Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jolan
#2456746
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even netjes voorstellen aangezien ik hier nieuw ben op het forum.
Mijn naam is Jolanda, ik ben 34 jaar en samen met mijn ventje heb ik 4 hondjes.
Twee Cavalier King Charles Spaniel dames en twee Shih Tzu dames.

Met één van mijn Shih Tzu meisjes loop ik nu te tobben en op aanraden kom ik hier advies vragen.

Oke, hier gaan we....
Abigail is twee en een half jaar oud en is bijna 3 maanden geleden bij ons komen wonen.
Ze heeft haar eerste levensjaar niet veel goeds mee gemaakt en is daarom door haar fokster weer terug gehaald.
Uiteindelijk dus bij ons terecht gekomen en als we zien hoe ontzettend ze opbloeit in die korte tijd is dat de juiste beslissing geweest.
Toch hebben we één groot probleem met haar en dat is eten.

Nu ga ik schelden (ja het vreselijke b woord hihi)... ze heeft de eerste maanden Orijen brokjes gegeten, maar dat ging ze steeds slechter eten en uiteindelijk kreeg ik er met veel moeite soms maar 30 gram per dag in.
Dat is echt veel te weinig, zeker gezien het feit dat ze ondergewicht heeft en wij willen dat ze aankomt.
Momenteel weegt zij maar 3,9 kg!!  :'(
Ze is klein van postuur, maar ik kan haar ribben, rugwervels en zelfs heupbotjes voelen.

Een week geleden zijn we begonnen met Carnibest eend en dit at ze erg goed, heb haar nog nooit zo zien eten.
Ze kwam al klaar zitten als ik bezig was en gromde naar de rest als ze te dicht bij kwamen.
Haar schaaltje was als eerste leeg en werd zo schoon gelikt dat het zo de kast weer in kon.
Ze woog 3,8 en nu 3,9 dus alle reden om blij te zijn.

Helaas van korte duur want na een week heeft mevrouw vanmorgen besloten om ook te stoppen met het eten van de Carnibest.

Ik zit met mijn handen in mijn haar en weet het echt niet meer.
Ze moet eigenlijk volgende maand onder narcose voor haar sterilisatie, maar dat duf ik met dicht gewicht echt niet aan en heb dus ook nog steeds geen afspraak gemaakt.

Wie weet raad, wat kan ik haar nog geven, wat kan ik nog doen??

Ik ga zowiezo zo meteen andere kvv halen om te kijken of afwisseling wel werkt, maar als dit ook niet werkt dan weet ik het echt niet meer.

Dus als hier iemand is met tips...alles is welkom.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2456760
:hi:

Misschien een beetje bouillon over de carnibest proberen. Meestal vinden honden dat zo lekker ruiken, dat ze vanzelf gaan eten. Althans, hier werkte dat 9 van de 10 keer prima.

Verder is ergens is ooit een recept voor "satin balls" voorbij gekomen. Om magere honden iets aan te laten komen.
Ik ga eens even zoeken of ik dat nog kan vinden.
Door suzanne 1
#2456776
Welkom!

Kan me voorstellen dat het heel naar is als ze niet eet. Wat je kunt proberen is bijv. Haaksbarf te gaan voeren i.p.v. carnibest. Haaksbarf bestaat uit meerdere smaken die je moet afwisselen. Dan heeft ze niet elke dag hetzelfde en daardoor gaan meer honden goed eten. Elke dag hetzelfde is natuurlijk ook saai.
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2456812
Dank jullie wel.

@Saskia, misschien een hele stomme vraag maar wat voor bouillon kan ik daar voor gebruiken??
Want de meeste zit toch veel zout in?

@Suzanne, haaksbarf ken ik niet, dat ga ik eens opzoeken.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2456871
Jolan schreef: @Saskia, misschien een hele stomme vraag maar wat voor bouillon kan ik daar voor gebruiken??
Want de meeste zit toch veel zout in?
Kipkarkasje in kokend water gooien, even laten trekken en voilà; zoutloze bouillon.  ;)
Door Lizzy
#2456879
Stel he, je hondje is helemaal gezond? Kan het zijn dat het toch een soort van spelletje speelt? Als het mijn hondje was en het was helemaal 100% gezond: dan ging ik haar om te beginnen 1 keer per dag voeren. Dan zette ik het eten neer, niet eten? Dan niet, ik haalde het binnen 30 seconden weer weg en bood het pas de volgende maaltijd opnieuw aan. Dat leert ze in de regel nogal snel dat niet eten weinig anders tot gevolg heeft dan niet te eten krijgen.
Door Esther Q
#2456883
3 Maanden is echt nog heel erg kort voor een hond die herplaatst is, zeker voor een hond met een moeilijke achtergrond. Dat ze een opleving heeft met andere voeding is een goed teken. Ik zou heel veel geduld hebben. Dat wil zeggen, niet teveel aandacht aan besteden rechtstreeks naar haar toe. Gewoon de bak neerzetten, laten eten, eet ze niet, hup weg ermee. En dan kun je eventueel steeds iets anders proberen tot je uitvogelt wat ze goed eet.
Wij hebben hier een heel moeilijke husky eter. Ook een herplaatser. Heeft echt heel lang geduurd voor mijn vriend had uitgevogeld hoe het bij haar werkt. Een ding dat belangrijk is voor haar, is routine. Niet alleen met het eten, ook met andere dingen. Hoe meer routine, hoe beter ze zich voelt, hoe beter ze eet. Maar het kan dus echt lang duren voordat een herplaatser op zijn plek komt en de eetlust goed aanwezig is. Geduld, geen aandacht schenken aan het getrut bij het eten en blijven zoeken naar wat ze lekker vindt. Dit alles idd ervan uitgaande dat ze verder gezond is. Succes!
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2456950
Het is inderdaad nog niet lang 3 maanden en in die tijd is ze al zo vooruit gegaan en opgebloeit, ben heel trots op haar.

Het enige is het eten en ik schenk er zo weinig mogelijk aandacht aan, wordt er niet gegeten, dan gaat het weg en inderdaad pas 's avonds weer.
Zo doe ik het met mijn andere hondjes ook, al is dat zelden want als zij niet eten dan zijn ze ziek, want die eten alles wat ik ze voorzet haha.

Dat vaste ritme is voor Abby ook erg belangrijk.
Dat kende ze dus niet en 's ochtends eten was haar al helemaal vreemd, dus de eerste tijd keek ze me dan vreemd aan en liep weg bij haar eten.
Toen had ze een vast ritme en at 's morgens en 's avonds goed.
Wij moesten toen een paar dagen weg en zij is bij haar fokster gaan logeren.
Bij thuiskomst...hup weg alle vorderingen en ze at helemaal niet meer.

Dus weer terug bij af en met veel moeite at ze nu maar één en heel soms twee keer per dag en bijna nooit de hoeveelheid die ze moest hebben.
Ik haalde het toen ook gewoon meteen weg als ze weg liep en pas de volgende maaltijd een nieuwe kans.
Het leek haar gewoon niet te interesseren of ze nou 1 of 3 dagen niet of nauwelijks at.

Omdat ze nu nog maar 3,8 kg woog en ik al haar botjes kon voelen vond ik het echt genoeg geweest, dit kan gewoon niet zo doorgaan want ben bang dat ze straks dood neer zal vallen.
Hoe mager kan/mag een hond worden voordat het kritiek gaat worden??

Ik heb nu prins lam&rijst gehaald, kijken of ze dat wel wil eten.
Maakt mij niet uit of ik nou één soort kvv heb liggen of moet afwisselen, als ze maar eet.

Ze is verder helemaal gezond, dus het is niks medisch.

Ik heb er inderdaad ook aan gedacht dat ze me misschien aan het uittesten is, want tja ze is hier nu 3 maanden en is echt thuis en begint nu echt los te komen dus het uitproberen met alles moet ook nog gebeuren natuurlijk.
Alleen vind ik dat op zich niet erg, maar ja hoe maak ik haar duidelijk dat haar lijfje die reserves niet heeft om dit spelletje te spelen...dat kan ik haar helaas niet duidelijk maken.

Dus tot hoe ver kan ik risico's nemen??
Ik vind het erg moeilijk.
Door Esther Q
#2456953
Ja, Jolan, het is ook heel moeilijk. Het is gewoon niet leuk om te zien dat een hond graatmager wordt. En dat ie eetlust mist. Toch zou ik proberen om me er niet te druk over te maken. (Wat mijn vriend ook niet lukt hoor, is altijd over haar aan het tobben als ze weer eens een dagje niet eet). Maar een hond kan heel veel hebben. Wanneer het kritiek wordt, kan ik je niet zeggen. Misschien weet een dierenarts dat. Maar ik zou lekker doorgaan zoals je doet en ik denk dat het dan wel goed komt, over een half jaartje zal het al anders gaan, vermoed ik :) Ik hoop het iig voor jou en je hondje!
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2457218
Ik ga vandaag toch even bellen met de dierenkliniek in Dedemsvaart en kijken of ik vandaag nog langs kan komen.
Wil mijn vriendin niet afvallen en ga er vanuit dat als er iets met Abs was dat zij dan ook wel aan de bel getrokken zou hebben, maar ik wil nu gewoon zekerheid.
Gisteravond heeft ze wederom geen hap gegeten.
Hoop meteen dat de dierenarts mij kan zeggen hoe haar conditie nu is en hoe lang zij nog kan zonder eten.
Ik ben even op, weet het even niet meer.
Gebruikersavatar
Door Jolan
#2457721
Ze is helemaal goed gekeurd, het enige wat er misschien aan de hand kan zijn is dat ze last van haar maag heeft/misselijk is.
Dit omdat ze regelmatig haar hoofd helemaal omhoog doet en dan gaat zitten slikken en likken.
Dus hier heb ik tabletjes voor gekregen en moet volgende week even contact opnemen hoe het gaat.
Verder wilde ze dat ik Specifik brokjes ging proberen, maar ik blijf voorlopig gewoon carnibest en prins geven.

Bij thuiskomst het tabletje gegeven en een uurtje later haar portie prins en ze heeft dat helemaal op gegeten.

Ze vond haar gelukkig niet broodmager en zo lang ze niet onder de 3,5 kg komt is het geen ramp als ze iets af zal vallen omdat ze een dag of wat niet wil eten.

Dus ik ga door met wat ik nu doe en hoop dat het goed zal komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door