Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door somali23
#2433828
Ik heb sinds 8 weken twee Somali kittens in huis. Van de fokster kreeg ik royal canin mee, maar ik heb ze langzaam over gezet op KVV (Carnibest). In het begin ging het goed en aten ze er goed van. Ik zag ook meteen verschil! (vollere vacht, minder stinkende mondjes, minder stinkende bak). Helaas eten ze de laatste tijd veel te weinig, ze komen ook niet snel genoeg aan. Ik heb veel geprobeerd al: 'goed' blik erdoor, zalm erdoor, eitjes bijgeven.. Als test heb ik eergisteren een klein schaaltje brokjes neer gezet en dat werd naar binnen gewerkt alsof ze een week niet gegeten hadden. Ik vind het zielig als ze honger lijden, maar ik wil echt niet terug naar brokken. Heeft iemand tips? 

Alvast bedankt!
Door *Flip*
#2433951
Hoe oud zijn de kittens nu en wat wegen ze? Hoe lang eten ze al minder? Hoeveel eten ze normaal en wat is nu erg weinig? Hoeveel kwamen ze eerder per week aan en hoeveel nu ze minder eten? Merk je verder iets aan ze, dat ze minder lekker in hun vel zitten? Met iets meer info kunnen we gerichtere tips te geven ;)

Het kan goed aan het warme weer liggen. Met temp boven de 20 graden en zon wordt hier nog maar 1x per dag gegeten en de helft van normaal.
Je kan ook eens een andere KVV proberen, of een lapje vlees. Sommige katten vinden KVV saai worden en willen een ander smaakje of juist knagen.

Niet snel aankomen is niet erg, zolang ze maar niet afvallen. Kittens (geldt voor alle dieren in de groei) zullen hun energie als eerst gebruiken om te groeien, als ze te veel voeder krijgen dan gaan ze pas vet aan zetten. Op dat moment groeien ze dus op hun maximale snelheid en dat is eigenlijk niet goed, omdat de gewrichten dit niet bij kunnen houden.
Bij katten (tenzij grote rassen) zal je daar niet snel problemen mee krijgen, maar meer een voorbeeld om duidelijk te maken dat snel groeien echt niet nodig is.

edit: het aanvallen op brokken hoeft niet te betekenen dat ze honger lijden. Als mijn buurvrouw niet goed op let als haar achterdeur open staat vreet Flip in no time brokken voor 2 katten op, ook als hij net een kwartel weg gewerkt heeft...
In brokken zitten nou eenmaal smaak- & geurversterkers die verslavend zijn. Chips heeft op mij dezelfde uitwerking, hoef ik echt geen honger voor te hebben :D
Laatst gewijzigd door *Flip* op di 21 aug 2012, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door somali23
#2434034
Dank je voor de snelle reactie.

Ik had ook al bedacht dat het warme weer voor een deel de schuld zou kunnen hebben. Goed om te weten dat snel een bak brokken naar binnenwerken niet betekent dat ze honger lijden. Klinkt logisch!

De twee katertjes zijn 20 weken nu en wegen 2600 gram en 3100 gram (de kleine heeft achterstand opgelopen bij de moeder, moest met de fles grootgebracht worden). Ze eten al anderhalve week minder en eten elk 100 gram per dag, ik zet uiteraard meer neer. In die tijd zijn ze allebei ongeveer 100 gram aangekomen. Daarvoor was dat 150 gram of meer. Ze zijn iets rustiger door de warmte, maar verder zijn ze heel erg tierig (somali's he :) ), het gaat goed met ze.

Ik zal eens iets te knagen neer zetten, kijken of dat werkt. Ze zijn natuurlijk pas net aan de KVV dus ik hoop dat ze er niet nu al op uitgekeken zijn. Ik geef al meerdere smaken door de week heen..
Gebruikersavatar
Door koekje
#2434057
Ik vind de gewichten niet raar of ziek klinken.
Ander merkje kvv kan je ook nog proberen. Toen Ot nog kvv at, raakte ze ook vrij snel moe van 1 smaak en moest ik op tijd afwisselen. En met een nieuwe smaak deed ze weer moeilijk, want dat was ineens een andere smaak. Ot eet tegenwoordig barf en het gezanik is voorbij.
Door *Flip*
#2434289
somali23 schreef:
De twee katertjes zijn 20 weken nu en wegen 2600 gram en 3100 gram (de kleine heeft achterstand opgelopen bij de moeder, moest met de fles grootgebracht worden). Ze eten al anderhalve week minder en eten elk 100 gram per dag, ik zet uiteraard meer neer. In die tijd zijn ze allebei ongeveer 100 gram aangekomen. Daarvoor was dat 150 gram of meer. Ze zijn iets rustiger door de warmte, maar verder zijn ze heel erg tierig (somali's he :) ), het gaat goed met ze.
Dat klinkt helemaal niet verkeerd. Heb t ff opgezocht, maar Somali´s worden maar tss de 2,5-5kg. 100gr per dag is ook niet weinig hoor! Er staan in de katten hoek menu's van volwassen binnenkatten die maar 90 gr per dag krijgen, omdat ze anders te dik worden.
Met 5-6mnd is de hele snelle groei ook wel voorbij, dus zullen ze in verhouding ook steeds minder eten nodig hebben.

Volgens mij niets om je zorgen over te maken hoor!
Door somali23
#2434293
Vandaag inderdaad een ander merk erbij gehaald, en stukje vlees met bot, kijken wat ze daarmee doen.. Bedankt voor jullie uitleg! Nieuwe katten eigenaren zijn iets te snel bezorgd he ;D
Door Khari
#2447490
Oei oei oei somali kittens  :mbounce:
Ik heb hier ook 4 somali's en een variant  :biggrin2: geweldig ras.

Ik merk bij mijn somali's dat ze carnibest niet te lang achter elkaar moeten eten, raken hier toch wat op uitgekeken. Hier willen ze echt afwisseling in merken en ik stel ook zelf samen.
Bibi en all animal worden hier ook goed gegeten. Als ik dit met grote regelmaat afwissel blijven ze alles goed eten. Soms moet ik ze even lijmen met een blikje erdoor, maar dan eten ze het daarna ook weer zonder.

Brokjes willen ze hier ook graag eten, maar is hier best wel taboe met een blaasgruis kater en dat ze hierdoor meteen weer stinkende dunnere ontlasting krijgen.

De kittens zitten op een prima gewicht hoor en inderdaad als ze ieder geval aan blijven komen is het prima, normaal als het ene keer wat harder gaat dan de andere keer. Het aankomen in gewicht zal ook steeds minder hard gaan nu.


Puur uit eigen nieuwschierigheid ;), mag ik weten waar je ze vandaan hebt en uit welke lijn?
Door Parelridder
#2448437
Katten zijn niks dommer dan honden (in tegendeel..??) Pas op dat ze je niet leren dat als ze niet zo veel eten, er van alles uit de kast gerukt wordt wat misschien nog veel lekkerder is ;)
Menig puppy-eigenaar trapt hier in, want we kijken nou eenmaal allemaal bezorgd naar ons frummeltje.
Katten die kvv aten, zou ik bij tuttig eetgedrag geen blikjes en brokjes gaan geven. Ik begrijp de verleiding absoluut, maar de boodschap die je ongewild geeft is dat dit óók een optie is. En dat maakt het de moeite waard om te gaan neuzelen, toch? :P
Afwisseling in diverse smaken werkt stimulerend op de eetlust, in het bijzonder bij minder goede / kritischer eters, waar veel katten toch wel onder vallen. Maar ook dan zou ik zelf nooit een afgedankte maaltijd omwisselen of aanvullen tot ze het (hopelijk) wel gaan eten, maar pas de vólgende maaltijd een andere laten zijn, zodat ze niet leren dat miepen loont.
Veel plezier met je kittens!!!!!
Door Too
#2449261
*Flip* schreef: Dat klinkt helemaal niet verkeerd. Heb t ff opgezocht, maar Somali´s worden maar tss de 2,5-5kg. 100gr per dag is ook niet weinig hoor! Er staan in de katten hoek menu's van volwassen binnenkatten die maar 90 gr per dag krijgen, omdat ze anders te dik worden.
Met 5-6mnd is de hele snelle groei ook wel voorbij, dus zullen ze in verhouding ook steeds minder eten nodig hebben.

Volgens mij niets om je zorgen over te maken hoor!
::)
En nu zelfs maar 80gr.........

Ik ga verder met Flip 'mee' , t klinkt niet alsof ze echt onder een normaal gewicht zitten en als ze lekker in hun vel zitten, netjes groeien en gezellig actief zijn gaat t vast helemaal goed komen met t grut.

Mijn dames 'barfen' en krijgen elke dag wel een ander smaakje/beestje voorgezet máár als ze iets niet zo lekker vinden hebben ze mooi pech :
na een paar minuten gaat de hap terug de koelkast in en de volgende ronde krijgen ze t gewoon weer geserveerd Ik heb heb tijdlang gedacht dat Cera echt geen houtduif lustte [en dat CaToo t met lange tanden at] maar t blijkt erg afhankelijk te zijn van de 'versheid' van t duifje -is duif bv. [te] vaak ontdooid dan wordt er wat moeilijker gedaan dan wanneer t een kakelvers/snel ingevroren duifje is.
Ik zeg niet dat je je mini's moet laten vasten/hongeren maar een keer niet of weinig eten is helemaal niet zo vreselijk hoor
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2450640
Too schreef: ::)
En nu zelfs maar 80gr.........

Ik ga verder met Flip 'mee' , t klinkt niet alsof ze echt onder een normaal gewicht zitten en als ze lekker in hun vel zitten, netjes groeien en gezellig actief zijn gaat t vast helemaal goed komen met t grut.

Mijn dames 'barfen' en krijgen elke dag wel een ander smaakje/beestje voorgezet máár als ze iets niet zo lekker vinden hebben ze mooi pech :
na een paar minuten gaat de hap terug de koelkast in en de volgende ronde krijgen ze t gewoon weer geserveerd Ik heb heb tijdlang gedacht dat Cera echt geen houtduif lustte [en dat CaToo t met lange tanden at] maar t blijkt erg afhankelijk te zijn van de 'versheid' van t duifje -is duif bv. [te] vaak ontdooid dan wordt er wat moeilijker gedaan dan wanneer t een kakelvers/snel ingevroren duifje is.
Ik zeg niet dat je je mini's moet laten vasten/hongeren maar een keer niet of weinig eten is helemaal niet zo vreselijk hoor
Hoeveel wegen deze katten dan?
Want ik heb zelf een kater, Cuzco die, vind ik , erg moeilijk afvalt. Hij zou ideaal zo'n 5 kg wegen en weegt er nu meer dan 6....
Hij krijgt zo'n 130gr per dag. Soms ietsje meer, maar meestal maar dit. Ik kan nog wel wat zakken, vb tot 100gr, maar dan krijgt hij dus maar 2% van zijn ideale gewicht. Zijn er nog katten die daarop zitten? Of is dit wel erg weinig.

Ik begin me soms zorgen te maken of er niet iets met hem scheelt (schildklier vb), maar misschien zijn er gewoon katten die erg weinig nodig hebben?
Mijn poes zit op 3% en mijn andere kater bijna 4%. Het is dus wel steeds zielig om te zien dat Cuzco zo'n kleine portie krijgt en hij is natuurlijk diegene die net het meest van eten houdt. Of hij nu echt honger heeft, of gewoon maar zin in eten, kan ik niet vaststellen...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2450647
Ik geloof dat Too kleine flatpoezies heeft. En dat zijn geen kittens meer.
Ot is ook maar 3,5 kilo en als ze wat minder springveer zou zijn, zou ze ook eerder aan de 80-90 gram per dag komen (ruime 2%). Nu is Ot wel een springveer en eet ze bijna 150 gram op een dag; net zoveel als spekkige zus Sien die 5 kilo weegt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2450655
koekje schreef: Ik geloof dat Too kleine flatpoezies heeft. En dat zijn geen kittens meer.
Ot is ook maar 3,5 kilo en als ze wat minder springveer zou zijn, zou ze ook eerder aan de 80-90 gram per dag komen (ruime 2%). Nu is Ot wel een springveer en eet ze bijna 150 gram op een dag; net zoveel als spekkige zus Sien die 5 kilo weegt.
Tja, het gekke is dat Cuzco even actief is als Luis en dus maar iets meer dan de helft eet. Momenteel weegt hij meer, maar Luis is eigenlijk wel ietsje groter dan Cuzco (zo'n halve kg in ideaal gewicht). Luis kan blijkbaar gewoon veel gebruiken... Das dan net het tegenovergestelde...
Door Limpy
#2450675
Pekke staat ook maar op 2%, das 100 gram.
Zou ik hem meer geven, wordt het echt een olifant.
(voor een oosterling vind ik hem al flink aan de maat terwijl hij ook type springveer is)

Traagwerkende schildklier komt bij katten relatief weinig voor dacht ik...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2450677
Limpy schreef: Pekke staat ook maar op 2%, das 100 gram.
Zou ik hem meer geven, wordt het echt een olifant.
(voor een oosterling vind ik hem al flink aan de maat terwijl hij ook type springveer is)

Traagwerkende schildklier komt bij katten relatief weinig voor dacht ik...
Hmmm, dan zal ik gewoon nog maar wat zakken in percentage.
Het is dat hij zo zielig kan kijken als zijn pot weer op 3 tellen leeg is... :(
Door Parelridder
#2450804
Sanne kan nog best wat hebben: 11,5 jaar, gecastreerd, niet uiterst speels meer (soms de dolle 5 minuten en komt ook dagelijks buiten in relatief spannend gebied). Weegt max. 3,5 kilo en eet per dag een ons + 2 maal per week en kuikentje.
Maar t.a.v. de honden is het voor mij een heel herkenbaar verhaal dat eentje goede trek heeft én net zo aktief is als de ander, maar toch echt een wat kleinere portie nodig heeft. Niks menselijk is onze huisdieren vreemd ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door