Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2464792
Ze hebben vanavond, eindelijk..... ???, een duif gegeten! Na ruim een half jaar emmeren om ze op vers te krijgen was ik het zat en ben ik gestopt met mijn pogingen. Vanavond heb ik een duif ik hun voerbakje gedaan, voor de zoveelste keer, maar in plaats van weg te lopen begonnen ze er aan te likken en uiteindelijk er op te knagen. De duifjes zijn op :D

Maar dan nu. Ik weet dat een kat 2x per dag moet eten dus ik wil graag ´s morgens gemalen voeren en ´s avonds iets te knagen. Ik voer uit principe geen prooidieren dus kuikentjes komen hier niet op het menu.
Ik heb voor nu gemalen bestelt; kippennekken, duifmix van Kiezenbrink, eendenmix en orgaanmix. Gemalen zalm heb ik al in de vriezer. Daarbij wil ik ze duif, kwartel en patrijs 's avonds gaan geven zodat ze lekker kunnen knagen. Dit aangevuld met rund, kip, kalkoen en konijnvlees. Al met al kom ik dan op 9 diersoorten dus dat zou genoeg moeten zijn voor nu.

Dan de beginnersvragen....
Een kat mag geen knoflook. Voor de honden zit dit in de groentenmix die ik maak. Is groente nodig voor een kat? (dan moet ik voor hen een ander mixje maken of ik haal de groentenmix van Tinlo) En hoeveel hebben ze hier van nodig? Kan ik hierbij de hondenpercentages aanhouden?
Mag een kat pens eten? Op de een of andere manier zit in mijn hoofd van niet maar ik kwam het net tegen in een menu, vandaar mijn vraag.
En kunnen ze ook kippennekjes wegknagen? Wat voeren jullie aan vleesbot, afgezien van prooidieren?

Ben zo blij dat ik straks de brokken de deur uit kan doen :wavetowel2:
#2464878
Hoi Marije,

Ik ken het gevoel, ben zelf twee jaar bezig geweest om ze op barf /kvv  te krijgen.... en als het dan eindelijk lukt kan de vlag uit!  :)

Ik voer mijn katten geen groentemix, ze eten het niet en hebben het ook niet per se nodig... en wat betreft de pens: de meeste katten walgen volgens mij van pens.. de katten die ik ken in ieder geval wel  ;)

Succes en wees heel trots op je nieuwbakken barfers  ;D :D
#2465006
:circle: Ow wat zul je BLIJ zijn!! En heel leuk te lezen dat jouw katten precies zo plotseling, na eindeloos proberen, ineens alsnog 'bekeerd' werden. Héérlijk genieten nu, ze zijn over de drempel :thumbup:
Ik voer mijn kat geen groenten, omdat dit voor een kat niet nodig is volgens de info die ik hier kreeg. Als ze het graag had gegeten zou ik er vast wel wat van toegevoegd hebben, maar ik verwacht dat ze er niet mee in haar sas zal zijn.
Pens mogen ze eten, er bestaat geen bewaar tegen, maar veel lusten het niet.

Qua ongemalen vleesbot eet Sanne momenteel kwartel en duif (half kwartelkasrkasje, 1/3 duifkarkasje). Ik wil niet structureel een onderdeeltje (bijv. vleugeltjes) voeren, maar het hele karkas, i.vm. de voedingswaarden. Voor mijn eigen gemak gebruik ik de grote karkassen (zoals kip, konijn, haas) gemalen. En zwaarder werk als bijv. een konijnrug eet Sanne ook niet ongemalen.
#2465250
Katten mogen hoogstens 5% groenten eten, maar het hoeft niet.
Pens hetzelfde, als ze het lusten.

Lees ik dat nu trouwen goed, dat je je katten hebt bekeerd met duif?  :o
Proficiat, dat is toch wel een heel speciaal smaakje en dat krijg ik er hier bij Luis misschien ook wel niet zo in.  We hopen verder, maar ik acht de kans klein dat hij het zomaar zal eten.  En hij vind vers als kip, eend, konijn, lam enz wel heerlijk.


Ik voer principieel ook geen prooidieren.  Of toch bijna niet.
Want kuikens voer ik wel en gehele visjes ook.  Kuikens wel omdat die toch gedood worden, of je ze nu voert of niet, waardoor de principes vervliegen. En dan vind ik dat je ze maar beter kan voeren, dan hebben ze nog ergens een nut gehad en het is gezond voor katten. Ik ben ook principieel tegen het verloren laten gaan van vlees en een dierenleven en deze levens gaan dus toch verloren als je ze niet voert.
Maar dat moet je dus zelf maar weten.  ;)
#2465346
Ja met duif. Ik was stom verbaasd. Vandaag hebben ze gemalen zalm met kippenmaagjes gehad. Poes vloog er op en haar bakje was keurig leeg. Smoel heeft er wel wat van gegeten maar niet alles. Dus als hij straks komt zeuren krijgt hij de rest.
Zo blij met die rottige katten ;D
#2465434
:thumbup: Zo te lezen is er hoop..
Mijn ervaring is : gewoon uitproberen wat ze lusten.  Ik heb hier ooit begonnen met KVV (Bibi). En daarna heb ik eigenlijk met name mixen geprobeerd en allerlei barf-onderdelen voorgeschoteld.  Botwerk is hier een probleem. Echt knagen willen ze hier nog steeds niet. Alleen botwerk van haas/wild konijn eten ze. Alleen de oudste 2 hebben moeite met alle knaagwerk. Al het andere botwerk ; platgeslagen of dergelijke willen ze niet. En ik heb van alles geprobeerd. Ondertussen ben ik zover dat ik dat maar heb opgegeven.
Dus ik zorg nu dat ik in ieder geval gemalen spul heb dat ze botwerk binnen.Vlees is minder probleem ook al hebben de heren hier een voorkeur voor wild.
Ik heb 1 kat die eet pens.
Dus gewoon uitproberen. En de ene kat is de andere niet. De percentages probeer ik meestal nu zelf wat te malen omdat mixen duurder zijn. En met botmixen, vlees en orgaan kan ik wel menu samenstellen dat ik genoeg afwisseling en diersoorten heb en ik beetje percentages kan aanhouden.
Ik koop en maal nu fazant/wild konijn/kip/haas en heb kip/vismix die ze graag lusten. De haasmix/bosduifmix wordt ook gegeten. Spiervlees : rund/haas/hert/gans/parelhoen. En qua orgaan ; hazenlever/hertenhart/runderhart/ganzenhart.
Binnenkort ga ik kwartel nog een keer weer proberen, maar dan gaat deze door de vleesmolen..
#2465704
:biggrin2: Geweldig!! Dus zo maar ineens is het kwartje gevallen en hebben ze besloten "Oké, we lusten het tóch". Zo ging het bij mijn kat ook!
Op dit moment maak ik voor haar een mix van vlees en organen, dat maal ik grof. Het voordeel van malen is eigenlijk vooral eigen gemak: ze kan geen onderdelen er uit vissen en ik kan de verhoudingen in het groot afwegen. Daarnaast krijgt ze dagelijks een stukje karkas, zowel omdat ik het fijn vindt als haar maaltijd enige inspanning kost, als ook omdat het hopelijk bij draagt aan een gezond gebit.
Zo nu en dan (max. 2 maal per week) krijgt ze een eendagskuiken er bij. Triest dat ze worden afgemaakt op grond van hun geslacht, maar m.i. beter om het als voer te gebruiken, dan als afval te laten verdwijnen: afgemaakt worden ze hoe dan ook. Ze hebben de voedingswaarden van een ei, dus dat is wel erg gezond. Daarnaast krijgt Sanne soms bij wijze van dagportie een halve (oude leg-)kwartel. Daar zitten de orgaantjes nog in en da's dus compleet. Sanne is daar héél dol op en het levert een leuke 'klus' op om dat op te eten. Moeite die ze voor een kwarteltje graag wil doen.
#2468017
hier heb ik ook een jaar moeten doorzetten

klopt het dat katten twee x per dag moeten eten ?
ik geef nl maar 1 x per dag  :o

hier eten ze nu
hert vlees konijn karkas (niet helemaal) konijn vlees en orgaan haas orgaan rundervlees kippen nekken kip karbonade kip tip ree vlees kip filet
runder hart konijn nierjes  ik probeer gewoon steeds wat uit
kippen lever vinden ze maar jakkes denk ik , want die laten ze altijd liggen hihi.
hartjes en maagjes eten ze wel weer
muis en kuiken trekken ze de neus voor op helaas.

ik deed eerst alles malen , maar langzaam aan deed ik niets meer aan het vlees , en nu eten ze ook ongemalen . dat vind ik prettiger qua werken voor het eten , dus niet hap slik weg , en het bespaard mij uiteraard ook een berg werk :D

weet je wat leuk is , hihi als je de zak brokjes definitief de deur uit kan doen :P
#2468058
2 keer per dag is wel beter ja.
Stemt beter af om het natuurlijke eetpatroon van een kat.
Bovendien krijgen katten al snel leververvetting en dat kan zelfs gevaarlijk worden na 24 uur niet eten (vooral bij dikkere katten). Dus als je maar 1 keer per dag eten geeft, kan je kat geen maaltijd overslaan of hij kan al problemen krijgen.
#2468154
tycolaika schreef: dan ga ik dat per direct veranderen ! dit wist ik niet :-[
Nou, het is idd een theorie over katten en eten. En hier eten ze al jaren 1x daags, min of meer op eigen verzoek, ze kwamen gewoon meestal maar 1x eten. En ze leven ook nog steeds. Het is allemaal niet zo zwart-wit kortom. Kijk gewoon wat jouw katten willen en wat jou past.
Door Too
#2468192
Wat betreft de groenten.. ze doen hier bijna een moord voor een stronkje [gestoomde -da's t lekkerst-] broccoli of een snij- of sperzieboon die worden met veel gegrom en
ge-mijnmijnmijn soldaat gemaakt, ze zijn zelfs instaat de pan open te breken..... :o
#2469080
ChantalKrijn schreef: Marije, hoe gaat het nu met je eigenwijze monsters? :D
Ja goed! Poes is helemaal om en vindt alles lekker wat ik haar voor schotel. Smoel is iets kieskeuriger en heeft nu, naast de duif, eindelijk de gemalen zalm en de kippenmaagjes gegeten. Die heeft gewoon meer tijd nodig. Het eten wordt er alleen niet gezelliger op. Poes is al een chagarijn maar nu durf je bijna niet bij haar in de buurt te komen als haar voerbakje er staat :biggrin2:

Ik voer wel twee keer per dag, ze waren drie keer per dag gewend dus dit vinden ze al vervelend genoeg. Als ze me de halve nacht wakker zeuren geef ik ze nog wat bij. Als blijkt dat ze twee keer per dag niks vinden verdeel ik het wel in drieen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door