Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jennifer
#2455548
Hoi allemaal :) Ik kom net kijken in de wereld die Barf heeft. Ik was al langer bekend met het fenomeen, maar heb besloten er zelf mee te gaan beginnen omdat ik sinds anderhalve maand een prinses op de erwt in huis heb wonen. Christy is een Scottish Fold van vier jaar oud. Ze is een vedergewicht van 2,16 kilo (!). En omdat ze onlangs een pittige maag- en darmvlies ontsteking heeft gehad en ik vind dat ze wel erg licht is (dit is overigens haar normale gewicht), heb ik besloten om haar over te zetten op KVV.

Ze reageert hier goed op. Ik geef Carnibest Lam, en het eten gaat nog niet heel erg van harte, maar als ik het meng met een minimaal beetje kant-en-klaar vlees uit een zakje, dan eet ze het wel. Ze eet niet de hoeveelheid van 4% van haar lichaamsgewicht, maar ze is dan ook een notoire bankhangster die niet buiten de deur komt, dus ze verbrand ook niet veel.

Brokjes heb ik nog wel staan, maar van een merk dat zij niet lust, zodat mijn andere kat Gizmo er wel gewoon van kan eten en zij het niet zal pakken. 

Mijn vraag is dit. Ik heb al een aantal keer gelezen over "ontgiften" bij katten, doordat ze geheel overgaan op rauw. Christy krijgt nog kant-en-klaar vlees door haar Carnibest gemengd, want anders eet zij het niet. Ik weet niet of zij in de toekomst wel geheel KVV zal accepteren, dat moet de toekomst uitwijzen. Indien zij KVV alleen accepteert als het wordt vermengd met zakjes, houd dit het ontgiften dan tegen? Heeft het zin om KVV te blijven geven als ze nooit helemaal over zal kunnen gaan op KVV omdat ze het alleen accepteert met zakjes? 

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik weet pas sinds twee weken wat "KVV" is, dus ik ben nog volop aan het leren  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Jennifer op wo 12 sep 2012, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2455759
Welkom!

Ik zal beginnen met kort en bondig wat lingo uit te leggen:
KVV = kantenklaar vers vlees (of kompleet vers vlees); dat zijn dus de bevroren rollen of bakjes rauw voer net als Carnibest, Bibi, Haaksbarf (verwarrende naam), Tinlo, Carnivoer, Bandit, etc
Barf = biologically appropiate raw food = zelf samenstellen van een rauw menu met verschillende onderdelen
blik = nat voer geconserveerd in blik, zakje of kuipje (niet rauw dus)
brok = van die droge gevalletjes

Je voert dus momenteel kvv met een beetje blik erdoor (en geen kantenklaar vers vlees erdoor).

Ik heb nog maar weinig over ontgiften gelezen bij katten en het zelf ook niet meegemaakt met die van mij. Dat wil niet zeggen dat het niet kan voorkomen.
Zijn er zaken die je nu ervaart die mogelijk ontgiften zouden zijn? En zoja, welke dan?
Er zijn katten die er zelf niet zo achter de keuze om op vers te gaan staan. Die hebben een zachte en lieve omschakeling nodig en kan wat langduriger mengen met een mengmiddel (in jouw geval het zakje blik) nodig zijn. Dit kan je na een tijd langzaam weer afbouwen tot op het punt dat poes puur kvv eet.

De keuze om haar op vers te zetten is een hele goede. Een Scottisch Fold is niet de meest gezonde kat, door de kraakbeenafwijking die iedere kat van dit ras heeft (anders waren de oren niet gevouwen; en datzelfde kapotte kraakbeen zit ook in de rest van het lichaam). Met vers voeren voer je een zo natuurlijk menu. Dit zorgt voor optimale voedingsstoffen en die heeft zij gewoon nodig. Ze zal er ook een betere bespiering van krijgen en mogelijk wat meer gewicht. Niet in vetmassa, maar in spieren en dat is gewenst. Daardoor kan ze ook wat actiever en vrolijker worden.
Vers voeren is natuurlijk geen wondermiddel, het maakt bepaalde zaken niet ongedaan. Het kraakbeen van jouw kat zal niet gerepareerd worden, want dit is een aangeboren iets. Het kan wel een hulpmiddel zijn om haar beter in haar vel te laten voelen en langer of meer pijnvrij te laten zijn. Op het kraakbeen en de afwijking daarvoor heb je niet zoveel invloed. Wel kan je proberen zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op andere omstandigheden, zoals weerstand etc. Dan heeft ze wellicht minder kans om ziek te worden van andere dingen. Mijn ervaring, en die van veel anderen hier, is dat met rauw voer geven (barf of kvv), de kat gezonder wordt en in betere conditie. Dat is voor jouw kat ook echt beter, dus chapeau voor je keuze!
Door Mowgli
#2456074
Welkom hier.
Ik weet niet of katten kunnen ontgiften als ze von stinkblik overgaan op barf. Onze vorige kat Pugsley is overgegaan op barf omdat hij chronische nierinsufficiëntie had. Bij hem heb ik niets van ontgiften gemerkt. Ik heb hem destijds cold turkey overgezet op vers vlees. Wat ik juist merkte, is dat het hem ineens stukken beter ging ondanks hele kapotte nieren.
Door Too
#2456520
Welkom hier, zo te lezen gaat t wel goed komen met de overschakeling van Christy.
Mag Gizmo niet lekker mee-eten van de verse hap? 

En 4% eten is geen wet van Meden en Perzen hoor, rond de 3% is is zo'n beetje t gemiddelde maar er zijn ook bofkonten [in de ogen van mijn dames]  die wel 150gr/dag kunnen en mogen eten
Door Jennifer
#2456946
Dank jullie voor je reacties!

Koekje, inderdaad, speelt dat mee in mijn keuze om vers te gaan voeren. Een Fold is inderdaad een beetje een "probleemras' om het zo te zeggen. Daarbij hoort een Fold niet gekruist te worden met een andere Fold, juist om die kraakbeendeformatie te voorkomen. Normaliter word gekruist met een ander ras, meest gangbaar is een Brit,  maar Christy's ouders zijn Fold X Straight (een fold met rechte oren). Niet mijn keuze, maar goed, daar zijn in de raswereld geen vastomlijnde voorschriften voor. Ik hou haar in ieder geval nauwgezet in de gaten of ze niet gaat trekken of slepen met haar achterpoten, om eventuele kraakbeenproblemen te tackelen. Ze is een gevoelig prinsesje op de erwt (maar zó lief  :-*) en ik grijp alles aan wat haar weerstand kan ophogen!

Ik merk wel wat gedragsverandering bij haar, maar omdat we haar nog maar anderhalve maand hebben en zij veel moeite heeft met wennen, kan het ook zijn dat ze langzaam maar zeker een beetje uit haar schulp kruipt. Zo ging ze van de week ineens met me spelen, terwijl ze me normaliter aankeek of ik gek was als ik raar ging doen met een speeltje voor haar neus. En ze heeft minder haaruitval, terwijl ze in het begin haar halve vacht losliet als je maar naar haar keek, maar goed, ook dát kan te maken hebben met dat ze wat zekerder wordt van zichzelf.

Liekiepiekie: cold turkey over op KVV heb ik geprobeerd, maar dat blieft ze echt niet. Ze eet dan gewoon niet, en dan ga ik me toch een beetje druk maken over het feit dat ze toch in ieder geval wát moet eten in 24 uur, en ze weegt al bijna niets, dus dan maar blik erbij en dat afbouwen. Bedoeling is wel dat ze (als ze dat accepteert) ze op een gegeven moment alleen nog maar KVV krijgt.

Too: ja, Gizmo krijgt ook KVV, alleen niet geheel. Hij krijgt ook brok, want hij is een beul van een kat van ruim zes kilo die veel buiten is, daar valt niet tegenop te voeren. Hij verzorgt zijn eigen barf door af en toe een vogel te verschalken  :-[. Hij heeft ook altijd honger. Maar hij krijgt sowieso rauwe kip en omdat Christy heel weinig eet en er van haar dagportie altijd veel overblijft, eet hij dat op. Hij is kerngezond, altijd vrolijk, vreselijk ondeugend en ondernemend terwijl zijn vacht zo hard glanst dat het pijn doet aan je ogen, dus met zijn dieet zit het wel goed  :D
Door Limpy
#2457029
Probeer je ook andere smaakjes CB of andere kvv´s?
Lam was hier ook niet zo populair want typische sterke smaak en geur.
Je zou ook eens andere diersoorten en merken kunnen proberen...
Door Jennifer
#2457054
Limpy: dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb me laten adviseren door de winkel waar ik de CB koop, omdat Christy net een flinke maag- en darmvliesontsteking achter de rug had. Zij adviseerde me de lam. De eigenares van de winkel gaf wel aan dat lam inderdaad een specifieke smaak heeft, waardoor het best lastig kan zijn een volwassen kat over te laten gaan.

Ik wil even afwachten tot ik zeker weet dat Christy stabiel is, en dan gaan experimenteren met andere smaken. Zou ik zonder moeite kunnen experimenteren met andere merken KVV, zonder dat ik bang moet zijn dat haar darmen op hol slaan?
Door Mowgli
#2457132
[quote="Too"]
En 4% eten is geen wet van Meden en Perzen hoor, rond de 3% is is zo'n beetje t gemiddelde maar er zijn ook bofkonten [in de ogen van mijn dames]  die wel 150gr/dag kunnen en mogen eten
[/quote]Ik voerde Pugsley en ook Mowgli op gevoel. Natuurlijk zijn alle porties wel afgewogen, zodat ik wel weet hoeveel er wordt gegeten, maar als ik merk dat Mowgli nog honger heeft, krijgt hij gewoon nog een portie extra. Ik gebruik dus niet de "vuistregel". Mowgli is nu 17 maanden. Zodra ik merk dat hij dikker oogt, krijgt hij natuurlijk minder.

[quote="Jennifer"]
Liekiepiekie: cold turkey over op KVV heb ik geprobeerd, maar dat blieft ze echt niet.
[/quote] Iedere kat is weer anders. Ik had geluk dat Pugsley gek op rauw vlees was. Zo ben ik ook op het barfen gekomen. Hij kreeg nierendieet stinkzakjes natvoer. Dat bliefte hij na al 2 maanden niet meer vanwege te weinig dierlijke eiwitten. Blik voeren wilde ik niet, en omdat Pugsley altijd wild werd zodra ik rauw vlees sneed bij het koken ben ik op het idee gekomen te gaan barfen.
#2457134
Op www.voerwijzer.com kan je kvv's vergelijken.
Dan kan je misschien eentje vinden die wat voordeliger uitkomt zodat Gizmo ook fulltime op vers kan. ;-)
En anders, als je dat ziet zitten, wat barfhapjes voor hem scoren hier op barfplaats in de verzamelplaats.  Hier kan je eenvoudig aan mooi en betaalbaar vlees komen, of dat vind ik dan toch.  :P
Door Jennifer
#2457312
[quote="Liekiepiekie"]
Ik voerde Pugsley en ook Mowgli op gevoel. Natuurlijk zijn alle porties wel afgewogen, zodat ik wel weet hoeveel er wordt gegeten, maar als ik merk dat Mowgli nog honger heeft, krijgt hij gewoon nog een portie extra. Ik gebruik dus niet de "vuistregel". Mowgli is nu 17 maanden. Zodra ik merk dat hij dikker oogt, krijgt hij natuurlijk minder.
Iedere kat is weer anders. Ik had geluk dat Pugsley gek op rauw vlees was. Zo ben ik ook op het barfen gekomen. Hij kreeg nierendieet stinkzakjes natvoer. Dat bliefte hij na al 2 maanden niet meer vanwege te weinig dierlijke eiwitten. Blik voeren wilde ik niet, en omdat Pugsley altijd wild werd zodra ik rauw vlees sneed bij het koken ben ik op het idee gekomen te gaan barfen.
[/quote]

Ja, ik hou me ook niet echt vast aan die 3 of 4%, want dat haalt ze bij lange na niet. Ik mag blij zijn als ze 50 gram per dag eet. Maar goed, ze weegt natuurlijk ook bijna niets. En daarbij is het een notoire bank-aardappel, wiens meest spannende bezigheid op een dag naar de kattenbak sloffen is, dus ze verbrand ook niet veel. Ik ga ervanuit dat ze (blijkbaar) genoeg heeft aan dat piepkleine beetje, want ik bied het dubbele aan en meer eet ze gewoon niet.

Pearlsofpassion: ik zal eens kijken ;) Ik weet niet of echt alleen barfen wat voor mij is. De zorgvuldigheid waarmee het samengesteld moet worden en waar je allemaal om moet denken om ervoor te zorgen dat het voer compleet is, is eigenlijk niets voor mij. Ik ga toch meer voor het complete voedsel, maar meneer eet met gemak een halve worst per dag, met zijn bouw en bewegingspatroon, en dat word voor mij een kostbare zaak, alhoewel het inderdaad de moeite loont om te kijken of er goedkopere KVV's zijn. 100 meter bij mijn huis vandaan zit een biologische dierenwinkel (hoe kom ik aan zo'n mazzel) waar de hele vriezer vol ligt met barf en carnibest, dus daar kan ik best wel eens een kuikentje voor hem scoren, als aanvulling op zijn normale voeding. Ik denk dat hij dat wel lust, aangezien hij gek is op rauw vlees, hij vliegt me nog net niet aan als ik kipfilet voor menselijke consumptie ga snijden :)
#2457376
[quote="Jennifer"]
Ja, ik hou me ook niet echt vast aan die 3 of 4%, want dat haalt ze bij lange na niet. Ik mag blij zijn als ze 50 gram per dag eet. Maar goed, ze weegt natuurlijk ook bijna niets. En daarbij is het een notoire bank-aardappel, wiens meest spannende bezigheid op een dag naar de kattenbak sloffen is, dus ze verbrand ook niet veel. Ik ga ervanuit dat ze (blijkbaar) genoeg heeft aan dat piepkleine beetje, want ik bied het dubbele aan en meer eet ze gewoon niet.

Pearlsofpassion: ik zal eens kijken ;) Ik weet niet of echt alleen barfen wat voor mij is. De zorgvuldigheid waarmee het samengesteld moet worden en waar je allemaal om moet denken om ervoor te zorgen dat het voer compleet is, is eigenlijk niets voor mij. Ik ga toch meer voor het complete voedsel, maar meneer eet met gemak een halve worst per dag, met zijn bouw en bewegingspatroon, en dat word voor mij een kostbare zaak, alhoewel het inderdaad de moeite loont om te kijken of er goedkopere KVV's zijn. 100 meter bij mijn huis vandaan zit een biologische dierenwinkel (hoe kom ik aan zo'n mazzel) waar de hele vriezer vol ligt met barf en carnibest, dus daar kan ik best wel eens een kuikentje voor hem scoren, als aanvulling op zijn normale voeding. Ik denk dat hij dat wel lust, aangezien hij gek is op rauw vlees, hij vliegt me nog net niet aan als ik kipfilet voor menselijke consumptie ga snijden :)
[/quote]

Je kan ook deels kvv en deels wat barfhapjes geven. Dan moeten je percentages niet zo nauw kloppen. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door