Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Swiff
#2448785
Ik heb afgelopen zondag een graatmager poesje van de weg geplukt,
ben er mee naar de dierenarts geweest, ze is niet gechipt, ook alle instantie's afgegaan en nergens vermist,.
Als niemand zich meld aankomende 12 dagen zal ze hier voorgoed blijven wonen.

Nu heb ik wel 1 vraag, mijn hond barft, en ik zou het wel zo makkelijk vinden als ik evt voor haar ( Ze is Muis gedoopt ) kan meebestellen.. Alles in 1 x zegmaar

Heb alleen totaaaal geen ervaring met barfen voor katten, is dit hetzelfde? of hebben ze heel andere dingen nodig.

Ze is dus graatmager en zal wel moeten aankomen natuurlijk, ook zag de dierenarts dat haar tandjes best ver zijn afgesleten, en er 1 tand half is afgebroken.. Ik durf dus geen écht harde dingen aan haar te geven,

Ze is geschat op 4 maand oud jong ook dus,  zou ik dan gewoon gemalen dingen moeten bestellen of?

Iemand nog tips om haar goed te laten aankomen?
#2448820
Ha, je bent een mens naar mijn hart! :-*

De meeste katten kunnen gewoon met de barfpot mee-eten, als ze dat willen. Ik heb een kater gehad die rustig een eendennek helemaal opat, al heb ik hem natuurlijk geen lamsribben voorgezet, want je moet ook weer niet overdrijven  ;D! Pens lust de gemiddelde kat niet.

Katten krijgen ook geen groente, gewoon omdat ze dat niet nodig hebben, en het botgehalte mag iets lager zijn dan bij de hond. Organen kun je ze verder ook gewoon geven.

Als je gemalen dingen kunt bestellen, zou ik dat even doen voor je Muisje, want zo'n verzwakt muppie kan echte barf waarschijnlijk nog niet zo goed verwerken. Vanwege die tandjes kan het zijn dat je gemalen moet blijven geven, maar da's ook geen ramp. Ik heb nu een kater die weigert te kauwen (te veel werk, zijn tanden zijn prima), dus alles wat harder is dan eendagskuiken moet gemalen worden aangeboden. Nah, geen probleem, dat koop ik gewoon gemalen dan.

Qua aankomen: vooral niet helemaal volproppen maar rustig beetje bij beetje laten aankomen. Gewone maaltijden geven dus, niet overdreven te veel.

Kijk anders even in de index van de afdeling Katten en barf, daar staan nog meer tips.


Succes met Muis, en geweldig dat je haar hebt opgevangen!
#2448903
Ik zou voor nu beginnen met zo vaak mogelijk een klein beetje voedsel. Dus 4 keer per dag of nog vaker als dat kan, en dan beginnen met een heel kleine portie en het zo opbouwen. (Geen enkele wetenschappelijke onderbouwing, maar jonge katten moeten sowieso vaak op een dag eten en hoe kleiner de portie per keer, hoe kleiner de kans dat ze zich overeet en het er weer uitkomst)

Normaal gesproken kunnen zwervers best knagen, maar deze is mager, dus zou ik wel beginnen met gemalen spul. Misschien heeft ze niet gejaagd omdat ze zo jong is, maar misschien heeft ze wel last van die tandjes (hoeft niet, ik heb een kat met tandproblemen en die knaagt als de beste) of desnoods blikvoer als je geen gemalen barf in huis hebt (al heeft AH nu ook iets kvv-achtigs van het eigen merk, mijn eigen katten vinden het smerig, maar die zijn verwend).
#2448962
fem fatale schreef: Ik zou voor nu beginnen met zo vaak mogelijk een klein beetje voedsel. Dus 4 keer per dag of nog vaker als dat kan, en dan beginnen met een heel kleine portie en het zo opbouwen. (Geen enkele wetenschappelijke onderbouwing, maar jonge katten moeten sowieso vaak op een dag eten en hoe kleiner de portie per keer, hoe kleiner de kans dat ze zich overeet en het er weer uitkomst)

Normaal gesproken kunnen zwervers best knagen, maar deze is mager, dus zou ik wel beginnen met gemalen spul. Misschien heeft ze niet gejaagd omdat ze zo jong is, maar misschien heeft ze wel last van die tandjes (hoeft niet, ik heb een kat met tandproblemen en die k
naagt als de beste) of desnoods blikvoer als je geen gemalen barf in huis hebt (al heeft AH nu ook iets kvv-achtigs van het eigen merk, mijn eigen katten vinden het smerig, maar die zijn verwend).
Dit doe ik nu ook inderdaad, ze krijgt 6x per dag een klein beetje te eten, ( mijn vorige hond was ook zwaar ondervoed toen ik hem kreeg, dus weet wel hoe daar mee om te gaan )
Alleen is dit natuurlijk een kat haha en dat maakt me dan een beetje onzeker

Ik ga gewoon de volgende x wat gemalen bij bestellen voor haar! Zal van t weekend nog bijlezen hier, heb nu niet zoveel tijd en wil het goed gelezen hebben!
Bedankt voor de reacties!
#2449098
De percentage's zijn ietje anders.
Meestal is 40-45% vleesbot bij katten voldoende.  En geen pens inderdaad, maar iets meer ander orgaan (hart-lever-nier), zo'n 15-20%.  Maagjes zijn ook leuk voor katten.
En dan voldoende spier. Minstens 30%.  Een kat heeft meer nood aan goede kwaliteit spiervlees dan honden.  Bovendien moeten ze het ook kunnen knagen natuurlijk.  Taaie lippen en dikke vliezen, zijn daarbij niet zo handig.

Vis mogen ze evenveel hebben als honden.
En elke week een of twee eitjes of kuikentjes is ook leuk. 
#2457841
ik wil jullie nog even bedanken voor de berichtjes!
Hier gaat alles goed, inmiddels al het vlees voor haar gesorteerd,en als het goed is krijg ik nog een paar kilo spiervlees aankomende maandag, dus het dametje zit lekker op barf! :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door