Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Xena2012
#2465295
Hallo ik hoop dat ik de vraag op de juiste plaats stel, ik ben nieuw hier. Ik heb 2 cornish rexen 2 e hte mutsen van 6 jaar oud. Nadat ik met mijn hond enorme goede resultaten heb gezien na het overzetten van brok naar kvv en nu half barf zou ik dat ook graag met mijn katten doen. Helaas denken ze daar zelf heeeeel anders over. Ze willen en eten niets ik heb al van alles geprobeerd vers hillende soorten kvv van tinlo tonijn uit blik erdoor heen brokjes mengen met kvv, stukjes hart en kippennek rauw of gedroogd maar de dames trekken hun neus op en eten liever niets.
Ik heb de brokken al 2 dagen weghaald maar ze eten t niet.
Pfff ik maak me wel wat zorgen, ze zijn allebei vrij dun en een is zelfs aan de magere kant, we noemen haar ook ons annorexia poesje omdat ze altijd spuugt nadat ze gegeten heeft.
De katten kregen voorheen 3 soorten royal canin brokken en natvoer van felix, met dit laatse was ik al gestopt vanwege dat spugen.
Ik weet niet zo goed wat nog te proberen, kan ik de brokken.gewoon nog weglaten en ze zo dwingwn de kvv te eten.. Of moet ik toch brokjes neerzetten? Heeft iemand nog andere tips, ik heb alle tips van barfplaats en dierbwust al geprobeerd, ik heb gewoon 2 lastige tantes!Alvast mijn dank grs Helen
Door flin
#2465382
Hai en welkom!

Cornish zeg je??  :D

alles op z'n tijd, zou ik zeggen;

blijf t aanbieden maar zorg dat ze per dag wel wat binnenkrijgen,'probeer ook om niet te focusses op hun eetgedrag,

wat voor de ene kat geldt wil niet zeggen,,,
affijn, soms werkt wat gekrunstje brokjes op de kvv , en soms werkt een sausje van blik..aan jou om t stel te overtuigen!

succes!!
Door flin
#2465429
[quote="Xena2012"]
Bedankt voor je antwoord , mooie rexen heb jij ook. Leuke foto's
Ik weet niet hoe ik foto's van mijn dames kan toevoegen aan mijn vraag
[/quote]

een host opzoeken:

bv facebook of mijnalbum

vandaar de fotolink doormailen

je maakt me niet nieuwschierig ...  8)
Door somali23
#2467148
Ik had in het begin ook problemen met de twee kittens die ik net in huis had. Eentje was met de fles grootgebracht en was wat dun, dus ik wilde ook niet dat hij niks at. Erg moeilijk in het begin. Ik heb het voor elkaar gekregen door gerookte zalm, blik, en andere slechte prutjes door de kvv heen te roeren. In het begin heel veel, na twee dagen langzaam afbouwen.

Voor de eerste happen moest ik echter meer trucs uit de kast halen :)

Ik liet de KVV echt warm worden, zodat het meer ging ruiken. Ik zette ze elk half uur bij het bakje neer, en ging er even bij zitten. Ook af en toe een stukje oppakken en op de neus smeren :) dan proeven ze het, en komen ze er achter dat het eigenlijk niet zo vies is. Om ervoor te zorgen dat ze niet ondervoed raakten gaf ik ze om de dag een klein beetje brokjes in de eerste week, maar als je dat kunt voorkomen, zeker doen.

Te zeikerig doen met het eten kan een kat volgens mij ook aanzetten tot een moeilijke eter worden, dus probeer niet alles in een keer.

Succes!
Door Xena2012
#2469142
Dank voor je reactie, mijn dames hebben natuurlijk al 6 jaar lang brokken gegeten, dat verander je niet zo maar even. Daarbuiten z ijn t echt 2 mutsjes ze kijken me de hele dag verwijtend aan en beklagen zich letterlijk. Ik geef nu gewoon brokken en geef ze iedere morgen een beetje kvv van de hond en ik hoop dat uiteindelijk de nieuwsgierigheid t wint van de afkeer, mijn kleinste kat Jukiai,eet er iedere dag 1 hapje van dus dat is een begin , Zen mijn andere kat trekt haar neus er voor op.
Met de hond ging de overstap zo gemakkelijk en die vindt t een feest kvv en ben ondertussen half al over naar barf. Ik dacht ik doe dat even met de katten ook hahaha een kat is geen hond dat is weer zo duidelijk en Rexen zijn gewoon buitengewoon bijzonder eigenzinnig maar heeeeel lief.
Ik blijf t vol houden!
#2472155
En als je nu eens begint met een stukje spiervlees rauw?
Vb een stukje kip of kalkoen, konijn... dat vinden de meeste katten wel lekker. Je snijdt er friemeltjes van en biedt dat aan.  Of een stukje hart (hier hebben ze het liefst van gevogelte of lamshart). 
Er bestaat een kans dat ze dat wel lusten, het is minder aggressief van smaak dan kvv.  Gewoon basic. 
En eens ze beseffen dat rauw vlees eten is, en ook lekker, wordt de overgang naar kvv wel iets makkelijker.
Hondenkvv bevat trouwens wel vaak pens, en vele katten lusten dat niet. Dus als ze dat niet wil gaan eten, is dat niet gek.  Ik zou dat dan ook niet aanbieden want zo kan je ook een afkeer van alle vers induceren als ze gewoon pens vies vinden (pens ruikt nogal door).

Ik denk niet dat je katten gaat overkrijgen als je gewoon brok laat staan. Niet als ze het echt 6 jaar lang nooit gegeten hebben.  Mijn poes was ook bijna 8 toen we overgingen op barf, maar ze heeft als jonge poes zelf wat gevangen en ze kregen al anderhalf jaar om de dag een stukje vlees of orgaan. Dat was hier, met 2 kittens en dus een poes die het al heerlijk vond, van in het begin een tractatie.
Maar als je poezen dus echt enkel brok gewend zijn, zie ik ze de overstap niet maken met gewoon steeds de kans geven, en zonder iets van 'druk' erachter.  Katten kan je echter niet gewoon dwingen (daar doen ze niet aan mee), maar moet je wat subtieler aanpakken. 
De meest gebruikte methode is gewoon blik nemen en daar een pietseltje kvv onder mengen.  Kattenkvv dus, geen met pens.  En dat dan ophogen aan een tempo dat ze accepteren. Het kan heel lang duren voor ze het volledig zonder blik accepteren, en ze moeten natuurlijk al blik willen in the first place. Maar als dat zo is, is het wel 1 van de effectiefste methodes.

Maar ik zou dus beginnen met eens de kijken waar je staat en kijken of ze een friemeltje kip ook niet lusten.  Dan weet je al meer over hun kijk op vers vlees en of je al iets hebt om van te beginnen of dat je nergens staat...  :)
Door Xena2012
#2472769
Hallo pearl bedankt voor je tip, ik ga proberen metstukje kip misschien dat dat gaat ja, blik voer of zakjes is ook weer zoiets met die lastIge tantes van mij, de een eet t niet en de ander gaat ervan spugen...tja". Ik ga ook katten kvv kopen van barfmenu die hebben ze in kleine verpakkingen, tja dat van die pens in honden kvv, daar had ik even niet aangedacht! Goed punt.
Ik ga t allemaal proberen, dank voor de moeite van het geven van de tips grs Helen
#2475375
Barfmenu noemen wij hier Tinlo (dat is duidelijker in onderscheid met de rest en eigenlijk is het helemaal geen barf  :P), en dat is van kwaliteit een prima merk.  Wel een beetje de ontlasting in de gaten houden want ze stoppen er nogal veel bot in en sommige katten krijgen daar last van. Niet allemaal hoor, maar sommige wel.
Door Mokaro
#2478324
Ik had ook zo'n kat die pertinent niet aan de kvv (Carnivoer) wilde, wat ik ook probeerde! 4 andere katten waren na ca. 2 weken over, maar deze Ragdoll (6 jaar oud) deed er niet aan mee. Ze eet ook nauwelijks natvoer  dus daar doorheen mengen was ook al geen optie. Om moedeloos van te worden. Ze is in die tijd ca. 1 kg afgevallen... toen toch maar weer overstag gegaan en brokjes (zonder graan) gekocht want ze moest toch eten.
Tot ik de tip van iemand kreeg om Bibi te proberen... wordt vaak geadviseerd om te geven aan 'kvv-beginners'. En ja, tot mijn verbazing begon ze eraan te eten! Heeeeel weinig maar ze at ervan! De andere katten moet ik echt tegenhouden want die willen ook graag Bibi! Ik geef nog steeds die brokken en biedt daarbij het kvv van Bibi aan. Soms eet ze zelfs eerst van de kvv! Ik weet dat de combi brokken-rauw niet ideaal is vanwege de andere manier van verteren maar goed, soms moet je even afwijken van wat ideaal is om uiteindelijk je ideaal te bereiken!
Dit hele proces duurt nu al zo'n 3 maanden maar we zijn op de goede weg. Ik geef poes de tijd om stress zoveel mogelijk te beperken. Op enig moment zijn de brokjes op en hoop ik dat ze voldoende gewend is aan de kvv.

Succes Xena2012!
Door Xena2012
#2522231
Hallo mokaro dank voor je verhaal, zelf heb ik de moed wat opgegeven het gaf voor de katten heel veel stress ik heb alle mogelijke trucs wel geprobeerd maar kvv of gewoon gemalen barf zoals ze de laatste tijd kregen valt voor mijn mutsen niet te verstoppen , je houdt ze niet voor de gek, ze eten dan liever niets, ik probeer nu alle gemalen soorten die ik van Xena mijn hond heb, die barft maar heeft ook gemalen vlees om de groente in te verstoppen, haha die laat zich gelukkig wel foppen!
Ik blijf t ze wel aanbieden maar ze kijken ernaar alsof ik ze een oneerbaar voorstel doe!
Jammer dat wel grs Xena
Door cas
#2524314
Hoi,

Ik heb niet alle reacties even goed gelezen, dus ik heb geen idee of je wat aan mijn tips hebt. Maar mijn kat wilde ook niet over in eerste instantie, maar uiteindelijk is het toch heel snel gegaan doordat ik gewoon supermarktvoer nam, natvoer welteverstaan en daar eerst een theelepeltje versvoer doorheen deed. Ze trapte erin en ik kon vrij snel de verhouding versvoer opvoeren, maar dat kan je natuurlijk ook heel langzaam opvoeren.
Al doe je daar een aantal maanden over. Volgens mij is al wel genoemd dat je uit moet kijken met je katten twee dagen niet te voeren, want dan kan er leververvetting optreden en dat is dodelijk.

Succes ermee!
gr. Liesbeth
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door