Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2452932
een vraagje
aangezien ik graag een droogkast zou willen , kwam ik op een idee maar geen idee of zo iets gaat werken , daarom vraag ik even op het forum
ik had gedacht een terrarium om te bouwen zodat ik natuurlijk kan drogen. geen last van vliegen lijkt me ideaal in een terra
er kunnen in een terra ook lampen. zouden die ook geschikt zijn als ik die aan zet stel het is wat vochtiger om dan te drogen ?
zou dat gaan ?
ben benieuwd naar de reacties

**********************************************************************************************************************************

een lijstje bij houden , nat gewicht droog gewicht en de droog uren

runder luchtpijp 4 kilo nat 1600/1700 gram droog droogtijd 15 uur onegveer

runder neuzen 2 kilo nat 1,5 kilo ongeveer droog droogtijd 2 a 3 dagen ligt aan de dikte vond ik persoonlijk

geel haar gevlochten en strookjes smalle 24 uur droogtijd 3 kilo nat blijft over 1,5 kilo ongeveer

lams oortjes 48 uur gedroogd  5 kilo nat 2100 gram droog
Laatst gewijzigd door tycolaika op vr 28 sep 2012, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tycolaika
#2452971
nog een vraagje. ik heb nu 3 bomans die erg heet worden op 5 netjes
ik doe nu al vaak 10 netten onder 1 droger
en nog word het heet onderin de netten
stel ik zou een kastje kopen. gewoon een normaal dicht kastje
en ik maak dar ventilatie sleuven in.
ipv een haardroger zag ik ergens, wil ik dan de deksels van de boman gebruiken. wat voor grote kastje zou ik dan moeten nemen ? zodat het a niet te warm word en b wel droogt dus dat de kast niet te groot is voor 3 draaiende bomans zeg maar.
mss dat je dat zou kunnen uit rekenen ? ik zou echt niet weten hoe groot ik de kast moet nemen  ::)
sorry voor al mijn vragen :P
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2452980
tycolaika schreef: nog een vraagje. ik heb nu 3 bomans die erg heet worden op 5 netjes
ik doe nu al vaak 10 netten onder 1 droger
en nog word het heet onderin de netten
stel ik zou een kastje kopen. gewoon een normaal dicht kastje
en ik maak dar ventilatie sleuven in.
ipv een haardroger zag ik ergens, wil ik dan de deksels van de boman gebruiken. wat voor grote kastje zou ik dan moeten nemen ? zodat het a niet te warm word en b wel droogt dus dat de kast niet te groot is voor 3 draaiende bomans zeg maar.
mss dat je dat zou kunnen uit rekenen ? ik zou echt niet weten hoe groot ik de kast moet nemen ::)
sorry voor al mijn vragen :P
Ik weet niet of je goed bent in rekenen?
Maar ik zou al eens de inhoud van je bohmann berekenen.
Daar ben je al iets mee. En dan kijken hoeveel ventilatie erin zit.
Dan zou ik kijken hoeveel hij te heet wordt. Je kan dan uitrekenen hoeveel extra graden (dus bovenop de omgevingstemperatuur) je nu krijgt per inhoudmaat. Dus extra temperatuur/inhoud is graden per inhoud (vb liter).
Als je dan weet hoeveel graden je hem hem minder heet wil laten worden, zou ik er dat equivalent in inhoud bij doen. Dus vb 2° per L inhoud, en je wil hem 4° laten zakken, dan moet er 2L inhoud bij. En de ventilatie laten mee oplopen met de inhoud.

Ik weet niet zeker of dat dan wel juist uitkomt hoor en of de temperatuur en inhoud wel zo lineair op elkaar reageren. Maar ik zou het zo proberen.
Het kan echter goed zijn dat het niet helemaal klopt...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 09 sep 2012, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tycolaika
#2452982
::) :o helemaal niet . dat is het hem juist ik ben echt een blondje haha
sowwy
ik wil zo wie zo graag dat ik verantwoord droog op wat is dat wat ze zeggen ? 40 graden ?
zodat ik ook karkassen kan drogen zonder dat het gekookt word.
de boman word echt super heet , ik pak em niet graag vast als hij pas uit gaat. dat is toch te warm.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454131
als het maar niet boven de 60 graden is want dan gaan eiwitten stollen en cellen van structuur veranderen ...
alleen lampen zullen niet gaan werken want je hebt ook lucht verplaatsing nodig
verder moet het vocht kwijt uit het terrarium ( dmv luchtverplaatsing ) anders krijg je niets droog
dus :
warmte
luchtverplaatsing
en ventilatie
Laatst gewijzigd door lauraV op ma 10 sep 2012, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tycolaika
#2454132
nah dan ben je bij de bomann al aant verkeerde adres ....
ik wil het graag weten zodat ik weet hoeveel eventuele ventilatie er in de kast moet komen te zitten.
ik had er een thermometer in , en wil dan de ideale droog temp aan houden en niet veel dr boven zitten
en dan ook de temp dat karkassen verandwoord zijn om te drogen (voor mijn eigen doggies)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454136
je zou de bohmann wel op een groter oppervlakte  ( droog inhoud) kunnen gebruiken , de warmte verdeeld zich meer bij een grotere inhoud zodat de binnentemperatuur minder oploopt dan die je nu in je bohmann droger hebt .
rest mij alleen de vraag of de ventilator genoeg "waait"om de warmte te verdelen ....
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454146
de vraag is eigenlijk , wil je je bohmann gebruiken in je nieuwe droger of ga je voor een zelfgemaakte droger vanuit een eigen idee ?

ik bedoel voor beide heb je iets anders nodig .....
wat is eigenlijk het belangrijkste voor te drogen  , dat is lucht ventilatie
dit proces word bespoedigd door een temperatuur dat vocht kan verdampen en afgevoerd kan worden
Door tycolaika
#2454149
ik wil de bomann deksels in mijn kast gaan verwerken , ik heb geen kast van meters bij meters genomen
ik heb zeg maar dit idee genomen alleen geen haardroog kap maar de bomann deksels :

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?p=343

ik kom te kort aan de netten van de bomann het is me gewoon te klein.

er zijn ers meerder die hier een eigen gemaakt droogkast hebben gemaakt, dus dat wil ik ook proberen

ventilatie binnen in , komt er genoeg , ik heb nl ook zulke roosters.

het is gewoon een idee die ik wil proberen en als het dan ook nog lukt ben ik helemaal tevreden :D
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454155
Als je bomann te heet wordt lijkt het me dat je thermostaatje of warmtebeveiliging daarin stuk is. die geeft niet meer aan dat de gewenste temp bereikt is, dus blijft je verwarmingselement denken dat dat niet bereikt is en blijft dus maar verhitten. danmaakt het niet uit hoe groot of klein je kast is.

ik heb ook een bomann staan die te heet wordt. Heb daar ook al van alles mee geprobeerd om de binnentemp minder warm te krijgen, maar dat gaat niet lukken als je warmtevoeler stuk is.

tenminste das mijn kijk erop.
Door tycolaika
#2454160
maar waarom zeggen er heel veel dan dat ze bomann te heet word ?
ze zijn nog geen half jaar oud alle 3. en alle 3 worden ze even heet, dus dat lijkt me sterk dat ze alle 3 stuk zijn.
als ik toch een bomann in een grote kast hang ? ik zeg maar wat , dan word het in de kast toch veel minder heet als op de 5 schalen en lek bak van de bomann zelf ? die ruimte is toch veel kleiner als in een kast ?
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454169
tycolaika schreef: maar waarom zeggen er heel veel dan dat ze bomann te heet word ?
ze zijn nog geen half jaar oud alle 3. en alle 3 worden ze even heet, dus dat lijkt me sterk dat ze alle 3 stuk zijn.
als ik toch een bomann in een grote kast hang ? ik zeg maar wat , dan word het in de kast toch veel minder heet als op de 5 schalen en lek bak van de bomann zelf ? die ruimte is toch veel kleiner als in een kast ?
Een bomann heeft als slecht punt dat hij na een poos gebruik ineens veel warmer wordt dan in het begin. Dan is de warmtevoeler dus stuk lijkt mij. dat bedoelen ze dnek ik met 'snel te heet'.
Als jij goedwerkende bomandeksels op een kast bouwt zal het in die kast, denk ik, net zo heet worden als in een kleinere ruimte met bomannroosters. De boman stoot nl evenveel warmte uit als in een kleine ruimte. Het zal alleen veel langer duren voor die temp bereikt is omdat er meer lucht ( in een grotere ruimte) vewarmd moet worden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door