Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2454004
De bult op Sammy haar schouder wordt binnenkort toch operatief verwijderd  :-\ :-[

Deze bult zit er al 1,5 tot 2 jaar, is een vetbult en was stabiel.
2 weken geleden begon hij ineens te bloeden, opnieuw laten aanprikken en er zaten allemaal ontstekingscellen in.

Van het weekend viel het me op dat de bult dikker was geworden en bij goed bekijken zag ik dat de bult naar binnen aan het groeien was en bijna 4X zo groot als normaal.

Vanmorgen met de DA overlegd en besloten de bult er ruim uit te halen en op te laten sturen.
Nu even kijken wanneer ik dat ga laten doen, wel zo snel mogelijk omdat we natuurlijk niet weten hoe snel het groeit en het nu waarschijnlijk nog wel weg te halen is.

Maar ik heb ook mijn twijfels en dan niet alleen maar vanwege het feit dat Sammy bijna 12 jaar is en toch onder narcose moet.
Maar ik hoor ook negatieve ervaringen over dit soort wonden en slechte genezingen  :-X :-X

Ik vind het moeilijk en eng en weet niet zo goed wat ik moet doen  :'( :'(
Misschien hebben jullie nog tips en/of advies
Laatst gewijzigd door Sammy1980 op vr 28 sep 2012, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2454010
Pfjoe, moeilijk....  :-\

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik met Wodka een beetje struisvogel speel. Wodka heeft een bult op haar rug/schouderblad, die maar moeizaam geneest na open te zijn geweest. Daarnaast een bult tussen haar voetzooltjes aan de rechter achterpoot. Maarja... ze is inderdaad oud. En wat wil ik haar nog laten ondergaan? Heeft ze er last van? Hoeveel? Beperkt het haar? Meer dan bijkomen van een operatie?

Moeilijke afwegingen, vind ik. En tot nu toe heeft het me niet de doorslag gegeven, echte actie te ondernemen.
Ik houd het en haar in de gaten en grijp in, als de weegschaal doorslaat naar de andere kant.

Maar lastig is het. Sterkte!  :-*

Niet echt geholpen he, met mijn tekst? Sorry....  :(
#2454013
Sita is op haar 14e onder narcose geweest.
Een aantal tips: laat een infuus plaatsen in de poot zodat de narcose rechtstreeks het bloedvat in gaat, dan hoeft er veel minder gegeven te worden. Vraag of ze infuus krijgt tijdens de operatie om haar nieren te ondersteunen. Staar je niet blind op gasnarcose, de middelen om de narcose in te leiden zijn minstens zo belangrijk. Belangrijk is dat ze apparatuur hebben om de narcose in de gaten te houden zoals een bloeddrukmeter, hartslagmeter en een meter die de ademhalingsgassen meet. Vraag of ze de dieren bij laten komen op een warmtemat als ze wakker worden en een lage temperatuur hebben.
Met de juiste maatregelen hebben oudere dieren niet veel meer risico.
#2454023
Je weet al wat ik gezegd heb. Ik zal  het zeer waarschijnlijk niet meer laten doen en dat heeft niets met de operatie te maken als wel het moeilijk herstel van mastceltumoren op een plek waar veel spieren/pezen lopen. Als Sammy nou verder helemaal in orde was zou het anders zijn maar dat is ze niet en dus zal het zeer waarschijnlijk nog moeilijker gaan verlopen. Maar wat je ook beslist het kan nooit fout zijn en ook ik weet dat ik ooit gezegd heb zus en zo doe ik niet en toen kwam zus en zo en mooi dat ik het wel deed dus het blijft altijd moeilijk. Maar linksom of rechtsom we zullen je helpen in elke vorm die mogelijk is. Voor nu  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
#2454030
Cindy de Wolf schreef: Je weet al wat ik gezegd heb. Ik zal  het zeer waarschijnlijk niet meer laten doen en dat heeft niets met de operatie te maken als wel het moeilijk herstel van mastceltumoren op een plek waar veel spieren/pezen lopen. Als Sammy nou verder helemaal in orde was zou het anders zijn maar dat is ze niet en dus zal het zeer waarschijnlijk nog moeilijker gaan verlopen. Maar wat je ook beslist het kan nooit fout zijn en ook ik weet dat ik ooit gezegd heb zus en zo doe ik niet en toen kwam zus en zo en mooi dat ik het wel deed dus het blijft altijd moeilijk. Maar linksom of rechtsom we zullen je helpen in elke vorm die mogelijk is. Voor nu  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Is het een mastceltumor?
#2454038
*Dorothea* schreef: Is het een mastceltumor?
Sterk verdacht van. Ze willen hem eruit halen en dan pas testen, alle symptomen wijzen echter op een mastceltumor waarvan de graad uiteraard (nog) onbekend is. Ik zou dus eerst willen weten waar we mee te maken hebben dus een punctie op meerdere plaatsen maar de DA wil het direct verwijderen. Gezien alle problemen bij Sammy vraag ik me af of Sammy en Jessica hiermee geholpen zijn.
#2454107
-Saskia- schreef: Pfjoe, moeilijk....  :-\

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik met Wodka een beetje struisvogel speel. Wodka heeft een bult op haar rug/schouderblad, die maar moeizaam geneest na open te zijn geweest. Daarnaast een bult tussen haar voetzooltjes aan de rechter achterpoot. Maarja... ze is inderdaad oud. En wat wil ik haar nog laten ondergaan? Heeft ze er last van? Hoeveel? Beperkt het haar? Meer dan bijkomen van een operatie?

Moeilijke afwegingen, vind ik. En tot nu toe heeft het me niet de doorslag gegeven, echte actie te ondernemen.
Ik houd het en haar in de gaten en grijp in, als de weegschaal doorslaat naar de andere kant.

Maar lastig is het. Sterkte!  :-*

Niet echt geholpen he, met mijn tekst? Sorry....  :(
Jij zit dus inderdaad een beetje in de zelfde positie als ik  :-[ :-[
Het is inderdaad erg moeilijk, want wat is wijsheid??
Eerst laten onderzoeken zodat we zeker weten waar we mee te maken hebben (verdenking is toch een tumor) of meteen weg laten halen voordat het te groot is of inderdaad niets doen en wachten tot het eventueel erger wordt ofdat ze last gaat krijgen  :'( :'(
*Dorothea* schreef: Sita is op haar 14e onder narcose geweest.
Een aantal tips: laat een infuus plaatsen in de poot zodat de narcose rechtstreeks het bloedvat in gaat, dan hoeft er veel minder gegeven te worden. Vraag of ze infuus krijgt tijdens de operatie om haar nieren te ondersteunen. Staar je niet blind op gasnarcose, de middelen om de narcose in te leiden zijn minstens zo belangrijk. Belangrijk is dat ze apparatuur hebben om de narcose in de gaten te houden zoals een bloeddrukmeter, hartslagmeter en een meter die de ademhalingsgassen meet. Vraag of ze de dieren bij laten komen op een warmtemat als ze wakker worden en een lage temperatuur hebben.
Met de juiste maatregelen hebben oudere dieren niet veel meer risico.
Infuus gaat ze inderdaad krijgen, was ook het eerste wat de DA zei. Voor zover ik weet zijn verder gewoon goed uitgerust met goede apparatuur, maar daar zal ik nog even naar vragen. Bedankt iig  :-* :-*
Lizzy schreef: Geef in ieder geval vanaf 2 weken voor de operatie geen visolie. En geen vitamine E. En verder is de manier van narcose (zoals Dorothea beschrijft) inderdaad heel erg belangrijk.
Oke, geen visolie en geen vit E, super dank je wel  :-* :-*
Cindy de Wolf schreef: Je weet al wat ik gezegd heb. Ik zal  het zeer waarschijnlijk niet meer laten doen en dat heeft niets met de operatie te maken als wel het moeilijk herstel van mastceltumoren op een plek waar veel spieren/pezen lopen. Als Sammy nou verder helemaal in orde was zou het anders zijn maar dat is ze niet en dus zal het zeer waarschijnlijk nog moeilijker gaan verlopen. Maar wat je ook beslist het kan nooit fout zijn en ook ik weet dat ik ooit gezegd heb zus en zo doe ik niet en toen kwam zus en zo en mooi dat ik het wel deed dus het blijft altijd moeilijk. Maar linksom of rechtsom we zullen je helpen in elke vorm die mogelijk is. Voor nu  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Het is inderdaad erg moeilijk. Ik ga er iig erg goed over nadenken en kijken wat slim is en goed is voor Sammy.
En nogmaals, alvast heel erg bedankt voor alle hulp  :-* :-* :-*
Door ulla
#2454741
Als de bult in zijn geheel weg gehaalt kan worden ging ik er wel voor, wel zou ik de verdere gezondheid in gedachten meenemen.
Die tumor ( als het dat is, maar ook al is het geen tumor ) blijft groeien zeg je , en die gaat straks tegen spieren en andere dingen aandrukken, dan ben je te laat.
Ik snap best dat het een moeilijke overweging is maar probeer een plussen en minnen te plaatsen.
Sterkte.
#2454756
ulla schreef: Als de bult in zijn geheel weg gehaalt kan worden ging ik er wel voor, wel zou ik de verdere gezondheid in gedachten meenemen.
Die tumor ( als het dat is, maar ook al is het geen tumor ) blijft groeien zeg je , en die gaat straks tegen spieren en andere dingen aandrukken, dan ben je te laat.
Ik snap best dat het een moeilijke overweging is maar probeer een plussen en minnen te plaatsen.
Sterkte.
Klopt, de bult is aan het groeien inderdaad en wat jij aangeeft daar ben ik ook bang voor  :'( :'(

En het klopt dat Sammy niet 100% in orde is, ze heeft een slechte rug, slechte urea en pas geleden een epileptische aanval gehad en begint dement te worden  :-X :-[
Maar ze geniet wel van het leven, ze loopt weer vrolijk mee, eet goed en is vrolijk. Ze begint eigenlijk weer op te krabbelen. Ik vind haar zeker niet te slecht om nu al op te geven  :'( :'(

Voor mijn gevoel heb ik 3 opties;
- niets doen en kijken wat er gebeurt, met het grote risico dat de bult enorm groeit en straks helemaal niet meer weg te halen is.
- een uitgebreidde punctie doen, waarbij ze dus een roesje krijgt. Dan kan de uitslag goed zijn en dan doe je niets (tenzij de bult enorm groeit, in de weg gaat zitten en misschien niet meer weg te halen valt) of het is slecht en dan alsnog weg laten halen.
- Of de bult meteen weg laten halen, hopen dat ie niet al ergens aan vast zit natuurlijk en dat hij ruim weg gehaald kan worden, en dan opsturen voor onderzoek.

Pfffffffffff ik vindt het heel erg lastig!!!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door