Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#2455155
Ik wil voor het menu van Fjurdy bot malen, maar het geen vleesmolen oid. Nu had ik het konijnbot helemaal tot moes gemept met een vuistje, en daarna in zo'n keuken maalding gedaan. Helaas bleven er stukjes bot aan de mesjes hangen en kreeg ik het niet helemaal fijn.
Hebben jullie nog een tip hoe ik dit het beste kan doen zonder meteen een vleesmolen te moeten kopen. Ik hoop namelijk dat hij strakjes gewoon weer vleesbot kan eten.
Gebruikersavatar
Door nova
#2456083
Ik heb sinds kort een electrische,  en  gebaseerd op de ervaring van BP-ers heb ik deze gekocht: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=3

Via Cindy hier van het forum heb ik een aangepaste schijf besteld,  dan is het mogelijk om lichte karkassen  te malen met  deze molen. Zonder deze schijf  hoopt zich  de prak op tussen het stermes en de  schijf.

Botten van geiten,  schapen en grotere dieren  zijn eig. wat zwaar voor  deze machine. Botwerk van jónge  geiten en lammeren gaan nog wel.
Door tt-tjes
#2457024
Hij mag sowieso alleen maar makkelijke botten hebben, geen ribben oid maar alleen van gevogelte.
Hij is best aan de prijzige kant, dat kan ik op dit moment niet bekostigen. Vandaag heb ik mijn keukenmachine van de zolder gehaald en de nekjes eerst weer helemaal platgemept. In deze keukenmachine zitten grote messen en dat ging best goed.
Ik blijf het de komende tijd dus maar even op deze manier doen.

Dank voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op do 13 sep 2012, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2457128
Nekken (kip en eend dan) doe ik gewoon met de vleeshamer.  Kost iets van een 10 euro en is net iets minder goed voor  de armspieren als een handmolen.
Ik mep wel in een handdoek ipv zakje want die zakjes gaan steeds stuk na een paar keer meppen en dat wil ik niet.

Dan kan mijn kater die bijna enkel gemalen vleesbot verdraagt, het ook verdragen.  Er zitten speciale kleine tipjes op zo'n vleeshamer die het mooi fijn crushen.  Met een gewone hamer zal dat minder goed gaan.
Bij karkassen komt dat ook niet altijd goed, hangt er een beetje vanaf. Rug gaat meestal wel.  Konijnenribbetje niet, die blijven gewoon heel of worden erg scherp, dus dat krijgt hij even niet tot mijn handmolen weer heel is.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 13 sep 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#2457197
tt-tjes schreef: Hij mag sowieso alleen maar makkelijke botten hebben, geen ribben oid maar alleen van gevogelte.
Hij is best aan de prijzige kant, dat kan ik op dit moment niet bekostigen. Vandaag heb ik mijn keukenmachine van de zolder gehaald en de nekjes eerst weer helemaal platgemept. In deze keukenmachine zitten grote messen en dat ging best goed.
Ik blijf het de komende tijd dus maar even op deze manier doen.

Dank voor het meedenken.
ook mogelijk:
Lupa heeft rolletjes gemalen bot, 500 gr per rol
Nikedog heet botslijpsel, zaagsel wat vrijkomt bij het zagen van karkassen van grotere dieren, het is zo  fijn als paté
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door