Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#24501
Van cursisten krijg ik vaak de vraag of ze ook 'gewone botten' vande slager mogen geven.

Mijn antwoord is dan ja, maar niet koken i.v.m. splinteren.
Ook geef ik aan dat ze dit het beste na de maaltijd kunnen geven en z'on twee uur wachten met de water bak weer neerzetten zodat de maagzuren de botten goed kunnen 'verwerken'

Is dit advies goed?
Wat zou jullie antwoord op de vraag zijn?

b.v.d. Gaby
Door Janet
#24504
Gaby, wat bedoelen ze met 'gewone' botten? Schenkel/mergpijp? Kippenpoot/-vleugel? Als recreatiebot of echt om op te eten?
Waarom print je ook niet het bottendocument (in de info-sectie) uit en geeft het aan hun?
Op zich is het advies niet verkeerd, al dient het water ook vooraf weggehaald te worden (ik zelf houd altijd een uur voor en na de maaltijd aan). En druk ze ook vooral op het hart dat, hoe 'zielig' de hond ook kijkt, men géén water geeft (kluiven maakt soms ook dorstig).
Laatst gewijzigd door Janet op wo 19 nov 2003, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#24513
<<Op zich is het advies niet verkeerd, al dient het water ook vooraf weggehaald te worden (ik zelf houd altijd een uur voor en na de maaltijd aan). En druk ze ook vooral op het hart dat, hoe 'zielig' de hond ook kijkt, men géén water geeft (kluiven maakt soms ook dorstig).<<


Hoi Janet,

Ik weet dat dit geadviseerd word maar ik denk dat je bij een gezonde hond, die gewend is van botten te eten , dat weghalen van het water ook met het nodige korreltje zout dient te nemen.
Mijn honden knagen op botten buiten in de tuin en daar kan ik doodgewoon het water niet weghalen wegens "te veel", ik zie ze regelmatig na het knagen van botten gaan drinken en heb nog nooit of te nimmer problemen gehad.

Ook in de natuur is er voor wilde hondachtigen toch altijd water aanwezig , dus ik zie echt geen enkel probleem hierin.


Gr.
Rogerl
Gebruikersavatar
Door chooky
#24515
Het gaat hier dus om honden die elke dag brokken krijgen?
Deze honden hebben dan nog niet 'geleerd' (eigenlijk is het ze afgeleerd) om botten te verteren. Het maagzuur is niet zo sterk. Ik zou dan als het er om gaat de tanden schoon te houden, aanraden om een groot, niet eetbaar bot, met wat vlees en eventueel kraakbeen eraan te geven, zodat ze wel flink kunnen kluiven, maar geen bot hoeven te verteren, om ongelukken en een 'bottenfobie' te voorkomen. Ook niet te lang laten kluiven, in het begin is 10 minuten per keer al lang zat. Dan bot afpakken en je kunt het weer in de koelkast of vriezer doen voor een volgende keer.
Als de honden al wel af en toe vlees krijgen, dan de botten na de vleesmaaltijd geven. Dan zouden ze ook eens een kippenek of vleugel kunnen geven, en als dat goed gaat (ook wat het schrokken betreft) kalfss of lamsribben.
Schenkel en mergpijp zou ik mee uitkijken, of doormidden laten zagen. Soms zijn ze zo klein dat de hond ze doorslikt, soms zijn ze net groot genoeg dat de hond z'n kaak er doorheen steekt en blijft het kreng vastzitten, met veel ellende en dierenartsbezoek, grote preek van deze en vaak een 'bottenfobie' tot gevolg.
Ook zou ik er zeer dringend bij zeggen vooral geen varkensvlees en botten te geven. Slagers weten dit niet en kunnen gemakkelijk een varkensbot 'voor de hond' geven. Ivm het risico op Aujezky varkensvlees altijd vermijden.
groetjes Eva
Door roger
#24516
<<Het gaat hier dus om honden die elke dag brokken krijgen?<<

Tja, dat kan misschien iets anders liggen , ik heb eigenlijk , ook vroeger nooit 100% brok en alleen maar brok gegeven , maar voor rauw voer etende honden of honden die regelmatig rauw vlees edm. krijgen zie ik er absoluut geen probleem in.


Gr.
Roger.
Door Janet
#24518
roger schreef:
<<Op zich is het advies niet verkeerd, al dient het Hoi Janet,

Ik weet dat dit geadviseerd word maar ik denk dat je bij een gezonde hond, die gewend is van botten te eten , dat weghalen van het water ook met het nodige korreltje zout dient te nemen.
Mijn honden knagen op botten buiten in de tuin en daar kan ik doodgewoon het water niet weghalen wegens "te veel", ik zie ze regelmatig na het knagen van botten gaan drinken en heb nog nooit of te nimmer problemen gehad.

Ook in de natuur is er voor wilde hondachtigen toch altijd water aanwezig , dus ik zie echt geen enkel probleem hierin.


Gr.
Rogerl
Hoi Roger, op zich zou het moeten kunnen... ware het niet dat mijn vorige hond stiekum wél water had gedronken (of beter gezegd: ík had er geen erg in) ca. een half uur nádat ze bot had gegeten. Dat heb ik geweten! Ze heeft een minuut lang splinters (!) zitten poepen. Sindsdien ben ik erg voorzichtig met water en botten.
Door Gaby
#24547
Het zijn inderdaad honden die brokken gewend zijn te eten.

Ik geef ook altijd het advies om geen varkensbotten te geven en vooral ook geen varkenoren.

Is het een beter idee om in eerste instantie alleen recreatiebotten te geven?

Ze hebben het meestal over mergpijpen trouwens

gr. Gaby
Door Lizzy
#24556
Persoonlijk zou ik mensen die brokken geven helemaal geen botten aanraden. Het eten van botten, in combinatie met brokken, kunnen teveel problemen veroorzaken.
Groetjes, Lizzy
Door Gaby
#24676
Lizzy schreef: Persoonlijk zou ik mensen die brokken geven helemaal geen botten aanraden. Het eten van botten, in combinatie met brokken, kunnen teveel problemen veroorzaken.
Groetjes, Lizzy
oké, wat voor problemen zijn dat zoal?
Door roger
#24679
<<oké, wat voor problemen zijn dat zoal?<<


Gaby,


Ik zou je aanraden om het boek van Donath eens te lezen.

Hier en daar vind je op fora ook wel wat uittreksels van dat boek terug ! ::) ::) ::)

Daar vind je perfect in beschreven hoe het spijsverteringsstelsel van een hond, een carnivoor van nature uit, werkt.

Dan zal je lezen dat de maag van een hond een krachtige spier is, die zuren bevat die dit spijsverteringsmechanisme bevorderen.

Om hondenbrok op te lossen heb je niks anders nodig dan een glas water, probeer dat ook maar eens met een brok vlees , of je dat ook lukt in datzelfde glas water.

Ik weet het, oplossen is geen verteren , maar om dan het verdere verteringsproces bij die vleeseter , en het verschil tussen vlees en brok , met alle nadelige gevolgen vandien te begrijpen verwijs ik weer naar het boek van Donath.

Wat denk je dat er met die spier, die krachtige maagspier en die zure maagsappen gebeurd als je honden brokkenhonden zijn?
En dan heb ik het nog niet over het effect van generatie op generatie van die "verloederde " , uitgelebde maagzakken van brokkenhonden.


Cheers,
Roger
Door margreet
#24685
Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin altijd het water weghaalde,de laatste tijd vergeet ik dat meestal :-[,maar aan de andere kant als ze in het wild lopen of gewoon in de tuin met een vijver,kan je toch ook niet voorkomen dat ze drinken.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, en begrijp dat anderen die dat wel meegemaakt hebben er anders over denken.
Door Lizzy
#24689
Gaby schreef:

oké, wat voor problemen zijn dat zoal?
Hoi Gaby, honden die brokken eten zijn niet gewend (zoals Eva al schreef) om botten te verteren. Om botten te kunnen verteren heeft een hond zeer zuur maagzuur nodig. Een hond die brokken eet heeft niet erg zuur maagzuur. De maag van de hond is niet gewend om veel zuur maagzuur aan te maken, want er worden alleen maar bijna basisch voedingsmiddelen naar binnen gegooid (die veel koolhydraten bevatten - brokken dus). Ik raad je aan deze vertaling anders even te lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 1;start=45

Wanneer je nu toch een bot aan de hond geeft, dan kan hij daar diarree van krijgen (zeker van botten waar veel merg in zit). Hij kan er ook verstoppingen van krijgen (teveel bot geeft sowieso verstopping maar dit treedt dus makkelijker op bij honden die het niet gewend zijn te eten). En, het bot wordt mogelijk niet goed verteerd doordat het maagzuur niet zuur genoeg is. Spugen, diarree en verstoppingen kunnen hier wederom het gevolg van zijn.

Er wordt door sommige mensen beweerd dat botten en brokken wel makkelijk gecombineerd kunnen worden, maar deze mensen vergeten dan (mijnsinziens) het maagzuur feit.

In mijn ogen zou iemand die brokken geeft en nu botten wil geven heel goed begeleid moeten worden (anders krijg je er ellende van!). Zo zou het eten van botten langzaam opgebouwd worden met bijv. kippennekken (en daar heeft een hond helemaal niets aan qua het bevredigen van de kluifbehoefte). Ik blijf dan toch van mening dat de eigenaar de hond ook langzaam moet wennen aan vers/rauw vlees, want op 1 dezelfde dag brokken en een flink bot geven: dat blijf ik vragen om problemen vinden.

Ik vind het risico gewoon te groot om dit aan iemand te adviseren. Ik weet dat er mensen zijn die het wel doen, brokken en botten op 1 dezelfde dag. En, blijkbaar gaat dit ook vaak goed.

Maar, ik sta niet achter het geven van zo'n advies, juist vanwege de risico's dat het met zich mee kan brengen.

Ik zie het ook zo: mensen die fulltime brokken geven hebben zich ook niet/nauwelijks verdiept in hondenvoeding (anders gaven ze geen fulltime brokken). Deze mensen horen vaag iets over botten, rennen naar de slager en kopen daar een totaal verkeerd bot.... Mogelijk met alle nare gevolgen van dien.....

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door