Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2408629
Sam hinkt al een paar dagen met een van zijn voorpootjes. Niet heel erg en wij dachten dat hij misschien een keer te wild van de schutting afgesprongen was. Vanavond roept mijn vriend me binnen om naar hem te kijken omdat hij het idee had dat er nu iets met zijn achterpootje was en hij zei gelijk al het lijkt wel of hij verlamd is....

Ik kijken en het ziet er idd raar uit. Als hij staat en draait dan komt het pootje niet van zijn plek maar sleept een beetje mee. Net wat gefrunnikt aan zijn pootje maar hij geeft geen reflex wanneer ik in een teentje knijp, bij zijn andere 3 pootjes zie je wel gelijk reactie. Ook op het onderbeen geeft hij geen reactie wanneer ik daar in knijp bij het bovenbeen kreeg ik uiteindelijk wel een beetje een flauwe trek beweging met het pootjes maar meneer gaf ook zelf aan dat hij dat geknijp wel een beetje zat was. Nu ben ik bang dat hij een soort van verlamming heeft in iedergeval in zijn onderpootje vanwege het uitblijven van reflexen. Snap alleen niet zo goed waar dat vandaan kan komen omdat hij al een paar dagen rustig gehouden wordt vanwege dat hinken aan de voorkant....

Maak morgenochtend gelijk een afspraak bij de da om er naar te laten kijken  :-\
Laatst gewijzigd door El_Kato op vr 27 jul 2012, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door El_Kato
#2408672
Pootje voelde koel aan maar dat idee had ik ook bij zijn andere achterpootje....
Als er orthopedisch niets uitkomt, laat dan zn hart goed bekijken (echo bv).
Waarom een echo van zijn hart? (puur interesse hoor  ;))

He bah... heb er echt een rot gevoel bij... hij heeft wel goed gegeten en ziet er verder niet ziek of zielig uit maar hij loopt dus bijna niet  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#2408679
Als er geen orthopedisch trauma is of is geweest (knie uit de kom door bandenprobleem, botje gebroken, pootje verzwikt), kan er mogelijkerwijs een bloedpropje in een bloedvat zitten.
Let wel; dit is relatief zeldzaam.
Bij hartkwalen (ik dacht hcm) werkt de pompfunctie niet meer zo goed en kunnen er bloedpropjes ontstaan ergens onderin een hartkamer. Deze kunnen dan op een gegeven moment door de grote bloedvaten gaan en een embolie vormen. Het is vaker voorgekomen bij katten met hcm dat zo'n bloedpropje in een bloedvat van een poot of de vertakking naar de pootvaten ging zitten. Als gevolg dat het pootje langzaam afsterft.

Dit hoeft echt niet het geval bij Sam te zijn en een orthopedisch trauma is nog altijd veel logischer, ook al kan je geen wonden vinden.
Daarom vroeg Tanja ook of het zere pootje ongeveer net zo warm aanvoelt als de andere. Je kan de doorbloeding zelf ongeveer een beetje checken door te voelen of alle pootjes ongeveer even warm of koud zijn.
Door Limpy
#2408689
Dat was idd de reden van mijn vraag.
Maar als het idd een bloedprop zou zijn had sam zich beroerd moeten voelen van de pijn en had hij ook niet meer gegeten.
Denk ook eerder aan trauma.
Door El_Kato
#2408748
Net nog even gevoeld maar beide pootjes voelen even warm. Helaas nog steeds wel gevoelloos.... De heup werkt wel zag ik. En wat me opviel met knuffelen, zijn oortjes voelen koel  :( Zal waarschijnlijk niets betekenen maar vind het zelf nog steeds warm en het viel me op  ???

Neem hem als ik straks naar boven ga mee naar bed. Hij ligt nu in zijn mandje daar ligt hij wel rustig maar dat staat op een kastje en wil niet dat hij er straks niet af kan. Hij kan ook niet van het bed maar daar liggen wij ook en als hij heel onrustig wordt dan worden we daar wel wakker van.
Door El_Kato
#2409036
Vanmorgen bij de DA geweest. De reflexen zijn er nog wel maar hij zag wel dat er iets mis is maar kon er zonder foto's niets zinnigs over zeggen. Hij dacht aan een ernstige verstuiking. Wil het niet afwachten dus heb hem achtergelaten om foto's te maken en wacht nu op een telefoontje voor de uitslag en om hem weer op te halen.
#2409812
Ja, en het valt gelukkig mee had gisteren geen tijd meer :)

DA kon op de foto's geen breuken of iets ontdekken. Heeft alles nagelopen en de reflexen zijn goed maar je ziet wel duidelijk dat hij mank is achter. Zag gisterenochtend dat er een wondje tussen de teentjes van zijn rechterachterpootje zat maar daar mocht ik niet aankomen en omdat ik toch al een afspraak had heb ik daar verder geen aandacht aan gegeven. Hij leek toen ook niet zo lam meer met zijn linkerpootje maar lopen ging nog steeds moeilijk.

Het vlies tussen zijn twee teentjes aan zijn rechterpootjes is gescheurd en aan zijn linker pootje heeft hij ook een wondje tussen zijn teentjes. Dat pootje is het "lamme" pootje. DA denk dat hij ergens vanaf gevallen is en daarbij zijn beide achterpootjes flink gekneusd heeft. Ik zou echt niet weten wat er met hem gebeurt is. De kans dat hij de tuin uit is geweest is erg klein omdat hij voor al een paar dagen wat mankig was spingt hij de schutting niet meer op en dan is de enige weg de tuin uit door de schuur. Dinsdag heb ik hem op die manier erin en eruit gelaten maar woensdag is hij de hele dag in de tuin geweest. De honden jagen hem niet op, dat doen ze echt nooit dus dat is echt uitgesloten. Hij zal dan toch misschien de schutting geprobeerd hebben en dat hij eraf gedonderd is......  :-\

Kan wel 2 maanden duren voor het helemaal over is . Voorlopig komt hij alleen onder toezicht in de tuin en anders blijft hij binnen. Ga straks een druppelflesje Arnica voor hem maken. Verder is het rust en afwachten. Gelukkig niet ernstigs.... heb me echt van alles in het hoofd gehaald!
Laatst gewijzigd door El_Kato op vr 27 jul 2012, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2409897
Dank je!

Het is nu afwachten en hopen dat dit het is en het met rust over gaat. Zit er al aan te denken om aan de schutting een soort van traptreden voor hem te maken dan hoeft hij niet meer te springen en kan hij wel nog lekker op het dak liggen. Denk dat we hem in iedergeval nu eerst twee maanden binnen houden. 

Toch apart vroeger met mijn oude poes dacht ik dat ik nooit meer zo gek van een kat zou worden als van hem. Vond hem zo leuk kon me niet voorstellen dat ik het nog een keer zo zou treffen. Sam woont hier nu vanaf oktober vorig jaar en ik was vanaf dag 1 al helemaal weg van hem en dat is alleen maar meer geworden. En als je je dan het ergste in je hoofd haalt.... 
#2456160
El_Kato schreef: Dank je!

Het is nu afwachten en hopen dat dit het is en het met rust over gaat. Zit er al aan te denken om aan de schutting een soort van traptreden voor hem te maken dan hoeft hij niet meer te springen en kan hij wel nog lekker op het dak liggen. Denk dat we hem in iedergeval nu eerst twee maanden binnen houden. 

Toch apart vroeger met mijn oude poes dacht ik dat ik nooit meer zo gek van een kat zou worden als van hem. Vond hem zo leuk kon me niet voorstellen dat ik het nog een keer zo zou treffen. Sam woont hier nu vanaf oktober vorig jaar en ik was vanaf dag 1 al helemaal weg van hem en dat is alleen maar meer geworden. En als je je dan het ergste in je hoofd haalt....
Sorry dat ik zo'n oud topic naar boven haal, maar hoe is het nu met Sam?

Moest je van de DA ook echt Sam in een kleinere kamer opsluiten of mocht hij gewoon wel rondlopen. Met Meis een vergelijkbaar probleem, maar rustig houden ho maar  ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door