Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#2436282
Ik heb een afspraak gemaakt om Bindi's gebit  schoon te laten maken,  ze heeft veel tandsteen.  :-\

Hoe kan ik voorkomen  dat dit binnen korte tijd weer hetzelfde is?

Bindi krijgt  alleen nog maar  KVV  ,  of  vlees wat ik zelf maal. Botwerk of een flinke lap pens  is echt geen optie.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2436289
Elke dag tanden poetsen.

Mijn jongste reu krijgt wel elke dag botwerk en gegegeld grote stukken pens, maar ontwikkelt toch heel snel aanslag op zijn tanden. Sinds ik elke avond zijn tanden poets houd ik het redelijk onder controle; ik merk het ook direct wanneer ik een paar dagen niet poets.
Gebruikersavatar
Door nova
#2436291
tanden poetsen was ook het advies van mijn DA.

helpt dit echt?

Bindi laat wel wat gefriemel toe in haar mond, al zal ik het tandenpoetsen moeten trainen
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2436301
nova schreef: tanden poetsen was ook het advies van mijn DA.

helpt dit echt?
Ja! Ik geef hem ook elke dag een beetje orozyme  (zeewier dat goed tegen tandplak moet zijn), echter, zodra ik stop met het poetsen, waarvoor ik een gewone tandeborstel en de tandenpasta met kipsmaak gebruik, zie je de tandplak op zijn tanden komen, ook al krijgt hij dan de orozyme.
Door Brigitte
#2436311
Toen onze honden nog brokken aten was er ook eentje met overmatig veel tandsteen, steeds naar de da om het onder narcose weg te laten halen. Op een gegeven moment ging hij wel 3 x per jaar, en werd ook regelmatig stukjes overgeslagen bij de da. Ik vond het geen optie om dat nog vaker te doen, dus heb ik op internet een hondentandeborstel ( met een borstelkop aan 2 kanten) , en een krabbertje besteld, in het begin was het een heel gedoe, maar na verloop van tijd wenden we er allebei aan om elke avond zijn gebit te poetsen, en een stukje tandsteen weg te krabben, na enkele maanden (!) was zijn gebit schoon, en hebben we dat tot zijn einde zo kunnen houden! behalve veel beter, omdat hij niet meer zo vaak onder narcose moest, was het natuurlijk ook veeeel goedkoper, de da rekende toch steeds zo ergens rond de E 200,-
Door Lizzy
#2436483
Ja, natuurlijk helpt tandenpoetsen echt! Helpt bij jezelf toch ook? Ik zou na het reinigen iedere dag poetsen. Met een zachte tandenborstel (Sensodyne tandenborstels zijn fijn, lekker zacht).
Door SjaakBF
#2437331
Poetsen Miet...
ik heb bij Ilja toen ze nog brok at veel gepoetst, heb haar uiteindelijk de elektrische borstel kunnen aanleren en gemerkt dat dit veel effectiever was dan een gewone borstel. Koop een hondentandpasta zodat er een lekker smaakje aan zit.
Bij een kater Proden Plaque off gebruikt en dat hielp bij hem geweldig, kon na een paar weken het tandsteen er zo vanaf chippen met een nagel.
Ilja heeft zelfs nu op NRV nog last van lichte tandsteen ontwikkeling langs het tandvlees. Niet zoveel dat het niet zelf weg te halen is maar ik probeer bij haar nu de Proden uit om te kijken of ik met een halve dosering bereik dat haar gebit schoon wordt/blijft. Doen we pas 14 dagen dus nog tekort om wat van te zeggen.
Door saluki
#2439489
Ik poets elke week met honden tandpasta en mocht er hard tandsteen zitten haal ik dat weg met een tandsteen krabbertje. Mijn  reuen hebben veel last van tandsteen, liever poetsen dan een stinkende hond of nog erger allerlei ziektes die ze kunnen krijgen van een vieze mond.
Door Parelridder
#2439683
Poetsen is echt een fluitje van een cent en als je het trouw dagelijks doet, houd je het gebit gegarandeerd hartstikke schoon én tandvlees gezond.
't Makkelijkst vind ik het om 't in het vaste avondritueel op te nemen: laatste plasrondje, poetsen en naar bed.

P.s. Géén antibioticakuurtje mee nemen na het gebit reinigen! De tandheelkundig dierenarts zegt dat dit absolute flauwekul is, omdat de bek sowieso vol met bacterieen zit. En de meest voorgeschreven ab bij gebitsreiniging is een specifieke (waarvan de naam suggereerd dat die van toepassing is) terwijl áls je dan toch een ab zou geven voor een gereinigd gebit, een breed spectrum ab voor een bek volgens diezelfde tandheelkundig da een logischer keuze zou zijn. Maar nogmaals: overbodig!
Door wenche
#2452903
Bij ons geven we eigenlijk nooit een ab-kuur mee na reiniging..

Poetsen en eventueel krabben is idd een goede optie om geld te besparen ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2455367
Inmiddels probeer ik zo goed en kwaad als het gaat, de tanden te poetsen bij mij honden.
vrijdag moet Bindi gaan

Bovenkaak gaat, hoektanden ook,  maar de ondertanden  poetsen is  gewoon waardeloos. Ik kom er niet goed bij  >:(

Mn honden doen er minder moeilijk over dan  ik verwachte.  Als ik bij de ene  aan het poetsen ben, dan komt de andere de tandpasta oplikken  ;D ;D ;D Schiet  lekker op zo  ;D ;D
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2455384
nova schreef: Bovenkaak gaat, hoektanden ook,  maar de ondertanden  poetsen is  gewoon waardeloos. Ik kom er niet goed bij  >:(

Mn honden doen er minder moeilijk over dan  ik verwachte.  Als ik bij de ene  aan het poetsen ben, dan komt de andere de tandpasta oplikken  ;D ;D ;D Schiet  lekker op zo  ;D ;D
Ja, hier worden ook elkaars monden afgelikt tijdens het poetsen om maar een beetje tandpasta te bemachtigen. Wanneer ze klaar zijn mogen ze 1x van aan de tube likken.

Ik laat ze tussen mijn benen op hun zij liggen (ik zit op een kussen van de honden). Het hoofd ligt dan in mijn schoot. Mondje open en ik kan overal poetsen, ook beneden en aan de achterkant van de tanden. Wanneer de ene kant klaar is draaien ze zich om en gaan op hun andere zij liggen, waarna ik de andere kant poets (of krap).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door