Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2463292
Ik vind dit op het Internet (op website van de RIVM):
2.5 Immuniteit

Waarschijnlijk biedt natuurlijke infectie jarenlange bescherming. Bescherming door antistoffen is Serovarspecifiek; er is geen ‘kruisimmuniteit’ met andere leptospiren. Aangezien er vele verschillende Serovars voorkomen, is de immuniteit dus beperkt.
Als Lepto in de vorm van de ziekte van Weil echt zo vaak voorkomt als wordt gezegd, dan krijgen onze honden die dagelijks buiten komen en in gore sloten zwemmen en in modderpoeltjes wandelen toch met regelmaat deze bacterie binnen? Zal dit ook voor jarenlang natuurlijke bescherming zorgen?
Door Cathelijn
#2463308
Dat zou je zeggen. En uit deze tekst blijkt dat er dus antistoffen gevonden zijn. Als ze hier eens op zouden kunnen testen bij onze honden zou dat wel heel fijn zijn.
Door Lil
#2463520
Ik heb lepto altijd laten enten. Dit jaar niet toen ik begreep dat er heel veel soorten zijn en er maar beperkt aantal ge-ent worden. Ik vind het een vreselijke ziekte en wil het risico afdekken, maar vroeg me af of dat wel lukte dmv een enting. Een goede da was toen ook mijn mening toegedaan dat er zelfs met enten nog een risico is en de vraag is dus of er wel een risico is. Ik ben dus ook heel benieuwd of we een antwoord gaan krijgen op deze vraag.
Door eelke
#2466391
Klinkt logisch inderdaad.

Tot zo ver mijn niet-nuttiger bijdrage... maar wil graag een berichtje plaatsen zodat ik het blijf volgen. Gijs heeft wel de lepto gehad, Joep, ivm zijn allergieen, niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2466446
Interessant.
Ik zou het niet weten. Maci is,  vanwege huid die uitelkaar valt zeg maar  :-\, sinds 2009 helemaal niet geent op de rabies na. Het is een newf, dus veel zwemmen en als ie de kans schoon ziet (baasjes letten niet voldoende op en zeggen geen nee, wat dus ja betekend  ::)) springt die in iedere stinksloot ed.
Door Behendige hovi
#2466610
Hier ook ook een hovawart die al vanaf 2007 niet meer geent is ivm met een allergische reactie.  Nu zit deze hond in alle vieze sloten die ze maar kan vinden. Als er voor haar iets eetbaars op de grond ligt, vreet ze het ook op.
Ook kom ik op behendigheidswedstrijden, workshops e.d, waar je ook ziektes kunt oplopen.
Sinds ik haar niet meer geent heb, is ze ook nooit meer ziek geweest.
Misschien geluk, ik weet het niet.

Sia
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door