Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2457986
Hoi hoi,

Onze Luna (ragdoll van bijna drie jaar) heeft al sinds we ons kunnen herinneren aan beide voorvoetjes een soort eeltpit vlak achter de nagel van de "wijsvinger" nagel.
Omdat Luna en Eddie onze eerste kittens in lange tijd waren zaten we de dag na de ontdekking al bij de dierenarts, er van overtuigd dat het iets heeel ernstigs was.
Gelukkig is het een volkomen onschuldig iets volgens de dierenarts, en je moet er vooral afblijven als de poes er geen last van heeft.
Maar sinds een paar maandjes loopt Luna af en toe mank. De dierenarts kon niks vinden, het ging ook weer over maar nu loopt ze weer wat mank. Heel lichtjes, en alleen zichtbaar als je er op let.
Dus vandaag hebben we haar voetjes weer nagekeken, en tot mijn verbazing was de "muizenkeutel"  (zoals we die dingen noemen) aan de ene poot weg 
en kwam er al een nieuwe tevoorschijn, maar aan de andere poot zat de muizekeutel er nog steeds, en hoewel het ding zelf geen pijn veroorzaakt (je kan er in knijpen zonder dat ze enige kik geeft) trekt ze haar voetje wel meteen terug als je er op duwt.
Natuurlijk gaan we na het weekend naar de dierenarts maar ik ben heel benieuwd wat het nou eigenlijk is, en of er iemand hier dit fenomeen kent. En vooral, wat er aan te doen is want blijkbaar groeit er gewoon weer een nieuwe muizenkeutel terug als de "oude" verdwenen is.
Ik heb zo goed en kwaad twee fotoos gemaakt, en het gaat om het ding dat er dus sprekend uit ziet als een "konijnenkeutel"  en uit het voetzooltje groeit richting de nagel.
Ben zo benieuwd wat het is en wie er ervsring mee heeft dus alvast bedankt voor de reacties  ;D

Afbeelding

Afbeelding

Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's, maar een bijna 6 kilo zware boze poezedame laat zich niet zo makkelijk dirigeren ;-)
#2459537
Ik heb even gegoogled op skin tag, maar dat is hetn iet volgens mij. Een skintag is meer een wrat-achtig plekje wat op de huid groeit als ik het goed begrijp.
Omdat Luna totaal geen gevoel in dat uitsteekseltje heeft, heb ik het voorzichtig "afgetopt".
Wat opvalt is dat je heel makkelijk het bovenste stuk kunt afknippen, het klinkt raar, maar het voelt- en ziet er uit als een stukje verrot hout en eigenlijk is een schaar niet eens nodig zo zacht is het.
Ik zou me er niet druk om maken, ware het niet dat ze er last van heeft. Niet zozeer van het bestaande "ding" maar wel zoals je zegt als het er af is. Dan is er een klein wondje en dat doet pijn.
Tot zo ver nog niks aan de hand, aan haar andere voorvoetje had ze ook zo'n ding, ook op dezelfde plaats. Dat is er inderdaad af (ik denk dat ze het er zelf afgetrokken heeft) maar daar groeit nu een nieuwe!
En net als het doorkomen van tandjes doet het doorbreken van een nieuw "ding" haar pijn.
Daarom gaan we naar de dierenarts, in de hoop dat die het blijvend weg kan halen.
Al ben ik bang dat het alleen onder narcose kan.
Daarom ook mijn vragen hier op het forum, in de hoop dat iemand het herkent, en misschien een oplossing heeft.
Ik heb zojuist nog een foto van haar voetje gemaakt, nu met  pijltjes er bij.

Afbeelding

De foto is als het ware op zijn kop genomen. Waar de tekst "uitsteeksel" staat, dat is de onderkant van haar voet en waar de tekst "nagel" staat is de bovenkant. De nagel en de "konijnenkeutel" staan dus haaks op elkaar en groeien naar elkaar toe. Dat is op beide voetjes en bij dezelfde nagel het geval.



En hier onder het topje van het "ding" dat ik er net af heb geknipt. Op ware grootte is het zo klein als een speldenknop, de rest (een derde ongeveer) zit er nog aan.

Afbeelding

Ik hoop dat mijn verhaal nu wat duidelijker is, en ik hoop zo dat er iemand is die dit herkend, want ik kan op internet niks vinden  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door