Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yinx
#2460296
Morgen ga ik barf-vlees bestellen en als het goed is kunnen we dan volgende week beginnen met barfen. Tot nu toe heeft onze hond kvv gegeten met af en toe kippen- en eendennek en kippenruggen.
In dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,106418.0.html staat mijn menu.

Maar nu heb ik nog wat beginnersvragen :shy:
- Ik heb geen idee hoeveel bijv. een konijnkarkas weegt. Maar mocht het echt te zwaar zijn, kan je het dan gewoon doormidden hakken of moet je ergens rekening mee houden?
- Hoe verpakken jullie de porties? Ik dacht aan het vlees per dag te verpakken, dus orgaan, spiervlees en vleesbot samen en groente appart, maar is dat handig?

En als iemand nog tips heeft, graag!  :)

Alvast bedankt!
Door Marije Lei
#2460304
Ik hak alles, Dibbes eet maar 75gr vleesbot per dag :)
Eens per 4 weken maak ik porties per dag en doe dan alles bij elkaar. De groenten doe ik in ijsblokbakjes. Ik vind het ideaal, het is een flinke middag werk maar de rest van de maand hoef ik het alleen te ontdooien en in hun voerbak te doen, schepje groenten of boekmaag erbij en klaar!
Gebruikersavatar
Door nova
#2460353
Yinx schreef: Morgen ga ik barf-vlees bestellen en als het goed is kunnen we dan volgende week beginnen met barfen. Tot nu toe heeft onze hond kvv gegeten met af en toe kippen- en eendennek en kippenruggen.
In dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,106418.0.html staat mijn menu.

Maar nu heb ik nog wat beginnersvragen :shy:
- Ik heb geen idee hoeveel bijv. een konijnkarkas weegt. Maar mocht het echt te zwaar zijn, kan je het dan gewoon doormidden hakken of moet je ergens rekening mee houden?
- Hoe verpakken jullie de porties? Ik dacht aan het vlees per dag te verpakken, dus orgaan, spiervlees en vleesbot samen en groente appart, maar is dat handig?

En als iemand nog tips heeft, graag!  :)

Alvast bedankt!
de een vindt het handig, de ander weer niet, en een derde vind het veel te veel werk.

m.a.w.  het is heel persoonlijk.

ook staat geen vast gewicht voor een konijn karkas, 100 gr? 150 gr?  250 gr?
zou allemaal kunnen, maar dat zegt nog  steeds niks, want de ene hond heeft genoeg aan een konijn karkas van 100 gr.  en een Sint Bernhard  heeft er misschien wel 3 van 250. gr. nodig per dag  ;)

  Wat te zwaar is om in 1 dag te voeren, dat kun je delen en bewaren voor de dag erna,  , of terug in de vriezer leggen. Dat mag gerust. :)
Je  mag per dag compleet voeren,  dus vleesbot plus  orgaan plus  spier plus groentes,  maar dat hoeft ook niet. Waar je wel voor moet zorgen: jouw hond moet in een tijdsbestek van pakweg  2 weken,  voldoende  spier, vlees en orgaan hebben gekregen, en alles een beetje naar verhouding.
Hier zijn mensen die hebben 1 orgaan-dag per week, ik  geef weer dagelijks vleesbot met daarnaast  óf spiervlees óf orgaan. Groenten krijgen ze ook, maar niet dagelijks.

Het verpakken doe ik als volgt:  voor Bindi moet ik malen,
eigenlijk haar eigen KVV, en  maak porties  voor 1 dag.

Voor Diva doe ik dagporties van  vleesbot maken, maar kilo-verpakkingen spiervlees,  dat is voldoende voor  2 dagen. Orgaan als hart en lever maak ik ook dagporties van.
Ik kijk verder niet op een onsje pens,  dat wordt gesneden,  en  zo krijgt ze het ook.



In de loop van de tijd ontwikkel je vanzelf een patroon  wat voor jou het makkelijkste werkt.
Door Xada
#2460488
Mijn honden krijgen 's morgens altijd hun groente/fruit hapje. Soms met ei, melk, yoghurt of niets.
Als ik de groentes koop pureer ik het gelijk. Daarna gaat alles in grote bakken (1,5 tot 2 liter) en dan in de diepvries. 1 bak blijft in de koelkast en 's morgens gaat die bak op de weegschaal. Daaruit schep ik dan wat iedere hond nodig heeft.
's Avonds krijgen ze vlees. Als ik vlees koop gaat dat in de vriezer. Iedere kip in een zakje of bij vis per kilo. Dit weeg ik niet heel exact af. 3-4 vissen is een kilo. Daar pak ik dan 's morgens van wat ik nodig heb en laat dat ontdooien in de koelkast (duurt ca 2 dagen, dus hou daar rekening mee) Dan hak ik porties per hond.

Maar het is precies zoals Miet zegt, je begint het te doen zoals jij het het makkelijkst vindt. Bevalt het niet, dan verander je iets. En uiteindelijk kom je op een manier uit die bij jou past.
Door Yinx
#2460511
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ben benieuwd hoe het gaat volgende week, maar ik denk dat er één iig héél erg blij gaat zijn met d'r eten  :biggrin2:
Door miruske
#2460690
ik dacht eerst ook: ik maak pakketjes per dag dan hoef ik dus steeds 1 zakje te pakken. maar achteraf vind ik het niet handig omdat ik niet altijd dezefde barfonderdelen tegelijk binnenkrijg. Ik heb dus 4 laden in mijn diepvries 1 orgaan 1 spier 1 bot 1 divers voor vis en groente ed

Je weet natuurlijk de hoeveelheden die jouw hond mag hebben. Is dat bijv 150 gr bot dan verdeel je dat wat je binnenkrijgy in porties. En gooit het in de juiste la. Hoeft niet op de gram hoor. Als jamie 150 gr bot mag en het weegt 180 gr dan heeft ze een hapje extra. De karkassen die echt te zwaar zijn hak ik in stukken. ZO ben ik dus elke keer als ik een bestelling binnenkrijg effe aan het portioneren, maar kan vervolgens elke dag gewoon uit elke la een zakje pakken en ontdooien voor de volgende dag.
Door Cupcake
#2460836
Ik ben erg lui en voer geen vleesbot dat ik moet delen. Ik ben echt een ramp met hakmessen en al dat soort dingen meer, ik vrees dat ik no time een paar vingers minder hebt. Als de karkassen die ik bestel te groot zijn krijgt ze die dag een grotere maaltijd en krijgt ze ook meer spier en orgaan ed. Als het te weinig is vul ik het aan met een paar nekken of wat kvv. Met de hoeveelheid die jij voert zou dat in theorie ook kunnen, maar het zou best kunnen dat nu iedereen me erg gemakzuchtig vind :-[??
Door Rusty2010
#2460853
Cupcake schreef: Met de hoeveelheid die jij voert zou dat in theorie ook kunnen, maar het zou best kunnen dat nu iedereen me erg gemakzuchtig vind :-[??
Nee hoor, waarom ? Je dieren varen er wel bij toch? En je voelt je er prima bij...dus....laat gaan, laat gaan :biggrin2:

Ik portioneer per heel gevarieerd, zo heb ik bijv. pens in zakjes van 50 gram tot 250 gram , zo kan ik een heel gevarieerd ontbijt geven en 's avonds ook. 4 Diersoorten per dag is geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2462287
Cupcake schreef: Ik ben erg lui en voer geen vleesbot dat ik moet delen. Ik ben echt een ramp met hakmessen en al dat soort dingen meer, ik vrees dat ik no time een paar vingers minder hebt. Als de karkassen die ik bestel te groot zijn krijgt ze die dag een grotere maaltijd en krijgt ze ook meer spier en orgaan ed. Als het te weinig is vul ik het aan met een paar nekken of wat kvv. Met de hoeveelheid die jij voert zou dat in theorie ook kunnen, maar het zou best kunnen dat nu iedereen me erg gemakzuchtig vind :-[??
Ik doe het precies zo. Dat is de reden dat ik niet graag ganzen of eendenkarkas voer. Die moet ik delen. Ik heb ruim voldoende soorten kunnen vinden om een gevarieerd menu samen te stellen en het bevalt me prima!
Alleen de laatste twee bestellingen fazant leverde reusachtige karkassen op. Ruim 2 keer zo groot als ik gewend ben. Die zaagt mijn (vegetarische) vriend doormidden (omdat ik bot portioneren echt heel erg naar vind) en dan krijgt Oscar 2 dagen achter elkaar fazant te eten.
Door Cupcake
#2462602
Kaela schreef: Ik doe het precies zo. Dat is de reden dat ik niet graag ganzen of eendenkarkas voer. Die moet ik delen. Ik heb ruim voldoende soorten kunnen vinden om een gevarieerd menu samen te stellen en het bevalt me prima!
Alleen de laatste twee bestellingen fazant leverde reusachtige karkassen op. Ruim 2 keer zo groot als ik gewend ben. Die zaagt mijn (vegetarische) vriend doormidden (omdat ik bot portioneren echt heel erg naar vind) en dan krijgt Oscar 2 dagen achter elkaar fazant te eten.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??
Ik vind spier en orgaan snijden geen probleem, maar dat geprut met botwerk. :yucky: Ik heb gelukkig nog nooit zo'n groot verschil gehad en voer zonder probleem de ene dag 400 gram en de volgende dag 800. Je ziet haar dan wel kijken, 'wauwie, allemaal voor mij?!'
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door