Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lachnat
#2423605
Mijn katten kregen altijd op het dressoir te eten, daar staan hun voerbakjes en gemalen barf bleef altijd netjes in de voerbakjes.
Met het oog op de toekomst en het kitten ben ik overgegaan op ongemalen barf voor de kater en het kitten.
Dit gaf ik dus in de voerbakjes, dit gaat met het kitten goed. Ik heb 2x nee moeten zeggen en sindsdien blijft ze netjes bij haar voerbakje.
Maar de kater doet zo moeilijk die wil liever van de grond eten maar daar loopt de hond.
Als ik erbij blijf eet hij niet of loopt weg om later als ik er niet bij ben alsnog het vlees naar de grond te verhuizen :-X

Ik las hier veel over vreetkleedjes dus ik heb net een oude handdoek gepakt (oud als in minstens 20jaar) en die in de keuken gelegd met vlees erop.
Ben er bij gebleven want het is een open keuken en de hond kan er dus ook komen.
Wonder boven wonder at meneer nu dus wel ondanks dat ik er bij zat :biggrin2:
Nu had die vlees, ik hoop dat hij zo ook karkassen beter gaat eten.

Maar nu de vraag, hoe wassen jullie de vreetkleedjes? Hoge temperatuur? Speciale vlekken verwijderaar? Of word het kleedje naar langer gebruik gewoon steeds smeriger?
Ik had ze namelijk hertenvlees gegeven, dus er zit al gelijk goede bloederige vlekken in  :biggrin2:

Oh en dan gelijk een andere vraag, mijn kitten is zondag 14 weken, zou ze dan net als de kater al 3x per dag kunnen eten?
Ze krijgt nu nog 4 a 5x per dag en ze eet ook naar de hoeveelheid die ze per keer op kan, beginnend met de portie kauw werk en aanvullend met gemalen spul. Ik had namelijk gewoon de porties van de kater ook voor haar aangehouden dus 150gram per dag. Maar ze eet tussen de 200gram en 250gram per dag en weegt 1867gram, ze is niks te dik ribben zijn gewoon goed te voelen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2423626
Ik heb van die speciale dierenplacemats van het Kruidvat. Ik was ze niet vaker dan 1x in de week denk ik; Sien likt beide kleedjes altijd schoon af na het eten.
Ze gaan in de witte was met gewoon wasmiddel op 40 of 60 graden (meestal 40, maar afhankelijk van de rest van de was). Ze passen niet uitgeklapt in de trommel, dus klap ik ze dubbel en ik merk wel dat ze er niet altijd stralend schoon uitkomen. Dat vind ik geen ramp, het zijn immers de kleedjes van de katten. Als ze echt te vies worden, koop ik gewoon weer 2 nieuwe.
Ik was altijd met niet teveel wasmiddel en zonder sterke parfum, want daar hou ik niet van. Ik gebruik geen wasverzachter, want daar kan ik zelf niet tegen. Ik heb het idee dat de katten wasverzachter ook niet op prijs zouden stellen.

Met 14 weken maar 3x per dag eten vind ik in theorie nog wel een beetje jong; ik zou eerder voor een maand of 4-5 gaan. Maar je kan het beste naar je kitten zelf kijken.

Het kan trouwens zijn dat de kater vindt dat hij tijdens het eten teveel op de lip van het kitten zit. Hier eten ze ook niet dicht bij elkaar, daar worden ze ongemakkelijk van. Ot en Sien vinden elkaar best lief en leuk, maar eten willen ze in alle rust en op ruime afstand van elkaar.
Ik heb geen hond, dus eten ze hier op de vloer (als de logeerhond er is, verkassen Ot en Sien naar boven en ook hun eetplekjes en watersilo's), maar wel op ruime afstand van elkaar en met de ruggen naar elkaar toe.
Door lachnat
#2423650
Morgen dan even langs de kruidvat :biggrin2:

Ik was normaal op 30graden maar dat lijkt me te koud voor vlees vlekken, vandaar de vraag.
Wasverzachter gebruik ik ook niet.

Oke dan hou ik de 4 a 5x er nog even in, wacht gewoon tot ze minder vraagt want ze krijgt dus als ze er om vraagt de ene dag 4x de andere dag 5x. 2 weken terug vroeg ze nog 6 a 7x per dag dus ze zal zelf wel langzaam minderen.

Normaal hebben ze elke een eigen hoek op het dressoir, die is 1m50 en de kater zit op de linkerhoek en het kitten op de rechterhoek. Probleem is meneer wilt weten wat mevrouw heeft en andersom ook. Daarom sta ik er ook bij kan ik ze terug hun eigen hoek in sturen en dan heeft meneer geen trek meer. Heb het samen geprobeerd maar dan krijgt het kitten elke keer voorrang van de kater  :-X
Met de handdoek deed ik hetzelfde maar toen bleef de kater wel erbij en at gewoon zijn vlees op, terwijl de handdoek dus een stuk kleiner is.
Nieuwigheid of toch een beter plek van voeren moet ik nog gaan uitvinden, ze hebben pas 1 keer er vanaf gegeten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2423652
Het is wel heel normaal gedrag om kittens voorrang te geven hoor. Ik heb dat vaker gehoord en ook wel eens op Animal Planet gezien bij verschillende dieren.
Sien voelde die behoefte niet zo bij Ot toen die nog een baby was, maar Sien heeft dan ook nooit moedergevoelens gehad en Sien is een beetje raar in haar hoofd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423725
Jep, kittens krijgen van nature voorrang. Zo tot 4-6 maanden. Erna zou dat kunnen minderen (hangt er vanaf of je kater daar een punt van maakt natuurlijk).

Ik heb kleine badhanddoeken als vreetkleedjes, geen keukenhanddoeken en ik heb het idee dat de vlekken daar altijd mooi af gaan.  Ik was op 40°, niets speciaals. Vlekken verwijderaar zou ik zeker niet gebruiken, want volgens mij is dat erg ongezond en is toch voornamelijk gericht op het visuele en niet op de eigenlijke hygiëne van de was.  Zinloos dus.

Ik heb wel, trategisch  :biggrin2:, donkerrode handdoekjes gekocht  :P  Zo zie je vlekken ook minder snel.  Maar ik denk dus wel dat ze er schoon uit komen. Vlekken van kuiken zie je toch duidelijk als ze erin gaan en niet meer als ze er terug uitkomen.

Rond de barfplek (waar ik vlees verwerk) gebruik ik ook keukenhanddoeken, voor het aanrecht schoon te houden, handen en messen af te vegen en voor nekken in te meppen.  Die komen er ook schoon uit, op voorwaarde dat ik ze open plooi. Als ik ze dichtgevouwen in de was doe, met vlees binnenin, dan blijf je die vlekken (logischerwijze) wel zien. 
Die handdoeken gebruik ik wel niet zelf in de keuken, enkel voor de barf. 
Door lachnat
#2423898
Oh dus de kater is eigenlijk gewoon heel goed bezig  :biggrin2:

Had ik niet van hem verwacht, als er 1 te vroeg bij mams weg gehaald is is hij het wel.
Had hem met 5,5 week al in huis omdat moeders hem verstoten had :'(
Ik had een oude moederpoes in huis die hem alles behalve bemoederd heeft, ze moest hem eigenlijk ook niet. Mijn vorige hond heeft hem nog aardig opgevoed, wel als een hond dus heeft die wat hondse trekjes ;D
De gedachten toen waren ook dat hij nooit normaal zou worden en iets zou mankeren. Maar behalve dat die snel gestrest is en blaasgruis gehad heeft is hij (nog) een gezonde kater :biggrin2:
Door ingdia
#2460980
Bij mij eten ze op tafel, daar ligt een doorzichtig tafelzeil op en hun vlees krijgen ze op een goedkoop kunststoffen placemat van de Xenos. Elke dag een schone placemat en het tafelzeil afsoppen voor wat ernaast geknoeid is. Ik spoel de placemats even voor en dan gaan ze zo in de vaatwasser. Dat vind ik zelf wat frisser dan stoffen kleedjes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2461191
ingdia schreef: Bij mij eten ze op tafel, daar ligt een doorzichtig tafelzeil op en hun vlees krijgen ze op een goedkoop kunststoffen placemat van de Xenos. Elke dag een schone placemat en het tafelzeil afsoppen voor wat ernaast geknoeid is. Ik spoel de placemats even voor en dan gaan ze zo in de vaatwasser. Dat vind ik zelf wat frisser dan stoffen kleedjes.
Dat klopt wel, maar mijn katten vind het veel aangenamer als hun vlees niet schaatst over hun eetoppervlak. Daartoe zijn de kleedjes ideaal.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door