Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2467480
Kay zijn oor sopte al een tijdje.
Eerst dachten we dat er wat water in zat gezien hij er verder geen last van heeft (stinkt niet, schud niet vaak en houd zijn kop gewoon recht), maar omdat Daan af en toe weer in Kay zijn oren zit te lebberen vandaag toch maar even naar de dierenarts, en ja hoor.... Oorontsteking in beide oren  ::)

De dierenarts vond dat Kay zijn oorschelpen te rood waren, en opperde een voedselallergie ?
Kay ziet er verder op en top uit, heeft nu wat meer jeuk door zijn ontgiftingskuurtje met groene leem (nu een week bezg vd 3 weken die ik in mijn hoofd heb) maar verder nooit ergens last van, dus ik vind voedselallergie zo moeilijk te verkroppen....
Kay is wel altijd een oorpatient geweest, had vroeger op brok om de zoveel maanden een oorontsteking, en weet nog dat ik vorig jaar oktober een kweek heb laten maken van zijn oren gezien hij toen ook een ontsteking had (kweek kwam niets uit)

Wat denken jullie, kan het een voedingsallergie zijn ? Of moet een hond dan nog meer klachten hebben dan 1-2 x per jaar oorontsteking ?
En hebben jullie verder nog tips om de oren te onderhouden ? Zat zelf te denken om te gaan beginnen met puur oor als de ontsteking onder controle is, maar zal ik dat dan preventief gaan geven of alleen als het vuil is ?

Sorry voor de vragen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Monique77 op di 25 sep 2012, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#2467526
Kan me een voedsle allergie toch ook niet echt voorstellen meis.. Maar als je twijfelt, kan je het wel onderzoeken toch? Wel balen dat die oren rot doen nu! Quincy haar oren zijn nu ook een stuk viezer als normaal, maar bij haar is het echt effect van de groene leem..

Hopelijk gaat het snel beter met vriendje! :-*
#2467533
De Geijsjes schreef: Kan het niet zo zijn dat het juist door het kuurtje naar buiten komt?
Beterschap met Kay. Oorontsteking is niet fijn natuurlijk  :-*
Nee, want Kay had in de vakantie al een sopoor, maar gezien hij nergens last van had dacht ik... Ik doe een groene leem kuurtje voor de zekerheid (met in mijn achterhoofd dat dat sop oor dus al voor de groene leem was)
Kay heeft er echt 0,0 last van, dus wat dat betreft is het ook niet zo spannend, maar als ik Daan dan zie... Die heeft nooit oorproblemen
#2467535
*Marieke* schreef: Kan me een voedsle allergie toch ook niet echt voorstellen meis.. Maar als je twijfelt, kan je het wel onderzoeken toch? Wel balen dat die oren rot doen nu! Quincy haar oren zijn nu ook een stuk viezer als normaal, maar bij haar is het echt effect van de groene leem..

Hopelijk gaat het snel beter met vriendje! :-*
Hoe ? Elimineren vind ik nogal wat voor ontstoken oren, om alleen daarvoor eenzijdig te gaan voeren in het begin voelt gewoon niet goed
Kijk, heeft hij er nou heel veel last van of zeggen mensen hier "ja hoor ik regelmatig, honden met voedselallergie die alleen ontstoken oren hebben" ga ik er over nadenken, maar als ik hoor hoeveel labjes last met/van hun oren hebben... Hebben die dan allemaal voedselallergie ? In mijn ogen is dat het dus gewoon niet
En dat is het stukje reactie-gevoel  :biggrin2:
#2467543
Monique77 schreef: Hoe ? Elimineren vind ik nogal wat voor ontstoken oren, om alleen daarvoor eenzijdig te gaan voeren in het begin voelt gewoon niet goed
Kijk, heeft hij er nou heel veel last van of zeggen mensen hier "ja hoor ik regelmatig, honden met voedselallergie die alleen ontstoken oren hebben" ga ik er over nadenken, maar als ik hoor hoeveel labjes last met/van hun oren hebben... Hebben die dan allemaal voedselallergie ? In mijn ogen is dat het dus gewoon niet
En dat is het stukje reactie-gevoel  :biggrin2:
Eens hoor! Denk dat we er wel hetzelfde over denken... Als hij er gewoon geen last van heeft..

Ik dacht dat je dat wel met een bloedonderzoek kon doen.. Algemene zaken dan.. Is bij mensen ook zo... Maar goed, heb er ook de ballen verstand van! Als je dan echt zou moeten gaan elimineren... Zou ik ook bedanken denk ik...

Nou succes meis! En geef je m'n vriendje een knuff?
Door Bowdi
#2467544
Hier ook een labje met een paar keer per jaar oorontsteking.
Ik loop nu stage bij een da en die vertelde mij dat de huidige middelen vaak niet goed werken, waardoor het nooit helemaal weggaat en dus altijd weer terugkomt.
Hun maken zelf een zalf.
Die heb ik nu van hem meegekregen en Diezel er mee behandeld. Ben benieuwd of het nu nog terugkomt.
#2467551
Ja, dat kan, voedselallergie. Meestal is dat het echter niet. Meestal is een hond gevoelig doordat het milieu in het oor gevoelig is geworden (om een of andere reden. Dat kan zijn : diverse AB's in het leven, op brokken afgespeend en opgegroeid, zwemmen in vervuild water, verziekt milieu door oorzalf en reinigers, etc. etc.). Heb je Puur Oor al eens geprobeerd? Ik vind dat een van de betere middelen. Het verziekt het milieu in het oor niet en bij veel honden zie ik dat het in het begin vaker gebruikt moet worden (bijv. ook na het zwemmen) en het steeds minder vaak ingezet hoeft te worden. Ik koos niet als eerste een eliminatie dieet, persoonlijk.
#2467568
Lizzy schreef: Ja, dat kan, voedselallergie. Meestal is dat het echter niet. Meestal is een hond gevoelig doordat het milieu in het oor gevoelig is geworden (om een of andere reden. Dat kan zijn : diverse AB's in het leven, op brokken afgespeend en opgegroeid, zwemmen in vervuild water, verziekt milieu door oorzalf en reinigers, etc. etc.). Heb je Puur Oor al eens geprobeerd? Ik vind dat een van de betere middelen. Het verziekt het milieu in het oor niet en bij veel honden zie ik dat het in het begin vaker gebruikt moet worden (bijv. ook na het zwemmen) en het steeds minder vaak ingezet hoeft te worden. Ik koos niet als eerste een eliminatie dieet, persoonlijk.
Nu je het zegt.. toevallig zei een holistische DA vorig jaar precies hetzelfde over een verziekt milieu in Kay zijn oren door zijn veelvoudige AB in zijn 1e jaar  + kuurtjes Otiderm ed  :-[
Heb geen ervaring met puur oor, maar las er idd veel goede verhalen over.
Nu ben ik wel verplicht om Otiderm te gebruiken een week, gezien het nu echt ontstoken is.

Wat raad jij mij dan aan als ik gestopt ben met de Otiderm ? (moet 8 dagen zalven +4 dagen hersteltijd voor ik op controle ga om te kijken of eea is aangeslagen)
Dagelijks Puur oor ?
#2467580
Ik heb twee cockers met heerlijke lange flappers, die staan er ook om bekend gevoelig te zijn voor oorontstekigen. Pas afgelopen juli had Saartje voor het eerst een oorontsteking, ze is 6,5 jaar oud. Ze heeft wel altijd vieze oortjes, veel oorsmeer maar nooit een ontsteking gehad. Ook nog nooit een AB kuurtje o.i.d. Ik heb me suf gepeinsd wat nu de oorontsteking veroorzaakt zou kunnen hebben en het enige wat ik kon verzinnen was dat ze 3 weken niet in de zee gezwommen had, verder was alles het zelfde. Ook zij gaf geen enkel teken van een oorontsteking, niet krabben, schudden of stinken.

Het heeft lang geduurd voor ze er van af was; oorcleaners, oorzalven en 2x spoelen, maar uiteindelijk waren de oren schoon en mooi roze.
Ik heb een otoscoop gekocht (was lang zo duur niet als je denkt) en kijk nu 1x per week in haar oortjes, mocht het weer gaan irriteren dan heb ik van de DA dermiel oorzalf gekregen.
Laatst gewijzigd door M@rina op di 25 sep 2012, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#2467610
Bij Boomer kan ik echt aan haar oren merken of ze graan heeft gehad!
dus dat uitbannen is redelijk makkelijk (zelf denkt ze daar anders over  :biggrin2: )

Verder houdt ik haar oren schoon met een cleaner omdat ik het idee heb dat als er veel smeer zit dit eerder zorgt voor een ontsteking.
Sinds ze echt geen graan meer krijgt heeft ze geen ontsteking meer gehad. Wel irritaties maar die kan ik herleiden naar een gepikt stukje van het 1 of andere of bezoek bij mensen die koekjes niet zo nauw nemen  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door