Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjoleine
#2450904
Ik droog vrij veel, gewoon als tussendoortje en ook als handig om mee te nemen.
Nu droog ik probleemloos vleugeltips, maar zou je ook karkasjes kunnen drogen, als je die opknipt in delen?
Of zitten daar te harde botdelen aan?

Ik denk dan aan kwartel en duif, niet aan grote zaken als gans of zo.
Iemand een idee?
Door ien
#2451379
Ik heb wel konijnkarkas in stukken geknipt en gedroogd in mijn droogkastje. Dat ging prima. Dus gewoon proberen lijkt me, jouw droger kun je instellen qua temperatuur dus dat zou genn probleem moeten zijn. En trouwens de konijnkarkas werd hier niet opgegeten daarom maar geprobeerd te drogen en toen lustte hij het wel dus desmaak lijkt ook goed te blijven  ;D
Door Wendi
#2451437
[quote="ien"]
Ik heb wel konijnkarkas in stukken geknipt en gedroogd in mijn droogkastje. Dat ging prima. Dus gewoon proberen lijkt me, jouw droger kun je instellen qua temperatuur dus dat zou genn probleem moeten zijn. En trouwens de konijnkarkas werd hier niet opgegeten daarom maar geprobeerd te drogen en toen lustte hij het wel dus desmaak lijkt ook goed te blijven  ;D
[/quote]

of juist niet natuurlijk 8)
Door robbiekomvoor
#2451473
Ik zou het zelf niet aandurven om gedroogde karkasjes te geven.
Mijn bomann wordt vrij heet tijdens het drogen en het bot knetterhard.
Door Marjoleine
#2451800
Ik droog ook visjes en ook vleugeltips.
Maar ik zit inderdaad met die botjes.

Drogen gaat met veel prima hier en ze eten het graag, meestal beter zelfs.
Vandaar mijn idee, misschien krijg ik ze zo aan meer smaken dan nu.

@Ien, had jij de botten e rnog in met dat konijn?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2451819
ik had laatst zo een klein duifje van jolanda , die vonden ze rauw niet lekker ....
en alles wat ze niet rauw eten gaat in de droger  :biggrin2:
was de volgende dag een lekkere kauwsnack die er goed in ging bij de dames ;)
Door ien
#2451845
[quote="Marjoleine"]
Ik droog ook visjes en ook vleugeltips.
Maar ik zit inderdaad met die botjes.

Drogen gaat met veel prima hier en ze eten het graag, meestal beter zelfs.
Vandaar mijn idee, misschien krijg ik ze zo aan meer smaken dan nu.

@Ien, had jij de botten e rnog in met dat konijn?
[/quote]

Ja ik had de botten er nog in maar ik had het gedroogd in mijn droogkastje, dat is dus gewoon drogen op de natuurlijke manier.
Ik moet trouwens zeggen dat ik je verwarde met een ander forumlid waarvan ik weet dat die een droger heeft waarbij instelbaar is. Ik denk namelijk wel dat je op moet passen dat je het niet op een te hoge temperatuur droogt. Ik heb het een keer uitgetest: ik had eendevleugeltjes in de droger gedroogd en andere vleugeltjes op de natuurlijke manier gedroogd. Het bot wat was gedroogd in de droger was veel harder geworden dan het bot wat op de natuurlijke manier was gedroogd.
Door Marjoleine
#2451939
[quote="lauraV"]
ik had laatst zo een klein duifje van jolanda , die vonden ze rauw niet lekker ....
en alles wat ze niet rauw eten gaat in de droger  :biggrin2:
was de volgende dag een lekkere kauwsnack die er goed in ging bij de dames ;)
[/quote]
Ik heb er hier dus ook een paar die duifjes niet blieven, vandaar dat ik hieraan dacht.
Lever en nier willen ze ook alleen uit de droger namelijk.

Wat voor droger heb jij?
Door Marjoleine
#2451992
Hm, de duif die ik hier heb is ongeveer zo groot als mijn hand, sommige kleiner. Handpalm, althans.
ik knip het wel in stukken, anders gaat het erg lang duren schat ik.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2451997
deze (dacht diamantduifjes of zo) hadden wel hele dunne botjes ....

(zag overigens dat ze weer bij jolanda in het topic stonden  ;) )
Door ien
#2452420
misschien kun je proberen het heel kort te drogen dan is het wel niet langer houdbaar maar dan kun je wel testen of ie het zo wel lust. Misschien als je het een paar uurtjes droogt dat ie het wel eet en dan loop je ook minder risico dat de botjes te hard worden.. Tenminste dat denk ik zo.
en als ie het na een paar uurtjes drogen wel lust zou je misschien toch een grotere hoeveelheid kunnen drogen en dan de rest in de vriezer bewaren. Maar ik weet niet hoe het dan zit met de gedroogde smaak als je ze daarna weer in de vriezer doet  :-\ Als het echt goed gedroogd is maakt het niet uit maar hoe het zit als het maar korte tijd gedroogd is  :-\

Ik heb zo ook een bomann droger en die is dus niet instelbaar qua temperatuur en dan word het bot toch best hard.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door