Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Larshann
#2455259
Hallo,

ik heb een vraag ivm het maken van een menu voor de puppie van mijn moeder.
Ze geeft haar andere hond momenteel verschillende soorten kvv, en 2x per week wat barfhappen en een groentenmix.
Dit zou ze ook voor de pup willen doen, maar het is voor ons beiden de eerste keer dat we een pupje grootbrengen op vers dus we hebben toch wat vraagjes..

De pup zou voornamelijk Darf eco en Darf eco eend krijgen, en dan als afwisseling ook nog konijn van tinlo en fazant van alaska. Dit zijn 7 diersoorten dacht ik, dus genoeg variatie.
2x per week zou ze er wat vleesbot willen bijgeven, te beginnen met kippennekjes
1x per week wat groentenmix
1x per week vette vismix van kiezebrink of een stuk zalmlijf, een sardientje,...

- in darf eco zit al groenten, dus we vroegen ons af of het dan nog wel goed is om extra te geven, krijgt ze zo niet teveel groenten ?
- als ze een kippennekje of kipkarkasje geeft, moet ze het dan wegen en dan minder kvv geven die dag ? of maakt het niet zoveel uit omdat het maar 2x per week is ? en krijgt de pup dan niet teveel calcium ?

grtjs
larshann
Door nike
#2455490
Als eerste toevallig heb ik vannacht Darf eko kvv ontdooit uit nieuwsgierigheid en ik heb er geen groente in aangetroffen. Op de site vind je er ook niks over terug, alleen op de belgische site staat hier en daar dat er groente in zou moeten zitten, maar goed niet dus.
verder denk ik dat je genoeg afwisseling hebt in diersoorten, persoonlijk zou ik dus vaker een groente prutje geven in de week. Bij een pup kan je beginnen met kippennek ed om te laten wennen een kippennek kan je gewoon als snack geven, zodra je meer gaat geven dan zul je het van de maaltijd qua hoeveelheid af moeten halen.
Maar als je 5 dagen in de week  KVV voert en 2 dagen per week een goed bevleesd bot komt het helemaal goed hoor.
Door Larshann
#2455709
Op de site van lupa staat ook dat er (biologische) groenten inzitten. Daarom dat we maar 1x zelf extra groenten willen geven.

bedankt voor je antwoord !
Het pupje is van een kleiner ras (volwassen ongeveer 10kg), dus als pup zal ze niet veel wegen, is een kippennekje dan nog steeds maar een hapje tussendoor ? ik heb geen idee wat een kippennek weegt eigenlijk.
Door Parelridder
#2456340
Lijkt me een prachtig gevarieerd en gezond menu, ook voor een puppy. Welk percentage van de weekportie laat je bestaan uit vette vis?
Groenten zitten idd al in DARF, daarmee is groentenprut onnodig, maar het kan m.i. geen kwaad het toe te voegen. Het zal er niet toe leiden dat je minder kvv moet geven, omdat het qua calorieen te verwaarlozen is en extra variatie in groenten is ook alleen maar mooi.
Het toevoegen van extra karkassen vind ik wel iets om op te letten. Als je dit naast kvv geeft, houd dan maat, want je verhoogt het botpercentage in de maaltijd er mee en dat kan leiden tot te harde ontlasting. Ik zou het bij voorkeur combineren met de vette vis, dat laxeert dus kan elkaar wellicht opheffen?
Door Larshann
#2456525
bedankt voor je antwoord :)
We geven max 5% vette vis, dat heb ik hier ergens gelezen denk ik..
de groentenmix zouden we vooral geven om haar daar aan te laten wennen, voor als ze later een andere kvv krijgt zonder groenten (zoals de oudere hond), en ook omdat we dan wat meer variatie kunnen geven.
wel een goede tip om het vleesbot samen met de viskvv te geven ! gaan we zeker proberen
Door nike
#2456562
ik heb ontdooid eko kvv, geit/kip, lam/kip van Darf allemaal zonder groente. Bij de actief heb ik wel groente gevonden, alleen de hoeveelheid was echt te verwaarlozen en zeker geen 10%.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door