Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Flips
#2466525
Hoi,

Heb net de DA gebeld omdat ik mijn hondje van Giardia verdenk (zachte poep, slijmerig, winderigheid, rommelende buik?).  Alleen Giardia test kost bij de DA 25 euro. Bij het Woud word voor een bedrag van 35 euro de ontlasting ook op wormen onderzocht. Weet iemand of er in die all in test ook standard op Coccidiose parasieten wordt getest?
Kreeg van de DA het advies om de ontlasting meteen naar de praktijk te brengen, dus zo vers mogelijk. Vraag me nu dus af hoe ze dat dan bij het Woud doen. Als ze de ontlasting bunnenkrijgen is die alles behalve vers :(. Hoe betrouwbaar is die test dan?

Groetjes!
#2466595
Flips schreef: Goede vraag! Heb net weer nav je reactie gelijk de DA gebeld...ze gebruiken een Elisa snap test en er wordt volgens de assistente naar de antigenen gezocht.
Volgens mijn info wat de Snaptest Elisa betreft moet de poep binnen 3 uur worden getest.
Wordt er niets gevonden, dan zegt dat nog niets, en is het beter het een paar keer te herhalen.
Door Flips
#2466686
Dit is wat ik daarover heb gevonden:
Diagnose
'Met behulp van een sneltest, die we in onze dierenkliniek kunnen uitvoeren, kan direct en met zekerheid een besmetting met giardia worden aangetoond. Vroeger moesten we met behulp van een microscoop de Giardia aantonen. Omdat Giardia intermitterend (niet continue) uitgescheiden wordt was de kans op het vinden van de flagellaat met behulp van de microscoop minder groot.
Met de Idexx Giardia Snaptest kunnen we eenvoudig, snel en betrouwbaar de juiste diagnose stellen. De test reageert op DNA deeltjes van Giardia. Je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen. De test kan dus ook op iets oudere ontlasting worden uitgevoerd.'
bron: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... arree.html
Volgens deze site is zo'n test betrouwbaar, dus ik weet het niet meer.
Wat voor test zouden ze dan bij Het Woud gebruiken? Ik heb zo het vermoeden dat het om dezelfde test gaat, want ook ze zoeken naar de antigenen tegen giardia (naast microscopisch onderzoek naar parasieten zelf die dus niet altijd te vinden zijn).
#2466757
Flips schreef: Dit is wat ik daarover heb gevonden:
Diagnose
'Met behulp van een sneltest, die we in onze dierenkliniek kunnen uitvoeren, kan direct en met zekerheid een besmetting met giardia worden aangetoond. Vroeger moesten we met behulp van een microscoop de Giardia aantonen. Omdat Giardia intermitterend (niet continue) uitgescheiden wordt was de kans op het vinden van de flagellaat met behulp van de microscoop minder groot.
Met de Idexx Giardia Snaptest kunnen we eenvoudig, snel en betrouwbaar de juiste diagnose stellen. De test reageert op DNA deeltjes van Giardia. Je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen. De test kan dus ook op iets oudere ontlasting worden uitgevoerd.'
bron: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... arree.html
Volgens deze site is zo'n test betrouwbaar, dus ik weet het niet meer.
Wat voor test zouden ze dan bij Het Woud gebruiken? Ik heb zo het vermoeden dat het om dezelfde test gaat, want ook ze zoeken naar de antigenen tegen giardia (naast microscopisch onderzoek naar parasieten zelf die dus niet altijd te vinden zijn).
Dit is mijn ervaring:
Hond met giardia, test in laboratorium uitgevoerd met verse poep, hond Giardia-vrij verklaard.
Op aanraden van BP Snaptest laten uitvoeren: hond bleek daarentegen positief.

Mijn DA vertelde dat bij Lab. onderzoek (microscopisch) er weleens valse negatieve resultaten kunnen uitkomen, evenals dit bij Snaptest kan voorkomen als er heel weinig antigenen in de poep zitten.
Of als de poep te oud is, waardoor er geen betrouwbare resultaten worden geleverd.
Dus volgens haar, (en ook heb ik het ergens anders op een nederlandse voorlichtingssite zo gelezen) is het wel belangrijk dat poep ook bij de Snaptest niet ouder is dan 3 uur. En bewaard in de koelkast.
Door Flips
#2466762
Bedankt voor je reactie Annemarie. Ik ga toch voor de DA, want ik wil die test zsm na het poepen laten uitvoeren. Die heeft straks nog een spreekuur, dus het is nu even wachten totdat de kleine wat gaat doen :). We gaan zo een lange wandeling maken, hopen dat hij nog wat gaat produceren lol.
Laatst gewijzigd door Flips op ma 24 sep 2012, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2466768
Flips schreef: Bedankt voor je reactie Annemarie. Ik ga toch voor de DA, want ik wil die test zsm na het poepen laten uitvoeren. Die heeft straks nog een spreekuur, dus het is nu even wachten totdat de kleine wat gaat doen :). We gaan zo een lange wandeling maken, hopen dat hij nog wat gaat produceren lol.
OK en succes/sterkte.
Mocht de Snaptest negatief uitvallen en de klachten als diarree e.d. toch aanhouden, dan zou ik het 10 dagen later nog eens laten testen.
Deze raad heb ik ook weer van mijn DA gekregen toen Yuma toch klachten bleef behouden na een negatieve Snaptest, later bleek zij toch positief.

Dus bij negatieve uitslag en aanhouden klachten, altijd opnieuw laten testen of het nu Snaptest of microscopische test is.
Door Flips
#2466851
Helaas gaat het vandaag niet meer lukken, hij heeft niet willen poepen tijdens de wandeling en het inloopspreekuur is tot 19 uur :(. Het probleem is dat ik overdag geen auto ter beschikking heb, dus we gaan het morgenavond weer proberen. Ik laat je de uitkomst van de test nog weten.
#2466942
Flips schreef: Helaas gaat het vandaag niet meer lukken, hij heeft niet willen poepen tijdens de wandeling en het inloopspreekuur is tot 19 uur :(. Het probleem is dat ik overdag geen auto ter beschikking heb, dus we gaan het morgenavond weer proberen. Ik laat je de uitkomst van de test nog weten.
Zal je altijd zien, dat zij niet hoeven te poepen wanneer het nodig is. Volgens mij voelen zij dat, en dan raken zij van poppelepo. :D
Hopelijk morgen meer geluk. Het zal niet op een dagje verschil uitmaken.
Door Lizzy
#2468445
Ik zou het Woud zelf vragen naar de betrouwbaarheid van de giardia test, met deze wetenschap van hierboven. Ik weet wel dat ze voor wormen de  centrifuge-sedimentatie-flotatie methode gebruiken en deze is veel nauwkeuriger dan de test die de DA doet. Coccidieën wordt standaard getest bij het Woud.
Door Flips
#2468489
Ik heb ze idd al gebeld met die vraag. Kreeg een man aan de telefoon, die mij verzekerde dat het niets uitmaakte dat de ontlasting bij aankomst al een dag oud zou zijn. Ik heb hem verteld over de instructies die ik van de DA had gekregen (gelijk na het poepen brengen). Hij zei dat ik de onstlasting zelfs 3 dagen lang zou kunnen opsparen en dan pas opsturen, maar dat dat de test niet betrouwbaarder maakte dan dat die al is.
Die kleine van mij wil maar niet poepen tijdens de spreekuren wanneer ik dus de auto voor de deur heb staan lol, dus ik heb gisterenavond toch besloten dan maar de test van Het Woud te bestelen. Hopelijk krijg ik die morgen binnen. Wat me bij Het Woud aanspreekt is dat er zowel  microscopisch als door middel van de snaptest op Giardia wordt getest.
Maar wat vinden jullie hier nou eigenlijk van...wel of niet 3 dagen lang wat in de testkit stoppen, of toch maar de ontlasting van 1 dag gelijk opsturen?
#2468562
Flips schreef: Ik heb ze idd al gebeld met die vraag. Kreeg een man aan de telefoon, die mij verzekerde dat het niets uitmaakte dat de ontlasting bij aankomst al een dag oud zou zijn. Ik heb hem verteld over de instructies die ik van de DA had gekregen (gelijk na het poepen brengen). Hij zei dat ik de onstlasting zelfs 3 dagen lang zou kunnen opsparen en dan pas opsturen, maar dat dat de test niet betrouwbaarder maakte dan dat die al is.
Die kleine van mij wil maar niet poepen tijdens de spreekuren wanneer ik dus de auto voor de deur heb staan lol, dus ik heb gisterenavond toch besloten dan maar de test van Het Woud te bestelen. Hopelijk krijg ik die morgen binnen. Wat me bij Het Woud aanspreekt is dat er zowel microscopisch als door middel van de snaptest op Giardia wordt getest.
Maar wat vinden jullie hier nou eigenlijk van...wel of niet 3 dagen lang wat in de testkit stoppen, of toch maar de ontlasting van 1 dag gelijk opsturen?
Ik vind het moeilijk je te zeggen ''doe dit of doe dat''.
Het is zo lastig dat de ene DA het zus zegt en de volgende DA spreekt dat geheel tegen. Wie heeft gelijk?
Het gaat er natuurlijk om waar en in wie jij het meeste vertrouwen hebt.

Ik meen te begrijpen dat velen hier van BP zich wenden tot het Woud en er goede ervaringen mee hebben.
Als je poep van 3 dagen verzamelen laat onderzoeken is er inderdaad meer kans een eventuele aanwezigheid van giardia op te sporen, dan met de poep van 1 enkele lading.

Je zou het kunnen proberen, en het dan even aankijken (bij negatief resultaat en aanhoudende problemen).
En dan eventueel na een dag of 10 het op een andere manier laten onderzoeken.

Gaat het beter met de hond?
Door Flips
#2468695
Annemarie Rijnveld schreef: Ik vind het moeilijk je te zeggen ''doe dit of doe dat''.
Het is zo lastig dat de ene DA het zus zegt en de volgende DA spreekt dat geheel tegen. Wie heeft gelijk?
Het gaat er natuurlijk om waar en in wie jij het meeste vertrouwen hebt.
Ja, dat is idd heel erg lastig! Ik weet niet wie ik moet vetrouwen...en eerlijk gezegd vetrouw ik niemand meer als het op mijn hond aankomt. Vorig jaar werd hij aan de medicatie voor te traag werkende schildklier gezet, terwijl de resultaten van meerdere bloedonderzoeken tegenstrijdig waren. De redenatie van de DA was, gewoon proberen wat het met hem doet. Ook in Utrecht kreeg ik het advies om niet te stoppen met de medicatie, want het ging toch zo goed.
Het bleef aan me knagen, en uitendelijk heb ik de moed verzameld om hem toch van de medicatie af te halen (ik was bang om te stoppen, want mocht zijn schildklier echt niet werken dan zou ik om niks een aanslag op zijn gezondheid plegen) en zijn bloed naar Jean Dodds in Amerika op te sturen. Om een lang verhaal kort te maken is door dr Dodds geconstateerd dat er helemaal niks mis was met zijn schildklier. Hij heeft voor niks bijna 10 maanden lang medicijnen geslikt! Het is te zot voor woorden!
Mijn kleine heeft al best lang last van wisselende ontlasting. Hij eet sinds kleins af aan vers en krijgt probiotica, maar dat helpt niet echt. Ik heb bij de DA vaak over zijn maag geklagd, maar daar werd altijd alleen maar een aantekening van gemaakt en verder niks ondernomen. De DA heeft het over gevoelige spijsvertering zonder ooit maar een test te hebben gedaan. Ik snap het gewoon niet. Het kost een mens gewoon de tijd om te leren mondig te zijn, want ze zullen wel weten waar ze het over hebben, toch!? Niet dus. Ik vetrouw nu alleen op mijn eigen gevoel, en mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.
Laatst gewijzigd door Flips op do 27 sep 2012, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2468834
Flips schreef: Ja, dat is idd heel erg lastig! Ik weet niet wie ik moet vetrouwen...en eerlijk gezegd vetrouw ik niemand meer als het op mijn hond aankomt. Vorig jaar werd hij aan de medicatie voor te traag werkende schildklier gezet, terwijl de resultaten van meerdere bloedonderzoeken tegenstrijdig waren. De redenatie van de DA was, gewoon proberen wat het met hem doet. Ook in Utrecht kreeg ik het advies om niet te stoppen met de medicatie, want het ging toch zo goed.
Het bleef aan me knagen, en uitendelijk heb ik de moed verzameld om hem toch van de medicatie af te halen (ik was bang om te stoppen, want mocht zijn schildklier echt niet werken dan zou ik om niks een aanslag op zijn gezondheid plegen) en zijn bloed naar Jean Dodds in Amerika op te sturen. Om een lang verhaal kort te maken is door dr Dodds geconstateerd dat er helemaal niks mis was met zijn schildklier. Hij heeft voor niks bijna 10 maanden lang medicijnen geslikt! Het is te zot voor woorden!
Mijn kleine heeft al best lang last van wisselende ontlasting. Hij eet sinds kleins af aan vers en krijgt probiotica, maar dat helpt niet echt. Ik heb bij de DA vaak over zijn maag geklagd, maar daar werd altijd alleen maar een aantekening van gemaakt en verder niks ondernomen. De DA heeft het over gevoelige spijsvertering zonder ooit maar een test te hebben gedaan. Ik snap het gewoon niet. Het kost een mens gewoon de tijd om te leren mondig te zijn, want ze zullen wel weten waar ze het over hebben, toch!? Niet dus. Ik vetrouw nu alleen op mijn eigen gevoel, en mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.
Ohwww, wat een narigheid met die schildklier :-X. Ik heb die ervaring helaas ook. En DA's zijn tegenwoordig behoorlijk snel en scheutig met het voorschrijven van medicijnen voor een te traag werkende schildklier.....

Maar wat klopt er dan volgens jouw gevoel precies niet?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door