Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2469675
Hi,

Ik ben nieuw en hoop dat ik hier goed post. De honden die ik vroeger heb gehad, hebben nooit brokken of blikvoer gekregen. Ik gaf ze altijd rijst met groente en vlees. Of pens, of vis. Ze hebben altijd een mooie leeftijd bereikt, en hadden een prachtig vel.
Nu hebben we 4 jaar geleden Kels gekregen. Kels is een Duitse herderteef en was 9 maanden oud toen we haar kregen.

Kels had haar hele leven alleen maar brok gegeten. Om het voor haar zo makkelijk mogelijk te maken om in haar nieuwe leefomgeving te wennen hebben wij haar ook brok gegeven.

Altijd heeft ze een gevoelige maag gehad. Vaak diarree en overgeven. Iedere verandering betekent spugen en poepen. Kat erbij, Kels van slag. Kind uit huis, Kels van slag. Zaterdags wandelen met vrienden en hun honden, Kels reuzelol, maar darmen van slag.

We zijn meerdere malen met haar bij de dierenarts geweest. Alles is onderzocht en is goed.

Ze heeft niet veel eetlust. We hebben alle soorten brokken, en blikken geprobeerd die je kunt bedenken, en het gaat altijd hetzelfde.

De eerste week alles van slag, ook bij heel langzaam opbouwen
De volgende weken, hoera ze eet en het gaat goed.
Na een week of 3, ze eet weinig tot niet
Na een week of 4, darmen van slag en vaker spugen en diarree

Op dit moment weegt Kels nog maar 24 kg. En ze is 61 cm hoog!!! Ze is dus heel mager. Ze stinkt en heeft enorm haaruitval. Ze krabt zich niet, en heeft ook geen open plekken.

We zijn echt bang, dat ze niet heel lang meer heeft als het zo doorgaat. Ik ben 4 weken geleden weer met haar bij de dierenarts geweest. Er is weer bloed afgenomen en haar ontlasting is onderzocht. Er is weer niets uitgekomen, behalve dat ze tekorten heeft. Ja, duhu. Ze heeft weer andere brokken gekregen, injecties om de eetlust op te wekken. En injecties met iets wat ik niet weet. En ze heeft vitaminepreperaten gekregen. En de dierenarts heeft verder gezegd dat hij er niet veel aan kan doen. Dat als ze niet eet ze niet sterker wordt.

En idd, ook deze nieuwe brokken heeft ze eventjes gegeten en sinds een week niet meer.

Nu willen we het barfen gaan proberen. Maar hoe pak ik dat in hemelsnaam aan. Ik heb er veel, heel veel over gelezen. Maar weet toch niet hoe ik het met onze Kels aan moet pakken.
Ik heb het de dierenarts gebeld en ook daar vinden ze het een prima idee, maar konden verder niets zeggen over hoe ik het aan kon pakken. Omdat ze wel heel erg gevoelig is.

Dus HELP!!!!!

Sorry voor de lange tekst, maar ik weet het echt niet meer. Onze Kels is pas 51/2 en we zouden graag nog heel wat jaartjes van haar genieten, want het is een schat.
#2469833
Ach jee joh, wat een ellende met je mooie meid!

Tja, wat is wijsheid. Je hebt iig zo te lezen niks te verliezen dus ik zou zeer zeker vers voer proberen.
En ik zou sowieso de overgang heeeeeeel langzaam doen. Als in een dessertlepeltje per keer meer door wat ze nu normaal eet. En heel goed kijken wat het effect is, zo nodig gas nog verder terugnemen.

Ik zou als ik in jouw schoenen stond beginnen met een kvv, dus gemalen voer. En dan een met niet veel vet, en liefst als je toch bezig bent zonder rund of kip. Ik heb zelf totaal geen verstand van kvv maar er zijn hier in de kvv-hoek genoeg mensen die je kunnen adviseren. Weinig vet omdat geirriteerde maag en darmen daar vaak moeite mee hebben. Geen rund en kip voor de zekerheid, dat zijn de meest voorkomende allergenen bij honden.

Ik zou de kvv voor het voeren in het begin overgieten met wat kokend water (ff laten staan tot het handwarm is). Ook weer om de overgang van verhit naar onverhit geleidelijker te maken. En dus met een heel klein beetje beginnen en bekijken hoe het valt.

Wat zou kunnen helpen is een beetje goede chlorella bijvoeren. Niet de Chinese van de Tuinen, Lizzy weet wel welk merk goed is. Dat helpt met de ontgiftings-reacties.

Als je echt precies wilt weten wat je voert, dan zou je kunnen overwegen om zelf te gaan malen. Dan koop je barf-onderdelen in en kweek je spierballen met een vleesmolen. Beginnen met zachte botjes is dan wel een goed idee  :D en niet te veel diersoorten tegelijk, gewoon met 1 soort beginnen.

Wat ik nu bedenk trouwens: is er ooit naar voedsel-allergie gekeken? Want als dat een rol speelt is het zeer verstandig om te beginnen met een diersoort die ze nog nooit gehad heeft en die gedurende 6 weken te voeren.
#2469866
Ja ik denk er weer anders over.
Ik zou denk ik gewoon radicaal omzetten.
Als ze toch al overal  van gaat spugen en diarree krijgt.
Dan maar even kort en krachtig in plaats van heel langzaam.
Je bent dus al zo vaak veranderd van brokken ect dat die ene x er dan ook wel bij kan.
En voor hetzelfde geld heeft ze nergens last van.
Ik lees wel eens om dan de eerste paar dagen enkel pens te voeren. Zodat de darmflora even schoon word van alle brok restanten.

Eigenlijk snap ik niet waarom je het bij deze hond niet eerder heb geprobeerd terwijl je vroeger bij andere honden dus nooit brokken gaf.

Ik hoop dat je mijn tekst niet als aanval leest. Want zo bedoel ik het niet ;)
#2469904
Ik zou het dus ook radicaal aanpakken. Om dezelfde reden als Thea schrijft. En ik zou meteen gaan barfen. Geen granen meer voeren, wat wel in kvv zit, alleen maar vlees. Ik zou wel kleine beetjes voeren, ondanks dat ze nu zo mager is. Ik zou zeg 3 of 4 maaltijden verspreid voeren per dag. En alles gemalen. Ik zou geen botten voeren in beginsel, maar een calciumpreparaat (bv van gemalen eierschalen). Dus vlees, wat orgaan en calciumpoeder. En ik zou beginnen idd, zoals Kruimel zegt, niet met kip en rund, maar met 1 diersoort van iets anders. En idd geen vet. Kijken hoe dat gaat. Wat een toestand joh :-\
#2470027
Dank jullie wel. De reden dat ik het nog niet eerder gedaan heb is juist omdat ze zo gevoelig is. Ik gaf de honden vroeger vaak gekookte kip. Dus gewoon met alles eraan, bot, ingewanden er nog in enz. Dat heb ik met haar ook wel eens geprobeerd.
Het resultaat was dat ze alles onverteerd uitspuugde.

We hebben een elektrische vleesmolen, dus misschien rauw en dan draaien? En dan zonder bot, en geen kip of rund. Ze krijgt nu 5x per dag een beetje voer. Als ik vaker en meer geef, is de kans groter dat ze alles uitspuugt.

Ik ga dat denk ik eens proberen.
Ik wilde idd drastisch overstappen. Want ze spuugt ook als we iets bij haar brokken doen. Al is het maar 1 lepeltje blikvoer oid.

Heel fijn dat jullie meedenken. Ik vind het nl echt heel spannend.

Pfffff, ik vind het heel spannend.
#2470123
Ja, kan me voorstellen dat je het heel spannend vind! Vind ik eigenlijk ook, al ken ik je hond helemaal niet, maar om de een of andere reden ben ik heel benieuwd hoe het verder gaat en ik hoop dat je dat hier laat weten :)
Verhitte botten (gekookt/gebakken) zou ik echt nooit meer geven. Daarvan verandert de structuur, het wordt hard en gaat splinteren en kan tot beschadigingen in de hond leiden.
Wat je nog kunt overwegen is om niet met rauw vlees te starten, maar met gekookt (zonder botten dus!). Misschien is dat net iets makkelijker voor haar maag/darmstelsel, maar ik weet het niet, misschien is het niet nodig. Moeilijk. En wel een calciumbron toevoegen, hè, anders is de voeding uit balans en kan het niet goed worden opgenomen!
Succes!!!
Door Martine-Tom
#2470779
Ik zou ook radicaal overgaan, idd als ze toch al overal last van heeft, dan gelijk maar door de zure appel heen.
Ik zou zelf met een goede kvv beginnen (@Esther, er zijn ook voldoende kvv's zonder granen en rijst hoor  ;)) en dan wel meerdere kleine porties per dag.
#2471042
martine-tom schreef: Ik zou ook radicaal overgaan, idd als ze toch al overal last van heeft, dan gelijk maar door de zure appel heen.
Ik zou zelf met een goede kvv beginnen (@Esther, er zijn ook voldoende kvv's zonder granen en rijst hoor  ;)) en dan wel meerdere kleine porties per dag.
Oh oeps, sorry, ik weet er ook eigenlijk niets van :-[
#2471070
Ik zou ook gelijk over gaan.
Hier een ervaringsdeskundige  >:(
Onze Senna (herder x husky) heeft het eerste jaar dat we hem hadden meer dan €1800,- aan dierenartskosten gekost alleen omdat hij niet tegen brokken kon. Vanalles geprobeerd, tot allergeen voer van de dierenarts aan toe. Van alles aan de diarree en tot apatisch toe. Toen van de ene op de andere dag overgezet op smuldier. Niks geen gekookt water er overheen of gekookt spul, nee gewoon rauw. En sindsdien zijn we met Senna niet meer bij de dierenarts geweest voor problemen met het voer.. Senna is bijna 7 nu en krijgt nu barf. 

Als je toch een elektrische vleesmolen hebt dan kun je barf gaan malen, kippenbotten/kwartel en eendenbot kan over het algemeen in de vleesmolen. Ik zou dus gewoon een menu samenstellen zonder vet, kip en rund, en dat gaan geven. Eventueel de eerste dagen wat kokend water er overheen. Succes
#2471122
Ik heb het volgende gedaan bij mijn hond die ook brokken heeft gehad (4jaar lang). Hij kreeg goedkope brokken. Bij mij kreeg hij dure brokken. Een paar weken at hij keurig. Daarna was het een kwelling voor hem: hij wilde niet eten, tenzij uit de hand en op gegeven moment at hij helemaal niet meer. Hij ging zich verstoppen. Hup naar andere merk en hup weer een andere merk brokken. Tot dat ik KVV ging proberen.
Hij at het gelijk op... maar op een gegeven moment met lange tanden en zijn maag ging helemaal te keer (borrelen, rommelen, scheten etc).
Oplossing:
- KVV kort verhitten in een pan of klein beetje gekookt water over het vlees. De gezonde bacterien in het rauwe vlees zijn net nog wat te heftig voor de maag van de hond die jarenlang brokken heeft gehad.
- na een tijdje half rauw voeren (de duur is afhankelijk van de gezondheid van de hond)
- daarna gewoon rauw voeren.
- KVV granenvrij, suikervrij en compleet!

Ook is ontgiften en versterken van de darmflora een aanvullend methode om de last voor de hond te verminderen. Denk aan Puur spijsvertering of Groene Os maag/ darm clear.

Het heeft bij mijn hond bijna een jaar  geduurd tot dat hij beter werd. Hij was eerst afgevallen doordat hij niet at. Toen werd hij dikker omdat zijn maag niet rauw voer snel kon verwerken. Nu is hij aan het afvallen en gezonder dan voorheen. Het kan nog beter, maar daar wordt aan gewerkt.

Gezondheid toegewenst aan de hond en sterkte!
#2473792
Dank jullie wel allemaal.Gisteren zijn we cold turkey begonnen.
Wel met een kleine maaltijd want ze heeft de laatste tijd zo slecht gegeten.
Ik heb haar pens, met rendier en een groente/fruit mengsel gegeven met een vitamine calciumconcentraat dat ik van de dierenarts kreeg ter ondersteuning omdat ze echt aan het verzwakken is.

Ik heb haar nog nooit zuip goed zien eten. Ze kwam zelfs bedelen voor meer!!!!! Het was heel snel op. En tien begon het wachten op de buikpijn en het spugen.

Maar niets daarvan. Ze had zojuist in het bos zelfs normale ontlasting!!!!

Afwachten maar hoe het zich ontwikkeld, maar dit is meer dan we durfden hopen.

Nogmaals bedankt voor al jullie meedenken, en omdat we er nog lang niet zijn, denk ik dat jullie nog veel van ons gaan horen
#2473796
Marjolein47533 schreef: Dank jullie wel allemaal.Gisteren zijn we cold turkey begonnen.
Wel met een kleine maaltijd want ze heeft de laatste tijd zo slecht gegeten.
Ik heb haar pens, met rendier en een groente/fruit mengsel gegeven met een vitamine calciumconcentraat dat ik van de dierenarts kreeg ter ondersteuning omdat ze echt aan het verzwakken is.

Ik heb haar nog nooit zuip goed zien eten. Ze kwam zelfs bedelen voor meer!!!!! Het was heel snel op. En tien begon het wachten op de buikpijn en het spugen.

Maar niets daarvan. Ze had zojuist in het bos zelfs normale ontlasting!!!!

Afwachten maar hoe het zich ontwikkeld, maar dit is meer dan we durfden hopen.

Nogmaals bedankt voor al jullie meedenken, en omdat we er nog lang niet zijn, denk ik dat jullie nog veel van ons gaan horen
Jeetje, allemachtig, dat meen je niet?!?! Nou zeg, als dit zo doorzet, ben je gered! (oftewel, Kels).

Wat ga je vandaag aan Kels geven? Ga je op een gegeven moment ook gemalen vleesbot proberen?

Succes met Kels!
#2473815
Hetzelfde wilden we haar geven. Ze heeft de laatste tijd zo weinig en slecht gegeten, dat de verhoudingen nu niet veel meer uitmaken volgens ons. Met de pens en haar vitamine/calcium krijgt ze dacht ik in principe alles wat ze nodig heeft.

Nu eerst wennen, en hopen op een gezondere hond en dan weer verder experimenteren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door