Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Chico
#2448643
Hallo,
even wat hulp gevraagd bij het elimineren.
Mijn hondjes aten de broken van Cavom, maar langzamerhand toch overgestapt op kvv. Toen Roovy Cavom at had hij erg veel jeuk. Toen ik lotgering ging voeren is het een hele tijd goedgegaan. Helaas is een tijd geleden de jeuk weer begonnen.
Wat hij wekelijks krijgt is:
-gehele sardien of horsemakreel
-lotgering compleet (lam, rund, kip)
-lotgering penmix (lamspens, runderpens, schapenvet en kippenbotten)
-eendennekken
-kippennekken
-eieren

Wat zouden jullie doen en/ of schrappen?
Door erica01
#2448730
Hoi,

Ik ken het merk lotgering niet maar ik denk dat dat niet zo veel uitmaakt.
als je een eliminatie-dieet aanbiedt om er achter te komen waar je hond allergisch voor is, dan denk ik dat je te veel soorten vlees door elkaar geeft en zul je er niet zo snel achter kunnen komen waar de jeuk vandaan komt. Dan terug naar af en beginnen met 1 vleessoort en dit uitbouwen.
als je al verder bent in je zoektocht dan zou ik als eerste de kip weghalen. Dit advies is gebaseerd op persoonlijke ervaring; 1 van mijn honden is allergisch voor kip, maar niet voor kalkoen en eend.

succes!
Door nienk
#2448760
een eliminatie dieet luistert nauw, en kan mijns inziens maar op 1 manier:

6 weken (minstens) lang niets anders dan 1 diersoort voeren die de hond nog nooit gegeten heeft.

het liefste doe je dit middels BARF, dan weet je immers precies wat je voert. je voert dan een volledig barf menu, maar liefst zonder maag (ivm eventuele maag inhoud). als volledige barfen niet mogelijk is ga je op zoek naar een kvv merk dat een smaak heeft met maar 1 diersoort erin en niets anders.

als deze 6 weken voorbij zijn èn de klachten over zijn, ga je 1 diersoort tegelijk toevoegen. mochten na die 6 weken de klachten flink verbeteren, maar nog niet over zijn, dan ga je nog een paar weken door, totdat de klachten stabiel zijn.

iedere diersoort die je toevoegt voer je zo'n 2 weken. gaat het goed? mooi. dan is de hond niet allergisch en kan je weer iets nieuws erbij nemen. gaat het weer mis? dan weet je dat hij er niet tegen kan. je gaat weer terug naar de diersoorten voor de reactie, en voert deze net zo lang tot de klachten weer stabiel zijn + een week of 2.

voor de rest houdt je ALLES gelijk. beschouw het veranderen van bijvoorbeeld schoonmaak/was/verzorgingsproducten van zowel je zelf als de hond als nieuwe diersoort en trek dus 2 weken uit om daar in iets te veranderen. ook andere voedingsmiddelen als groente, fruit, e.d. voeg je op deze manier toe.

Reus zijn eliminatie ben ik begonnen op Tinlo Barfmenu konijn. we zijn nu iets van anderhalf jaar bezig en hij eet inmiddels iets van 8 diersoorten in een lekker gevarieerd barfmenuutje.

succes!
Door Chico
#2449721
Dus als ik het goed begrijp geef ik hem 6 weken lang één diersoort.
Als dat goed gaat, kan ik er nog één dier soort aan toevoegen.
Ik lees hier toch wel dat er meer honden allergisch reageren op kip.
Maar geld dit dan ook voor eend? dit is ook gevogelte en eet graan.
Wat levert over het algemeen minder allergische reacties op lam of rund?
Aangezien ik geen idee heb wat de jeuk veroorzaakt wil ik eerst helemaal stoppen met tussendoortjes.

En ja die zijn ongezond: bonzo smulkoekjes & mergpijpjes en soms een rijstenwafel.
Binnen hoeveel dagen moet ik merken dat hij minder jeuk heeft?
Kan ik dan bijv. 2 weken als maat staf houden of is dit 1 week of 6?

Wel weet ik dat ik andere koekjes geef, zijn jeuk enorm verergert.
Ook is hij enorm gevoelig voor slootwater.
Als hiji de sloot springt, zit ik de volgende dag bij de DA omdat hij zijn huidje tot bloedens toe open bijt.

Hij is dus erg gevoelig op zijn huidje.
Door nienk
#2450048
graan, rijst e.d. zijn het vaakst de veroorzaker van jeuk e.d. bij honden. stoppen  met alles waar dat in zit, zou dus goed genoeg kunnen zijn om de jeuk weg te nemen.

helaas komen allergieën zelden alleen, dus de kans is tevens aanwezig dat de hond ook nog allergisch is voor een of meerdere diersoorten. de enige juiste en betrouwbare manier om daar achter te komen is met het eliminatie dieet zoals ik beschreef. (en wat je inderdaad  goed begrepen had)

volgens mijn dierenarts zijn kip en rund de de diersoorten waar honden het vaakst allergisch op reageren. maar dat is slechts statistiek en zegt maar beperkt iets over 1 hond.
Door Chico
#2451439
Dat kip veel allergische reacties oplevert, valt me nu pas op.
En hj eet nagenoeg iedere dag kip. Vind het wel moeilijk om hem 6 weken lang 1 dezelfde diersoort te geven. Zag bij kiezenbrink de fazantmix, dat heeft hij nog nooit gegeten. Ik betwijfel of die compleet is.
Door nienk
#2451638
[quote="Chico"]
Dat kip veel allergische reacties oplevert, valt me nu pas op.
En hj eet nagenoeg iedere dag kip. Vind het wel moeilijk om hem 6 weken lang 1 dezelfde diersoort te geven. Zag bij kiezenbrink de fazantmix, dat heeft hij nog nooit gegeten. Ik betwijfel of die compleet is.
[/quote]

heeft hij konijn al eens gegeten? konijn is makkelijk te krijgen, zowel als complete kvv (bijvoorbeeld Tinlo barfmenu) als in losse onderdelen.
Door Kristien9384
#2451706
Als je een eliminatiedieet wilt opstarten, is eend eigenlijk het meest geschikt omdat dat een dierlijk eiwit is dat de hond/wolf van nature niet kent en er dus nog geen intolerantie tegen opgebouwd heeft. Maar omdat er ook veel honden allergisch zijn voor granen, zou je een kvv moeten hebben zonder granen (bijvoorbeeld de diabetes-variant bij Carnibest) of barfen met eend en een beetje groenten. Verder natuurlijk opbouwen zoals Nienk al beschreef.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2451945
Max heeft het een hele tijd goed gedaan op lotgering, maar van de ene op de adnere dag begon de jeuk. Ik heb het toen nog even aangekeken, wat gewisseld met voer. Op het moment dat ik stopte met Lotgering en andere kvv ben gaan voeren was de jeuk ook weg.
Door nienk
#2452234
[quote="Kristien9384"]
Als je een eliminatiedieet wilt opstarten, is eend eigenlijk het meest geschikt omdat dat een dierlijk eiwit is dat de hond/wolf van nature niet kent en er dus nog geen intolerantie tegen opgebouwd heeft. Maar omdat er ook veel honden allergisch zijn voor granen, zou je een kvv moeten hebben zonder granen (bijvoorbeeld de diabetes-variant bij Carnibest) of barfen met eend en een beetje groenten. Verder natuurlijk opbouwen zoals Nienk al beschreef.
[/quote]

hier ben ik het niet helemaal mee eens. een hond (of mens) kan alsnog allergisch zijn voor iets wat hij nog nooit gegeten heeft, maar de kans is wel veel kleiner. overigens is een intolerantie ook niet hetzelfde als een allergie. intolerantie geeft maag/darm problemen, allergie jeuk/oog/oor problemen. (beide kunnen wel ook de andere klachten veroorzaken)

ook groente beschouw je als een aparte diersoort en die je 1 voor 1 toe te voegen en voor iedere soort een paar weken te tijd te nemen! dus niet beginnen met en diersoort èn groente.

graan is inderdaad de grootste jeuk ellende veroorzaker nummer 1. graan vrij gaan voeren is dan ook sowieso stap 1.

maar Els en Max heeft ook een punt. Lotgering lijkt relatief vaak klachten te veroorzaken. dat blijkt hier op t forum, maar mijn dierenarts stelde hetzelfde. Net als bijvoorbeeld Tinlo relatief vaak (te) harde ontlasting oplevert.
Door Chico
#2452329
Eend heeft roovy vaker gegeten, dus dat zal niet werken. Konijn heeft hij nog nooit gehad. Maar ik heb geen idee  waar ik dat kan halen.De meeste online verkopers hanteren en min. Afname en ik
Heb maar voor 6 weken nodig voor een klein hondje van 11kg.
Om mijn andere hond mee te laten doen vind ik ook weer zo wat aangezien hij het super doet op lotgering.
Door nienk
#2452364
[quote="Chico"]
Eend heeft roovy vaker gegeten, dus dat zal niet werken. Konijn heeft hij nog nooit gehad. Maar ik heb geen idee  waar ik dat kan halen.De meeste online verkopers hanteren en min. Afname en ik
Heb maar voor 6 weken nodig voor een klein hondje van 11kg.
Om mijn andere hond mee te laten doen vind ik ook weer zo wat aangezien hij het super doet op lotgering.
[/quote]

waar ergens woon je?

je kan in de verzamel/vraag&aanbod hoek kijken en een oproepje plaatsen, misschien is er bij jou in de buurt wel iemand die samen met je wilt bestellen. of loopt er net toevallig een lijntje met konijn langs jou.

ik ben Reus zijn eliminatie dieet begonnen op Tinlo Barfmenu Konijn. is prima bevallen, maar ik geef toe dat elimineren met kvv eigenlijk niet ideaal is en volledig zelf samen stellen de voorkeur heeft.
Door Chico
#2453044
als i knaar Tinlo kijk is daar ook groente aan toegevoegd, maar het is beter dus om enkel konijn te gevn.
Als ik kijk naar kiezenbrink die heeft een konijn mixmet de volgende verhouding:

Konijnenmix 70% konijnkarkas, 15% konijnenhartjes, 15% konijnenlong

Daar moet ik nog konijnenvlees aan toevoegen lijkt mij.
Door Chico
#2453049
Ik woon overigens in Den Haag. Tijdens het googlen kwam ik terecht bij Richard Vers Voeding, voorheen Herby. Maar hij verkoopt ook een konijnenmix, wat volgens mij wel goede verhouding heeft:

Konijn Barfdiner, gemalen 1000 gram  € 3,75
€ 3,25
U bespaart: € 0,50 (incl. btw)
Ingrediënten : Konijn enkelvoudig, 75% konijnvlees, 20% konijnbot, 5% konijnorgaan. Alleen eigen vitaminen. Zonder toevoegingen, bindmiddelen, geur-, kleur-en smaak-stoffen. Ontdooien in de koelkast, daarna nog 2 dagen houdbaar


Het liefst voer ik een kvv waar ik niets meer aan hoef toe te voegen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door