Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#2468337
In een vitaminepreparaat voor varkens zit een enzym toegevoegd die helpt bij de vertering van plantaardige proteïnen. Ik heb geen idee of dit enzym ook in het systeem van een hond voorkomt. (Ik heb trouwens ook geen idee of het enzym in het vit.preparaat in het systeem van een varken voorkomt...) Dus ik weet niet of het een lichaamsvreemd enzym is, zeg maar. De vraag die ik heb is deze: stel het enzym is lichaamsvreemd voor een hond, kan het kwaad om zo'n enzym binnen te krijgen? Op zich lijkt het me van niet, maar, misschien is er een maar?
Door Annemarie Rijnveld
#2468387
Esther Q schreef: In een vitaminepreparaat voor varkens zit een enzym toegevoegd die helpt bij de vertering van plantaardige proteïnen. Ik heb geen idee of dit enzym ook in het systeem van een hond voorkomt. (Ik heb trouwens ook geen idee of het enzym in het vit.preparaat in het systeem van een varken voorkomt...) Dus ik weet niet of het een lichaamsvreemd enzym is, zeg maar. De vraag die ik heb is deze: stel het enzym is lichaamsvreemd voor een hond, kan het kwaad om zo'n enzym binnen te krijgen? Op zich lijkt het me van niet, maar, misschien is er een maar?
En om welk enzym gaat het dan?
Door Esther Q
#2468389
Ik weet het niet, ik ben vergeten de naam te vragen, was op dat moment met andere details bezig in mijn hoofd. Maar misschien maakt dat voor de vraag niet uit? Als je er vanuit gaat dat het een enzym is die een hond zelf niet heeft/gebruikt? Of ik moet het gaan navragen.
Door Annemarie Rijnveld
#2468577
Esther Q schreef: Ik weet het niet, ik ben vergeten de naam te vragen, was op dat moment met andere details bezig in mijn hoofd. Maar misschien maakt dat voor de vraag niet uit? Als je er vanuit gaat dat het een enzym is die een hond zelf niet heeft/gebruikt? Of ik moet het gaan navragen.
Misschien kan Mevr. Kruim uitsluitsel geven? Zij is enzymatisch nogal thuis in dat soort zaken.

Ik weet het niet Esther, ik vroeg het omdat ik dan ff zou kunnen gaan googelen.
Door Dobertje
#2468733
Ik zou gokken dat dat phytase is (maar heb nu geen tijd om het zelf eerst te google-en); dat is een enzym waardoor varkens meer fosfor uit hun voedsel kunnen halen omdat ze phytaat (fytaat?; engels phytate) af kunnen breken. Veel planten kunnen fosfor opslaan in de vorm van phytaat, bv in graan, wat door het toevoegen van phytase ook beschikbaar wordt voor de varkens.
Door Lizzy
#2468780
Ik zou zelf toch eerst uitzoeken om welk enzym dit gaat. Elke enzym die je onnatuurlijk toevoegt kan invloed hebben op het vrijkomen en het opnemen van vitamines en mineralen. En ik denk dat je dat wel graag wilt weten. Ik denk dat wel/niet lichaamsvreemd niet persee van invloed is op of het wel/niet wat in het lichaam doet.
Door Esther Q
#2468805
Dobertje schreef: Ik zou gokken dat dat phytase is (maar heb nu geen tijd om het zelf eerst te google-en); dat is een enzym waardoor varkens meer fosfor uit hun voedsel kunnen halen omdat ze phytaat (fytaat?; engels phytate) af kunnen breken. Veel planten kunnen fosfor opslaan in de vorm van phytaat, bv in graan, wat door het toevoegen van phytase ook beschikbaar wordt voor de varkens.
Ik denk dat het klopt wat je zegt.

Ik heb dit gevonden (het is in het Ests):
B-fütaas(E1600)EC 3,1,3,8 sisaldus (betekent hoeveelheid) 17500 FTU/kg

Ik ben gewezen op alleen deze hierboven, maar ik zie er nog meer staan, wel in lagere hoeveelheden.

Endo-1,3(4)-beeta- glükanaas IUB/EC 3.2.1.6 sisaldus 2600 AGL
Endo-1,4-beeta-ksülanaas IUB/EC 3.2.1.8 sisaldus 1820 AXC
?3-fütaas parandab P omastatavust. (verbetert P eigen vertering) P sisaldus on ekvivalentine (hoeveelheid is gelijk aan) 71 g
Het ? kan ik niet lezen, is niet goed uitgeprint.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door