Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Noël&Kwibus
#2458855
Ik heb een praktische eenvoudige vraag waar ik waarschijnlijk te moeilijk over nadenk.

Wij willen voor onze toekomstige hond zelf een BARF-menu samenstellen (zie ook mijn voorsteltopic).

Gezien de ruimte en zo willen we per twee weken vlees en ingredienten in huis halen, deels voorgesneden en mogelijk al ingevroren.

Voor een evenwichtige maaltijd moet ik natuurlijk eea mengen (vlees/vis/groente/fruit/etc). Hoe pak ik dat aan?
Kan ik vlees ontdooien, een maaltijd samenstellen/portioneren en vervolgens invriezen? kan ik dit met alle inhoud doen (bv pulp en sap van groente en fruit ook)?

Het inslaan van voorbewerkte BARF-producten vinden we het prettigst omdat we dan niet zo'n geregel hebben en een constante aanvoer van producten hebben doordat er een leverancier hier in Alphen zit.

We zijn niet zo heel groot behuist en er komt waarschijnlijk een extra vriezertje maar daar zal hooguit wat voorraad en 14 voorverpakte diepvriesmaaltijden  :P in passen.

Ik lees met grote verbazing hoe de diehard-grootverbruik-BARFers van het forum (in mijn ogen) enorme voorraaden in huis hebben.

Ik ben benieuwd naar tips en tricks.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2458873
Welkom.
Als ik goed lees woon je ook in Alphen a/d Rijn
Ik doe regelmatig bestellingen bij Richardversvoer.
Denk dat jij bij Caroba wil bestellen die heeft voornamelijk de kiezenbrinkmixen. Maar die zijn niet compleet.
Daar moet je nog of spiervlees of orgaan of zelfs bot aan toevoegen. Wel kan je div soorten mix weer mengen dan krijg je wel kompleet.
Je zou dan evt samen met mij kunnen bestellen bij Richard
Ik zou zeker niet je groente ect gelijk bij vlees invriezen.
Je maak gewoon porties groenten, orgaan,spier en bot tenminste als je zo wil barfen.
Door nienk
#2458875
vlees binnen krijgen, deels laten ontdooien, porties maken en weer invriezen, is wat de meeste mensen doen.

hoe je dat doet, dat is een kwestie van handigheid er in krijgen. zoveel barfers, zoveel manieren om het aan te pakken. ik doe zelf orgaan + spiervlees voor 2 dagen in een bakje, en vleesbot voor 2 dagen in zakjes. van het orgaan maak ik eens in de zoveel tijd een mix (lever/hart/nier/pens), wat ik dan in zakken in vries. als ik dan nieuwe bakjes ga maken, pak ik zo'n zakje orgaanmix en wat zakjes spiervlees, zo gepiept en daardoor automatisch ook afwisseling.

groente prut kan je maken en dan in porties invriezen. in zakjes, of bijvoorbeeld in oude boterkuipjes. (ik gebruik zelf een ijsklontjes bakje) fruit weet ik niet precies, ik voer geen fruit-prut.

over de vele vriesruimte: hoe meer ruimte, hoe groter je kan bestellen, als je bijvoorbeeld met lijntjes van bepaalde mensen hier op het forum mee doet kan dat hele leuke producten voor hele leuke prijzen op leveren.
Door Noël&Kwibus
#2458906
lauraV schreef: poehhh...iedere 2 weken proportioneren  :-[
als ik jou was zou ik toch wat vriescapaciteit bijkopen  ;)
Dat is ook de bedoeling maar ik heb geen ruimte voor een grote vrieskist. Probeer een beeld te vormen van wat praktisch en haalbaar is in onze situatie. Het huidige beeld is dus om eens in de twee weken 14 kant en klare bakken te maken, in het begin als pup geef ik die misschien in twee of drie keer maar de bdoeling is uiteindelijk om een maaltijd per dag te voeren.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2459317
Ik begrijp je probleem, kan ook niet mega veel opslaan hier. Ik maak zelf porties orgaan en spier  en vleesbot apart. En ook de groenteprut apart. En als ik er de puf voor heb dan gooi ik 14 ikea zakken vol waar ik de dagen van de week op geschreven heb en sorteer ik het in 1 keer uit. Dan weet ik ook wat ik nog over heb aan restanten en wat ik dus weer aan moet vullen.
Op dit moment pak ik op goed geluk, waarbij ik er wel op let dat er 3 keer pens gegeven wordt en lever, hart en nier afgewisseld wordt. Spier krijgt Duke wat ik maar net heb liggen en dat kan dus per week wisselen. En dat geldt ook voor vleesbot. Ik let meer op dat hij per 4 weken alles wel een keer gehad heeft. Maar Duke is ook al bijna 7 maanden nu.
Joas (Jumbobaloe) heeft me gister laten zien hoe hij het doet, en dat is op zich ook handig, want je hoeft er niet over na te denken.
Hij maakt een orgaanmix van alle benodigde organen en een vleesmix van verschillende dieren. Van beiden pakt hij de benodigde hoeveelheid voor 1 dag en mikt het bij elkaar in 1 zakje en dat wordt ingevroren. Het vleesbot is apart geportioneerd en wisselt dus wel. Op die manier hoeft er niet nagedacht te worden elke dag maar kan je bijna blind pakken. Ook handig vind ik wel. Hij heeft het ook voor ongeveer 2 weken op voorraad.

En zo zijn er wel meer manieren. Een en ander is gewoon afhankelijk van wat je aan vriesruimte hebt. En natuurlijk is een grotere vriezer wel fijn, maar als dat niet gaat, moet je het doen met wat je hebt, zo simpel is dat.
Gebruikersavatar
Door nova
#2459607
RiNo schreef: Dat is ook de bedoeling maar ik heb geen ruimte voor een grote vrieskist. Probeer een beeld te vormen van wat praktisch en haalbaar is in onze situatie. Het huidige beeld is dus om eens in de twee weken 14 kant en klare bakken te maken, in het begin als pup geef ik die misschien in twee of drie keer maar de bdoeling is uiteindelijk om een maaltijd per dag te voeren.
Als je geen plaats hebt voor een grote vrieskist,  heb je  dan al eens gedacht aan een grote kast?
Die gaat de hoogte in, en neemt weinig vloeropp. in beslag.

Ik heb 2 grote honden,  en ik heb 2 off. hondenvlees-vrieskisten. samen goed voor 0ng. 550 liter.
Ik leen ook wel eens wat plaats in mn eigen vriezer,  die is niet zo  groot  ;)
Door tomcat
#2459659
De methode van Jumbobaloe hanteren wij hier ook voor onze (enige) kat. Dat bevalt ons prima, we maken klaar voor 4 a 5 maanden in een keer en hebben er zo maar 1 keer per 4 a 5 maanden een dag flink werk van en verder kwestie van zakjes pakken, laten ontdooien en 't eten voor Tom is klaar.....
Door Noël&Kwibus
#2459999
per twee weken is meer een suggestie... langer is ook goed maar dan heb je ook een hoop werk. Qua vrieskist(je) of vrieskast.... het moet ook een beetje binnen de perken blijven. Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat iedereen hier grote vrieskasten heeft staan met voorraad voor maanden. er zullen toch wel meer mensen zijn die omwille van de "controle" barf voeren maar beperkte ruimte hebben, of simpelweg niet meer ruimte "willen" maken?

Ik woon in een vrij ruim driekamerappartement met een niet al te grote schuur, nu is er wel ruimte maar er komt ook een kleintje (op niet al te lange termijn), ik wil ook nog eens een kinderwagen kwijt kunnen of eens een fiets repareren in de schuur 8)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat iedereen meedenkt maar zoek ook een beetje de mogelijkheden en waar de "rek" zit.

Thx voor het meedenken in ieder geval.
Door nienk
#2460036
RiNo schreef: per twee weken is meer een suggestie... langer is ook goed maar dan heb je ook een hoop werk. Qua vrieskist(je) of vrieskast.... het moet ook een beetje binnen de perken blijven. Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat iedereen hier grote vrieskasten heeft staan met voorraad voor maanden. er zullen toch wel meer mensen zijn die omwille van de "controle" barf voeren maar beperkte ruimte hebben, of simpelweg niet meer ruimte "willen" maken?

Ik woon in een vrij ruim driekamerappartement met een niet al te grote schuur, nu is er wel ruimte maar er komt ook een kleintje (op niet al te lange termijn), ik wil ook nog eens een kinderwagen kwijt kunnen of eens een fiets repareren in de schuur 8)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat iedereen meedenkt maar zoek ook een beetje de mogelijkheden en waar de "rek" zit.

Thx voor het meedenken in ieder geval.
als je er eenmaal de handigheid in hebt, kost het porties maken voor 2 maanden maar amper meer tijd dan het porties maken voor 2 weken. vandaar dus dat veel mensen porties maken voor langere perioden.

ik zou zeggen, begin gewoon met de vries ruimte die je nu hebt, probeer wat dingen uit, je moet er toch een beetje je eigen systeempje in vinden.
Door Marije Lei
#2460113
Ik heb een vrieskist, ongeveer 80cm breed, met 220l inhoud. Ik maak per 4 weken porties en kan ongeveer 3 maanden voorraad inslaan. Dat is ook handig als je mee doet met lijntjes of als iets alleen in grote hoeveelheden wordt aangeboden. Zo had ik bv 10 kilo konijn, daar doen ze 5 maanden mee met mijn menu. Het is toch wel prettig als je dat dan kwijt kan.
Door El_Kato
#2460391
Hebben hier een grote vrieskast staan voor 2 honden die samen bijna 2 kilo per dag wegknagen. Het eten voor de kat ligt in de onderste la van onze eigen vrieskast tafelmodel. De grote van de vriezer is net wat je zelf fijn en prettig vind. Je hoeft niet perse met lijntjes mee te doen en grote partijen in 1 keer te kopen  :).

Ik bestel voor ongeveer 4 a 6 weken in een keer. Het is een beetje afhankelijk van hoeveel ik meebestel met de lijntjes. Bij de lijntjes ben je vaak wat goedkoper uit maar ik vind het wel wat onoverzichtelijker bestellen. Je moet goed overzicht hebben in wat er nog in de vriezer ligt en wat er dan nog bij moet komen om een complete maaltijd te krijgen.

Ik heb verschillende manieren van proportioneren geprobeerd en heb de ideale manier voor ons nog niet gevonden. Het nadeel van het bestellen met lijntjes is dat je grote hoeveelheden krijgt die als blok gevroren zijn dus om het in de vriezer te krijgen moet je het eigenlijk gelijk proportioneren en dan ben ik echt wel een tijdje zoet. Heb nu bedacht om een aantal plastic bakken te kopen die in de vriezer passen en per hond in iedergeval 2 bakken 1 voor orgaan en 1 voor spiervlees. En dan hetgeen er binnen komt aan orgaan en spier gelijk te proportioneren in aparte zakjes en die in de betreffende bakken. Dan heb ik overzicht wat er nog voor wie is en kan ik het proportioneren eventueel in fases doen.

Eerder deed ik ook wel orgaan en spier in 1 zakje maar heb nu een mix van zakjes met soms orgaan en vlees, soms alleen orgaan of vlees en een van deze gemixt met bot omdat ik daar dan nog een beetje van had en dat werkt voor mij dus niet  :(

Of dit de oplossing is weet ik niet maar we gaan het proberen  :)
Door smulpaap
#2460411
Ik denk wel dat je even na moet gaan of leveranciers wel elke twee weken willen bezorgen , als je zelf af kan halen is het gemakkelijker denk ik
Je zit bij leveranciers ook vaak bv met bezorgkosten , tenzij je veel besteld dan heb je die kosten weer niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door