Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2469739
Gisteren heeft Swiff een slagaderlijke bloeding gehad, boven aan haar voorpoot, (waar je normaal zou afbinden) ze is veel bloed verloren met een hele hoop geluk en snel en goed handelen leeft ze nog en gaat het nu goed met haar.
Mijn vraag is of er diersoorten zijn waardoor de aanmaak van bloed sneller gestimuleerd wordt?
De dierenarts rade me aan om iig 2x zoveel eten te geven als normaal ( weet dat ze barft ) ik vraag me af ik haar menu in ieder geval aankomende maand kan aanpassen zodat ze sneller aansterkt>?
ze gaf aan dat het zeker nog een maand gaat duren voor haar bloed weer op peil is..
#2469752
nee dat is geen optie.. Bij de da waar we gebracht zijn met de dierenambu ( door comunicatie foutje in de stress niet bij onze eigen da geweest ) was een 1manskliniek.
Zij deed geen bloedtransfusie.. Dan zou Swiff moeten worden overgebracht naar mijn eigen da. Toen we binnenkwamen is ze direct geopereerd en aan de hand van hoe ze zou wakker worden zouden we beslissen wel of niet overbrengen

Het is zo dat Swiff doof is,en mede daardoor ook heel erg bang voor vreemde mensen. Dus om haar in deze situatie naar een andere plek met andere mensen te brengen zou haar bloeddruk fel verhogen. Iets wat niet opwoog tegen de transfusie.
Omdat ze direct heel snel en goed wakker was hebben we dus besloten om dit niet te doen, ze moet gewoon op eigen kracht weer bloed kunnen aanmaken, en het gaat nu ook weer heel erg goed met haar dus daar heb ik ook alle vertrouwen in! Maar als ik zelf iets kan doen of aanpassen om haar meer te helpen doe ik dat zeker natuurlijk!
#2469968
Het belangrijkste is dat de bloeddruk niet te laag is.  Bij mensen wordt de bloeddruk vaak verhoogd door vocht toe te voegen. Zout oplossing. Bij veel bloed verlies verlaagd het hb gehalte (rode bloedcellen) dit zorgt voor het vervoer. Van zuurstof. Epo zorgt voor versnelde aanmaak van rode bloedlichaampjes. Hierdoor stijgt het hb gehalte.
#2469984
Jeetje, veel sterkte met je hond.
Ik weet niet wat het beste is om te geven, kan je alleen maar mijn ervaring doorgeven.

Mijn hond jaren geleden is meerdere malen zwaar aangevallen door een hond, en één van die keren was de jugular vein
(weet niet of dat ader of slagader is, maar ik geloof de ader, anders was zij er niet meer geweest denk ik) opengereten.
Zij had ook heel veel bloed verloren, en was al vrijwel levenloos, ook omdat er veel tijd overheen is gegaan voordat wij bij de DA aankwamen.
Ik heb van de DA destijds niet het advies gekregen extra of speciaal voer bij te voeren, Bubu was op brok.
Wel AB en nog wat andere zaken, wat weet ik niet meer.
#2470013
JumboBaloe schreef: Het belangrijkste is dat de bloeddruk niet te laag is.  Bij mensen wordt de bloeddruk vaak verhoogd door vocht toe te voegen. Zout oplossing. Bij veel bloed verlies verlaagd het hb gehalte (rode bloedcellen) dit zorgt voor het vervoer. Van zuurstof. Epo zorgt voor versnelde aanmaak van rode bloedlichaampjes. Hierdoor stijgt het hb gehalte.
ze heeft gisteren 1,5 liter vocht gehad, wat bij swiff vooral is dat de bloeddruk niet te hoog moet worden.. Ze schiet nogal eens in de stress.. Dus niet uitlaten aankomende tijd geen vreemde mensen over de vloer etc..
Annemarie Rijnveld schreef: Jeetje, veel sterkte met je hond.
Ik weet niet wat het beste is om te geven, kan je alleen maar mijn ervaring doorgeven.

Mijn hond jaren geleden is meerdere malen zwaar aangevallen door een hond, en één van die keren was de jugular vein
(weet niet of dat ader of slagader is, maar ik geloof de ader, anders was zij er niet meer geweest denk ik) opengereten.
Zij had ook heel veel bloed verloren, en was al vrijwel levenloos, ook omdat er veel tijd overheen is gegaan voordat wij bij de DA aankwamen.
Ik heb van de DA destijds niet het advies gekregen extra of speciaal voer bij te voeren, Bubu was op brok.
Wel AB en nog wat andere zaken, wat weet ik niet meer.
Dank je wel.. en wat vreselijk dat je ook zoiets hebt mee gemaakt :( Wij hebben heel veel geluk gehad zij de dierenarts, enkel en alleen omdat ik het goed genoeg dichtgesnoerd had ( met de evt gevolgen van dien omdat de poot lang zonder zuurstof heeft gezeten.. Maar liever 1 poot kwijt als mijn hond kwijt! ) als ik dat niet had gedaan had ze 100% zeker niet meer geleefd..

Ze krijgt ab 2 x 1,5 tablet en pijnstillers 2 x 1 tablet. ( dit vanwege dr poot die lang zonder zuurstof heeft gezeten ze gaf aan dat hij waarschijnlijk helemaal bont en blauw zal worden, met flinke kneuzingen iets wat enorm veel zeer zal doen ) ..

Ik ben al lang blij dat ze het overleefd heeft!!!!
#2470015
Sammy1980 schreef: Oke, nee dan zou ik haar inderdaad ook niet nog een transfusie aan doen.

Fijn dat ze wel alweer wat opknapt, ik durf geen advies te geven wat je beter wel en niet kunt voeren, maar er zullen vast wel mensen zijn die dat weten.
Beterschap voor Swiff en een knuffel voor jullie allebei  :-*
sorry was jou vergeten ;) heb vannacht maar 3 uurtjes geslapen hehe dan zie je wel eens wat over het hoofd,

Bedankt voor je berichtje! Zal de knuffel doorgeven ;D
#2470026
jeetje, wat een schrik!

bij mensen zegt 'men' dat bij veel bloedverlies dingen als biefstuk goed zijn, dat je daar snel weer van aan sterkt. maar ik heb bloed gedoneerd en daar heb ik het wel eens gevraagd, en die zeiden dan, niks bijzonders, gewoon goed eten en vooral veel drinken.

persoonlijk zou ik denk ik kiezen voor iets wat lekker licht verteerbaar is, dat dat niet te veel energie kost.

veel sterkte voor jou en Swiff, hopelijk komt ze er snel weer zowel fysiek als mentaal boven op!!
#2470073
Swiff schreef: ze heeft gisteren 1,5 liter vocht gehad, wat bij swiff vooral is dat de bloeddruk niet te hoog moet worden.. Ze schiet nogal eens in de stress.. Dus niet uitlaten aankomende tijd geen vreemde mensen over de vloer etc..

Dank je wel.. en wat vreselijk dat je ook zoiets hebt mee gemaakt :( Wij hebben heel veel geluk gehad zij de dierenarts, enkel en alleen omdat ik het goed genoeg dichtgesnoerd had ( met de evt gevolgen van dien omdat de poot lang zonder zuurstof heeft gezeten.. Maar liever 1 poot kwijt als mijn hond kwijt! ) als ik dat niet had gedaan had ze 100% zeker niet meer geleefd..

Ze krijgt ab 2 x 1,5 tablet en pijnstillers 2 x 1 tablet. ( dit vanwege dr poot die lang zonder zuurstof heeft gezeten ze gaf aan dat hij waarschijnlijk helemaal bont en blauw zal worden, met flinke kneuzingen iets wat enorm veel zeer zal doen ) ..

Ik ben al lang blij dat ze het overleefd heeft!!!!
Heftig hoor, jemig. Hoe is het gebeurd?
Maar het komt weer goed, heus waar.
Verwen de hond maar lekker met lekkere vleesjes en bouillon (zelfgemaakte van vleesbot, en zonder knorrtoestanden vanzelfsprekend)
#2470114
nienk schreef: jeetje, wat een schrik!

bij mensen zegt 'men' dat bij veel bloedverlies dingen als biefstuk goed zijn, dat je daar snel weer van aan sterkt. maar ik heb bloed gedoneerd en daar heb ik het wel eens gevraagd, en die zeiden dan, niks bijzonders, gewoon goed eten en vooral veel drinken.

persoonlijk zou ik denk ik kiezen voor iets wat lekker licht verteerbaar is, dat dat niet te veel energie kost.

veel sterkte voor jou en Swiff, hopelijk komt ze er snel weer zowel fysiek als mentaal boven op!!
dat van de biefstuk hadden we het wel over gehad, maar ze gaf aan dat dat niet echt veel meerwaarde had.. dank je wel!
Annemarie Rijnveld schreef: Heftig hoor, jemig. Hoe is het gebeurd?
Maar het komt weer goed, heus waar.
Verwen de hond maar lekker met lekkere vleesjes en bouillon (zelfgemaakte van vleesbot, en zonder knorrtoestanden vanzelfsprekend)
Ze is altijd heel erg blij als ik/we thuiskomen. Ditkeer was ik vroeger thuis en mijn vriend kwam rond half 7 thuis, in haar blijheid is op 1 of andere manier de grote glaze vaas kapot gegaan.. hoe weten we niet precies, met de staart kapot geslagen? en het stuk glas door haar poot gesneden?  er waren geen glassplinters te zien in haar poot ook was er geen bebloed glas te vinden.. Maar het stroomde en spoot er gelijk uit.. Schrok me helemaal lam!

Ze rende uit schrik richting de slaapkamer, daar heb ik haar te pakken gekregen naar de woonkamer gebracht en daar lag toevallig mijn 10 meter longeerlijn binnen handbereik.. Direct bovenop de wond 1 slag, en 1 slag er half boven.. En zo heb ik een kwartier gelegen half bovenop haar met al mijn kracht die lijn strak te houden.. ( Mijn handen en vingers waren paars van het trekken ) we moesten wachten op de dierenambu.. mijn handen en armen hebben nogsteeds last van verzuring en ben ook snotverkouden ( ben op mijn sokken en jurkje zeiknat doordrenkt van bloed in de ambu gesprongen )

Heb het er allemaal voor over gehad, we hebben zo ontzettend veel geluk gehad, en mag echt in mn handjes knijpen dat ze het gered heeft. Vannacht en vandaag zijn goed gegaan wond ziet er goed en rustig uit dus het ergste is geweest het echte herstellen kan nu beginnen..

Tijdens de operatie zijn we thuis gebracht door de dierenambu, toen was het schadechecken.. Er lag echt overal bloed heb er ook foto's van gemaakt.. Voor de mensen die het willen zien. :

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/456202_4613180816172_905589704_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/621563_4613180136155_1798384987_o.jpg

(spoot alle kanten op)
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/135137_4613177136080_1040163741_o.jpg

rende naar de slaapkamer..
http://imageshack.us/a/img138/9210/dscn0226kf.jpg

op het bed plasjes bloed..
http://imageshack.us/a/img818/8683/dscn0227a.jpg

en de wond paar uur geleden
http://imageshack.us/a/img703/415/dscn0252ar.jpg

http://imageshack.us/a/img62/5103/dscn0250lh.jpg

bouillon is idd een goed idee ! Tx
nova schreef:

rood vlees is daarvoor beter geschikt dan bijv. kip.
Lever volgens mij ook  ;)

roosvicee ferro is ook rijk aan goede stoffen (ijzer) , alleen weet ik even niet hoe goed een hond in staat is dat op te nemen.
Ah top, ga ik dat morgen nog even halen..

die roosvicee ferro had ik ook inderdaad over gehoord! enig idee waar ik die kan kopen?
Laatst gewijzigd door Swiff op vr 28 sep 2012, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#2470145
Ooooh wat een horror verhaal. De foto's heb ik maar overgeslagen hoor, ik geloof je op je woord.
Afgrijselijk. Goed dat je zo snel hebt gehandeld, en je hoofd koel hebt weten te houden!!!
Waarschijnlijk is de hond met poot dwars door de vaas gerend, ieks, jakkes.

Gelukkig dat het nu stukken beter gaat. Sterkte hoor, je hebt waarschijnlijk nog een hoop adrenaline door je lijf razen.
#2470174
pfff, krijg het al benauwd als ik je verhaal lees, laat staan als je het ook nog mee moet maken.  :-X
Wat heb jij supergoed gehandeld in deze stressvolle situatie, Chapeaux! Ik weet niet of mij dat gelukt was.
dankzij JOU optreden heb je je meisje nog, (ja en een beetje hulp van de DA natuurlijk  ;) ) Die veer wilde ik je in ieder geval even meegeven. En natuurlijk alle duimen omhoog hier voor een spoedig herstel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door