Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2458426
Tips gevraagd hoe je de hond het gemakkelijkst kan controleren op vlooien. Onze hond is zwart en daardoor zijn de vlooien niet gemakkelijk te zien. Ik heb wel een vlooienkammetje maar dat is zo'n klein ding dat ik daar wel heel erg lang mee bezig zou zijn voordat ik hem helemaal gekamd heb. :-\

Ik las hier al ergens iets over een wit laken er onder leggen. Neem aan dat je dat doet zodat je de vlooien die je er uit kamt op dat laken ziet? Maar ik las ook ergens iets over vochtig maken maar ik snap niet wat daar mee bedoelt wordt; moet je dan dat laken vochtig maken of de hond vochtig maken?

We hadden hem een maand of zo geleden nog advantix gegeven (ook als nabehandeling voor zandvliegjes die hij misschien op de vakantie opgelopen zou kunnen hebben). Maar omdat hij aan het krabben is (en het buurhondje waar hij vaak mee speelt dus wel gruwelijk last van vlooien heeft) dachten we dat hij misschien toch ook nog vlooien gekregen had. Daarom hebben we hem deze week opnieuw een pipetje advantix gegeven maar hij blijft maar krabben (zou het misschien even duren voordat dat spul werkt? )

Mochten we morgen inderdaad toch vlooien tegen komen wat is dan wijsheid: wachten of de advantix toch nog zijn werk gaat doen of hem behandelen met een biologisch middeltje?
En wat voor biologisch middeltje dan? Ik las al ergens iets over een mix van verschillende soorten olie (verkrijgbaar bij tuinen las ik maar hopelijk ook nog ergens anders want die winkel zit bij ons niet).  En hoe werkt dat precies bij zo'n mix? Haal je dan de vlooien weg die er op dat moment op zitten of werkt dat wat langer door?

Och het arm beestje is er helemaal onrustig door, mijn man had het idee om hem te wassen hij dacht dat dat misschien zou helpen maar ik vrees dat dat ook weinig zal helpen.

Kan het trouwens zijn dat die vlooien immuun zijn geworden voor al die middeltjes? Ons buurhondje is al ontzettend vaak behandeld (en zijn mandje en het halve huis ook) maar de vlooien zijn niet weg te krijgen. En onze hond heeft in de 2 jaar dat wij hem hebben nog niet eerder vlooien gehad.
Laatst gewijzigd door ien op za 15 sep 2012, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#2462295
Inderdaad, er een wit laken onder leggen, dat je met een plantenspuit daarna vochtig maakt. Vlooienpoep wordt dan rood. Verder gebruik ik geen gif, dus daar kan ik je niet bij helpen. En natuurlijke middelen...? Mijn ervaring is dat ze niet werken. Of niet genoeg. Je hond zo gezond mogelijk houden (rauwe verse voeding) en je omgeving vlo vrij houden, als het moet met gif. Liefst geen vloeren zonder naden, geen kleden, geen vloerbedekking, dan houd je het makkelijker onder controle.
#2462770
Ik ben ook geen voorstander van gif daarom ben ik ook benieuwd naar het mengsel van verschillende natuurlijke olieen waarover ik hier iets heb gelezen. Ik kan alleen nergens het precieze "recept" vinden het hoe je het precies moet gebruiken.

Gelukkig lijkt de vlooienplaag hier weer onder controle. De avantix had blijkbaar toch nog wat meer tijd nodig voordat het ging werken.
Maar goed.. .toch wil ik in het vervolg liever wat natuurlijks gebruiken..  :-\

Bedankt in elk geval voor de uitleg van het laken, en de tip van het bakje water op het waxinelichtje zal ik ook onthouden!

O0
Laatst gewijzigd door ien op wo 19 sep 2012, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#2462957
Als ik denk dat er hier een van de honden een vlootje heeft, stop ik hem/haar in bad met een goede niet ontvettende shampoo, waar ik flink wat druppels teatree doorheen heb gemengd. Eerst de teatree goed door de shampoo mengen, dan warm water toevoegen en met dat sopje de nog droge hond goed insoppen. De hele hond moet goed ingesopt zijn en een minuut of 5 in laten weken. Wel ver uit de buurt van de ogen blijven. Teatree mag niet in de ogen komen!
Vervolgens grondig uitspoelen. Overigens kunnen vlooien niet zwemmen en verdrinken reeds in gewoon schoon water.
Preventief gebruik ik deo-spray van Tasman. Daar voeg ik eerst nog wat teatree en nog wat andere etherische oliën (die insectenwerend zijn) aan toe. Ik doe dit eigenlijk vooral tegen teken, vlak voordat ik naar de bossen ga met de honden. Helpt hier goed! (En ruikt ook heel lekker  :biggrin2:)
Gif heb ik nog nooit gebruikt. Ik heb al ruim 25 jaar een hondentrimsalon aan huis, maar zelfs als ik eens klantjes heb met vlooien, heb ik het steeds op boven beschreven manier op kunnen lossen. De vloer in de salon dweil ik altijd met een citopogeen oplossing. Ruikt lekker fris naar citronella en werkt op een natuurlijke en onschadelijke manier ontsmettend.
#2462992
die teatree kun je geloof ik kopen bij de tuinen?

Ik dacht al dat het een heel lastig karweitje zou worden omdat onze jongen echt geen fan is van een lekker badpartijtje.. Maar gelukkig toen ik nog eens goed keek, zag ik dat je eerst de droge hond insopt en dat hij na 5 minuten alleen goed afgespoeld moet worden.

Ik zag het al helemaal voor me: hem 5 minuten rustig zien te houden zodat dat mengsel in kan werken, ik zag de muren al vol zitten met sop ;D

Maar gelukkig lijkt dat mee te vallen als je hem droog insopt dan zal hij niet vochtig genoeg zijn om de muren onder te spatten denk ik zo.

Als ik bij de tuinen in de buurt kom zal ik meteen een flesje halen dan heb ik het alvast bij de hand voor het geval dat..

Bedankt voor de tip!
#2463062
ien schreef: die teatree kun je geloof ik kopen bij de tuinen?

Ik dacht al dat het een heel lastig karweitje zou worden omdat onze jongen echt geen fan is van een lekker badpartijtje.. Maar gelukkig toen ik nog eens goed keek, zag ik dat je eerst de droge hond insopt en dat hij na 5 minuten alleen goed afgespoeld moet worden.

Ik zag het al helemaal voor me: hem 5 minuten rustig zien te houden zodat dat mengsel in kan werken, ik zag de muren al vol zitten met sop ;D

Maar gelukkig lijkt dat mee te vallen als je hem droog insopt dan zal hij niet vochtig genoeg zijn om de muren onder te spatten denk ik zo.

Als ik bij de tuinen in de buurt kom zal ik meteen een flesje halen dan heb ik het alvast bij de hand voor het geval dat..

Bedankt voor de tip!
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je hem droog insopt en hij is naderhand niet kleddernat, dan heb je het niet goed gedaan. Hij moet naderhand van top tot teen (behalve een flink deel van de kop rond de ogen) flink ingesopt zijn. De bedoeling is dat er nergens meer een droog plekje is, waar zich eventueel nog een vlootje schuil kan houden. Ik gebruik voor een kleine hond toch wel zo'n liter sop en voor een grote, afhankelijk van de lengte/dikte van de vacht enkele liters. Als mijn bakje sop leeg is en ik kom tekort, maak ik dus gewoon weer een nieuw sopje, net zolang tot ik genoeg heb.
Als je het hoofd helemaal droog laat, zal hij trouwens veel minder de neiging hebben om te schudden. Ik doe daarom altijd de kop als laatste. Ook begint een hond altijd met het schudden van zijn kop en dan pas de rest van het lijf. Dus als je zijn kop goed vast (laat) houden, zal hij ook niet schudden. Dus waarschijnlijk is het voor jou gemakkelijker om het met z'n tweeën te doen dan, als je niet wilt dat alles wordt onder gespetterd. Je moet er wel rekening mee houden dat op delen die droog blijven, zich een vlootje kan verstoppen. Dus het stukje kop dat je droog laat wel goed controleren, een eventuele vlo eraf vangen en in een bakje water doen. Als je dit doet terwijl hij staat in te weken, hebben de vlooien geen kans om snel een ander droog stukje op te zoeken.
Ik heb de teatree van het merk Chi. Ik heb dat bij een natuurdrogist gehaald, maar bij de tuinen zullen ze het vast ook wel hebben.
Succes! ;)
Laatst gewijzigd door doranto op do 20 sep 2012, 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#2465296
Geen tips over natuurlijk ontvlooien, maar ik schrijf dat je andvantix geeft als nabehandeling tegen de zandvliegjes. Dat is echt niet nodig hoor. Het is niet zo dat ze die zandvliegjes mee naar NL nemen in hun vacht. Die zandvliegjes leveren alleen gevaar op voor de gezondheid in het land waar je op vakantie bent, ze steken en brengen dan een parasiet over. Advantix werkt niet tegen deze parasiet, het weert enkel die zandvliegjes. Nabehandelen in NL is dan ook nergens goed voor.
Het middel werkt natuurlijk wel tegen vlooien, maar als je gif wil gebruiken dan zou ik liever een smalwerkend middel gebruiken enkel tegen vlooien, bv advantage.
#2465871
De vlooien worden vanzelf minder. Aangezien ik mijn 3 honden niet wil vergiftigen, heb ik ze de 3 zomermaanden iedere dag 2-3 keer gekamd. Ze hadden dan vlooien. Vanaf begin september zijn er een stuk minder vlooien. Ik heb 2 ervan gisteren voor het eerst sinds een week week eens gekamd en het waren er weinig tot geen. De oudste kam ik nog wel elke dag een keer, maar dat is ook omdat ze aan het verharen is. Ze is knap kaal geworden. Maar er komt al weer wat haar terug. Ze is 14½, heeft zwaar hd en sjouwt nog steeds een uur per dag mee door het bos en langs de velden. Ze wil zelf nog steeds. Maar ze is wel aan de rollijn. Dan blijft ze tenminste niet zo lang snuffelen. Ze loopt nog op voedingssupplementen en krijgt geen pijnstillers. Ze komt soms wat moeilijk overeind, maar als er iets te vreten valt, is ze erbij.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door