Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cattystyle
#244136
Ik zit met een groot probleem. Met Jinn is iets mis. De urine moet nog naar de dierenarts.

Als hij een anit-struviet of anti-oxalaatdieet moet gaan eten, dan zit ik met de volgende problemen:

- hoe geef ik het hem apart van de andere 5 katten? Zie ook tekst hieronder.

- hij krijgt nu 2x per week blikvoer, 2x per week hart en 2x per week koolvis. Daarnaast staan er altijd Greenheart-brokjes.

Ik krijg mijn katten niet aan vlees. Biefstuk, gehakt, het doet ze allemaal niks. Bibi at niemand. Alleen Jinn en Oudje eten rauw hart en rauwe koolvis.

Ik weet natuurlijk nog niet wat er mis is met het ventje, maar hoe moet ik dit nou gaan oplossen met 6 katten? Ik geloof helemaal niet in Hill's en al die andere rommel, daarom heb ik zolang gezocht naar een "eerlijk" brokje. BARFEN of compleet vers vlees is echt geen optie als niemand het eet, heb het destijds een aantal dagen voorgezet, maar ze laten het pertinent staan.

Zijn er andere opties dan Hill's qua voeding? Heeft iemand ervaring met een "goed" brokje (mijn hond Tess BARFT, dus ik zet "goed" expres tussen aanhalingstekens).

Ik heb hier qua info heel veel aan gehad, alleen qua voer kom ik er dus niet uit...

http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-10.html

P.s. ventje is buiten, dus ik kan op het moment nog geen actie ondernemen.

Omdat struvieten middels een dieetvoer kunnen worden opgelost, en oxalaten niet, is het dus heel belangrijk om te bepalen om welke soort blaasgruis het gaat. Dit gebeurt door een monster van de urine onder de microscoop te bekijken (hoofdstuk 7). Er bestaat overigens wel dieetvoer dat herhaalde oxalaatvorming kan voorkomen.
De petfoodindustrie is de laatste jaren gaan inspelen op het blaasgruisprobleem. Men heeft de samenstelling van de kattenvoeders veranderd om struvietvorming te voorkomen. Meestal bevat de voeding nu minder magnesium, minder fosfaten en meer natrium en zorgt de voeding voor een lagere pH dan vroeger. Dit zou oorzaak kunnen zijn van het nu vaker voorkomen van oxalaten.
Andere gezonde katten in huis kunnen gewoon van het gruisvoorkomende dieetvoer mee-eten, zodat je niet apart hoeft te voeren. Dit geldt echter niet voor kittens jonger dan 9-12 maanden en uiteraard voor katten die al op en ander dieet staan. Zoals bijvoorbeeld mijn 3 katten, die 3 verschillende veterinaire diëten gebruiken. Altijd eerst de dierenarts raadplegen.
NB: ik ben hier een beetje op teruggekomen. Nog steeds wordt meestal door dierenartsen gezegd dat dit geen kwaad kan. Ikzelf vind nu dat je - als het enigszins kan - dit dieetvoer niet aan gezonde katten moet geven. Je loopt een risico dat een gezonde kat, die daar aanleg voor heeft, door dit urineverzurende struvietvoorkomende dieet een te lage pH gaat krijgen. Daardoor bestaat er kans dat deze kat oxalaten gaat vormen. Als je niet anders kunt, zorg dan in ieder geval voor regelmatige urinecontrole óók van de gezonde kat.
Hill's s/d struvietoplossend dieetvoer mag NIET aan gezonde katten gegeven worden.
PAS OP:
Veterinaire dieetvoeders, dus óók struviet-oplossend en struviet-voorkomend dieetvoer, zijn uitsluitend bij de dierenarts te krijgen. Terecht, omdat het dieetvoer "op recept" is waar een diagnose van een dierenarts aan vooraf gegaan is. Het is bovendien van essentieel belang dat er regelmatige controles plaatsvinden
In dierenwinkels wordt steeds vaker "hoogwaardig struviet-voorkomend voer" aangeboden.
Maak niet de vergissing om zonder de dierenarts te raadplegen over te stappen op dit soort voer. Het zou kunnen resulteren in herhaling van de problemen, gevaar voor je kat, en een hogere rekening bij je dierenarts.
VOER:
Wat mij betreft hoort een gruiskat voor de rest van z'n leven op een blaasgruisvoorkomend dieet te staan. Dit omdat de kans op herhaling levensgroot is.
Voor gezonde katten kun je alleen maar hopen dat het goed gaat. Wel kun je zorgen voor een goede kwaliteit voer, waarin niet teveel magnesium zit. Geef vis en hart met mate, want dit bevat veel magnesium. Geef liever niet alleen droogvoer, maar bied daarnaast dagelijks een kleine portie blikvoer aan gemengd met 2 eetlepels warm water.
Door cattystyle
#244148
Ik ga ontrouw zijn. Ik vind het vreselijk, maar ik ben zo zenuwachtig dat ik nu geen andere keus heb.

Ik heb de dierenarts gebeld die mijn bovenbuurman ook heeft. Zij zit op fietsafstand, mijn eigen dok zit midden in de stad en daar kan ik alleen op een normale manier met de bus of de Dierenambulance komen. Als ik met de bus ga, dan moet ik ook nog 10-15 minuten lopen naar mijn dok. Vind ik met de hond geen enkel probleem, maar met de katten wel. Daarnaast kan ik dan éérst urine brengen (bus heen en weer) en als Jinn moet komen, dan moet ik met hem ook nog een keer op en neer. En juist dat dat zo ver weg is, dat vind ik voor hem bezwaarlijk.

Pukkel dat ik ben. Jinn blijkt binnen te zijn. De eerste milliliters urine opgevangen in een schone kattenbak. Tis te weinig om er een stickje in te doen volgens mij. Heb het in de ijskast gezet. Ga nog meer sparen.

Heb de dierenarts hier in de buurt gebeld. Ik kan morgen om 9.00 uur de urine brengen. De kosten vallen goddank mee: 2,35 om er een stickje in te stoppen en 8,95 om het microscopisch te onderzoeken (of ik dat wilde, ja, dat wil ik, want ik wil weten of er struviet of ... in zit. Toen zei ze: het kan nog veel meer zijn, calciumoxulaat, of ...oxulaat...) dat is me ontgaan op de site, dat er meerdere oxulaten bestaan. Was ook zoveel info en ik ben hyperzenuwachtig.

Ik doe vannacht waarschijnlijk geen oog dicht, ik ben op en top zenuwen.
Door cattystyle
#244242
Ik hoor in ieder geval graag hoe jullie denken over het geven van rauw hart en rauwe koolvis aan de kat.

Of het nu daardoor komt, of door Greenheart? Ik zou het niet weten.

Aangezien ik niet kan en wil BARFEN met de 6 katten, heb ik besloten terug te gaan naar het merk waar ze het altijd goed op hebben gedaan. Ondanks alle BHA en BHT heb ik toen nooit problemen gehad. Greenheart krijgen ze nu twee maanden.

Sommige mensen zullen me verg(r)uizen ;D maar ik ga weer terug naar Royal Canin Selection Cat. Ik heb een goed gesprek gehad met een goede vriendin (BARF-vriendinnetje) en dat heeft mijn hoofd erg rustig gemaakt. Ik heb allang geleerd te respecteren als een dier het op een bepaald merk, wat ik zou omschrijven als bagger, goed doet. Bij de katten was dat dus RC. Ik wacht de uitslag en het eventuele kuurtje af, als hij blaasgruis heeft en het recidiveert, dan kan ik alsnog stappen ondernemen.

De zoektocht naar een minder slecht brokje heeft me de afgelopen drie jaar alleen maar ellende opgeleverd, dat is een ding wat zeker is. Waarom iets veranderen waar ze het goed op doen...Omdat ik had gehoord dat er BHA en BHT in zit. Tja, mijn Oudje is er ook 18 mee geworden, die heeft zelfs jaren Whiskas en weet ik wat gegeten, Tom Poes blikken elke dag, hahaha. Echt waar.

Dit is een argument waar ik zelf altijd de schurft aan heb gehad, als mensen met een baggermerk komen en dan zeggen dat de hond van de buurvrouw van de vriendin van hun oom er 18 mee is geworden. Maar dit is wel waar MIJN katten het goed op deden, en ik heb spijt van alle toeren die ik heb uitgehaald, omdat ik zoveel gelezen heb, terwijl het goed ging...

Ik hoop ergens toch een beetje op jullie begrip voor mijn keuze, ik kom waarschijnlijk warrig over in dit bericht, ben dan ook erg aan het piekeren en erg overstuur van dit alles. Ik ben met mijn hond een overtuigde BARFER, dus dat is het niet. Maar met de katten werkt het gewoon niet.
Laatst gewijzigd door cattystyle op di 18 jan 2005, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#244247
Hoi Marieke,

Jeetje wat een ellende :'(. Ik hoop voor je dat het geen calcium oxulaat is, ook al heb je tegenwoordig inderdaad Hill's x/d om herhaling te voorkomen. Met struviet kan je namelijk ook een blikvoeding met (bijna) geen graan geven (zoals Animonda Carny of Shinycat) eventueel aangevuld met cranberry en appelazijn. Tegenwoordig wordt er wel veel onderzoek gedaan naar blaasgruis en zijn een aantal dingen achterhaald (zoals weinig magnesium), ook de oorzakelijke werking van koolhydraten bij struviet is bewezen. Een opsomming:

-Starch and fiber in diets potentially stimulate formation of struvite crystals. Hence, reducing dietary carbohydrate is desirable to prevent struvite urolith formation. In addition, a net loss of body calcium, phosphorus, and magnesium during feeding of the fiber diet suggests that dietary inclusion of insoluble fiber could increase macromineral requirements of cats (Evaluation of effects of dietary carbohydrate on formation of struvite crystals in urine and macromineral balance in clinically normal cats. Am J Vet Res. 2004 Feb;65(2):138-42).

-Our results indicate that compared with dietary supplementation with NH4Cl (zit ook in Hill's s/d, enz.), the high-protein diet is preferable as a urine acidifier for the prevention of struvite crystal formation in clinically normal cats (Effects of a high-protein diet versus dietary supplementation with ammonium chloride on struvite crystal formation in urine of clinically normal cats. Am J Vet Res. 2003 Aug;64(8):1059-64).

-High-protein diets have potential ability to increase solubility of struvite crystals (Effects of a high-protein diet on mineral metabolism and struvite activity product in clinically normal cats. Am J Vet Res. 1996 Dec;57(12):1726-32).

Vers vlees (of een blikvoeding zonder graan) zal in veel gevallen dus beter werken om struviet op te lossen/te voorkomen dan een speciaal droogvoer zoals Hill's s/d. Daarnaast bevat het veel vocht wat ook weer helpt blaasgruis bij (50% van de) katten te voorkomen (zie hieronder).

-Recent observations suggest that recurrence rates of signs in cats classified as having idiopathic lower urinary tract disease may be more than halved if affected animals are maintained on high, rather than low moisture content diets (The effect of diet on lower urinary tract diseases in cats. J Nutr. 1998 Dec;128(12 Suppl):2753S-2757S).

-Compared with the lowest contents, diets with the highest moisture or protein contents and with moderate magnesium, phosphorus, or calcium contents were associated with decreased risk of CaOx urolith formation. On the other hand, diets with the highest fat content were associated with decreased risk of MAP urolith formation (Association between dietary factors and calcium oxalate and magnesium ammonium phosphate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc. 2001 Nov 1;219(9):1228-37).

Weer is te lezen dat een blaasgruis voorkomend dieet veel vocht en niet te weinig eiwit en vet moet bevatten. Tevens blijkt dat een matige hoeveelheid magnesium (normale hoeveelheid dus) beter is voor katten die gevoelig zijn voor blaasgruis dan een lage hoeveelheid magnesium (iets wat heel veel DA nog steeds beweren). Het leuke is dat in 1987 dit al bekend was (Feline struvite urolithiasis: factors affecting urine pH may be more important than magnesium levels in food. Vet Rec. 1987 Sep 5;121(10):227-30).

-Urolithiasis has long been recognized as a cause of irritative voiding in cats. Before the late 1980s, sterile struvite was the most common urolith; today, however, 40% of feline uroliths are of calcium oxalate. This change may be partly attributable to the change to urine-acidifying, magnesium-restricted diets that were introduced to reduce the formation of struvite. As in humans, water is crucial in the prevention and treatment of feline stones (Calcium oxalate urolithiasis in cats. J Endourol. 1999 Nov;13(9):659-63).

Ik hoop dat je hier wat aan heb. Als blijkt dat er niets anders op zit dan Hill's x/d te voeren dan zou ik adviseren om wel het blikvoer te nemen. Katten die brokken eten krijgen namelijk tot wel 50% minder vocht per dag binnen dan katten die blikvoer eten. Dit komt omdat katten hun vochtinname af laten hangen van de hoeveelheid droge stof en niet van de hoeveelheid vocht in het voer. Ook al drinken katten die brokken eten gemiddeld wel iets meer dan katten die blikvoeding eten compenseren ze dus toch niet goed genoeg. Dat is de reden dat ik een kat nooit brokken zal geven. Wil hij geen vers vlees dan maar blikvoeding, maar never nooit brokken, en al helemaal niet aan een kat met blaasgruis. Ik wens je heel veel sterkte en hoop op een gunstige uitslag. Geef tot die tijd Jinn maar een dikke :-*.

Groetjes Rosita
#244348
Hoi Marieke,


wat verdrietig van je poes, maar vooral niet zenuwachtig worden!
Ik kan me je onzekerheid zo vreselijk goed voorstellen, je wilt het beste en toch lukt het niet altijd. Ik sluit me bij Rosita aan: probeer vooral nat voer te geven en geen blik. Walthams heeft nu een nieuwe versie van het blikvoer dat minder verhit zou zijn (wel schreeuwend duur). Ga anders op zoek naar 'gewoon' blik zonder graan, naast de merken die Rosita noem zijn er nog een paar andere verkrijgbaar.
Kijk ook eens in oudere discussies hier, er zijn er heel veel die over blaas- en urinewegproblemen gaan, misschien dat je daar nog tips uit kunt halen.
Succes met Jinn!

Groet,
Liesbeth
#244507
Blikjes zonder granen zijn Snoezepoes (niet volledig) en Almo. Je kunt kijken of je die tegenkomt.

Als het struviet is kun je appelzaijn over de gewone brokjes heen doen om het wat meer verzurend te maken en denk ook aan kruiden die je kunt geven om de blaas te versterken.
Vit C om te verzuren en om de weerstand te verhogen.

En probeer hem veel te laten drinken, maak bouillon, geef hem yoghurt, plaats fonteintjes of veel bakjes water in huis. Er bestaat tegenwoordig ook drank voor honden en katten. Een soort hele sterke bouillon. De meetse katten vinden dat verukkelijk.

En blijf proberen om hem op vers over te krijgen. Bied hem geregeld nieuwe dingen aan, vis (uit blik), vlees, cottage cheese etc. Soms lukt het ineens na verloop van tijd.
Door cattystyle
#244841
Met de urine van Jinn naar de dok geweest.

Het valt mee!!! Goddank. Ben nog steeds bang en verdrietig, dat gevoel schud je niet zomaar af. Maar het kon veel erger.

Het verslagje (zoals jullie van me gewend zijn ;D)

De PH was 6-7, raar dus, want dat zou een goede waarde moeten zijn om blaasgruis te voorkomen!?!?!?!?

Ze vond géén blaasgruis in het microscopisch onderzoek, geen blaasontsteking op dit moment.

Ze vond bloed in de urine, en de blaaswand was beschadigd door struvietkristallen, dat veroorzaakt de moeite en pijn met plassen.

Ze heeft tabletten voorgeschreven (Amoroxal) om een ontsteking/infectie te voorkomen. Omdat hij nu moeilijk plast, kan het zijn dat er bacteriën de urinebuis binnendringen.

Ik heb een zak Royal Canin Urinary LP 34 meegenomen. Dit moet hij zes weken gebruiken. Daarna zou ik iets anders van Hill’s moeten hebben (weet niet welke uit mijn hoofd). Hij mag er niets anders bij eten volgens de dierenarts. Met deze brokjes moet hij snel weer de oude zijn.

Ik heb het probleem uitgelegd dat ik zes katten heb en de voeding dus niet kan scheiden. De andere katten mogen dit voer trouwens niet hebben. Ze begreep het probleem, maar kon geen oplossing aandragen.

Ik wil Jinn eerst weer op orde hebben, daarna wil ik eigenlijk verder met Royal Canin Selection Cat. Het schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn, maar gelukkig verkopen ze het nog bij Jumper in Nijmegen. Hopelijk kan Sammy’s Petfood het in de toekomst leveren.

Ben heel opgelucht dat het “maar” struvietkristallen zijn, blijkbaar ben ik er op tijd bij geweest! Jinn is dus vier jaar, dus volgens de informatie op de site niet in de leeftijdscategorie voor blaasgruis door struviet.

Ik wil sowieso van de Greenheart af, omdat het m.i. daardoor begonnen is. Dat kregen ze nu twee maanden. Ook geef ik geen hart en koolvis meer, omdat geen uitsluitsel heb wat het doet. Zoals geadviseerd op de site, zullen ze elke dag een klein beetje blikvoer krijgen. Vinden ze dat even erg ;D

Thuisgekomen zoals elke dag nog steeds bang dat ik Jinn dood aantref en dat ik er te laat bij was. De hele gang ligt vol met druppels bloed, de schrik schiet me om het hart.

Of het nou het gesprekje van vanmiddag op het werk was, ik weet het niet, maar er begon me iets te dagen. Stukje keukenrol tegen de "trut" van Tess gehouden, zoals mijn moeder dat altijd noemt. Mevrouw is loops!!! Lang verwacht en toch gekomen. Wat een opluchting.

Jinn ligt boven en vindt de brokjes zo lekker dat hij er meer van eet dan hij ooit inééns van Greenheart gedaan heeft. Dat is natuurlijk weer een meevaller, stel je voor dat hij het niet gelust had...

Ik blijf bij mijn plan, ik geef dit totdat de zak op is, dan is het probleem opgelost volgens de dierenarts. Daarna ga ik terug naar Royal Canin Selection Cat, waar iedereen het altijd goed op heeft gedaan. Elke dag zullen ze een beetje blikvoer krijgen (i.p.v. 2x2 blikje per week, zucht, kan ik weer elke dag zes extra bakjes gaan afwassen zucht zucht zucht).

Iemand heeft me getipt over de Cat it waterfontein.
Dat moet ik ook hebben!

Afbeelding

Afbeelding

Weet alleen nog niet waar, op deze vreselijk onoverzichtelijke site kun je hem bestellen, maar daar betaal je wel 6 Euro verzendkosten http://www.fretten.nl/kattenframe.html En dan vind ik 36 Euri niet niks.

Ik zal nu weer eens goed naar jullie berichten kijken, en daarop reageren. Allereerst ontzettend bedankt voor alle tips en moeite. Ik heb me werkelijk zo druk gemaakt, ik belde mijn collega, die kon ik gisteravond en vanmorgen niet bereiken, dat ik later was. Stond zowat te janken in de wachtkamer. Ja, ik ben een zenuwenlijer. Ik ga geheid van het slechtste uit, en ik kan daar niet tegen vechten. Het valt me dus alleszins mee, maar ik zie erg op tegen "gedoe". Ventje is pas vier jaar, moet nog vijf worden. Dat je dan de rest van zijn leven loopt te klooien met voeding, angst dat het terugkomt, dat soort dingen, dat vind ik echt ellende en maakt me heel onrustig.

Rosita, je adviezen zijn werkelijk goud waard. Probleem is dat Jinn DOL is op brokjes en blikvoer wel eet, maar niet dat je zegt: poe hee, wat vind jij dat lekker. Daarnaast zit ik met het blijvende probleem dat ik zes katten heb en niet in staat ben iedereen apart te voeren. Nu doe ik dat wel met die zak, zes weken lang, boven staan afgesloten doosjes. Aangezien wij de gewoonte hebben te snoepen in bed ;D weten ze dat allemaal, en dat iedereen iets anders krijgt (Jinn lust geen gistsnoepjes, alleen brokjes en gedroogde visjes, dus hij kreeg al altijd gewone brokjes in bed, en genoot daar erg van...), daar zitten ze dan niet mee.

Goddank is het geen oxulaat-blaasgruis, daar heb ik ook wel wat gebedjes tegenaan gegooid vanmorgen ;D, na alle info die ik gelezen heb.

Hitam, dat is Tannetje toch? Tja, ik kan wel proberen hem aan het vers vlees te krijgen, maar dan moet ik hem dat als enige voeren en de rest weer iets anders. Dat is nou precies wat ik zo bezwaarlijk vind met 6 katten (als jullie het loodje leggen hou ik het bij één kat, aaaah, gemeen grapje!!!). Logistiek gezien zijn dit soort dingen echt supervervelend. Als ik bij het eten moet blijven staan is ook ondoenlijk. Leuk voor 6 weken, maar niet voor een jaartje of 14. Hij is pas 4 jaar namelijk!!!

Ik weet niet of ik het naar binnen krijg bij hem als ik appelazijn over zijn brokjes mik, maar ik ga al deze adviezen weer uitprinten en bewaren voor inspiratie tijdens moeilijke momenten.

Gat, wat is het bij katten toch lastig. Tess had nogal een bijtreflex toen ze moest leren dat iets in haar bek gestopt moest worden (dat begon bij de homeopathische druppels van de dierenarts voor haar slechte vacht/huid, van het ontgiften en de graanallergie). Maar na een paar dagen wist ze niet meer beter en als ik NU NOG een flesje van wat dan ook op mijn hand sla om het te schudden, dan staat ze al in de houding... ;D Zoveel makkelijker dan katten. Heb al twee honden op rauwe voeding overgezet zonder problemen, en de katten blijft klooien. Echt heel frustrerend, hoor.

Nogmaals bedankt, allemaal, ik blijf ermee bezig in ieder geval.
Door cattystyle
#244843
Even een vrolijke noot: reactie van mijn schoonzusje. Veroorzaakt weer een smile op mijn gezicht...

**He Marieke,

Jij hebt wel pech he deze maand. Maare welke kat is jinn ook al weer je hebt er zo veel. Wat vervelend met die kattebakenzo. Ik hoop dat het snel weer
goed komt.**

Jinn is de rechter...

Afbeelding
Door cattystyle
#244848
**het gaat je niet makkelijk af he meis.
Maar je kunt het, ik weet het.

Zal je van de week wel ff bellen, kunnen we bij beppen.

Dikke Jol**

Ach, wat ben je toch een lieverd. Ik baal gewoon, het is gewoon allemaal toestanden die ik er helemaal niet bij kan hebben. Zit zelf helemaal niet goed in mijn vel, eerst buikgriep, toen griep, toen spiechiesch helemaal niet lekker, ben al zo aan het piekeren en malen over allerlei flauwekul, en dan ben je gewoon niet goed bestand tegen dit soort dingen. Ik moet het relativeren, ik weet dat het veel erger had gekund, maar het lukt nu even niet. Ik zal jou ook proberen te bellen. xx
#244851
cattystyle schreef: **het gaat je niet makkelijk af he meis.
Maar je kunt het, ik weet het.

Zal je van de week wel ff bellen, kunnen we bij beppen.

Dikke Jol**
:-\ grapjas, ik werkt er hard aan hoor. >:(
( dit is een geintje neit boos of verdrietig worden) ;D ;D :P
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door