Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door CanisSapiens
#2460545
Hoi,
Mijn hond (middelgrote vent van bijna 12) heeft spondylose.
Laatst gewijzigd door CanisSapiens op do 25 okt 2012, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2460552
Als de glucosamine maagproblemen opwekt, zou ik Puur Spondy eens gaan proberen. Kijken of hij dat kan verdragen.

Ik heb hier 2 honden met spondylose. Beiden staan op Puur Glucosamine met visolie van NML/ Puur.
Bij Darky (nu bijna 9) is de spondy de laatste 2 jaar sterk toegenomen en die krijgt nu dan ook pijnstilling erbij. Bij Djilly (13 1/2) wordt het wel erger, maar dit gaat echt heel langzaam. Zij heeft er ook veel minder last van. Met haar loop ik zo nu en dan nog een veteranenwedstrijdje Agility, terwijl ik Darky echt heb moeten stilleggen qua sporten.

Het is per hond ook echt verschillend wat ze aan pijn aangeven. Bij Darky kon je echt zien dat hij pijn had, hij begon in de behendigheid latjes te tikken, terwijl het geen lattentikker is en bij de slalom begon hij paaltjes over te slaan. Toen vermoedde ik al dat er iets in zijn rug niet goed zat.
Bij Djilly zijn we er per toeval achter gekomen. We hebben een röntgenfoto moeten maken ivm haar lever en daarop kwam de spondy naar voren. Ze werd inderdaad wat trager, poepen ging wat minder makkelijk, maar ze was dan ook al 10, dus schoven we het daarop. Had dus een andere oorzaak.
Door CanisSapiens
#2460653
Dankje!
Ik twijfel de laatste tijd erg of hij pijn heeft eerlijk gezegd. Ja hij loopt traag, maar als hij iets leuk vindt (teef, nieuw plekje, leuke mensen, eten, ....) dan rent en trekt hij. Ook binnen is er geen enkel probleem met lopen, alleen met het gaan liggen. Maar dat hij geen klachten vertoont bij de dierenarts of bij leuke dingen, dierenarts is immers ook erg leuk en spannend, zegt volgens mij niet dat hij die ook niet heeft!

De diagnose is sowieso twijfelachtig, het kan spondy zijn, maar het kan ook dat hij een rughernia heeft gehad. Wel is het duidelijk dat het een jaar terug veel erger was, en zonder behandeling (wel rust!) is dit stukken minder geworden.

Weet je of Puur Spondy pijnstillend is?

Ik zag trouwens COX pijnstiller van groene os, dat lijkt me ook een goede, alleen staat daar "Niet geven bij nierfunctiestoornissen". Maar als ik de ingredienten lees, zie ik niet zo snel wat daar dan de reden voor zou zijn?
Door essie
#2460996
Het is soms echt moeilijk om te zien of ze pijn hebben of niet.

Mijn hond van 13,5 jaar oud heeft ook (waarschijnlijk) spondylose, met leuke dingen laat hij ook geen pijn zien.
Hij vindt dat zo leuk dat ie zijn pijn 'vergeet'.
Als we een normaal uitlaatrondje doen, wil ie heel snel naar huis en kijkt ie wat down. Vindt ie niks aan en voelt hij de pijn veel meer.
Dus we gaan voornamelijk ergens anders lopen met hem of nemen een balletje mee, dan heeft ie het naar zijn zin. Pijnstilling krijgt ie ook nog, zit al aan de max. dosis per dag. Maar zonder pijnstilling was het denk ik al over geweest.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2461032
Mijn hond met spondylose krijgt wel glucosamine, maar de "mensenvariant", daarnaast krijgt ie nog boswelia, omega3 en Celadrinn.

Werd bij toeval ontdekt toen we voor heupfoto's gingen en meteen de rug mee lieten nakijken.
Hond was toen net 2 jaar oud, en de spondy is vlgs de DA in dit geval waarschijnlijk door een trauma opgelopen gezien de leeftijd van de hond en de mate waarin ie spondy en artrose had, was normaal gezien op die leeftijd niet mogelijk in die mate.
Volgens de foto's  zou ie klinisch veel slechter moeten zijn. Zijn goeie duidelijke digitale foto's.

Hond werkt inmiddels weer, traint gewoon en loopt zelfs wedstrijden schapendrijven.
Door CanisSapiens
#2461459
[quote="essie"]
Het is soms echt moeilijk om te zien of ze pijn hebben of niet.
Laatst gewijzigd door CanisSapiens op do 25 okt 2012, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door plant
#2461659
Je kunt ook acupunctuur proberen.
Mijn inmiddels overleden tervuerense herder had ook spondylose.
De acupunctuur heeft zeker wat opgeleverd. Voor mij was het de moeite (en geld) waard.
Linda Boggie was de behandelend arts.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2462223
Echt afremmen kan je niet, er vormen zich idd bruggetjes, en op het moment dat die aan elkaar gegroeid zijn wordt de hond wat stijver, maar heeft ie wel minder pijn. Dan is het redelijk stabiel.
Verder kun je niet veel meer doen als een beetje opletten met de beweging, zorgen dat de hond goed genoeg bespierd blijft, wat opletten met koud en nat weer (lach niet, ik ga niet te veel wandelen in regen of sneeuw, en anders krijgt mijn stoere werkhond zijn waterdichte jas aan)
Nattigheid en koude is funest voor een hond met spondylose.
Wat voedingssupplementen betreft zul je moeten zien waar jouw hond het goed op doet, en daar dan bij blijven.
Het was voor ons ook even zoeken en uitproberen.
Succes met je hondje!
Door CanisSapiens
#2462394
Dankjullie!
Voor nu probeer ik doils (joint is onderweg) en de boswellia.
Met de glucosaminepreparaten ed durf ik nog niet uit te proberen ivm de nieren.
Ook ga ik naar een fysiotherapeut. Dan mag die zeggen of mijn hondje pijn heeft, want ik kom er niet uit :( buiten heeft hij wel alle kenmerken, slepen met nagels, rare houding, traag, stram, ... Maar eenmaal binnen rnt hij door de kamer!

@kallista, bedoel je dat je ook bruggetjes op die foto ziet?
Door deja
#2464563
iK WEET NIET WAAR JE WOONT MAAR IK HEB HIER NOG EEN HALF FLESJE PUUR SPONDY STAAN DAT MAG JE ZO HEBBEN IS VAN DEJA GEWEEST DIE IS IN JULI OVERLEDEN HAD OOK HEEL ERNSTIGE SPONDYLOSE IK WOON IN ALKMAAR.
Door CanisSapiens
#2465055
Het blijkt nu dat mijn hond eigenlijk niet eens zoveel last heeft van de oorspronkelijke oorzaak (spondylose), maar doordat hij dat waarschijnlijk dus al langer dan een jaar heeft, zijn de spieren aan de voorkant gewoon helemaal overbelast! Hij heeft dus waarschijnlijk meer secundaire pijn (die spierpijn) dan primaire pijn (de spondylose / artrose)! En gelukkig is hier wat aan te doen.
Ik heb oefeningen meegekregen, strijken, strekken, rekken, masseren en over 2 weken weer terug.

@deja, dankjewel, ik wacht daar nog even mee, omdat ik al wat supplementen enzo geef. Ik ben altijd een beetje huiverig om meerdere dingen tegelijk te geven. Ik wacht eerst de doils joint en boswellia, en natuurlijk de oefeningen af.
Door deja
#2466707
@deja, dankjewel, ik wacht daar nog even mee, omdat ik al wat supplementen enzo geef. Ik ben altijd een beetje huiverig om meerdere dingen tegelijk te geven. Ik wacht eerst de doils joint en boswellia, en natuurlijk de oefeningen af.
[/quote]

Spondylose mag je overal bij gebruiken hoor Deja kreeg het ook ook puur gluco en novacam en propalin, ik heb dit echt aan de DA gevraagd maar spondylose mag altijd.
Hoe gaat het nu met je hond.
Door Buran en Co
#2466758
luka en kira schreef: Naast doils kun je ook nog cetyl M proberen.
http://www.cetylm.nl/
En hier ook heel goede ervaring met acupunctuur.
Bij Faydor is toen hij circa 2,5 jaar oud was Spondylose vastgesteld. Toen hij circa 3,5 was kwam ik iemand tegen die mij CetylM adviseerde, toen nog vrij lastig te krijgen in Nederland. Faydor is nu bijna 13,5 en doet het nog steeds geweldig op de CetylM, gecombineerd met Doils joint. Balou heb ik er ook opgezet met haar artrose. Ik ben er uitermate tevreden over.  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door