Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2453051
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik voer mijn ruwharige teckels al langere tijd vers (barf), maar heb nu eigenlijk een vraag namens de buurvrouw van mijn ouders.

De buurvrouw heeft 4 katten die allen op leeftijd zijn. De oudste van het stel heeft een te snel werkende schildklier en mag van de DA hierdoor enkel speciaal brokvoer en absoluut geen vers ivm (volgens de DA dan) de eiwitten in vers vlees. Nu was mijn moeder toevallig mee naar dat DA-bezoek en blijkbaar is er toch iets blijven hangen van mijn geklets over vers en zij stelde hier meteen de nodige vraagtekens bij.

Ik weet zelf eigenlijk helemaal niets over katten en KVV en daarom wil ik hier voor de zekerheid even de vraag stellen: mogen katten met een versnelde schildklier KVV? Ik neem iig aan dat het gewenst is dat er een KVV gekozen wordt met gemalen bot ipv calciumpreparaat? En zijn er verder nog dingen die qua voeding anders moeten bij een kat met een dergelijk probleem? (zit er bijv. in de ene diersoort meer jodium dan in de andere? Ik noem maar iets)

Ze vindt het ergens ook wel eng om tegen het advies van de DA in te gaan al snapt ze wel heel goed dat een DA niet per definitie ook een voedingsdeskundige is. Ze staat dus wel heel erg open voor een andere manier van voeren. Maar als iemand een duidelijke uitleg kan geven over waarom vers vlees beter/ook goed is dan zou dat ook helemaal super zijn want dan kan ik dat weer aan haar laten lezen.

Alvast heel erg bedankt!
#2453323
Ik ben er te weinig verstand van maar ik geloof niet dat niet dat kat met schidlklierproblemen perse op dieetvoer moet blijven..
Versvoer is altijd beter..Daar ben ik wel van overtuigd.

Ik heb even gezocht op internet en kwam dit tegen : http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... atten.html

En als je kijkt naar wat er in dieetvoeding zit :

•Door een gecontroleerd fosforgehalte en een laag natriumgehalte ondersteunt het de gezondheid van de nieren.
•Het helpt de blaas gezond te houden door gecontroleerde mineralengehalten
•Door een hoog L-carnitine ondersteunt het een gezonde hartfunctie
•Het bevordert een gezonde huid en vacht door een hoog gehalte omega-3 en omega-6 vetzuren

Daar moet toch een menuutje van zijn te maken waarin je jodiumrijke voeding vermijd en kijkt naar extra dingen die je kunt toevoegen.. Maar echt advies kan je niet geven..
Laatst gewijzigd door wijkje op zo 09 sep 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#2453804
Ik wou net dezelfde vraag stellen!

Bin dabei de moeder van mijn vriend te overtuigen haar (oude) katten op Haaks barf te zetten. Zelf samenstellen wordt een no go.
14-jarige kat eet whiskas en dergelijke en sinds 6 weken 2 x per dag 2,5g feli/noch was voor hyperthyroidism.  Kat is erg dun en eet slecht.
Ik wil ze graag op Haaks barf in de hoop dat ie dan wat bijkomt.

Ja of nee en vor allem hoe
Mijn katten eten al altijd vers, heb nog nooit een kat omgezet
#2454332
Bedankt voor jullie reacties!

@ Axel: dat is ook toevallig!  :)

Ik zal nog eens verder gaan onderzoeken waar hoeveel jodium in zit. Heb iig wel weer wat info waar ik weer wat verder mee kan zoeken.

Dat de brokjes van de DA niet de oplossing zijn is buuf inmiddels van overtuigd. Ze wilt het ook gewoon niet eten. Ja, net genoeg om van in leven te blijven en de rest schooit ze dan bij elkaar in de buurt. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Ik heb haar om te proberen wat KVV gegeven dat ik zelf nog in de vriezer had liggen. Toen ik er mee binnen kwam probeerde Tijger iig meteen om het zakje open te scheuren met haar nagels dus dat is alvast een goed teken haha. Volgende week neem ik ook wat kattenKVV voor haar mee van de dierenwinkel hier.
#2468056
Mijn oiders hebben ook een oude kat met een overactieve schildklier, maar Poes krijgt hier pilletjes voor en hoefde dus geen speciaal voer. Ik heb eens gemaild over het dieetvoer voor deze aandoening en volgens mij was de hoofdzaak inderdaad het jodiumgehalte. Ik heb al eens gekeken, maar vis bevat relatief veel jodium en natuurlijk in de schildklier van ieder dier. Poes eet nu voornamelijk kvv en dat gaat prima, maar dan krijgt ze ook pillen dus.
#2470116
*Axel* schreef: Dus bvb haaks barf kvv, zonder vis kan gewoon?
Zou het iig gewoon eens gaan proberen.
De schildklierpatient die ik vroeger had stond helaas nog op de (gewone) brokjes, alleen op dagen dat ze slecht at gaf ik haar wel eens kvv omdat dat de trigger was om haar weer aan het eten te krijgen.
Uiteindelijk kregen ze hierdoor een paar keer per week allemaal kvv (voor diegenen die mee wilden eten)
Mijn poezie deed het er wel goed op (vissmaak lustte ze niet dus gaf ik nooit)
#2470190
Ons wijlen Markootje had al vanaf zijn 9e problemen met zijn schildklier. Op 15 jarige leeftijd stelde mijn DA  voor om de schildklier te verwijderen. Markootje woonde toen net bij mij en werd zo vreselijk mager dat ik echt dacht dat hij elk moment om kon vallen.
Er zijn volgens mij niet veel DA's die dit doen maar die van mij dus wel. Kosten €120,- dus viel op zich wel mee. We hebben Markootje 4 jaar(!!) laten inslapen toen hij bijna 19 was. Hij zakte door zijn achterpootjes en was op. Maar wat ben ik blij dat ik toendertijd de keuze heb gemaakt om te opereren. We hebben nog een paar heerlijke jaren gehad.
#2470264
Heb ook ooit een oude poes van 17 over gezet op kvv omdat ze geen enkele da brok meer kon verdragen (allergie en heftige diarree)
Binnen een paar dagen diarree over. Heeft nog twee jaar lekker gesmuld van kvv met xtra spiervlees. Op t laatst ook schildklier problemen. Ze werd ook broodmager, at bijna twee keer zoveel als aanbevolen. Heb toen een speciale zalf voor schildklier gekregen. Moesten we in de oorschelp smeren. Heeft niet zolang geholpen, poes was 19, en op  :'(
Zonder kvv was ze bijna 17 geworden  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door