Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2457190
Op  stambomen (via websites  of  data bases) wordt  vaak als doodsoorzaak borreliose geschreven .
En ondanks dat het aantal aanwezige  teken  per land of gebied kan verschillen , begin ik aan de waarheid van deze opgave te twijfelen :-\.  Zeker omdat ik hier op BP weinig lees van honden die  overleden zijn aan de gevolgen van een besmette tekenbeet  of lijden aan een vorm van  tekenziekte. En hier zijn toch heel wat  hondenbezitters met nog eens veel meer honden

Zij  er gegevens  bekend van het aantal  honden dat in Ned.  behandeld wordt voor en vorm van tekenziekte, en  hoeveel honden redden het niet?
#2457217
Toevallig een week of 2 geleden nog met iemand op een trial over gehad.
Die hebben een border collie teef die wel al langer geleden besmet was met borreliose moeten laten inslapen.
De hond heeft nog wel een aantal jaren redelijk gefunctioneerd, maar kon uiteindelijk niet meer goed lopen.
Toen hebben ze moeten besluiten haar te laten gaan.
#2457229
Ik loop op dit moment stage bij een dierenartsenpraktijk.
De dierenarts daar doet al jaren onderzoek naar teken. Ik zal het hem eens vragen.
Zelf ben ik nu ook ongeveer 1200 teken die van honden en katten afkomen aant onderzoeken of ze de bacterien van lyme disease of q-koorts bij zich dragen.
#2457413
Bowdi schreef: Ik loop op dit moment stage bij een dierenartsenpraktijk.
De dierenarts daar doet al jaren onderzoek naar teken. Ik zal het hem eens vragen.
Zelf ben ik nu ook ongeveer 1200 teken die van honden en katten afkomen aant onderzoeken of ze de bacterien van lyme disease of q-koorts bij zich dragen.
heel graag Bowdi. :)
#2457460
Kaio heeft in zijn leven meer dan 1000 teken gehad. De kans dat hij in aanraking is geweest is is mijn inziens dan dus best aannemelijk, maar last heeft hij nooit gehad. Ik vraag me dan ook af of honden in mindere mate last hiervan ondervinden dan de mens.
Ik google net en dan kom in dit tegen: http://www.uu.nl/SiteCollectionDocument ... ecties.pdf Daarin staat dat de bernersennen wel gevoeliger hiervoor is.
#2457519
Mijn Berner Sennen reu is er aan overleden,ruim 3 jaar na een besmette tekenbeet.

Hij ging steeds slechter lopen en op t laatst waren zijn zenuwen ook aangetast .

Bloedtesten wezen pas een jaar na de besmetting uit dat hij geinfecteerd was.
Daarvoor werd niets aangetroffen in zijn bloed..

We hebben hem in moeten laten slapen.

Dit is bijna 10 jaar geleden.

De besmetting vond plaats in NL.
#2457671
Kaio schreef: Kaio heeft in zijn leven meer dan 1000 teken gehad. De kans dat hij in aanraking is geweest is is mijn inziens dan dus best aannemelijk, maar last heeft hij nooit gehad. Ik vraag me dan ook af of honden in mindere mate last hiervan ondervinden dan de mens.
Ik google net en dan kom in dit tegen: http://www.uu.nl/SiteCollectionDocument ... ecties.pdf Daarin staat dat de bernersennen wel gevoeliger hiervoor is.
De meneer die dit geschreven heeft is de dierenarts waar ik het over heb.  ;)
Heb hem vandaag overigens nog niet gezien.
#2458574
Eigenlijk is de diagnose nooit definitief te stellen, dus dat maakt het heel moeilijk. Ongeveer 70% van de honden heeft antilichamen tegen de bacterie. Het overgrote merendeel is er niet ziek van.
De combinatie van antilichamen en symptomen kan het aannemelijk maken, zeker als hij dan ook nog verbetert op antibiotica, maar zeker weten doe je het niet.

Met Ehrlichia is dat anders. als je dat aan kan tonen in het bloed is het vrij zeker dat hij er ook ziek van is en dat is ook vaker dodelijk, meer omdat de daiigose vaak veel te laat gesteld wordt. Maar het is ook redelijk zeldzaam, en de symptomen kunnen vrij vaag zijn.
Laatst gewijzigd door Hitam op za 15 sep 2012, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2463703
Mijn dieren en ook ikzelf hebben regelmatig teken.
Omdat we in het bos wonen lopen we best veel risico.
Ik vind het best eng allemaal en probeer mijn dieren zo goed als ik kan teek en vlovrij te houden.
Dit lukt niet altijd even goed. Wat ik me afvraag wat voor soort bijwerkingen er zijn en wat er precies in het bloed gezien kan worden?
#2464158
Bij mijn honden zijn vorig jaar allebei ehricha ( anaplasmose) geconstateerd, nooit in het buitenland geweest ( woon  vlakbij Roden)  Gelukkig doen ze het beiden uitstekend, de ene hond had heel hoge titers  de andere minder wat minder hoge. De ene hond heeft doxycycline gehad de andere hond ( nu 9 jaar) knapte met andere medicatie - weet niet meer wat) weer op.  Rot ziektes zijn het. Inderdaad vage klachten, manken, een hond kreeg hoge koorts. De hond met hoge titers niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door