Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Adriane
#2467193
Hoi allemaal!

Ik heb het stuk over BARF voor de drachtige teef gelezen en kom nu tot de volgende percentages... Kan iemand even kijken of ik het goed doe? Onze teef is inmiddels bijna 7 weken drachtig en vanaf morgen wil ik het volgende gaan geven:

Haar normale gewicht is rond de 14 kg maar ze krijgt altijd al voor 3% van 15 kg omdat ze te mager word anders. Dat komt op 3150 gram per week. Daar moet dus zo'n 30% bij voor de dracht. Dan kom ik op 4000 gram per week.

35% vleesbot = 1400 gram
5 % groenten = 200 gram
20 % orgaan = 800 gram
15 % koolhydraten = 600 gram
5 % extra's = 200 gram
20% spiervlees = 800 gram

Naar mijn idee klopt het gewicht aan spiervlees/orgaan niet. Dat kan toch niet evenveel zijn? Of moet dat nou juist?

En gelijk nog maar een vraag: Waar kan ik het beste mee beginnen om de pups af te spenen op kvv/BARF?

Alvast bedankt voor de hulp!!

Groetjes,
Adriane
Door Adriane
#2467395
Ik ben er inmiddels achter wat betreft afspenen van de pups. Ik geef ze eerst wat gemalen rundvlees en ga dit langzaam uitbreiden... Nu alleen nog achter een vleesmolen of iets dergelijks aan.

Wat betreft de hoeveelheid voer ben ik bang dat dit te weinig gaat zijn... Ze krijgt nu al regelmatig extra spievlees en havermout met karnemelk, eieren en yoghurt. Dat gaat er allemaal goed in! Lijkt wel of ze nog meer trek heeft! Terwijl ze normaal niet echt een veelvraat is!
Door Lizzy
#2467468
Adriane schreef: Hoi allemaal!

Ik heb het stuk over BARF voor de drachtige teef gelezen en kom nu tot de volgende percentages... Kan iemand even kijken of ik het goed doe? Onze teef is inmiddels bijna 7 weken drachtig en vanaf morgen wil ik het volgende gaan geven:

Haar normale gewicht is rond de 14 kg maar ze krijgt altijd al voor 3% van 15 kg omdat ze te mager word anders. Dat komt op 3150 gram per week. Daar moet dus zo'n 30% bij voor de dracht. Dan kom ik op 4000 gram per week.

35% vleesbot = 1400 gram
5 % groenten = 200 gram
20 % orgaan = 800 gram
15 % koolhydraten = 600 gram
5 % extra's = 200 gram
20% spiervlees = 800 gram

Naar mijn idee klopt het gewicht aan spiervlees/orgaan niet. Dat kan toch niet evenveel zijn? Of moet dat nou juist?
Ja, dit is prima hoor. Van orgaanvlees voer je wel 10% pens en 10% andere orgaanvleessoorten zoals hart, lever, nier, etc.

Succes met de dracht en de bevalling! Laat je ons weten, als de pups geboren zijn?
Door Lizzy
#2467471
Adriane schreef: Ik ben er inmiddels achter wat betreft afspenen van de pups. Ik geef ze eerst wat gemalen rundvlees en ga dit langzaam uitbreiden... Nu alleen nog achter een vleesmolen of iets dergelijks aan.

Wat betreft de hoeveelheid voer ben ik bang dat dit te weinig gaat zijn... Ze krijgt nu al regelmatig extra spievlees en havermout met karnemelk, eieren en yoghurt. Dat gaat er allemaal goed in! Lijkt wel of ze nog meer trek heeft! Terwijl ze normaal niet echt een veelvraat is!
Dat is op zich prima, als ze maar niet te dik wordt. (Te) dikke teven hebben meer moeite met bevallen dan de wat slanker gehouden.
Door Adriane
#2467853
Bedankt voor je reactie!

Ik doe inderdaad 10% pens en de rest hart, lever en nier.

Kan het geen kwaad als ik wat extra havermout, karnemelk of yoghurt naast die 5% koolhydraten/extra geef? Want dan krijgt ze natuurlijk wel meer dan 5% binnen...

Ze groeit op het moment met de dag! Uiteraard zal ik het vertellen als de pupsels er zijn! Nog ongeveer 2 weekjes!

Ik heb trouwens ergens iets gelezen over puppymelk zelf maken... Maar kan het niet meer vinden... Ik heb voor nood 2 zakjes puppymelk op basis van geitenmelk liggen maar zou het daarna graag zelf maken... Kan iemand mij die link sturen? Alvast bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door