Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2455238
ik heb een vraagje
ik heb via een stichting een maandje of twee geleden een zwangere poes gekregen ter opvang
ze heeft de kittentjes al goed gevoed , ze zijn nu 5 weken :D
lekker mollige hoopjes
heerlijk
nu kreeg ik net een ja dat ik de kittens mag afspenen op vers.
joepie :P mama krijgt al barf , en ze smult ervan

wat is goed op te starten bij de kitten en hoe ?
wil iemand mij helpen met een menu voor kittens aub.
hier heb ik dus helemaal geen kaas van gegeten

en dan nog een vraag ???
ik paarden vlees slecht voor katten ?
ze zei nl tegen me dat paarden vlees heel slecht is voor katten ?
en nu maak ik me gelijk weer zorgen , omdat mijn poezels gewoon paard in hun menu hebben gehad (lang geen paard meer kunnen kopen)

ik hoor het graag allemaal even van de ervarene onder ons

deze drie bengels mag ik afspenen Afbeelding
Laatst gewijzigd door tycolaika op di 11 sep 2012, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2455287
Liekiepiekie schreef: Ehhh???? Paardenvlees slecht voor katten? Dat is nieuw voor mij... Ik geef Mowgli ook gewoon paardenvlees hoor...

Paardenvlees wordt ook wel gebruikt om te elimineren, misschien dat ze daarom zeggen beter geen paardenvlees?
ik weet het niet , sorry , ze zei eht paarden vlees moest ik niet geven , dat was heel slecht voor katten ?!

kun jij me mss een andwoord geven op mijn vragen ? wat en hoe te beginnen met barf ?
#2455364
Er wordt al eens gezegd dat paardenvlees veel fosfor bevat (en dat is niet goed voor kattennieren, katten zijn daar nogal gevoelig aan).
Maar als je het echt gaat opzoeken, is het helemaal niet zo duidelijk dat het meer fosfor zou bevatten dan andere grazers.
Ik geloof wel dat je best probeert bij katten iets meer klein wild en gevogelte te voeren dan grazers, omdat het natuurlijke dieet bij katten toch eerder kleine dieren is. En omdat grazers dus meer fosfor bevatten. 
Maar het is nooit aangetoont dat dat noodzakelijk zou zijn bij katten met gezonde nieren.
#2456058
tycolaika schreef: kun jij me mss een andwoord geven op mijn vragen ? wat en hoe te beginnen met barf ?
Mowgli was al afgespeend op barf toen ik hem kreeg. In zoverre, degene van wie we hem hebben overgenomen gaf hem een kippenvleugel en dat kluifte hij af, maar al heel snel weigerde hij grote stukken eten, knagen, harde stukken eten, en veel vleessoorten (voornamelijk gevogelte) weigerde al snel.
Daarom ben ik vanaf het begin dat we hem hadden zelf kvv voor hem gaan malen, zodat ik hem een uitgebalanceerd menu kon geven, evengoed vleesbot en de soorten die hij niet zo graag at. Ik kon dat goed verbloemen met soorten die hij wel graag at.
Ik stelde het kvv zo samen, dat ze de juiste verhoudingen van vleesbot, spiervlees en orgaanvlees hadden. Het liefst maakte ik 2 soorten om af te wissellen.
Ik ben nu niet thuis en kan dus niet precies de verhoudingen opzoeken, of een aantal recepten, maar ergens in de bibliotheek staan de juiste verhoudingen voor een kattenmenu.
#2456075
40-50% bevleesde botten
15% organen (iig hart, lever, nier. maagjes zijn leuk als ze dat lusten)
35-40% spiervlees.
5% vette vis en af en toe eens eeen kuikentje (of een ei)
pearlsofpassion schreef: Er wordt al eens gezegd dat paardenvlees veel fosfor bevat (en dat is niet goed voor kattennieren, katten zijn daar nogal gevoelig aan).
Maar als je het echt gaat opzoeken, is het helemaal niet zo duidelijk dat het meer fosfor zou bevatten dan andere grazers....
Het zijn vooral de BOTTEN van de grote grazers die meer fosfor bevatten.
Limpy krijgt ook nog gewoon paardenspiervlees en af en toe rundvlees.
#2456082
Limpy schreef: 40-50% bevleesde botten
15% organen (iig hart, lever, nier. maagjes zijn leuk als ze dat lusten)
35-40% spiervlees.
5% vette vis en af en toe eens eeen kuikentje (of een ei)
Inderdaad, zo ziet mijn menu er ook uit.
Limpy schreef: Het zijn vooral de BOTTEN van de grote grazers die meer fosfor bevatten.
Limpy krijgt ook nog gewoon paardenspiervlees en af en toe rundvlees.
Ik moet Mowgli op dit moment wel paard en rund geven om op minstens 6 vleessoorten te kunnen komen, maar het is alleen spiervlees en orgaanvlees wat hij van deze grazers krijgt.
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 12 sep 2012, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2456275
Limpy schreef: 40-50% bevleesde botten
15% organen (iig hart, lever, nier. maagjes zijn leuk als ze dat lusten)
35-40% spiervlees.
5% vette vis en af en toe eens eeen kuikentje (of een ei)

Het zijn vooral de BOTTEN van de grote grazers die meer fosfor bevatten.
Limpy krijgt ook nog gewoon paardenspiervlees en af en toe rundvlees.
Vlees ook. Botten nog meer natuurlijk, maar vlees van grote grazers bevat ook meer fosfor dan vlees van kleine dieren.

Ik geef trouwens 20% orgaan ipv 15. Ik geloof dat je bij katten zelfs tot 25% mag gaan, maar dat vind ik zelf ook wel overdreven.
#2456983
Hier zijn de Gnurkels ook heel snel overgegaan op barf. Ik ben begonnen met carnibest toen ze kwamen met 6 weken, daarna kippennekken, kuikens en lappen spiervlees, ook paard, onzin dat dat slecht zou zijn. En zo geleidelijk aan naar steeds steviger spul. De nekken heb ik in het begin gemept en geknipt maar dat ging al snel vanzelf.
En 20% orgaan vind ik genoeg.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door