Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door heleendegoede
#2464065
Hallo mensen
Ik ben nieuw in de wereld van het barfen, maar het trekt me enorm aan. Ik heb boek van Tannetje Koning gelezen en gebruik dat als mijn houvast. Echter loop ik daar tegen iets aan, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ze beschrijft dat honden groente nodig hebben (oa omdat dat in de magen van hun prooidieren voorkomt, en dat zij het daarom ook binnenkrijgen), maar aan de andere kant is ze amti het gebruik van granen, want, zo schrijft ze, honden zijn carnivoren, en die eten geen granen.
Hoe zit dit precies, want hun prooidieren eten toch wel graan, dus op die manier zouden honden de granen toch ook binnenkrijgen (net als groente)?

En nog een vraagje op de valreep ;) : waarom wordt er aangeraden dat je honden zuivel moet geven? Dat zal een wolf toch zelf ook alleen maar als pup drinken? Naar mijn idee is zuivel niet zo goed voor volwassen dieren... :S

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Groetjes Heleen
Laatst gewijzigd door heleendegoede op vr 21 sep 2012, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2464073
Hoi Heleen, welkom op Barfplaats!
Maar welke wilde prooidieren eten granen?
Eigenlijk eten wilde prooidieren alleen graan wanneer ze toevallig bij landbouwgewassen in de buurt wonen. Anders houden ze het op grassen, kruiden, bladeren van bomen en struiken, knollen, schors van bomen, soms paddenstoelen, bessen, etc. Maar geen granen.
Door heleendegoede
#2464093
Hoi Lizzy
Bedankt voor je snelle reactie :)
Ik dacht aan konijnen ofzo, of vogels, eten die geen graan? Misschien ook niet hoor, ik weet het gewoon niet zo goed...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2464107
Nu misschien wel (soms), maar in de oorspronkelijke vorm niet.
Ze zullen trouwens ook nog voornamelijk de aren van wilde grassen eten, dus niet de granen die wij kennen een geselecteerd zijn op opbrengst en zetmeelgehalte.  Vooral die selectie maakt de granen schadelijk, daarom dat tarwe tegelijk het goedkoopste en het schadelijkste graan is: omdat het serieus doorgeselecteerd is om opbrengst te maken.
Wilde grassen hebben kleine aren, die veel minder schadelijk zijn en dichter bij andere zaden en pitten komen. Bevatten bijlange niet zoveel zetmeel.  Dat zullen natuurlijke prooien wel gegeten hebben, en zullen ze nog doen. En daar is weinig schadelijks aan.
Vandaar ook dat er groenten gegeven worden, dat leunt meer aan tegen de natuurlijke inhoud van een prooienmaag dan granen. 
Door Envie
#2465538
Heb ooit eens hier gelezen, dat granen en zaden twee verschillende dingen zijn. Dus zaden komen voor in prooidieren, granen bijna niet
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2465702
Envie schreef: Heb ooit eens hier gelezen, dat granen en zaden twee verschillende dingen zijn. Dus zaden komen voor in prooidieren, granen bijna niet
Er zijn twee verschillen tussen zaden en granen.
Granen zijn altijd van grassen.  Zaden kunnen ook van andere plantenfamilie's komen.
En granen zijn gekweekt en geselecteerd door mensen, anders worden ze geen granen genoemd. Oorsponkelijk waren deze granen ook gewoon graszaden en dus veel kleiner en gezonder dan nu.  Door de artificiele selectie door de mens zijn deze graszaden granen geworden. 
In een oorsponkelijke prooi komen granen dus per definitie niet voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door