Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2464432
ChantalKrijn schreef: Wat is de reden dat je zo op zoek bent naar al die zogenoemde supplementen? Denk je dat je honden wat te kort komen?
Ik vind het gewoon interessant. Ik zeg er ook niet direct mee dat ik het ga gebruiken, maar ik denk dat het altijd beter kan.
#2464481
niet alle 30 kruiden worden genoemd..en ik heb ook me twijfels om dit allemaal te geven.
Ik denk dat je met alleen knoflook, alfalfa en kelp al 'n heel eind komt  ;)
Bing vertaling
Ingriedients:

De oorspronkelijke Hokamix van de HerbsThe is een mengsel van dertig verschillende kruiden.
In een zorgvuldig gekozen verhouding zij:-reinigen van het lichaam (van binnenuit)-ondersteuning van de spijsvertering en metabolisme en-verbeteren van de absorptie van voedingsstoffen en vullen tekortkomingen.
Het exacte recept is natuurlijk een 'Bedrijfsgeheim'. De volgende kruiden zijn echter opgenomen in de Hokamix-producten:
Alfalfa (Lucerne)Inhoud bevatten amine en aminozuren, vitamine A/B/C/D/E/K, saponienen, kiezelzuur, coumestrol, vele vetzuren.Het verbetert de eetlust en de spijsvertering. Kiezelzuur is voorstander van regeneratieve wond processen van huid en slijmvliezen, heeft in het algemeen een positief effect op de genegenheid van bindweefsel. Deze kiezelzuur is essentieel voor actieve biomineralisatie, sterkte en elasticiteit van kraakbeen.
Cayenne (Capsicum frutescens)Inhoud bevatten capsaïcine, vitamine a/c, etherische olie.Stimuleert het cardiovasculaire systeem en verbetert de spijsvertering.
Wild violet (Viola tricolor)Inhoud bevatten salycic zuur, saponienen, alkaloïden, flavonoïden (rutine).Salycic acid (en) en rutine hebben een positief effect bij gewrichtsontsteking en huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en acne. Driekleurig viooltje is ook mild laxerend.
Goldenrot (Solidago Virgae aurea)Inhoud bevatten saponienen, flavonoïden, etherische olie, inuline, rutine.Flavonoïden vergroten van galblaas secretie en zijn mild laxerende, op deze manier spijsvertering stimuleren.
Eikengif (Rhus Toxicodendron)Inhoud bevatten urushiol/ureshenol, toxicodendric zuur, flavonoïden.Heeft een positief effect in het geval van tendinitis, artritis, kreupelheid, HD en huid aandoeningen zoals eczeem.
Brandnetel (Urtica dioica)Inhoud omvatten acetylcholine, choline, histamine, mucilage, tannines, kiezelzuur, en is een rijke bron van mineralen zoals ijzer en calcium.Wordt gebruikt voor het verbeteren van de spijsvertering, in het geval van osteoporose en kraakbeen slijtage, eczeem, extreme moulting en allergie.
Knoflook (Alium Sativum)Inhoud bevatten vitamine A/B/C, alliin.Motility in maag en darmen, en de spijsvertering verbetert. Meest effectief tegen bacteriën, wormen, mycose, luizen, teken. Vermindert cholesterol bloed niveau.
Lungwort (Longkruid officinalis)Inhoud omvatten mucilage, saponienen, allantoïne, kiezelzuur, mineralen.De aanwezigheid van kiezelzuur en allantoïne maakt het een belangrijk kruid voor kraakbeen en bot weefsel.
Rozemarijn (Rosmarinus officinalis)Inhoud omvatten etherische olie, flavonoïden, rosmarinic zuur.Rosmarinic zuur stimuleert de lever, de galblaas en de gladde spieren van de darmen. Rosemary heeft de reputatie te hebben een positieve invloed op bloed, ogen, haar en geheugen.
Sint-janskruid (Hypericum perforatum)Inhoud omvatten glycosids, flavonoïden, etherische olie, tannines, choline, rutine.Een antibacteriële werking heeft. Rutine is anti-inflammatoire en spasmolytic (schaft krampen in de darm).
Smeerwortel (Symphytum officinale)Inhoud bevatten allantoïne, mucilage, steroïde saponine, vitamine A/B, kiezelzuur.Celdeling en groei van bindweefsel, been en kraakbeen wordt positief beïnvloed door allantoïne. Dat is de reden waarom smeerwortel wordt vaak gebruikt in het geval van Heup dysplasie (HD), gewonde beenvlies en gezamenlijke gescheurde ligamenten.
Lady's mantel (Alchimella vulgaris)Inhoud omvatten kaemferol, quercetine, salycic zuur, ascorbinezuur, triterpenen.Het versterkt de spieren en verhoogt tonus (of spanning) van weefsels. Kaemferol, quercetine en salycic zuur ontsteking verminderen

http://hokamix.ca/Hokamix/herbs.html
#2466276
Ik denk dat je dit behoorlijk precies moet doseren.
Er zitten nogal wat giftige planten in, die in kleine hoeveelheden wel heilzaam kunnen zijn, maar in te grote wel voor problemen kunnen zorgen. Dat geldt ook voor knoflook, wat velen wel toevoegen, maar er staan hier wel planten tussen waar ik meer schrik van zou hebben...  :-\
#2466296
Ik denk dat we het toevoegen van vitaminen of kruiden en allerlei andere supplementen voor de huisdieren kunnen vergelijken met het eendere voor de mensen.

Hebben wij een goed gevarieerd, uitgebalanceerd dieet, dus veel vers fruit en groentes, wat graansoorten, wat vlees of vis of kaas, eieren enz, dan zijn er geen tekorten in het dieet. En zijn supplementen totaal overbodig.
Ook is bekend dat de vitamine-supplementen gewoon niets uit kunnen richten, want in pilletjes of poedervorm worden ze niet of niet goed opgenomen door het organisme.
Deze supplementen hebben hun nut alleen als zij in zéér hoge doseringen worden toegediend (en dat mag alleen onder doktersvoorschrift en met regelmatige controles), maar in de doseringen die wij kopen in de winkel, is het echt weggegooid geld.
Mochten er redenen zijn dat het dieet met iets moet worden aangevuld, dan is het altijd beter het met verse produkten aan te vullen, dus verse kruiden, verse noten, verse olieen enz.
Dit omdat het lichaam de voedingsstoffen en vitamines uit verse produkten veel beter kan opnemen.

Ik ga er van uit dat het bij de dieren precies eender is. Vers is gewoon gezonder en wordt beter opgenomen.
Als je hond dan al een juist uitgebalanceerd, gevarieerd vers menu krijgt dan zullen er in principe geen tekorten moeten zijn.
Heeft de hond een opkikker nodig, om het even welke reden, ga dan voor iets specifiek-gericht, liefst een vers produkt en voor een bepaalde periode.

In dit produkt zitten maar liefst 30 kruiden, maar je weet niet in welke hoeveelheid iedere kruid is toegevoegd. Dus als je wil uitgaan van de stelling dat pilletjes en poeders hun werking hebben, dan loop je het risico van het een of het ander te kunnen overdoseren.
Als je daarentegen uitgaat van de wetenschap dat die poedertjes niets doen in het lichaam, dan gooi je gewoon je geld in de sloot.

Mijn mening is dat de industrie heel handig inhaakt op de ''trend'' van vers vlees voeren, en de onzekerheid/angst van de huisdierenbezitter (gestimuleerd door de DA's) zijn beesten hierdoor eventueel tekorten te laten opdoen.
Dit produkt is hier een voorbeeld van en het lijkt mij een absoluut overbodig voedselsupplement, òòk voor sporthonden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door