Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door TuttiFrutti
#2451958
Ik zou graag wat denkhulp van jullie willen.

Badu is begin juli dmv laparascopie geholpen. Sindsdien eet ze nog steeds 4% en is gek genoeg iets afgevallen. Nou heb ik sinds juni ook een pup in huis dus misschien dat ze meer verbruikt door meer spelen e.d.
Toch wou ik een bloedonderzoek om te kijken of alles wel in orde is. En wat blijkt? Dat een van de nierwaarden afwijkend is, namelijk de ureum. Normaal tussen 5,2-9,1 en bij haar was het 15,4. Creat en de rest waren allemaal in orde. Volgende week doen we weer een herhaling om te kijken hoe het ervoor staat. Daarnaast is haar urine basisch (8-9) terwijl ik altijd dacht dat honden die vlees eten zuurder urine hebben. Soortelijk gewicht is in orde. De da heeft zo niet echt een veklaring voor.
Moet ik aan de hand van die gegevens iets in haar menu gaan veranderen of draai ik een beetje door??
#2451983
Alles staat en valt met de meetmethode. Was de urine vers? Zo niet dan wordt die steeds basischer, een uurtje of wat, zelfs in de koelkast bewaard, kan al een te hoge waarde opleveren.
Was je hond echt nuchter toen het bloed werd afgenomen? Dus minstens 12 uur niks gegeten, liefst langer? Ook dat beïnvloedt de uitslagen.
Door TuttiFrutti
#2451988
Urine was super vers. Buiten geplast (ze kan op commando plassen) en gelijk naar binnen met urine.
Ze had s'avonds rond een uurtje of 8 gegeten en het onderzoek was de volgende dag  rond 3u s'middags.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2452099
Bij zo'n hoge pH zou ik een blaapunctie laten doen en een bacteriekweek inzetten.
Het soortelijk gewicht van de urine was goed en het kreatinine niet verhoogd, dus jouw hond heeft in ieder geval geen nierproblemen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2452468
Urineonderzoek op eiwitten is alleen betrouwbaar als het door middel van een punctie is afgenomen.
De urine kan anders vervuild zijn met eiwitten uit de plasbuis en/of vulva.

Bij mijn hond waren in de urine ook eiwitten te zien, toen deze met een punctie was afgenomen totaal niet!
Door TuttiFrutti
#2454487
Vandaag dus weer een urine- en bloedonderzoek gedaan.
Urine is nu wel erg netjes. PH was mooi zuur en er zaten geen ontstekingscellen of eiwit meer in.
Het bloed was ook beter. Ureum nog wel net boven de grens, 10.8 mmol/l.
Ik ben nu wel een beetje opgelucht maar blijf het raar vinden. In al mijn paniek had ik gelijk solidago van a.vogel gekocht. Kan het kwaad om te geven of is dat beter van niet? En moet ik nu nog opletten met bv geiten/hertenribben ivm fosfor of kan ik dat met een gerust hart geven?
Door Lizzy
#2454668
RvT schreef: Vandaag dus weer een urine- en bloedonderzoek gedaan.
Urine is nu wel erg netjes. PH was mooi zuur en er zaten geen ontstekingscellen of eiwit meer in.
Het bloed was ook beter. Ureum nog wel net boven de grens, 10.8 mmol/l.
Ik ben nu wel een beetje opgelucht maar blijf het raar vinden. In al mijn paniek had ik gelijk solidago van a.vogel gekocht. Kan het kwaad om te geven of is dat beter van niet? En moet ik nu nog opletten met bv geiten/hertenribben ivm fosfor of kan ik dat met een gerust hart geven?
Dikke kans dat het over 3 maanden weer goed is. Misschien heeft er toch wel eens een ontsteking gezeten. Je kunt best een paar weekjes Solidago geven, dat kan geen kwaad. Ik zou zelf de voeding niet aan passen maar als je een tijdje geen grote vleesbotten wil voeren kan dat ook zeker geen kwaad!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door