Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tycolaika
#2449004
ik heb vandaag de kippen bouten gehaald
heel mooi trouwens !
omdat ik ze gekocht heb voor spier , heb ik et botje eruit gehaald
en eens gewogen

de bout zelf was 360 gram

het vlees is 220 gram en het botje 140 gram

nu zat ik te denken niet lachen als ik nu dom denk he :P

mijn hondjes krijgen per dag :

150 spier en 300 bot

als ik nu de bout heel laat kan ik dan het spier vlees weg laten ? en er nog 160 gram bot aan toe voegen en hun portie orgaan van 90 gram ?
is dat dan gewoon compleet ?

ben benieuwd of ik  nu blond denk ja of nee  :D
Gebruikersavatar
Door Thea
#2449020
tycolaika schreef: ik heb vandaag de kippen bouten gehaald
heel mooi trouwens !
omdat ik ze gekocht heb voor spier , heb ik et botje eruit gehaald
en eens gewogen

de bout zelf was 360 gram

het vlees is 220 gram en het botje 140 gram

nu zat ik te denken niet lachen als ik nu dom denk he :P


mijn hondjes krijgen per dag :

150 spier en 300 bot

als ik nu de bout heel laat kan ik dan het spier vlees weg laten ? en er nog 160 gram bot aan toe voegen en hun portie orgaan van 90 gram ?
is dat dan gewoon compleet ?

ben benieuwd of ik  nu blond denk ja of nee  :D
Als je reken dat normaal je vleesbot fifty fifty is dus jij geef 300 gr dat is 150 gr vlees en 150gr bot en dan nog 150gr spier is dus 300 gr vlees en 150 gram bot en 90 gram orgaan +540 gr.
Ga jij nu die kippenbouten geven dan geef je 360gr +90 gr orgaan is 450 gr kom je nog 90 gr tekort :-\
#2449066
Ik weet niet of Thea hetzelfde zegt, want haar uitleg kan ik niet helemaal volgen  :-[
Maar je moet inderdaad in vleebot rekenen.  140gr kaal bot, wordt inderdaad 280 gr vleesbot.
Die 140gr die erbij komt, haal je van die 220 spier vanaf, en je houdt 80gr spier over.
Daar moet je dus nog 70gr spier bij geven om aan 150gr spier en een volledige dagmaaltijd bot en spier samen te komen.  280gr is mijn ogen zo goed als 300gr en er zal ook nog wel wat variatie in die bouten zitten, zou ik zo denken.  Maar ik zou dus een bout wegen en aanvullen met spier tot 450gr.
#2449068
Ik moet bekennen dat ik nooit zo pietje precies bereken. Toen ik nog kippenbouten voerde (doe ik niet meer, kan ik niet bio krijgen), sneed ik gewoon een stukje van het vlees af (niet alles, maar totdat er iets overbleef dat eruitzag als half bot, half vlees). Die "afgeslankte" bouten gingen dan als vleesbot in de voerbakken; het afgesneden vlees kwam er als spiervlees bij (aangevuld met ander spiervlees, anders was het niet voldoende) plus dan het orgaan of de groente van die dag.

Het is niet zo erg als ze een keertje wat meer vlees dan bot in hun bak hebben. De volgende dag geef je ze dan gewoon iets met meer bot dan vlees eraan, dat compenseert wel.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2449071
Ik lees heel anders hoe tycolaika het wilde geven:

Kippebout =360 gram (compleet, vlees plus bot)
Extra bot = 160 gram
Orgaan = 90 gram

Dat maakt bij mijn optelsommetje toch echt 610 gram, dus te veel  ;)
(die 70 gram die er meer aan spiervlees aan die bout zit dan wat je anders zou geven)
#2449089
Kallista schreef: Ik lees heel anders hoe tycolaika het wilde geven:

Kippebout =360 gram (compleet, vlees plus bot)
Extra bot = 160 gram
Orgaan = 90 gram

Dat maakt bij mijn optelsommetje toch echt 610 gram, dus te veel  ;)
(die 70 gram die er meer aan spiervlees aan die bout zit dan wat je anders zou geven)
Volgens mij heb je gelijk en staat het er inderdaad zo!
Door tycolaika
#2449130
als ik het samen optel met wat ik me bedacht had , kom ik op 610 gram per x
als ik normaal vlees bot geef , dus bijvoorbeeld de kale parelhoen karkassen of konijn koppen met de normale porties ernaast kom ik op 540 gram per dag
of ben ik nu dom ?

als ik bijvoorbeeld de karkassen parelhoen neem van nadia , daar zit ook geen vlees aan
en ik geef ernaast gewoon 150 gram spier niets extra`s
is dat dan fout wat ik doe ?
Door tycolaika
#2449131
pearlsofpassion schreef: Maar dan heb je dus veeel te veel bot en te weinig spier.

Dat komt overeen met 420gr vleesbot en maar 70gr spier.
ik snap niet in welk op zicht ik te veel bot heb dan in de som ? als ik 140 in een bout heb zitten en ik geen 160 los erbij kom ik op 300 bot , wat ze normaal ook krijgen ???
tis nog vroeg haha niet slaan als ik domme praat doe :P haha
Door Martine.
#2449166
Gezien de gewichten neem ik aan dat je normaal 300 vleesbot geeft en niet rekent in kaal bot toch? De kippepoot heb je nu echter gescheiden in 140 kaal bot en spiervlees. Dat houd in dat als je terug rekent naar vleesbot de kippepoot bestaat uit 280 vleesbot en 80 gram extra spiervlees. Je komt dan iets spier tekort en zal nog moeten aanvullen om aan je normale percentage's te komen. Ik heb het hieronder even op een rijtje gezet. Om aan je normale gewicht te komen heb ik 90 extra spier bij de kippepoot gezet maar ik denk dat je met zo'n 60 gram extra spier qua percentage vleesbot en spier ook uitkomt omdat je 20 gram minder bot voert als normaal (even geen zin om rekenmachine erbij te pakken) Als je dus elke dag exact hetzelfde totaal gewicht wilt voeren moet je dus wel die 90 gram extra spier aanhouden. 

Normaal:
300 (vlees)bot
150 spier

Kippepoot:
280 (vlees)bot
80 spier
90 extra spier bijvoegen
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2449639
tycolaika schreef: ik snap niet in welk op zicht ik te veel bot heb dan in de som ? als ik 140 in een bout heb zitten en ik geen 160 los erbij kom ik op 300 bot , wat ze normaal ook krijgen ???
tis nog vroeg haha niet slaan als ik domme praat doe :P haha
Dat klopt ook wel, je bot zou dan op 300 gr.(140 in de bout en 160 los erbij) komen, en je spier op 70 gram meer als normaal (was toch 220 gr. voor een bout, toch?)
Ik zou niet zo moeilijk doen daarover, dan kregen ze maar eens meer spier als bot.
Kun je de dag erna toch compenseren?
#2450379
Kallista schreef: Dat klopt ook wel, je bot zou dan op 300 gr.(140 in de bout en 160 los erbij) komen, en je spier op 70 gram meer als normaal (was toch 220 gr. voor een bout, toch?)
Ik zou niet zo moeilijk doen daarover, dan kregen ze maar eens meer spier als bot.
Kun je de dag erna toch compenseren?
Je bent in de war met bot en vleesbot.  Zie het bericht van Martine.
Ze krijgen geen 300gr bot, maar 300gr vleesbot en dat is 150gr kaal bot terwijl in de bout dus 140gr kaal bot zit.  Als je daar dus 160gr vleesbot bij voegt, heb je 440gr vleesbot ipv 300.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door