Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2449398
Hallo,

Ik vraag dit voor mij en voor iemand anders. Wij hebben dwergpinschers, en vragen ons af hoe je nu toch prooidieren kan geven (met huid en haar/veren ) aan kleine hondjes en toch zorgen dat ze compleet krijgen. B.v. ik heb twee dwergpinschers die normaal (ik geef nu volgens het nrv principe) 70 en 90 gram vlees per dag krijgen. Je kan het dier dan wel in stukken hakken maar dan eten ze dus niet volledig die dag, of verdeel je dan 1 beest over meerdere dagen? Is dit dan genoeg qua afwisseling. Verder weet ik nog niet eens of mijn hondjes ueberhaupt huid en haar zouden lusten dat zou ik eerst eens moeten proberen, alhoewel konijnenoren (behaard) er wel gewoon ingaan. Het gaat ook nog om een puppy dwergpinscher die dus wel al kuikentjes heeft gehad en dat gaat goed, maar een kuikentje is dat dan wel volledig voer. Ik vind het moeilijk en ik zou er nooit aan beginnen normaal gesproken, maar door die andere persoon die er nu aan wil beginnen met haar dwergpinscher ben ik nu ook wel nieuwsgierig. Dit pupje is 4 maanden en eet al eendenkoppen, kuikentjes etc. en zij zegt ook als ze spiervlees krijgt is het hap slik weg en totaal geen uitdaging voor haar.... Ik ben benieuwd naar jullie tips. Misschien zijn er wel hier mensen die kleine honden hebben en prooidieren geven ik ben benieuwd.

Karin
#2449461
bij mijn weten is een kuiken niet volledig omdat dit niet volgroeid is.

de rest weet ik niet, maar ik denk dat je dit gewoon kan opdelen, zolang ze over 1week (?) alle onderdelen maar binnen krijgen en ze 5 diersoorten (?) in 6wk (?)binnen krijgen.
Pin mij niet op getallen vast.... een zwak punt bij mij..... maar daar kunnen anderen je wel antwoord op geven volgens mij.
#2450052
ik wou het met Reus ook eens proberen, maar die moest helaas niets hebben van muizen en ratten (ja, mee spelen, en leuk laten slingeren enzo). kwarteltjes zullen voor die van jou wat groot zijn. baby konijnen naast heel erg duur waarschijnlijk ook te groot.

sardientje bijvoorbeeld kan wel, geef je ze allebei een halve, en dan de ene keer de een de kop en de andere keer de ander de kop.

dat kan je met kwartel trouwens ook doen, met een goed bijltje hakkie tjak je een kwartel zo door midden denk ik.
#2450149
Al dat kleine spul is heel makkelijk doormidden te hakken. Maar als een muis te klein is, kun je toch 2 geven? Ook kwartels kun je halveren, maar hier zit een kwartel rond de 80 gram (schoongemaakt) en wat denk je van sprotjes (vis) die zijn ook heel klein en kun je misschien twee van geven.
Pas uitgekomen kuikens zijn inderdaad niet volledig. Zij hebben de dooier van het ei nog in hun buik zitten en leven daar de eerste paar dagen van. Maar misschien kun je ze wat ouder krijgen? Of dat je die opkoopt en nog even bij je laat rondlopen en daarna dood slaat?
#2450458
Een kwartel in de veren weegt ongeveer 200 gram, dan zou je er een hond van kunnen laten eten, en de andere helft aan de volgende geven.
Of inderdaad in tweeën delen.
Een konijn zit al snel rond de kilo, ik weet niet hoeveel honden je hebt maar dat lijkt mij wat lastig.
Ik denk dat ik met dat kleine grut maar gewoon zelf samen bleef stellen.
#2450544
Limpy schreef: Muizen zijn wel erg ienemienie (volwassen 30-40 gr dacht ik)
Denk aan weanerrat(=halfwas ratje), gerbill, hamster, kwartels, diverse kleine vette visjes.


Daar verval je wel in ja , met zo,n kleintje . Maar of je er altijd aan kan komen ? Kwartels wel hoor , maar de rest weet ik eigenlijk niet
Kwartels kan je al met bv een wildschaar knippen , dat is zo zacht
Maar ja het is maar net wat je wilt en wat ze willen eten , mijn kleintje speelt ook alleen maar met muizen en ratten  :biggrin2:
Ik heb bv wel hele  wilde konijnen , maar die maak in dan in zo,n 5 a 6 porties klaar voor haar . Dan eet ze dus bijna een week konijn , en dat vind ze helemaal niet erg
Ik wissel gewoon veel af met haar , de ene periode bv zelf samenstellen , en dan weer eens een prooidier in porties . Maar jouw hondjes zijn denk ik nog wel kleiner ?
#2450632
nienk schreef: ik wou het met Reus ook eens proberen, maar die moest helaas niets hebben van muizen en ratten (ja, mee spelen, en leuk laten slingeren enzo). kwarteltjes zullen voor die van jou wat groot zijn. baby konijnen naast heel erg duur waarschijnlijk ook te groot.

sardientje bijvoorbeeld kan wel, geef je ze allebei een halve, en dan de ene keer de een de kop en de andere keer de ander de kop.

dat kan je met kwartel trouwens ook doen, met een goed bijltje hakkie tjak je een kwartel zo door midden denk ik.
Kwartel lusten ze toevallig niet ook niet wilde eend of bosduif of fazant. Ik vroeg me af als je een hele eend hebt en je hakt em in stukjes kan je er dan ook meerdere dagen mee doen zodat ze dan uiteindelijk een hele op hebben maar ja dan wordt het misschien te eenzijdig?
#2450637
smulpaap schreef:

Daar verval je wel in ja , met zo,n kleintje . Maar of je er altijd aan kan komen ? Kwartels wel hoor , maar de rest weet ik eigenlijk niet
Kwartels kan je al met bv een wildschaar knippen , dat is zo zacht
Maar ja het is maar net wat je wilt en wat ze willen eten , mijn kleintje speelt ook alleen maar met muizen en ratten  :biggrin2:
Ik heb bv wel hele  wilde konijnen , maar die maak in dan in zo,n 5 a 6 porties klaar voor haar . Dan eet ze dus bijna een week konijn , en dat vind ze helemaal niet erg
Ik wissel gewoon veel af met haar , de ene periode bv zelf samenstellen , en dan weer eens een prooidier in porties . Maar jouw hondjes zijn denk ik nog wel kleiner ?
Ik heb twee dwergpinschers, de 1 eet 70 gram per dag en de ander 90 gram per dag.
#2450645
KarinM schreef: Kwartel lusten ze toevallig niet ook niet wilde eend of bosduif of fazant. Ik vroeg me af als je een hele eend hebt en je hakt em in stukjes kan je er dan ook meerdere dagen mee doen zodat ze dan uiteindelijk een hele op hebben maar ja dan wordt het misschien te eenzijdig?
Als je daarna dan een ander dier geeft, is dat toch niet eenzijdig?
Gewoon opletten dat je niets steeds dezelfde hond de kop of organen geeft, maar dat ze beiden alle delen binnen krijgen. Dan kan je niets mis doen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal begrijp waarom je prooidieren zou gaan voeren.  Ik probeer net zoveel mogelijk samen te stellen met resten die de mens niet meer wil, geen dier dat speciaal voor mn dieren gestorven is...
Naast kuikens dan, die krijgen ze ook wel twee per week van.

Ik denk dat je wel kan in prooidieren voeren, maar ik vind het zelf handiger om gewoon samen te stellen uit bot, vlees en orgaan...
#2450646
pearlsofpassion schreef: Als je daarna dan een ander dier geeft, is dat toch niet eenzijdig?
Gewoon opletten dat je niets steeds dezelfde hond de kop of organen geeft, maar dat ze beiden alle delen binnen krijgen. Dan kan je niets mis doen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal begrijp waarom je prooidieren zou gaan voeren.  Ik probeer net zoveel mogelijk samen te stellen met resten die de mens niet meer wil, geen dier dat speciaal voor mn dieren gestorven is...
Naast kuikens dan, die krijgen ze ook wel twee per week van.

Ik denk dat je wel kan in prooidieren voeren, maar ik vind het zelf handiger om gewoon samen te stellen uit bot, vlees en orgaan...
Je hebt gelijk dat is ook veel makkelijker ... ik was gewoon nieuwsgierig.

Karin
#2450657
Xada schreef: Al dat kleine spul is heel makkelijk doormidden te hakken. Maar als een muis te klein is, kun je toch 2 geven? Ook kwartels kun je halveren, maar hier zit een kwartel rond de 80 gram (schoongemaakt) en wat denk je van sprotjes (vis) die zijn ook heel klein en kun je misschien twee van geven.
Pas uitgekomen kuikens zijn inderdaad niet volledig. Zij hebben de dooier van het ei nog in hun buik zitten en leven daar de eerste paar dagen van. Maar misschien kun je ze wat ouder krijgen? Of dat je die opkoopt en nog even bij je laat rondlopen en daarna dood slaat?
Hoe oud moeten kuikens dan zijn volgens jou?
#2451948
[quote="KarinM"]
Hoe oud moeten kuikens dan zijn volgens jou?
[/quote


Kuikens leven een week (volgens mij) van de dooier. Ik weet niet hoe lang ik ze in totaal zou laten lopen. Maar ik zou ze wegen en als ze op gewicht slachten. Zie je dan nog niet veel organen oid, dan probeer je de volgende iets van twee weken later. Dan kom je zo op de ideale leeftijd uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door