Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#240186
Dit bericht heeft ook al onder 'kant-en-klaar versvlees' gestaan, maar omdat ik nog niet echt antwoord heb op mijn vraag kreeg ik het advies dit onder 'medisch' te proberen, dus bij deze! :)
Graag zou ik weten hoeveel taurine een kat (4-5 kg) per dag minimaal binnen moet krijgen. Onze oude kat (15) eet namelijk minder dan de aanbevolen hoeveelheid van zijn voer (hij eet brok omdat het vanwege zijn zwakke maag en darmen niet gelukt is op rauw vlees over te schakelen). Ik heb berekend dat hij al jarenlang zo'n 70 mg taurine per dag binnenkrijgt, terwijl ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat een kat per dag minstens het dubbele binnen zou moeten krijgen... ??? Nou zei de dierenarts laatst dat zijn ogen wat aan het vertroebelen waren maar dat dat wel vaker voorkomt bij oude katten; maar zou een tekort aan taurine niet met deze klachten te maken kunnen hebben..? :-\ Maw is het nuttig om hem extra taurine bij te geven??
Alvast heel erg bedankt voor reacties!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#240250
Ik heb het wel ergens staan maar dan moet ik even zoeken. Vanavond ben ik niet thuis dus dat wordt dan morgen pas..............

Overigens krijgt hij dan ook een tekort aan allerlei andere stoffen (vit A en B bijvoorbeeld) en ook dat kan slecht voor zijn ogen zijn.
Door amber2
#240356
Hij eet zo'n 10-20 % minder dan de aanbevolen hoeveelheid, maar het is wat vitamines/spoorelementen betreft een vrij rijk gedoseerde brok (royal canin senior), dus ik denk dat dat wel goed zit... Alleen wat taurine betreft twijfel ik omdat de versie brok (senior dus) die onze kat krijgt aanzienlijk minder taurine bevat dan de andere soorten kattenvoer van dit merk (0,14 % tov zo'n 0,22 % normaal). Ik snap ook niet goed waarom dit zo is; oudere katten hebben toch juist eerder extra taurine nodig voor hart en ogen? Maar ik ben heel benieuwd hoeveel nou als minimum wordt aangegeven, want voor zover ik kan zien zijn de meeste kattenvoeders vrij krap gesupplementeerd hiermee... (als het tenminste klopt wat ik laatst ergens gelezen dacht te hebben en dat is een minimale benodigde inname van 140 mg per dag)
Door amber2
#244544
Hitam, heb je nog kunnen vinden hoeveel taurine een kat minimaal binnen moet krijgen per dag..? Ik was zelf nog even wat aan het opzoeken hierover maar vond zoveel tegenstrijdige berichten: in mijn reader over voeding die ik van mijn opleiding heb staat 30 mg genoemd als minimum voor een kat van zo'n 5 kg, maar ergens anders las ik weer dat uit onderzoek was gebleken dat er wel gebreksverschijnselen optraden bij een taurine-inname tussen de 25 en 50 mg... Heb jij misschien de meest recente aanbevelingen over dit onderwerp, want ik snap er nu niks meer van! ???
Gebruikersavatar
Door Hitam
#245183
O help, heb wel gevonden hoeveel er in het voer moet zitten volgens de AAFCO normen, maar ben vergeten te kijken wat de behoefte van een kat is.
AAFCO norm is 1000mg/kg voer in droogvoer en 2000mg/kg blikvoer.

Huub heeft mijn lijstje met voedingsbehoeftes. Zal hem vragen. Er staat mij iets van 300mg per kat bij.
Door amber2
#246682
O ja zou je dat nog even willen navragen? Ik hoop niet dat het 300 mg is, want dan zou onze kat al jaren veel te weinig binnen hebben gekregen.... :o
Gebruikersavatar
Door Hitam
#246693
Nee, het is 25-30mg.
Maar de hoeveelheid is sterk afhankelijk van de samenstelling van de rest van het voer. In droogvoer en blikvoer zitten veel stoffen die taurine onwerkzaam maken en daar moet veel meer in zitten dan in versvleesvoer.
Door amber2
#247020
Ahaa... Nou ja, ik denk dat ik onze kat dan maar een compleet supplement waar ook taurine in zit bij ga voeren want hij eet de laatste tijd nog maar ongeveer de helft van wat hij volgens de verpakking zou moeten eten! Hij blijft gelukkig nog wel goed op gewicht, dus qua energie komt hij niets tekort.
Maar bedankt voor je hulp!! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door