krijg uitgelegd . Kiezenbrink is out the picture voor sox.

Hij krijgt niet te weinig spiervlees. als ik volgens de percentage zou doen van de rekenhulp:
Krijgt hij meer spiervlees en minder vleesbot (qua percentage)

Omdat het makkelijker verdelen is ben ik gaan kijken naar het gewicht c/q percentage

500 gram vleesbot  45,5%.
100 gram groenten 9%
200 gram  orgaanvlees  18.2 %
300 gram vlees  27.3%  . Omdat hij 500 gram krijgt is het meer 26% dan 27.3.

Maar ik hoor het graag als er gedacht word dat dit niet een goede verhouding zou zijn.
Gebruikersavatar
Door Sady
#2480864
Zo aangepast. Ik denk dat  onderstaande  menu's even als basis aanhou. Dan heb ik een leidraad die ik kan gebruiken om een goed menu te maken.
Ik merk aan Sox dat hij langzamer eet, bij de geitenribben(jong) Blijkt hij goed te kauwen. Dus  hij mag zich "gevorderd"  noemen.
Verder ben ik heel veel aan het lezen over barf en ontlasting , zodat we niet verschieten als het een keer er anders uit ziet. Alles aan het opschrijven er anders is. Hierdoor leer ik zelf veel en kan het aanpassen als het niet goed is.
Kipfilet en kalkoenfilet zal ik bij een volgend menu n.a.w. aanpassen.

menu 1: menu 2

maandag:                 maandag:
500 gr konijnenkarkas 500 gram kippennekken
500 gr runderkopvlees 500 gram eendenvlees
100 gram groenten                 100 gr groenten

dinsdag                                 dinsdag

500 gr eendenkarkas 500 gram konijnenkarkas
500 vis                    500 gram hertenvlees
200 gram groenten                 200 gram groenten  (ik dacht vandaag meer groenten ivm orgaandag morgen)

woensdag                 woensdag
500 gram konijnenkarkas 200 gram runderorgaan
500 gram runderorgaan 500 gram konijnenorganen
200 gram kippenlever 500 gram geitenrib



donderdag                 donderdag
500 gram kippennekken 500 gram eendenrugstuk
100 gram groent                 100 gram groenten
500 gram paard        500 gram vis




vrijdag                                 vrijdag
500 gram eendrugstuk 500 gram kalkoennekken
100 gram groenten                 100 gram groenten
500 gram  kip/kalkoen filet 500 gram kip/rundgehakt




zaterdag                                 zaterdag
500 gram eendennekken 500 gram konijnenkarkas
500 gram runderkopvlees 500 gram paard
200 gram groenten                 200 gram groenten


zondag                                 zondag
500 gram kalkoennekken 500 gram kippennekken
500 konijnen organen 500 gram lams pens
200 gram runderorgaan 200 gram kippenlever
[/quote]
Gebruikersavatar
Door Thea
#2480968
Wat zijn je percentages?
Als je van 50% vleesbot en bv 25 % speirvlees en 15 %orgaan en 10& overige.
Dan klopt je menu helaas echt niet. :-\
Want ik vind 500 gr bot en 500 gr spiervlees geen goede verdeling.
Daarbij voer je op zondag en woensdag 700 gr orgaan denk dat je dan gauw dunne ontlasting krijgt. ???
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door