Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ceseman
#2447499
Hallo allemaal.
Ik zal me eerst voorstellen dat praat wat makkelijker en dan weten jullie over wie ik het heb.
Mijn naam is Rob, de eigenaar van 2 Zwitserse witte herders. César, reu, van oktober 2003 en Luca, teef, van april 2005.
Ik voer sinds medio 2005 rauw en dat bevalt heel goed.

Het gaat om Luca.
Luca heeft vorig jaar (2011) in de herfst in Frankrijk een mijtenallergie opgelopen en wel specifiek veroorzaakt door de herfstmijt.
Ik heb haar toen op Puur Natuur Huid en Puur Natuur Jeuk gezet. Dat ging goed tot afgelopen voorjaar 2012, wij zijn toen weer in het zelfde gebied in Frankrijk geweest en weer beet en krabte Luca zich tot vervelends toe.
En toen begon ook de diarree cq te dunne ontlasting.
Eerst Luca probiotica gegeven, maar dat resulteerde erin dat ik haar dat iedere dag moet geven.
Op advies van een kennis ben ik haar 's ochtends en 's avonds door haar geitenyoghurt Colonflora gaan geven, echter als ik de dosering aanhoud die op de pot staat, zie ik wel een drolletje maar omgeven door waterige ontlasting.
Een paar weken geleden ben ik bij de DA geweest, Ze heeft een shampoo gehad tegen gisten omdat het constante bijten een gist had veroorzaakt op haar huid.
Het typische was dat ze na het wassen met de shampoo nog erger ging bijten....
De huid is nu wel rustig, niet rood of kapot.
Voor de darmen heeft ze Finidiar gehad en jawel, geen dunne ontlasting meer maar mooie drolletjes.
Na de Finidiar kwamen de klachten gewoon weer terug.

Het gaat dus om 2 dingen.
Mijn gevoel zegt dat het wel iets met elkaar te maken heeft, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Ik zie wel als ik haar kopvlees geef met lamsbotten dat haar ontlasting steviger is, betekend het dan dat ik het botpercentage kan opvoeren? Of is dat te simpel gedacht?

Verder is Luca heel actief. Ze zwemt bekannt iedere dag en ik loop gemiddeld ruim een uur met ze op de ochtendronde.
Luca is vrolijk, blij. Gewoon als je haar zo ziet een gezonde hond. Maar dat is dus schijn.

Heel verhaal.
Wie kan mij wat verder op weg helpen.
Ik las al wat over groene leem, maar kan ik dat langdurig geven?

groet, Rob
Door nienk
#2447582
hoi en welkom hier!

vervelende klachten!

ten eerste de mijten allergie:

hoe weet je zo zeker dat ze allergisch is voor deze mijt?
zit de mijt waar ze allergisch voor is in Puur Huid of Puur Jeuk?

ten tweede de diaree:

het zou heel goed kunnen dat haar klachten met elkaar te maken hebben. allergieën zijn problemen met de weerstand, en ook bij een hond bevindt een groot deel van de weerstand zich in de buik.

je zou kunnen beginnen met je menu hier postte, percentage's en hoe je deze verdeelt over de dagen/maaltijden.

daarnaast zou ik je aan willen raden om op zoek te gaan naar een holistisch dierenarts. die kan je helpen om op zoek te gaan naar de oorzaak van de klachten, en ze daar aan te pakken met de juiste middelen.
#2447623
Dank je voor het welkom!

In het najaar van 2011 toen ze in Frankrijk verbleef begonnen de klachten. Ikzelf wordt ook flink gebeten en de bultjes die bij mij goed te zien zijn, zie ik ook bij Luca. Bij me zelf smeer ik er Tea Tree op, maar bij Luca durf ik dat niet want ze likt aan haar vacht.
Mn. op haar buik, lies en poten is het een verzameling van mijtenbeten.
De reden dat ik richting oogstmijt ga is dat Luca er last van heeft als we in Frankrijk zijn en de periodes tussendoor thuis verdwijnen de klachten.
De DA ondersteund mijn theorie, echter om het zeker te weten zal er een huidafkrabsel genomen moeten worden, maar dat zal dan bij een DA in Frankrijk gedaan moeten worden. Zodra we in Nederland zijn zijn  de klachten minder en nagenoeg verdwenen.
In de Puur Natuur huid en jeuk zit niet specifiek iets tegen oogstmijt, maar wel tegen mijten.
De middelen die de DA voorschrijft daar reageert Luca verkeerd op, mn. de stoffen die verwant zijn aan Ivermectine.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... losis.html

Idd wat je zegt over de weerstand, die kant ging ik ook op.
Luca heeft vanaf het begin dat ze bij ons is al regelmatig probleempjes met haar weerstand. Dat is ook 1 van de redenen dat ik haar op rauw heb gezet.

zo. hele kip (rond de 1000 gr)
ma. kippenpoten (400 gr) met runderhart (250 gr)
di. kopvlees (400 gr), met lamsbotten (400 gr) + een ei met geitenyoghurt, honing en zeewier
wo. runderstrot (+/- 700 gr)
do. lamsribben (500 gr) + 200 gr. spiervlees
vr. vuile pens (dubbele maaltijd) (800 gr)
za. vastendag

zo. kopvlees (400 gr), lamsribben (400 gr)+ een ei met geitenyoghurt, stuifmeelpollen en zeewier
ma. zalmkop met rugdeel (800 gr)
di. kippenpoten (400 gr) met runderlever (150 gr) en -nier (100 gr)
wo. kopvlees (400 gr) met kalfsstaart
do. lamsribben (500 gr) + 200 gr spiervlees
vr. pens (dubbele maaltijd) (800 gr)
za. vastendag

Dit is het basismenu, de dagen dat ze het krijgt kan wel eens verschillen maar dat is afhankelijk van de omstandigheden.
Luca weegt al jaren standaard 31 kg.

Ik heb via jullie site al een DA opgezocht, daar ga ik vandaag contact mee opnemen.
Laatst gewijzigd door Ceseman op ma 03 sep 2012, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2447628
ok, op die manier.

heb je enig idee van je percentage's? vleesbot/orgaan/spiervlees, bedoel ik dan.

kijk even rond in het menu - hoekje op het forum, reken het eens na. (ik vind mezelf niet ervaren genoeg om er inhoudelijk veel op aan te merken)

ook is runderstrot en kalfsstaart (denk ik) geen vleesbot, maar kraakbeen.

ik zou even rond neuzen bij de middelen van puur of er een middel is waar die mijt wel in zit, dat zal wellicht beter helpen.
#2447702
Oogstmijt komt in Frankrijk heel veel voor. Als ze er gevoelig voor zijn jeuken ze zich helemaal te pletter. Plekjes deppen met azijn wil dan wel eens helpen. Ik weet niet of je dit in verband kunt brengen met de darmen vooral omdat je zelf al zegt dat jij er ook last van had.
#2447938
Natuurlijk niet op open huid doen hè ::) Ik heb gelezen dat Neem werkt om die vieze krengen op afstand te houden. Zoek maar een op google naar grassmilben. De duitse sites hebben het dan altijd over Neem olie.
#2448021
Percentages bij het menu.
Pens heb ik niet meegerekend, is vuile pens, die reken ik als complete maaltijd.
Strot heb ik als 50% spiervlees en 50% orgaan (kraakbeen)

week 1
S 62%
B 22%
O 16%

week 2
S 66%
B 23%
O 11%
#2448240
Ik heb Melaflon-Spray gevonden op een duitstalige site. Ik begreep van de poster daar dat er ook Tea tree-olie inzit.
Er is ook een spot-on, ik weet alleen niet wat nou handiger is.
Luca zwemt bijna dagelijks, dan zou ikzelf zeggen, die spray is dan handiger, want ik kan nergens vinden of de spot-on waterresistent is.

Waar ik wel tegenaan loop.
Luca heeft wel in Frankrijk een Scaliborband om ivm de daar event. aanwezige zandvliegjes.
De combinatie Scaliborband en Melaflonspray is geen probleem?

Ik kwam ook een spray tegen waar de Neem olie inzit.
In Nederland alleen verkrijgbaar als spray voor matrassen, hoezen , ed. tegen huisstofmijt.
Ik as op een Engelstalige site ook verkrijgbaar voor honden en paarden, maar om het nu bestellen uit de US. Ik ga maar voor Nederlandse spray.
Laatst gewijzigd door Ceseman op ma 03 sep 2012, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2448534
Ceseman schreef: Percentages bij het menu.
Pens heb ik niet meegerekend, is vuile pens, die reken ik als complete maaltijd.
Strot heb ik als 50% spiervlees en 50% orgaan (kraakbeen)

week 1
S 62%
B 22%
O 16%

week 2
S 66%
B 23%
O 11%
reken je met kaal bot, of vleesbot?
Ceseman schreef: Ik heb Melaflon-Spray gevonden op een duitstalige site. Ik begreep van de poster daar dat er ook Tea tree-olie inzit.
Er is ook een spot-on, ik weet alleen niet wat nou handiger is.
Luca zwemt bijna dagelijks, dan zou ikzelf zeggen, die spray is dan handiger, want ik kan nergens vinden of de spot-on waterresistent is.

Waar ik wel tegenaan loop.
Luca heeft wel in Frankrijk een Scaliborband om ivm de daar event. aanwezige zandvliegjes.
De combinatie Scaliborband en Melaflonspray is geen probleem?

Ik kwam ook een spray tegen waar de Neem olie inzit.
In Nederland alleen verkrijgbaar als spray voor matrassen, hoezen , ed. tegen huisstofmijt.
Ik as op een Engelstalige site ook verkrijgbaar voor honden en paarden, maar om het nu bestellen uit de US. Ik ga maar voor Nederlandse spray.
geen idee want geen ervaring met de scalibor band, maar zou het kunnen dat de band oorzaak is van de diaree klachten? want, los van je menu waarin volgens mij het botpercentage veel te laag is, je bedoelt toch dat de diaree klachten ook 'veroorzaakt' worden door het verblijf in Frankrijk?
#2448694
@ nienk
Nee ik bedoel niet dat de Scaliborband de oorzaak van de dunne ontlasting is. Juni t/m heden heeft ze de Scaliborband niet om en ook nu heeft ze mn. 's ochtends dunne(re) ontlasting. Gisteravond waren het vaste drolletjes, vanochtend niks en vanmiddag ook niet.
Er is niet echt een touw aan vast te knopen.

By the way, ik heb het over bevleesde botten.

@ tt-tjes
Ik heb de site gevonden, goede tip èn wat een legio andere goede producten verkopen ze!
Morgen neem ik even contact met ze op om te informeren hoe het zit het waterresistentie. En wat in dat geval handiger is, de dip of de spray.
Door nienk
#2448748
Ceseman schreef: @ nienk
Nee ik bedoel niet dat de Scaliborband de oorzaak van de dunne ontlasting is. Juni t/m heden heeft ze de Scaliborband niet om en ook nu heeft ze mn. 's ochtends dunne(re) ontlasting. Gisteravond waren het vaste drolletjes, vanochtend niks en vanmiddag ook niet.
Er is niet echt een touw aan vast te knopen.

By the way, ik heb het over bevleesde botten.

@ tt-tjes
Ik heb de site gevonden, goede tip èn wat een legio andere goede producten verkopen ze!
Morgen neem ik even contact met ze op om te informeren hoe het zit het waterresistentie. En wat in dat geval handiger is, de dip of de spray.
dan zou ik de oorzaak van de dunne/onregelmatige ontlasting toch in je menu zoeken. 22% vleesbot is echt te weinig. als de pensmaaltijd mee gerekend wordt (en binnen de 'barfplaats'percentages is dat wel gebruikelijk) valt het dus nog lager uit. terwijl er door de meeste mensen hier een percentage van grofweg rond de 45 a 50 % mooi bevleesd vleesbot wordt gehanteerd.
#2448811
Persoonlijk denk ik niet dat het met de samenstelling van het menu te maken heeft.
Dit menu is samengesteld medio 2005 en nog nooit problemen geweest, pas vanaf afgelopen voorjaar heeft ze problemen met haar ontlasting.
César krijgt precies hetzelfde menu, nog nooit problemen gehad.
Ik zie denk ik wel waar we in mening verschillen; ik voer volgens de principes van Tom Lonsdale  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door