Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door nanky
#2449948
De Barfsite opgezocht omdat ik een week geleden overgestapt ben op KVV voor mijn drie katten en één hond :)
De conditie van de katten en hun eetgedrag heeft mij besloten om KVV te proberen.

Ik zie mooie dingen gebeuren hier.
Hoe 't was: Joris, onze kat van 18 jaar spuugde alles uit wat hij at. Uiteindelijk at hij dure kuipjes RC wat ik alleen bij de DA kon kopen. :o
Ik laat regelmatig zijn nier en lever waarden controleren en die zijn steeds goed, bijzonder voor zo'n oude kater die altijd brokken (propaan en RC) heeft gegeten.
Nu: Het eerst bakje KVV at hij al met smaak op (nog wel gemengd met kuipje) en tot mijn grote verbazing zit hij nu te smakken en te knorren tijdens het eten. Hij was dus in één keer om die slimme kat  ;D Hij geeft ook niet meer over.

Jobje onze kater van twee jaar was op brokken een zeer onregelmatige eter. Vaak liet hij zijn eten staan, maar vroeg wel de hele dag om eten.
Nu krijgt hij KVV nog wel gemengd met zakje RC, maar de hoeveelheid vlees is al 50%. Hij zit ook met veel genoegen te eten. In één keer zijn bak leeg en geen gezeur meer.

Bibi onze poes van 12 jaar is moeilijker. Zij was op brokken een kieskeurige eter, ze at slecht ze is ook mager.
Het KVV at zij wel gelukkig! wel nog gemengd met RC zakjes. Maar vanmorgen wilde ze niets eten. Ik zag in de kattenbak ook dunne ontlasting :(

Ik ben aanvankelijk begonnen met Barfmenu, maar ben inmiddels overgestapt op Lotgering. De beide katers hadden daar geen problemen mee, maar Bibi wel.
Wat kan ik nu het beste doen voor Bibi? Ik heb haar vanmorgen toch wat RC zakje gegeven omdat ze moet blijven eten. Ze at daar een paar brokjes van.

Ik ben erg gemotiveerd, omdat ik nu met eigen ogen zie wat het voor onze oude kater Joris doet. En het geeft erg veel rust omdat de drie katten hun bak leegeten en dan ook klaar zijn met eten tot de volgende maaltijd.
Door Limpy
#2450016
:hi: op barfplaats! Goed dat je katers het lekker vinden.
Lotgering schijnt wat vetter te zijn dus wellicht komt daar de diarree van..
Barfmenu is van tinlo toch? Als poes het daar wel goed op doet zou ik haardat vooral nog even blijven geven. En dan heel rustig beetje bij beetje mengen met lotgering....
Door Too
#2450077
Welkom en gefeliciteerd met de bijna probleemloze overstap!!

Ik denk net als Limpy dat voor poes de overstap net een beetje te snel gaat
en verder.. t kán ook zijn dat poes smaakvoorkeur heeft ,
voor nu zou ik poes maar even terugzetten op Barfmenu en van daaruit kijken of ze ook andere smaken/merken wil eten

En [net als je nu al doet] soms zijn 'smeermiddelen' nodig om de eigenwijsjes over de streep te trekken
Gebruikersavatar
Door koekje
#2450321
Welkom!
Ik zou ook voor nu voor de poes Tinlo geven. Lotgering heeft een andere samenstelling en misschien vindt ze dat (nu) wel helemaal niet lekker. Nu de overstap nog zo vers is, zou ik de merken en smaken geven die ze wel lust. Als ze het al wat langer eet en ook weer wat voller is geworden, zou je weer wat andere dingen doen (afwisselen met Lotgering bv).
Er zijn heel veel merken kvv, met verschillende smaken en ook verschillen in kwaliteit uiteraard.
Door nanky
#2453859
Too en Limpy, bedankt voor jullie reactie. De overstap gaat toch wat minder makkelijk dan gedacht.
Wat vragen:
- Ik geef Bibi geen Lotgering meer maar Barfmenu, maar ze wil 't nu helemaal niet meer eten. Zelf het kleinste stukje vlees herkent ze en dan eet ze niks meer. Weet iemand een oplossing?
- Het valt me op dat er ook door de andere katten heel wisselend gegeten wordt. De ene keer bijna helemaal niks, en een andere keer de hele bak leeg. Is dat herkenbaar?
  en wat doe je dan met het eten dat helemaal niet opgegeten wordt, de volgende dag willen ze het niet meer.
- Hoeveel geven jullie? Doordat ze zo wisselend eten ben ik veel minder gaan geven, lang niet de 35 per kilo lichaamsgewicht per dag.
- Geven jullie twee keer per dag eten?

Ik ben blij dat ik overgestapt ben, maar soms vind ik het lastig, een poes die het niet wil en de bakjes met voer die blijven staan.
#2453934
nanky schreef: Too en Limpy, bedankt voor jullie reactie. De overstap gaat toch wat minder makkelijk dan gedacht.
Wat vragen:
- Ik geef Bibi geen Lotgering meer maar Barfmenu, maar ze wil 't nu helemaal niet meer eten. Zelf het kleinste stukje vlees herkent ze en dan eet ze niks meer. Weet iemand een oplossing?
- Het valt me op dat er ook door de andere katten heel wisselend gegeten wordt. De ene keer bijna helemaal niks, en een andere keer de hele bak leeg. Is dat herkenbaar?
en wat doe je dan met het eten dat helemaal niet opgegeten wordt, de volgende dag willen ze het niet meer.
- Hoeveel geven jullie? Doordat ze zo wisselend eten ben ik veel minder gaan geven, lang niet de 35 per kilo lichaamsgewicht per dag.
- Geven jullie twee keer per dag eten?

Ik ben blij dat ik overgestapt ben, maar soms vind ik het lastig, een poes die het niet wil en de bakjes met voer die blijven staan.
Tja, het zijn katten he :)
Niet ongeduldig worden, het komt wel goed.
Allereerst, Tinlo heeft verschillende smaken, ligt het daaraan dat ze het soms lusten en soms niet? Of bedoel je dat ze een bepaalde smaak soms lusten en soms niet? Want dat kan ook wel hoor. Hier is een bepaald stukje vlees ook bij de ene soms wel en soms niet lekker. Dan kan je het beter meteen in de koelkast zetten en volgende dag weer aanbieden, eventueel met wat lijmmiddel (iets lekkers) eronder.

Hier heb ik er eentje die zelfs nog vlees eet dat al wat rijp ruikt. En dat gebeurt maar na 3 dagen in de koelkast. Als je het de hele tijd buiten de koelkast laat staan, dan zal het inderdaad wel snel niet meer gegeten worden.
Vers kan je beter inderdaad, in minstens 2 keer voeren, en dan weghalen als het niet opgegeten wordt.
Enne, 35gr/kg kat is niet nodig. De meeste katten hebben minder nodig dan dat. Rond de 3% is gemiddeld denk ik.
Alleszinds, je moet naar de katten zelf kijken, of ze afvallen of niet. Want wat ze aan voedsel nodig hebben, is katafhankelijk en kan behoorlijk verschillen.
Door nanky
#2454226
Hoi pop (afkorting van je nickname ;D)

Ik vind het zo vreemd dat ze soms hun neus ophalen voor het bakje met vlees en er soms gretig van gaan eten. Ben er eerlijk gezegd niet achter of dat te maken heeft met de smaak. Het was bij Lotgering ook al zo en die heeft maar één smaak. Wanneer ik er de volgende maaltijd dan toch weer wat meer brokjes van het zakje RC doordoe omdat ze dan wel starten met eten halen ze het versvlees eruit en laten de brokjes liggen :g:
Het eten laat ik nooit staan, ik gooide het weg, maar dat gebeurde te vaak dus nu zet ik het in de koelkast voor de volgende maaltijd. Ik geef niet wat anders.
Ik weet dat ik moet volhouden, maar snappen doe ik ze niet ???

Heb je misschien nog een tip om Bibi weer aan 't eten te krijgen wb versvlees?
Door Limpy
#2454238
Snappen? Heb ik ook al lang opgegeven  ;D
Kan zeker aan de diersoort liggen, hier vinden ze bvb haas heul vies en zullen ze echt niet eten.
Probeer gewoon eens de verschillende smaken uit van tinlo, de diersoort die ze dan wel lekker vinden kun je een volgende keer dan een ienemienie beetje toevoegen v/d smaak die ze wat minder vinden (zo fop ik ze hier ook nog wel eens)
Door nanky
#2456399
Emmy mijn hondje maakt het me erg makkelijk met de overstap naar KVV, maar de katten >:(
Nee ik mag ze niet over één kam scheren: Joris de kater van 18 jaar vindt 't heerlijk, eet het ook zonder toevoeging van iets lekkers erbij. Je ziet hem gewoon genieten van éten, zonder daarvan te hoeven overgeven.

Jobje (2 jaar) eet soms wel soms niet. Hij wil echt nog het lekkere hapje bovenop. Vanmorgen dacht ik: ik geef alleen vlees, maar dat at hij niet. Ik heb het bakje weggehaald dat krijgt hij vanavond weer met iets lekkers erop. Doe ik dat goed volgens jullie?

Maar Bibi....zij kijkt mij heel boos aan. Zij at haar brokken al moeilijk, die moest ik afwisselen met zakje instinctive van RC.
Het vlees weigert zij pertinent.

Wat doe ik:
klein beetje vlees onder in 't bakje, inhoud zakje RC  erboven op. Dit heeft ze ongeveer een week gegeten. Wanneer ik het meng eet ze het helemaal niet.
Maar nu heeft ze al in de gaten dat er een klein beetje vlees onderin zit en weigert ze te eten. Ik weet niet wat er gebeurd is waardoor ze het nu helemaal weigert.
Ze krijgt Tinlo, wat ze eerst dus wel lustte.
Ik heb geprobeerd om het lekker te maken voor haar met stukjes tonijn uit blik, lik malt pasta, beetje paté, eitje.....het werkt niet, ze eet niet en ze kijkt me erg boos aan.
Ze is mager, gisterenavond heb ik haar gewogen ze weegt nu 3,8 kg. Ze is 12 jaar.

Wat kan ik nu 't beste doen?
Door Limpy
#2457031
Welke smaak geef je nu?
Zoals ik al eerder zei: probeer meerdere diersoorten af te wisselen zodat je erachter komt welke zij wel lekker vind.
(hier was konijn, eend, paard en kip erg popi in de kvv-tijd en dat gebruikte ik om evt nieuwe smaakjes mee te mengen)
Of ander merk zakje om te mengen?
Door nanky
#2457278
Ja hoor Limpy je advies is hier wel opgepakt ;) Ik geef verschillende smaken, maar momenteel is 't zo dat ze helemaal niks meer van het KVV wil weten.
Wanneer ik een flintertje onder het bergje RC doe eet ze het al niet meer.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet doen. Ik heb ook al een ander merk zakje geprobeerd: Hills, maar dat wil ze ook niet.

Ik wil niet terug naar de brokken (die ze ook al niet echt goed at). Is er een merk voer, nat voer, wat redelijk goed is om haar eerst weer aan het eten te krijgen?
#2457383
Weet je zeker dat ze wel gezond is?
Nieren in orde? Tanden? Dat soort zaken.
Weet je zeker dat ze niet erge pijn heeft. Of misschien verstopt zit?
Die zaken zouden ervoor kunnen zorgen dat ze niet wil eten, los van wat er voor haar neus staat.
Door Too
#2457619
'Hoe denkt poes over een hapje kipfilet of een hapje tartaar, soepvlees, stukje hart ... alles rauw natuurlijk
Er zijn nl ook katten die kvv pertinent weigeren of met heul lange tanden eten maar t 'echte werk' fantastisch vinden

Joh er zijn BP-ers die echt maanden hebben geploeterd om poezel te overtuigen en echt de hele trukendoos hebben open getrokken en heel lang maar een theelepeltje per maaltijd door t blik roerden/onder verstopten
Is er iets waar poes wel heel blij van wordt.... vis uit blik -kan mensenblik zijn of bv snoezepoes da,s alleen maar gegaard visvlees-, kattenmelk, gourmet...

Zomaar een paar losse gedachten............. succes!
Door nanky
#2458235
Ik ben met Bibi naar de DA geweest, omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, voor 't eerst sinds de jaarlijkse injecties die ze tot haar zesde heeft gehad. Ze is verder nooit bij een DA geweest. Deze DA constateerde dat ze niet echt lekker in haar vel zat, maar ze kon zo één twee drie niet vinden wat er nu aan de hand is. Ze is wel te mager, ze had geen voedsel in maag en darmen. En ze twijfelde eraan of ze misschien pijn had. Bibi is een angstig poesje komt door haar verleden, moederloos kitten aan de kant van de weg gevonden.
Haar hart zit te ver naar achteren, dat kan wel wat betekenen. Verder onderzoek is dan foto's en bloedonderzoek. Dat heb ik maar even uitgesteld.
Ze heeft 2 injecties gekregen, een ontstekingsremmer en een pijnstiller, nog prednison pilletjes en een blikje Hills a/d.
Ze was verder helemaal niet bekend met KVV, ook de assistente niet.

Dit is niet de DA waar ik normaal met mijn hond naar toe ga.

Weten jullie DA's in het midden van het land die positief zijn over KVV/Barf of is daar al een topic over?

Ik concentreer me nu met haar maar voorlopig op gewoon eten! even geen KVV wat vinden jullie?
#2458404
nanky schreef: Ik ben met Bibi naar de DA geweest, omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, voor 't eerst sinds de jaarlijkse injecties die ze tot haar zesde heeft gehad. Ze is verder nooit bij een DA geweest. Deze DA constateerde dat ze niet echt lekker in haar vel zat, maar ze kon zo één twee drie niet vinden wat er nu aan de hand is. Ze is wel te mager, ze had geen voedsel in maag en darmen. En ze twijfelde eraan of ze misschien pijn had. Bibi is een angstig poesje komt door haar verleden, moederloos kitten aan de kant van de weg gevonden.
Haar hart zit te ver naar achteren, dat kan wel wat betekenen. Verder onderzoek is dan foto's en bloedonderzoek. Dat heb ik maar even uitgesteld.
Ze heeft 2 injecties gekregen, een ontstekingsremmer en een pijnstiller, nog prednison pilletjes en een blikje Hills a/d.
Ze was verder helemaal niet bekend met KVV, ook de assistente niet.

Dit is niet de DA waar ik normaal met mijn hond naar toe ga.

Weten jullie DA's in het midden van het land die positief zijn over KVV/Barf of is daar al een topic over?

Ik concentreer me nu met haar maar voorlopig op gewoon eten! even geen KVV wat vinden jullie?
Dit is nou niet direct iets waar ik blij van wordt.
Zomaar even wat medicatie erin rammen. Mag je nog blij zijn dat ze niet met AB aankwamen...
Maar goed, als ze die blikjes lust, is dat wel prima om weer wat op krachten te komen en misschien zelfs om wat kvv onder te mengen.
Ik zou persoonlijk ook wel een bloedonderzoek laten doen. Dat hart heb ik geen verstand van, maar een nieronderzoek zou ik zelf voor kiezen in deze situatie.
Een iets oudere kat die een aantal keren volledige intentingen gehad heeft en dan nu niet wil eten, niet lekker in haar vel zit enz... Daar zou ik de nieren van laten checken.
Nierfalen komt toch zo veel voor bij katten... zeker naarmate ze iets ouder worden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door