Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2467948
word mijn Mindy meisje..
Na castratie (3 maanden terug)  is ze van 4,2 naar 5 kg gegaan  :o
4,5 zou perfect zijn, dus ze is behoorlijk wat te zwaar en krijgt een echt spek nekje.
Tijd voor een afval plan dus, maar hoe..

Ik heb 6 katten waarvan er 1 nog brokken eet (apart, in de keuken op verzoek nav leververvetting) en de overige 5 2 x daags 250 gram kvv krijgen met een kwart blikje gourmet. (zelf gemalen, lotgering, carnibest, darf enz ik wissel af)
3 katten zijn perfect op gewicht en neigen zelfs naar iets te mager, Mindy en Tom (die weegt zelfs 6 kg, daar mag wel een kilo af) zijn echter een beetje ehm.. fatsig  ::)

Mindy en Tom wil ik graag apart voeren van de 3 andere katten, maar hoeveel zou ik ze moeten geven?
De andere wegen 5, 4.2  en 3 kg. Alle 5 zijn het binnen katten en hebben weinig beweging. Degene van 3 kg (Poes van 5 jaar) is nog niet gecastreerd dat gebeurd morgen  :biggrin2: de rest al wel..

Iemand ideeen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2468036
Heeeeeel langzaam de hoeveelheid voer per dag afbouwen. Als je te snel gaat, is daar ook het risico op leververvetting.
Ik vind 250 gram per dag fors, maar die van zou zijn zo te zien ook een maatje groter dan hier.
Door Limpy
#2468054
Die 2x250 gram per dag is dat per kat of voor 5 katten totaal?

Net wat koekje al zegt langzaam afbouwen en als het kan de 2 dikke propjes apart voeren als dat mogelijk is.
Door Evy_JD
#2468264
Die 2 x 250 gram is Voor de 5 katten in totaal uiteraard  ;D
Mijn hond van 25 kg krijgt ongeveer hetzelfde hahaha (500 gram barf per dag)
Per kat zou dat wel bizar veel zijn  ;D
Ik heb vanmorgen de 2 dikkertjes apart laten eten (100 gram) en de rest 150 gram gegeven.
Ze hebben het niet helemaal op gegeten, maar ze zijn lichtelijk autistisch en op een andere plek eten roept wat stress bij ze op..
Dus echte representatief is dat niet voor normaal..
De andere katten kregen de 150 gram overigens ook niet op.
Mindy heeft een tijd apart gegeten ivm een eliminiatie dieet (dat was voor castratie) en bleef mooi op gewicht met 80 gram konijnen kvv per dag (dus mager vlees) van vet vlees zouden ze dan eigenlijk nog minder moeten krijgen laat staat met wat vetter vlees  ::)
Ik denk trouwens dat die kilo afvallen voor mijn andere kat veel teveel  is, nu ik zo even kijk en voel, hij heeft wel een zwabber buik, maar dat is vooral vel ik heb nog steeds zijn gewicht in mijn hoofd van het brokken tijdperk maar zijn  gewicht is toch anders verdeeld nu en hij heeft wat meer spier gekregen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2468450
Ow, ik dacht per kat.
Voeren doe je op je ogen en handen. Voel goed of er teveel spek aanzit. Hier zijn ze overigens van vers ook gespierder geworden en dat voelt anders. Een stevigere kat ipv een zak pap.
100 gram per dag per kat is niet zoveel. Je zou er wel voor kunnen kiezen (meer) barf te voeren ipv gemalen spul. Sien is ook meer verzadigd met voedsel waar ze zelf moeite voor moet en moet knagen dan dingen die zo naar binnen geslurpt kunnen worden.
Door Evy_JD
#2468664
Als ze het zouden willen eten Koekje dan zetten ik ze direct op barf..
Maar helaas pindakaas, zelfs een ongemalen kuiken word alleen wat aan gelikt en mee gesleept, eten doen ze er niet van.
Hun voer moet gemalen en het liefst zo fijn mogelijk  ::)
Door Martine-Tom
#2468673
[quote="Evy_JD"]
Die 2 x 250 gram is Voor de 5 katten in totaal uiteraard  ;D
Mijn hond van 25 kg krijgt ongeveer hetzelfde hahaha (500 gram barf per dag)
Per kat zou dat wel bizar veel zijn  ;D
Ik heb vanmorgen de 2 dikkertjes apart laten eten (100 gram) en de rest 150 gram gegeven.
Ze hebben het niet helemaal op gegeten, maar ze zijn lichtelijk autistisch en op een andere plek eten roept wat stress bij ze op..
Dus echte representatief is dat niet voor normaal..
De andere katten kregen de 150 gram overigens ook niet op.
Mindy heeft een tijd apart gegeten ivm een eliminiatie dieet (dat was voor castratie) en bleef mooi op gewicht met 80 gram konijnen kvv per dag (dus mager vlees) van vet vlees zouden ze dan eigenlijk nog minder moeten krijgen laat staat met wat vetter vlees  ::)
Ik denk trouwens dat die kilo afvallen voor mijn andere kat veel teveel  is, nu ik zo even kijk en voel, hij heeft wel een zwabber buik, maar dat is vooral vel ik heb nog steeds zijn gewicht in mijn hoofd van het brokken tijdperk maar zijn  gewicht is toch anders verdeeld nu en hij heeft wat meer spier gekregen.
[/quote]Doki eet 300 gram en Freud 200 gram per dag, wegen 6.8 en 3.8 kilo en zijn geen gram te dik  ;)
Door Limpy
#2470127
Als ik pekke (3 jr) of blixa (11 jr) 150 gr of meer per dag laat eten kan ik ze met een maand wegrollen.....
Pekke mocht het eerste half jaar ook veel eten maar met 6 mnd kreeg die ook nog maar 125 gr en met 8 mnd nog maar 100 gr, die komt al aan met naar eten kijken....

@Evy: probeer eens 90 gr met een ienieminie blik (de 2 dikkertjes hier gaan ws binnenkort ook op rantsoen want dijen ook weer uit met 100 gr en wat bietswerk)
Door Martine-Tom
#2470137
[quote="fem fatale"]
Maar ze zijn wel allebei nog geen jaar oud, dat maakt wel veel uit.
[/quote]Dat is waar  ;)
Ik kijk uit naar de tijd dat ze me niet meer de oren van de kop knagen  :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door