Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#2460702
Ik ben sinds een tijdje terug van kvv naar barf aan het gaan.
Valt me nu op dat ontdooit vlees of botten al na 12 uur slecht beginnen ruiken terwijl dit met kvv niet het geval was.
Ik gooi dus vb 's avonds de hoeveelheid voor 's morgens in een bak, gewoon op kamertemperatuur, was nog nooit een probleem.
Maar de barf spullen lijken soms wel erg snel te bederven. Herkenbaar? of minder goede kwaliteit?

De shelties en de chihuahua's hebben met bijna niks moeite (de chi's wat met geitenribben) en eten bijna alles, de 2 grote honden (border collie en schotse herder) blijven zeer kieskeurig en eten alleen als ze echt honger hebben, na een dag of 4 soms. Sinds ik barf zijn ze allebei zichtbaar afgevallen. Stopt dit of geef ik tussendoor toch kvv bij, wat ze wel eten? Op dit moment eten ze dus zeer onevenwichtig en zeer weinig.
Wat niet op is neem ik weg als de rest klaar is en dit krijgen ze dan volgende keer opnieuw (of nieuw ontdooit van het zelfde) tot ze wel iets eten, is minstens de helft op neem ik volgende keer iets anders. Maar het schiet echt niet op naar mijn gevoel, ik denk er zelfs over terug naar kvv te gaan en alleen de shelties tussendoor wat barfdagen te geven :-(
Door Xada
#2460740
Ik kan het vlees rustig één of twee dagen buiten de koelkast houden. Zonder dat het gaat ruiken. Ik zet het vaak wel even onder water in deze tijd van het jaar, omdat anders alle vliegen er eitjes op gaan leggen. Maar ook als ik dat niet doe gaat het goed.
Wel haal ik het vlees uit de supermarkt, dus geschikt voor menselijke consumptie. Misschien maakt dat een verschil?
Door Boutje
#2461798
Mevroi Kruim schreef: Hangt erg van het vlees af. Ontdooien doe ik buiten de koelkast, bewaren er in. Sommige partijen ruik ik zodra ze enigszins ontdooid zijn, andere stinken na 3 of 4 dagen koelkast nog niet.
En wat je direct ruikt voer je zonder problemen?
Heb nu geitenribben ontdooid en ik ruik nog niks, maar de kwartelkarkassen van gisteren... bwakkes!!!
Vreemde vind ik dat ik dit met kvv nooit had, zou dit beter bewaard/gecontroleerd worden?
Ik heb enkele jaren gelden eens een partij kippenekken gehad waarbij ik door de leverancier gebeld werd dat ik ze weg mocht gooien en nieuwe kreeg, ze had er zelf voor haar honden ontdooid en er kwam groenig stinkvocht uit.
Zo erg is het gelukkig niet nu, maar overbezorgd zijnde twijfel ik er over.
Door Xada
#2462418
Waarom probeer je het niet met een klein stukje?
Dit natuurlijk bij twijvel en niet als je weet dat het vlees zo wie zo niet goed is, maar dat is logisch.
Ik probeer het dan met een stukje vlees van ca. 30 gram (één hap). Zie je in het ca. halve uur daarna geen problemen, dan kun je het voeren. Bij problemen het vlees weggooien.
Door Boutje
#2463262
Hmmm... de chihuahua heeft pups dus dat durf ik bij haar nu niet, de 3 wedstrijdhonden durf ik ook niet zeker niet Vivi want die heeft onlangs al 2 keer een zware gastrol-enteritis gehad. Laila eet het dan niet, die is heel kieskeurig.
Blijkt alleen Sherlock over als proefkonijn, maar die vreet alles en is nooit of nooit ziek (helaas wel rug-nekproblemen) dus da's ook geen referentie.
Gebruikersavatar
Door pike
#2464052
Dit hoort niet het geval te zijn. Als het na ontdooien niet meer zo fris ruikt, dan was de kwaliteit niet goed.
Ik haal het vlees en bot in de namiddag of begin avond uit de vriezer, laat het buiten de vriezer in afgesloten bakken ontdooien op het aanrecht en voer het de volgende dag. Dan ruikt het prima. Een eventueel teveel gaat in de koelkast en dat ruikt na 2 dagen ook nog prima.
Op vakantie neem ik voor 6 dagen vooraf klaargemaakte porties mee (is dus al eens ontdooid geweest en weer ingevroren), in een elektrische koelbox, temperatuur wisselt daar maar als het niet al te heet is ligt het rond het vriespunt. Op dag 6 zit er nog geen luchtje aan!
#2465234
Bwa, ik vind hert en kwartel altijd wel sterk ruiken, zelfs als het gewoon vers is.  Beetje vreemd en zeker niet fris. 
Maar in kvv ruik je dat niet meer omdat het gemalen is onder andere, minder sterk ruikende zaken.
Heb je ooit een wildkvv gegeven, die enkel uit wild bestond? Rook dat ook minder sterk als dit?

Kip, konijn, lam, dat ruikt wel gewoon fris.  Maar ook paard heeft een speciaal reukje...

Maar bedorven vlees ruikt anders.  Heel karakteristiek, en dat ruik ik meteen...

Vocht zorgt trouwens ook voor het sneller bederven van vlees, dus als je het een paar dagen wil bewaren, voer het dooivocht dan eerst op voor je het in de koelkast wegzet.
Door BAC
#2465869
Ligt aan het vervoer en of het al een paar keer ontdooit is geweest. Ik laat alles stijf bevroren aankomen (Vrieswagen) en portioneer ook als het nog bevroren is. Ik kan een karkas rustig zonder problemen 2.-3 dagen in de koelkast leggen. NIet dat dit ik dit doe maar heb dit wel eens gedaan en toen rook ik niets.
Door Boutje
#2465906
Kwartel ruikt inderdaad veel meer dan kip of eend.
Maar ook de konijnenruggen roken al snel vies, en daar verwachtte ik het niet van.
Wild kvv ruikt anders, meer naar... wild maar niet bedorven.
Ik heb nu maar verder in de koelkast ontdooit, tot nu toe geen honden die er last van hebben, alleen enkelen die het niet willen eten.
#2466214
Boutje schreef: Kwartel ruikt inderdaad veel meer dan kip of eend.
Maar ook de konijnenruggen roken al snel vies, en daar verwachtte ik het niet van.
Wild kvv ruikt anders, meer naar... wild maar niet bedorven.
Ik heb nu maar verder in de koelkast ontdooit, tot nu toe geen honden die er last van hebben, alleen enkelen die het niet willen eten.
Dan maak je toch onderscheid tussen ietwat bedorven en gewoon sterke geur die eigen is aan het vlees.
Bij honden kan het weinig kwaad, inderdaad enkel dat ze het misschien niet meer eten.

iK heb ook 1 kat die ook rijper vlees eet en als ik merk dat het wat langer in de koelkast ligt, dan geef ik het aan hem.  Hij vind het niet erg en de rest vind dat niet lekker meer.;
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door