Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#247403
In mijn groente en fruit mix zit: tomaat, courgette, broccoli, bloemkool, paprika, komkommer, andijvie, sperciebonen, een beetje knoflook, turkse sla, appel, banaan, meloen, sinaasappels, kiwi, bessen, amandelen, walnoten, zonnbloempitten en schapevet.
Ook krijgen ze iedere dag een dessertlepel van de volgende olien: lijnzaadolie, tarwekiemolie, levertraan en olijfolie.

Kai weegt 31.5 kilo en sarah weegt 19 kilo.

Zondag:G en F mix 400 gram
kippepoten 300 gram
runvlees 600 gram
sardines 300 gram
snack luchtpijp 250 gram

Maandag: 500 gram pens
800 gram vlezige botten
400 gram runder gehakt

Dinsdag: G en F mix 400 gram
"hondevoer" (orgaanvlees, en snijdsels) 600
gram
snack 3 kippekluifjes
300 gram gehakt

Woensdag: 500 gram kippelever
500 gram kipkluifjes
200 gram gehakt
2 flinke botten ( kale ribben)

Het verschilt per dag nogal in gewicht, maar dat komt omdat ik nooit wat weeg, ik verdeel het vlees enzo gewoon in porties zonder het te wegen en ik haal er gewoon per dag wat zakjes uit en dan kijk ik of ik het genoeg vind. Wat er per dag aan eten staat is voor twee honden, de ene krijgt ongeveer 2/3 en de ander 1/3. Ze krijgen over het algemeen rundvlees, kippevlees en kalfs of lams orgaanvlees. Ik vind konijn, lamsvlees en ander wild iets te duur. Wat vinden jullie er tot nu toe van? Waarschijnlijk iets te veel orgaanvlees, want ik had deze week niet zoveel gewoon vlees in huis, ik ga vrijdag 6 kilo kopvlees halen en dan krijgen ze weer wat meer gewoon vlees.
Door Lizzy
#247418
Nou, ik ben even gaan rekenen. Ik moest wel hier en daar gokken. Want ik weet het gewicht niet van 3 kippekluifjes (en dus heb ik 300 gram gegokt) en ik weet het gewicht niet van 2 kale ribben dus heb ik even 500 gram gegokt.

Kom ik op een totaal uit van 6650 gram. 1% daarvan is 66,5.

Geef je 800 gram gfmix en dus 12%.
Geef je 1500 gram vlees dus 22,5%
Geef je 1400 gram orgaanvlees dus 21%
Geef je 2400 gram botten dus 36%
Geef je 300 gram vis dus 4,5% (mag je ook onder vlees rekenen van mij).
Geef je 250 diversen (luchtpijp) dus 3,7%

Maar goed, dit is nog geen complete week. Hoewel je daar al wel uit op kunt maken (vind ik) dat je uit moet kijken met nog meer orgaanvlees. Geef je trouwens ook nog wel eens iets als een rauw eitje en zuivel?
Door Laura2004
#247425
Ze krijgen een of twee keer in de week een rauw eitje en sarah krijgt af en toe een bakje yoghurt of kwark, maar kai die moet geen zuivel, dus dan gaat het over en dat van die botten dat klopt dat was 500 gram ongeveer en die kipkluifjes klopt ook ongeveer, sorry dat was ik er vergeten bij te zetten!
Door Laura2004
#247428
Het vervelende is dat ik te veel orgaanvlees heb gekocht en vrijdag ga ik pas gewoon vlees halen,dus daarom heb ik vandaag een beetje kip gehaald en wat gehakt, zodat ze dat de rest van de week krijgen en vrijdag ga ik wat kopvlees halen en wat kalfsribben met vlees en misschien een konijntje.
Door Lizzy
#247434
Ik zou me daar dan niet te druk om maken hoor. Gewoon deze week wat meer orgaanvlees geven en dan volgende week flink wat minder! Overigens valt pens eigenlijk wel onder orgaanvlees, maar ik neem dat zelf niet zo nauw hoor. Ik vind vuile pens erg gezond en daarom voer ik dat ook wat vaker aan mijn honden.

En qua variatie: je geeft dus kip, rund, vis, kalf en lam. Op zich is dat natuurlijk al een behoorlijke variatie. Maar kopvlees is toch ook van rund? Of heb jij kopvlees van een ander vleessoort? En iets van kalkoen of parelhoen of eend? Eendennekken bijv. schijnen niet zo heel duur te zijn. Of parelhoenkarkassen. Of kalkoennekken (ik heb die zelf altijd gemalen trouwens. Omdat ik de botstructuur te hard vind).
Door Laura2004
#247441
Ik ga zaterdag even naar de markt dan zal ik daar ff kijken of ze eendenekken hebben en kalkoen nekken, maar ik heb wel gehoord dat kalkoennekken gevaarlijk zijn. En de kopvlees die ik heb is volgens mij alleen rundvlees. Heb ik dan ergens neergezet dat het ander vlees is?
Door tieneke
#247443
[quote="Laura2004"]
Ik ga zaterdag even naar de markt dan zal ik daar ff kijken of ze eendenekken hebben en kalkoen nekken, maar ik heb wel gehoord dat kalkoennekken gevaarlijk zijn. En de kopvlees die ik heb is volgens mij alleen rundvlees. Heb ik dan ergens neergezet dat het ander vlees is?
[/quote]
Ik zou geen kalkoennekken geven ;)echt vlijmscherp!
Of je moet ze gemalen geven natuurlijk.
Door Lizzy
#247444
[quote="Laura2004"]
Ik ga zaterdag even naar de markt dan zal ik daar ff kijken of ze eendenekken hebben en kalkoen nekken, maar ik heb wel gehoord dat kalkoennekken gevaarlijk zijn. En de kopvlees die ik heb is volgens mij alleen rundvlees. Heb ik dan ergens neergezet dat het ander vlees is?
[/quote]

Eendennekken en kalkoennekken zul je misschien moeten bestellen. En ja, kalkoennekken kunnen inderdaad gevaarlijk zijn. Zoals ik al schreef is de botstructuur vrij hard. En sommige honden proberen ze ook nog eens in 1 keer naar binnen te klokken. Maar als je ze maalt of je bewerkt ze flink met een hamer: dan valt het wel mee.

Nee, ik dacht even aan de slachterij in Zevenhuizen. Ik dacht dat ik daar zag staan "als je kopvlees wil hebben, moet je het bestellen" en zij slachten volgens mij alleen lam en schaap en geit. Maar goed, als je dus kopvlees hebt van rund, dan breng je daar dus niet echt variatie mee aan in je menu.
Door Laura2004
#247447
Nee, hoor ik ben daar geweest in dat slachthuis en ze slachten daar alles : schaap, rund, kalfs, geit en kippevlees en daar heb ik kopvlees besteld en ik wist eigenlijk niet of het van alle soorten kopvlees was of alleen rundvlees. Dat heb ik ook ergens gevraagd of iemand wist of er ook schapekopvlees is.
Door Laura2004
#247448
Nee, ik weet wel dat ik niet echt variatie breng aan mijn menu, maar ander vlees kan ik nu echt niet betalen (ik studeer nl. nog). Maar het orgaanvlees dat ze krijgen is vaak lamsvlees, dus dat scheelt misschien.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door