Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda
#2458
Miranda, als er op het versvlees compleet staat dan is de ca- behoefte voorzien.
Er zijn dan gemalen botten of kalk toegevoegd.

Verscheidene van mijn pupkopers zijn ook zo begonnen.
S'morgens versvlees of brokken. en s'avonds een zelfgemaakte Barfmaaltijd.
Niks mis mee, de eerste tijd is het erg druk met een pup.
Barfen is niet iets dat je zomaar even doet.
Je moet erin groeien en er aardigheid in hebben.
Na 4 maanden zijn er vier mensen die er zo een aardigheid in hebben dat ze helemaal overgaan op Barf.
Krijg echt hele enthousiaste verhalen te horen.
Doe , wat je gevoel je ingeeft en die knoflook!, geef je toch niet of later, als ze ouder worden.
Ze kunnen heus wel zonder!!!
gr. Ria
Hoi Ria.
Meid wat ben ik blij met het dagmenu wat je aan Wieke schreef... hier kan ik me tenminste wat aan vasthouden. Ik weet dat je niet zomaar 1,2,3 in barf stort (Ik Barf met Cyber ook en heb dit ook moeten leren) maar waar ik een beetje mee zit is dat Cyber op volwassen leeftijd is begonnen en dat er nog zoooo weinig bekend is op het gebied van puppenbarf... en wat er dan bekend is is in het Engels en wordt weer bestreden door andere schrijvers/schrijfsters... (vandaar ook dat ik schreef van de ene zegt wel knoflook... de ander zegt van niet)
Hoi Roger, ik denk dat Wieke en Miranda toch eigenlijk al hadden besloten om versvlees te gaan geven (correct me if I am wrong) want er staat ook vermeld dat ze de vriezer al vol hebben met kant-en-klaar versvlees :)
Hihihi maar dat is zo dat de lade vol is maar dat is zo op hahahah. Nee ik ben vastbesloten om dadelijk over te schakelen naar compleet BARF alleen wil ik voor de tussenliggende periode (ik noem het maar de uitzoekperiode) Duncan kant en klaar vers geven met toevoegingen. Dit omdat de overgang van kant en klaar met eigen toevoegingen naar Barf toe niet zo groot is omdat ik alleen het kant en klare vlees dan hoef aan te passen naar botvlees. Trouwens Duncan zal het me niet in Dank afnemen dat zijn vriendje wel botten krijgt.... en hij niet want het is nu al af en toe moeilijk om Duncan van Cyber zijn maaltje af te houden ;D
Hoi Miranda, ik zag ergens, tussen al die discussies over calcium, deze vraag van jou verscholen staan. Jij geeft versvlees? Als het goed is, zit daar voldoende calcium in (welk merk?). Roger/Andre zijn juist bang dat er in de barf maaltijd van Ian B TEVEEL calcium zit.

Ga alsjeblieft NIET zelf tabletjes A-D vitamines geven!! Vitamine A en D zijn heel makkelijk over te doseren en dat is alleen maar slecht! Als je versvlees geeft, geef dan GEEN tabletten A-D. Want, daar zit al vitamine A-D in.
Als je wilt gaan barfen, dan schrijft Ian B een dosering levertraanolie voor, voor de vitamines A-D.
Groetjes, Lizzy
Dus in compleet kant en klaar zit al vanalles in? Alleen ik heb geen compleet gekozen maar voor het merk "Runner" en daarvan de pens, vlees en kip en van het mert "Duck" de lam en rijst menu dus zal ik toch iets toe moeten voegen maar zoals jij en Ria al schrijft in eierschalen en havermoutvlokken zit ook al kalk en ook in levertraan olie. (Bedankt voor de tip allebei)
Ik heb Duncan vanaf zaterdag die tabletjes gegeven dus gelukkig is dat nog niet te lang en zal er meteen mee stoppen Bedankt voor het advies. (TOP)

Ook ik wil er even aan toevoegen dit een hele intressante discussie te vinden... alleen discusieer ik niet mee (hoe kan ik ook... ik weet nog zo weinig) maar ben de lezende kant... iedereen bedankt voor de hulp (ik zal jullie nog hard nodig hebben hihihi)
Door Ink
#2459
Ik zie een paar keer staan *Ik ga op safe en gooi m'n vriezer vol kant-en-klaar-spul*.
En weet je? Na een tijdje ga je je afvragen of dat nou echt wel zo safe is ;).
Door wieke
#2460
Hoi Wieke,

Ben pas nog wezen kijken bij een nestje Lagotto's (ze waren 5 weken en net van die speelgoedbeestjes LOL). Deze hondjes kregen een volledige versvleesvoeding naast de melk en blaakten van gezondheid.
Ja Paul, ze zijn geweldig hè!
Volgens mij krijgen die pups waar jij bent geweest hetzelfde merk als wat ik wil gaan voeren.(ik weet nml. niet of ik merken mag noemen?)
Je weet hoelang ik al met die vertikte voeding bezig ben :D, dus niet zeggen dat ik me er niet in verdiep ;D

Ik nmoet even uitrekenen welke leverancier het dichts voor mij bij is, anders denk ik dat het er toch echt aan zit te komen dat ik binnenkort jou kant op kom!!
(ik had begrepen dat het ene merk is overgegaan op het andere?)
En ik heb jouw schema nog steeds bewaart, met lammeren melk etc. dus laat die pup maar komen!

Wel heel toevallig dat er maar zo weinig fokkers van de Lagotto zijn, en toevallig 1 ervan barft volledig, en de andere geeft vers vlees. Wat een gezond ras zal dit worden.LOL

Heb jij van die mensen nog een site-adres afzo?
Dan kan ik daar eens even langs surfen om de puppen te bekijken!

Groetjes Wieke
Door Lizzy
#2461
Hoi Miranda, tja, als je geen compleet versvlees geeft, dan maak je het misschien nog wel nog moeilijker voor jezelf...? Is de stap om volledig zelf te gaan barfen dan niet gewoon heel makkelijk, misschien nog wel makkerlijker? Dan weet je tenminste precies wat je geeft! (Mijn mening).

Want, deze soorten kun je wel geven, maar WAT moet je er nu precies bij doen om er een goede maaltijd van te maken?

Een hond heeft inderdaad calcium nodig. Maar, hoeveel calcium (van een andere calciumbron dan botten), daar weet ik (persoonlijk) niet genoeg van.

En, zit er wel of geen vitamine A en D toegevoegd aan deze voeding? Dat is erg belangrijk om te weten, want een hond heeft deze vitamines wel in de juiste hoeveelheid nodig. Ik zou dus dus zeker na vragen bij de fabrikant van Runner. Zit het er niet in, moet je dit wel toevoegen door bijvoorbeeld levertraan olie (mijn mening). Zit het er wel in voldoende mate in: dan mag je niet bij doseren.

Kijk, bij een complete versvlees voeding weet je dat alles er in zit (als het goed is). Bij een niet complete voeding, zal je inderdaad moeten gaan toevoegen. Wat en hoe: daar kan ik jou persoonlijk inderdaad niet mee helpen... Ik weet het eenvoudigweg gewoon niet omdat ik niet weet wat er wel en niet in deze voeding zit en ik heb hier ook geen ervaring mee....

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#2462
Hoi Wieke, ik vind het aan de ene kant wel jammer dat deze discussie jou nog meer verward heeft en dat deze discussie aanleiding is geweest om niet te gaan barfen...

Natuurlijk is een complete voeding ook prima en krijg je langer de tijd om over dingen te praten en na te denken!

Maar, ik vraag me nou zo af wat jouw fokker vindt. Ik neem toch aan dat zij ervaring hebben met het grootbrengen van pups op barf (en dus de resultaten kennen van hun manier van voeren)? Dan moeten zij toch kunnen vertellen: "wij hebben alle pups groot gebracht op xx% bot en xx% vlees en de resultaten zijn uitstekend"? Dan kan jij toch hun schema volgen, of zeg ik nu iets raars?

Groetjes, Lizzy
p.s., ik probeer je nu niet NOG meer in verwarring te brengen hoor, ik vraag me dit gewoon af....
Door wieke
#2463
Hhahahaha, nee hoor, zo snel ben ik niet van mijn padje af te brengen!
De fokker barft nog niet zo heel lang, en dit is haar eerste nestje pups die barf krijgen.

Zij doet dit naar eigen inzicht, maar ik heb dat inzicht gewoon nog niet.
Op het moment dat ik een lijst heb van:doe dit, doe dat, en zoveel en zo vaak, dan wordt het voor mij duidelijker.

De lijst van Ria? is dan ook een goed handvat voor mij.
Ik ben ervan overtuigd dat Barf heel goed is, en ik wil dat ook wel gaan nastreven.
Het kan dus best zijn dat het uiteindelijk allemaal zo meevalt, dat ik binnen een week volledig Barf.

Ik vind het jammer dat er zo weinig concreets te vinden is (in het nederlands)over Barf bij puppen.

Het speelt bij mij ook mee dat ik denk dat ik het zo druk ga krijgen met de pup dat ik eerst even moet acclamatiseren en mijn draai moet vinden, zonder te veel extra`s.(boodschappen, Islamiet, slager etc.).

Het is dus niet door deze discussie dat ik van mening ben verandert hoor!
Anders had ik deze vraag niet gesteld.

Nogmaals, ik heb nog een paar weken, en ik ga gewoon door met zoeken naar info!!

Groetjes Wieke
Door Admin
#2464
OK, ik snap het helemaal Wieke! Nou, laat ons weten wanneer je vragen hebt. We kunnen altijd weer proberen het e.e.a. te vertalen voor je uit de diverse boeken of jouw vragen beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Admin op ma 31 mar 2003, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#2465
Hoi Wieke,

Ik denk dat jij deze URL bedoeld:
http://www.tiobabe.nl

Je gaat me toch niet vertellen dat jij 1 van de pups gekocht hebt waar ik mee in mijn handen hebt gestaan hè??

Naar mijn idee mag je op deze site het vleesvoer-beestje gewoon bij de naam noemen hoor. (anders hoor ik het wel LOL).
De fokster gef inderdaad Carnibest naast de melk.
Door wieke
#2466
Hoi Wieke,

Ik denk dat jij deze URL bedoeld:
http://www.tiobabe.nl

Je gaat me toch niet vertellen dat jij 1 van de pups gekocht hebt waar ik mee in mijn handen hebt gestaan hè??

Naar mijn idee mag je op deze site het vleesvoer-beestje gewoon bij de naam noemen hoor. (anders hoor ik het wel LOL).
De fokster gef inderdaad Carnibest naast de melk.
Hahahha, dat zou wel heeeeeel toevallig zijn hè?
Het is ook wel heel toevallig, de nesten zijn ongeveer even oud, maar die van mij komt uit Baarn.
Ik moet wel zeggen dat ik enorm bof met de fokker, vanaf de geboorte mag ik zo vaak komen als ik wil, en dat doe ik dan maar ;)
De ene keer alleen, de andere keer met kind, de andere keer met twee kinders....
Heerlijk om je pup zo te zien groeien, ze zijn echt heeeeel leuk.

Enne, mijn pup is natuurlijk veel leuker als de pup die jij in je handen had :P

Groetjes Wieke
(ik ga even op hun site kijken)

Sorry jongens, errug off topic :-[
Door ducktails
#2467
Wieke, als jij een fokker hebt die Barft, heerlijk toch?
Houdt ze zelf ook een pupje?
Helemaal ideaal!!
Ik heb dus Blanca en haar broertje op de foto krijgt ook Barf.
De mensen bellen mij geregeld op met vragen en we stemmen het eten een beetje op elkaar af.
We vergelijken gewichten en geven elkaar adressen door van leveranciers.
Je pup is uit het nest Barft gewend, dus lekker doorgaan met de schema's.
En anders vraag je hier maar op het board.
succes! Ria
Door wieke
#2468
Wieke, als jij een fokker hebt die Barft, heerlijk toch?
Houdt ze zelf ook een pupje?
Helemaal ideaal!!
Ik heb dus Blanca en haar broertje  op de foto krijgt ook Barf.
De mensen bellen mij geregeld op met vragen en we stemmen het eten een beetje op elkaar af.
We vergelijken gewichten en geven elkaar adressen door van leveranciers.
Je pup is uit het nest Barft gewend, dus lekker doorgaan met de schema's.
En anders vraag je hier maar op het board.
succes! Ria
De fokker houdt zelf (helaas )geen pupje, maar is altijd bereid om vragen te beantwoorden hoor!
En zij heeft er ook alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met mij, het probleem is dat ik zelf zo onzeker ben, maar met jullie steun moet het goed komen hoor!

Echt geweldig die reacties die je hier krijgt, ik ga er echt wel voor hoor!
Ik kan ook over een week of twee al wat prutjes in voorraad maken, en dit invriezen. Dan heb ik de eerste weken dat de pup er is geen omkijken naar het voer.

Ik ga volgende week op Islamitisch pad, slagers zoeken, er zitten hier nogal wat zelfslachtende boeren, dat ga ik eens allemaal van te voren uitzoeken.

De pups hebben trouwens gisteren voor het eerst hun Barf prutje gehad, smullen maar!!

Al met al begin ik langzaam maar zeker toch wat meer vertrouwen te krijgen, het zal best goedkomen met me. ;)
Door Admin
#2469
Hoi Wieke, zo te lezen begin je er inderdaad steeds meer vertrouwen en plezier in te krijgen! Nou, volgens mij komt het allemaal wel goed met jou :D

En, als je vragen hebt: je weet het he!

Even een vraag aan jou: heb jij wel de zogenaamde complete versvlees voeding in huis?

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#2470
Hoeveelheid calcium volgens het boek “Nutrient-Requirements of Dogs”.
Voor volwassen honden 265 mg per dag per kilo lichaamsgewicht.
(fosfor 220 mg)
Voor pups 527 mg per dag per kilo lichaamsgewicht.
(fosfor 440 mg)
Kalsbot bevat per 100 gram ongeveer;
13.800 mg Calcium en 6.200 mg Fosfor.

DUS…REKEN ZE :D
Door André
#2471
Paul,

de hoeveelheden die de aafco en NRC aangeven zijn MINIMALE waarden.
Deze discussie gaat mede over ;

wat als er teveel gegeven wordt.

Dat het uitgescheiden wordt dmv de ontlasting, daar lopen de meningen uiteen!

Zoals ik eerder aangaf zijn er ook nadelige bijwerkingen bij een te hoog CA consumptie!

Dan gaat de vlieger van uitscheiden niet als zodanig op!!!

Uw trouwe dienaar , in deze bange tijden,

André
Door Admin
#2472
Andre, zou jij aan willen geven hoeveel calcium / dus botten (%) er WEL gegeven moeten worden?

Groetjes en bedankt, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door